• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke GPU, Nvidia of AMD?

Cygnitr0n

New member
Hallo HF'ers!

Ik ben mogelijk van plan om een nieuwe Videokaart te kopen.

Ik wou eerst gaan voor een GTX670, maar sinds de lancering van de GTX660Ti is deze laatstgenoemde kaart wel heel erg aantrekkelijk geworden. Maar nu heeft AMD haar prijzen verlaagd en nu is de AMD ook aantrekkelijker geworden.

Ben nu in bezit van een i5 2500K op een Gene-Z met Corsair 850Watt en 2xGTX560 Titanium.

Wat ik er mee wil:
-Gamen op(1920x1080)
-3 beeldschermen aansturen
-Mogelijkheid tot waterkoeling

Wat is op dit moment het beste?
De GTX660Ti is rond de €300-330 (Nieuw, wachten op EK blok)
De GTX670 is rond de €400-430 (Gaat waarschijnlijk uit roulatie, wel EK blok)
De AMD 7950 is rond de €400-430 (Geen, EK blok)
De AMD 7870 is rond de €300-330 (Ouder, maar wel EK Blok)

Laat het advies maar stromen.

Andere suggestie! Altijd gewenst.
 
Laatst bewerkt:
3 monitor zou ik voor de 7950 gaan omdat die 3GB DDR heeft als ik het me kan herinneren.
Als je hoge res draait of multi display is hoeveelheid ram een + punt vooral bij CFX of SLI omdat je ram hoeveelheid niet opgeteld over de kaarten.

Maar als je niet met 3 monitoren gaat gamen zou ik eerder voor de Nvidia boy's gaan aangezien ik persoonlijk het cuda gebeuren gebruik + minder problemen heb ervaren met multi card use :)
 
3 monitor zou ik voor de 7950 gaan omdat die 3GB DDR heeft als ik het me kan herinneren.

Maar als je niet met 3 monitoren gaat gamen zou ik eerder voor de Nvidia boy's gaan aangezien ik persoonlijk het cuda gebeuren gebruik + minder problemen heb ervaren met multi card use :)
Ik ben inderdaad alleen maar van plan om te gamen met 1 scherm. De 2 anderen gebruik ik allen maar voor meten of browsen/photoshoppen e.d.

Ik ben Nvidia liefhebber. Je KAN 3 beeldschermen op 1 670 draaien, maar ik zou het niet adviseren. Ik raad je aan voor AMD te gaan bij multi display. De 7950.
Ja, ben ook zelf een nvidia loefhebber. Maar houd graag opties open.

De GTX670 is opzich Nice. Maar zijn bijna niet te krijgen. Als is zo op tnet kijk.

Is het verschil zo groot tussen de 192 bit van de GTX660Ti en 256 bit?

Maar de AMD is opzich heel aantrekkelijk. Dan zou ik wel met eyefinity kunnen werken. Maar of ik het dan altijd gebruik. Hmm.

Dus echt zoeken naar prijs kwaliteit.


Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk
 
the easy way? nvidia moet je minimaal 2 kaarten hebben toch voor 3 schermen? of is dat veranderd met de 6 serie dat je net zoals met ati 3 schermen op 1 kaart kan?

ik zou persoonlijk naar een ATI 7970 gaan, maar een 660TI zie ik ook wel zitten daarom!
 
Moeilijke keuze dit. Zelf ga ik niet snel terug naar ATI/AMD gaan, mijn laatste ervaring daarmee was een afknapper, maar was ook maar een mid range kaartje (uiteindelijk vervangen door mid range van Nvidia die het stukken beter deed). Maar als je 3 schermen wilt aansturen dan lijkt het me dat ATI wel meer ervaring/mogelijkheden in huis heeft.
 
De 660Ti zal door zijn lagere geheugenbus iets minder presteren dan de GTX670. Alleen zal dit verschil echt merkbaar zijn bij hogere resoluties (1080p+).

Als ik me niet vergis zijn er ook 2 types PCB's: een korte en een lange versie.
Volgens mij zijn deze ook identiek aan de versies die bij de GTX670 zijn te vinden waardoor de koelblokken normaal wel zouden moeten passen. Alleen ben ik hierom niet zo zeker ivm het geheugen...

Sowieso gaat AMD door de extra hoeveelheid geheugen beter presteren dan Nvidia vanwege het extra geheugen. Maar die fps zijn dan toch voor beide te laag...
 
the easy way? nvidia moet je minimaal 2 kaarten hebben toch voor 3 schermen? of is dat veranderd met de 6 serie dat je net zoals met ati 3 schermen op 1 kaart kan?

ik zou persoonlijk naar een ATI 7970 gaan, maar een 660TI zie ik ook wel zitten daarom!
Wat ik heb begrepen is dat de 600 Serie met 3d surround is. Betekend inderdaad 3 beeldschermen.
Daarom twijfel ik nu tussen AMD 7970 en de GTX660Ti

Moeilijke keuze dit. Zelf ga ik niet snel terug naar ATI/AMD gaan, mijn laatste ervaring daarmee was een afknapper, maar was ook maar een mid range kaartje (uiteindelijk vervangen door mid range van Nvidia die het stukken beter deed). Maar als je 3 schermen wilt aansturen dan lijkt het me dat ATI wel meer ervaring/mogelijkheden in huis heeft.
Juist, dat heb ik ook precies met ATI kaarten gehad. De 5770 was ik ook niet tevreden mee. Daarna alleen maar Nvidia gehad. Drivers zijn echt wel een stuk beter. Maar ja, dat was toen. Kan nu wel heel anders zijn.

De 660Ti zal door zijn lagere geheugenbus iets minder presteren dan de GTX670. Alleen zal dit verschil echt merkbaar zijn bij hogere resoluties (1080p+).

Als ik me niet vergis zijn er ook 2 types PCB's: een korte en een lange versie.
Volgens mij zijn deze ook identiek aan de versies die bij de GTX670 zijn te vinden waardoor de koelblokken normaal wel zouden moeten passen. Alleen ben ik hierom niet zo zeker ivm het geheugen...

Sowieso gaat AMD door de extra hoeveelheid geheugen beter presteren dan Nvidia vanwege het extra geheugen. Maar die fps zijn dan toch voor beide te laag...
Oke, dus de GTX660Ti met de lagere geheugenbus ga ik niet merken bij een resolutie lager dan 1920x1080.
Als ik al voor de Nvidia kaart zou kiezen dan zal het zeker van Asus DCII zijn. Die heeft een non-reference PCB.
De waterblokken zullen zeker nog volgen.

Ik heb ook via Hardware.info wat vergelijkingsmateriaal uitgezocht.
De verschillen van deze twee kaarten is lang niet zo groot.
Echter maakt de AMD7970 variant meer lawaai +10db en eet meer stroom dan de GTX660Ti.
Ik krijg er maar een paar 5-10fps meer voor terug, maar wel een groter geheugen voor Eyefinity.
De AMD7970 is wel een net iets betere kaart. Als ik kijk naar bijvoorbeeld Sli/CF setup voor later. Dan past een tweede AMD7970 niet op een mATX. En vind hem met CF toch onder de maat presteren. Als ik kijk naar de GTX660Ti op Sli, dan blaast hij zelfs net de 690 weg bij bijvoorbeeld BF3. Maar dat doet de AMD kaart in CF weer ook. hmmmm keuzes.

Het gaat nu dus tussen de GTX660Ti en de HD7970. Ze verschillen €100,- En dat is best veel verschil.
Wat te doen das de vraag.
 
660Ti als ik je hoor praten en 100 euro is best veel voor 5fps ik koop ook niets anders meer dan nvidia of amd moet echt iets goed hebben.
Zo goed dat ik geheugenverlies krijg en vergeet dat nvidia bestaat.

Mvg,

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2
 
Als de 660ti 100,- goedkoper is, zou ik voor de 660 gaan.
Voor de besparing kun je daarmee een wc blok halen en evt overklokken zodat je toch in de buurt komt van de 7970.

660ti is voor hdres. meer dan genoeg.
 
660Ti als ik je hoor praten en 100 euro is best veel voor 5fps ik koop ook niets anders meer dan nvidia of amd moet echt iets goed hebben.
Zo goed dat ik geheugenverlies krijg en vergeet dat nvidia bestaat.

Mvg,

Sent from my Sony Tablet S using Tapatalk 2
Ja, dat vond ik zelf ook al. Het verschil is eigenlijk te groot geworden. Bijkomende factor, hij vreet meer stroom. GTX660Ti dus.

de 7970? is dat geen van hun top modelen? Als die nauwelijks kan tippen aan een 660Ti dan is de keuze snel gemaakt (voor die 660 natuurlijk).
Ja, de 7970 is het topmodel van AMD op dit moment. Ze hebben van de week een prijsverlaging gedaan. Maar de 660Ti kan bijna tippen aan de vlaggenschip van AMD. Jou keuze zal dus ook de GTX660Ti zijn. Oke.

Als de 660ti 100,- goedkoper is, zou ik voor de 660 gaan.
Voor de besparing kun je daarmee een wc blok halen en evt overklokken zodat je toch in de buurt komt van de 7970.

660ti is voor hdres. meer dan genoeg.
Ja, dat is waar. Voor die €100 euro heb ik inderdaad ook een mooi waterblok. Waarbij ik een OC kan halen die inderdaad bij de AMD kaart in de buurt komt. Hmm. Dan zal de beste keuze denk ik toch de GTX660Ti zijn.

Dan wordt het de keuze uit deze 2: "Welke wordt het dan?"

1345193629.jpeg

ASUS GTX660Ti DCII (967MHz)
http://tweakers.net/pricewatch/317088/asus-gtx660-ti-dc2og-2gd5.html

ASUS GTX660Ti DCII (915Mhz)
Asus GeForce GTX660 TI-DC2-2GD5 prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch

Hmmm...
 
Laatst bewerkt:
Dewelke je kan vinden ik denk niet dat er echt een verschil is in die kaart enkel andere BIOS tenzij ik het niet goed heb gelezen.
Zoals ik met men GTX470 heb gedaan de goedkoopste en zelf clocken ;)
Ja inderdaad OC-en is ook zo gebeurd :)

Voor die €7,- meer heb je wel een oc en borderlands 2 edition.
Ja, dat is wel weer waar. Een leuke OC + Game. Is altijd duurder dan €7,-

Ah beter heb je de link aangepast cyg ? want ik zie nu een andere in de pricewatch.
En dan is het zoals Bullus zegt 7 euro meer neerleggen JONGE ! DA HOORT ZO ! :p
Ja, klopt. Heb de link aangepast aangezien de 1GHz nog niet op de markt verschijnt. Deze was er wel.
:p whahah da heurt gewoon zooooh.

Dus €7 euro meer betalen :)
 
Gamen op 1 scherm zou ik op dit moment zeker voor de 660Ti gaan. Die gooit een balletje heen en weer met de AMD HD7950 maar is leuker geprijst. Zover van een stock 7970 zit hij tevens ook niet af.

Voor het aansturen van 3 schermen voor je photoshop etc is de 660Ti ruim voldoende. :)
 
Ik snap niet helemaal waarom de 660ti wordt vergeleken met de 7970. Het zijn 2 kaarten in een ander categorie en performance range. De 7950 OC raakt ook nipt de prestaties van de 7970, wanneer de 660 wordt overgeklokt haalt hij misschien ook net de 7970 en de prijs scheelt nu ca 60-70 euro. Ok, maar de 7970 klokken als een gek, hiermee doe je de OC weer te niet van de 660. Dan kan je de 660ti gewoon met de 680 vergelijken imo.
De kaart moet worden vergeleken met de 7870 en de 7950, dan heb je een punt dat de 660ti een betere keuze is.

Vraag blijft: weke spellen speel je en wat doe je er voor de rest mee. Check de reviews en check wat de kaart scoort tov andere modellen/kaarten in die prijsklasse / segment.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke koelpastas voor CPU/GPU? Waterkoeling 2
stigma 2 gpu's + 1 CPU ...maar welke radiators?? Advies Waterkoeling Setup 14
T Welke gpu blok? Advies Waterkoeling Setup 17
F Welke gpu kiezen? Budget €140 Hardware & Software 14
M Welke GPU Waterkoelingblokje ? Waterkoeling 3
H Nieuwe GPU, welke? +/- 200 euro Hardware & Software 8
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan