• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke fans voor push/pull radiator setup??

DeKentering

New member
Ik vroeg mij af welke fans ik het best kan gebruiken voor een push/pull radiator setup?
Ik wil een goede verhouding luchtverplaatsing vs. geluid (decibelletjes) en geen idiote bedragen.

Ik maak momenteel gebruik van een fancontroller en scythe Gentle Typhoons 1850rpm. Ik merk een vervelend (hummend) geluid van deze fans afkomen als ik ze met de fancontroller op lage toeren zet. Voluit vind ik ze te luid. In alle reviews worden deze fans geprezen voor de geluidsproductie maar ik vind het erg tegenvallen en zeer storend worden.
Wie heeft er een goede suggestie of uit eigen ervaring een goede aanbeveling?

P.s. Ga ze gebruiken op een alphacool 360 rad.

Je moet er rekening mee houden dat fans op radiatoren altijd een hoop meer lawaai maken dan gewoon losse fans. Maak maar eens een fan los van je rad en laat hem op dezelfde snelheden draaien, 9 van de 10 is dat hummend lawaai weg is.

Wat je probleem ter hande betreft, push-pull zal het alleen maar erger maken. Andere fans zullen onder dezelfde omstandigheden nagenoeg evenveel lawaai maken. De enige optie om daar iets aan te veranderen is de omstandigheden te veranderen. Ipv. Push/pull
kan je bijvoorbeeld beter kijken naar shrouds tussen je radiator en fans te steken. Kijk ook eens naar wat er achter je fan staat een honing graat of fijne mesh ofzo maakt een stuk meer lawaai dan bijv. een draadrooster. Als dat nog niet (voldoende) oplost, dan moet je gaan overdimensioneren en kan je je fans lager laten draaien.

Dank je voor je reactie ethernal. Ik ga idd maar eens kijken of ze van het rad af net zo veel lawaai produceren.
Wat je zegt met betrekking tot mesh en honing graat klopt denk ik wel. De radiator zit boven in een HAF X kast en er zit en een mesh(stof filter) en fijne honing graat boven het rad(fans).

Ik hoorde dat dat hummende geluid komt door de ballbearing in deze fans en dat sleeve bearing fans dit geluid minder maken. zat al naar Yate Loons(D12 SL) te kijken omdat ik hier qua geluidsproductie goede verhalen over hoorde maar de luchtverplaatsing(static pressure) vielen mij wat tegen in de grafieken, prijstechnisch zijn ze wel heel voordelig.
Iemand ervaring met deze fans?

Nog even over het gebruik van een shroud denk je dat dit beter werkt dan push/pull? want anders wil ik dit ook nog wel in overweging nemen. Het ziet er alleen zo lomp uit en denk dat het wellicht niet gaat passen ivm met mobo maar dat wordt uitvinden middels trial and error.

Als je het met de normale shrouds te dik vind worden, dan kan je ook van wat 15mm dikke fans shrouds maken door het binnenwerk te verwijderen ;). Scheelt je bij push/pull al weer 2 centimeter in dikte ;).

Bijvoorbeeld deze: Cooler Master XtraFlo 120 Slim

Binnenkant eruit dremelen (of zagen en verder afvijlen) en je hebt een dunne shroud.

Al zou zo iets ook wel kunnen helpen (wanneer je hem tussen fan en radiator monteert).

Maar meeste geluid zal denk ik wel veroorzaakt worden door het stoffilter / mesh. Is het een outtake (blazen de fans van binnen naar buiten)? Zo ja, haal dan het stoffilter eens weg.

Ik heb zelf ook een haf X dus ik kan je bevestigen dat die mesh en filter een lawaaimaker is. Wat shrouds betreft, het prestatieverschil tussen een pull vs een push/pull is op zich niet zo groot als je loop correct gedimensioneerd is. Hetzelfde geld voor shrouds. Het verschil zit er hem vooral in dat je bij push/pull meer geluidsproductie gaat hebben en met een shroud net iets minder. Zoals wwwicked zegt zou je eens kunnen proberen zonder filters, maar ik vermoed dat vooral de mesh de boosdoener is. Bovendien is de mesh en de filters 2x 200mm, dus als je die definitief verwijderd kan er langs daar wat stof in je kast komen. Maar testen kan zeker geen kwaad.

Wat ball bearings vs. sleeve bearings betreft is het halve waarheid wat men zegt. Een goede, degelijke ball bearing maakt zelfs minder lawaai dan een sleeve bearing, maar ball bearings slijten anders dan sleave bearings waardoor ze na een paar jaar meer geluid gaan maken. Dus tenzij je de fans al meerdere jaren in gebruik hebt zo dat het probleem niet mogen zijn. En indien wel is het tijd voor nieuwe fans :p

Edit: wat je ook kan proberen (als je dat nog niet gedaan hebt), is fans eens onder de metalen top hangen. Dan zit er een dikke 2 cm tussen de mesh en je fans, dat zou het lawaai daar aardig moeten verminderen.

Ik ga maar eens aan de slag met het één en ander testen. In ieder geval gaat de mesh eruit beetje stof in het systeem is niet erg, liever niet natuurlijk maar met een lucht compressor haal ik dat er wel weer uit tijdens een clean up.
Ga toch maar eens kijken voor shrouds want heb nog wat research gedaan en het schijnt toch wel enorme verbetering teweeg te brengen.
Ik ben ook gewoon verwend m.b.t. geluidsproductie maar je raakt er zo snel aan gewend dat het voor mij altijd stiller mag.
Misschien bestel ik de Yate loons wel en ga dan eens vergelijken welke stiller zijn. Zijn ze dat niet dan verschijnen ze snel op marktplaats:icon_biggrin:

Dank je voor de reacties en ik geef binnenkort een update.

Ben overigens wel benieuwd naar welke fans men gebruikt plus de ervaringen.
Misschien een idee voor een apart draadje! Als je op het net rond struint zie je toch wel heel veel mensen met dezelfde vraag en naar mijn idee zijn gebruikers ervaringen vele malen beter dan een fabriek verkoop praatje.

Heb zelf een swiftech mcr320-qp bovenin mijn NZXT hangen en bovenop 3x Gentle Typhoons 1450. Bij mij maken ze ook een zoomend geluid voluit op pull.
Wanneer ik ze op push zet (omdraai), dan is het geluid nagenoeg weg, dus dat heeft ook van invloed.

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
M welke fans voor radiator? Waterkoeling 6
S Welke fans voor Aquaero 5 Waterkoeling 3
M Welke fans voor een Black Ice GT Xtreme Lite 240 Waterkoeling 4
J Welke fans keuze voor de Prolimatech Megahalems? Overige Koeling 9
I Welke fans voor radiator? Waterkoeling 72
U Welke fans voor TFC Xchanger Waterkoeling 5
volcom Fans met rode leds welke leds erbij zetten? Cases en Modding 3
psyduck170 Welke fans moet ik nemen? Waterkoeling 2
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
volcom Welke fans best op Magicool 240 slim rad? Waterkoeling 11
H Promalitech megahalems: Fan Clips? En welke fans aan te raden? Overige Koeling 12
D Welke koeler en case fans ? Overige Koeling 124
D [Fans] Welke heb je op jouw radiator? Waterkoeling 15
A Welke fans moet ik nemen? VERZAMEL TOPIC Overige Koeling 68
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan