• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke fans moet ik nemen? VERZAMEL TOPIC

aapjeh

die-hard nikser
Hoi allemaal:003:

Naja ik heb dus een vraagje wat betreft fans @ radiator.

ik heb nu deze fans erop zitten:
6sq6v4.jpg


Met als specificaties:
vpx6k3.jpg


Ik heb sinds vandaag al beetje uitgezocht welke fans het eigenlijk nou echt waren, aangezien gigabyte ( voor zo ver ik weet ) geen eigen fans produceerd.:eusa_eh:

Ben op de site van Everflow uitgekomen. ( staat ook op het stickertje op de achterkant )

Ben ik gaan zoeken op mijn modelnummer : F121225SL
naja niets uitgekomen. toen ben ik gaan zoeken bij Model list->PC case.
Zodoende ben ik uitgekomen bij de Everflow 1225P9. de P7 is het niet omdat deze 7 bladen heeft, de P9 heeft er dus 9.

Dan krijg je de specs van de ventilator + een heel lijstje met fans die hun uitgebracht hebben:

28hecn6.jpg



Zoals je ziet, een hele lijst dus:033:

Mijn fans eindigen op SL, welke er maar 1 van is op het lijstje.
Daar staat in dat ik een CFM behaal van 66.55 op een estimated toerental van 1500 Rpm.
Nu klopt dit niet helemaal, want ik behaal maar +- 1000 rpm. Dit zou kunnen komen doordat gigabyte zelf 2 fans aangesloten hebben op 1 3-pins connector.

Mijn vraag is dus, zal ik zeer veel performance winst behalen als ik bijvoorbeeld 2 Yate loon koop? of beter zelfs, de Silverstone FM121?



aapjeeuhhh
 
Nou, het lijkt mij dat hoe meer airflow, hoe koeler toch?
niet dat je daarmee onder 0 kan gaan, of onder ambient.
maar het gaat om het idee.
Ik heb nu een 240mm black ice stealth GTX.
binnekort wil ik daar een 360mm versie ervan plus een D5 met ek top erop bij toe gaan voegen.
 
Ik kan je aanraden highspeed fans te kopen en die dan terug te schroeven op sub~10v.
Dan kan je als je echt veel koeling nodig hebt ze op helikopter mode zetten.
GTX is een mooie radiator maar je moet er veel luchtverplaatsing/druk aan koppelen.
Ter vergelijk een PA120.3 en een 480GTX geven met low speed YL's een bijna gelijke prestatie.
 
yep spanky heeft gelijk gtx rads zijn voor hoge fan rpm...
ik geloof dat ze pas relatief beter presteren als zeg een PA boven de 2k rpm :)
maar low speeds erop kan altijd ook...
ik weet niet of je een fan controler hebt maar zalman fans schijnen erg goed op rads te werken... (zijn standaart 1800 rpm en verkrijgbaar met ledjes erin)

ps: als een fan een lage maximum static pressure heeft dan kan het zijn dat door de luchtweerstand van de rad de fan in rpm daal (onder max gaat zitten) ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn de Triebwerks iets te prijzig haha :D

Slipstream en S-Flex zijn beide prima fans.
De Slipstream verkoopt de laatste tijd wel een stuk meer dan de S-Flex, dat komt door de reviews, waarbij de Slipstream heel goed uit de testen komen.
 
lol zijn flinke fans die 55 mm oefff
niet verkeerd denk ik maarja .. t budget gaat dan wel knagen
dingen moeten nog wel leuk blijven
ik heb zelf 2 x s-flex 90 mm en die bevallen me uitstekend
stil en veel wind toch
al kan ik t niet vergelijken met andere series omdat ik die niet heb nog
ik ging ook uit fan tests maar mischien nieuwere test weer die andere fans weer aanbeveelt ... de verschillen zullen minimaal zijn denk ik zo
maar ongetwijfeld is een heel dikke fan wel meer economisch betref geluid en CFM
als je er tenminste de ruimte voor heb -)
 
als je advies op rad grootte wil hebben hebben we toch je specs nodig :p.

als je meer stilte wilt hebben is groter beter omdat je meer koeloppervlakte hebt.

de fans liggen dicht bij elkaar, de noiseblocker zijn in theorie stiller dan de gentle typhoons ze draaien ook minder snel dus wss leveren de gentle typhoons meer druk. Daar zal je ff een review voor moeten opzoeken.
 
In mijn zoektocht naar stille fans kwam ik langs deze site: Fan Testing Part 2 (Retesting + Noise) - XtremeSystems Forums
Daar vind je de testresultaten van veel fans in grafieken verwerkt, bvb airflow tegen hoeveelheid decibel.

De ene fan kan stiller zijn dan een andere, maar voor jou persoonlijk wel een irritanter geluid maken.
Op de site staan links naar youtube filmpjes, daarmee kun je het geluid dat elke fan produceert met elkaar vergelijken. Dit heeft mij erg geholpen.
 
Koppel je keuze van je fans ook maar meteen aan de keuze van je radiator. Als je stilte wil, wil je waarschijnlijk tragere (en bijgevolg stillere) fans gaan gebruiken. Die werken echter enkel goed bij radiatoren met een lage vin-densiteit (dus maximum 7 of 8 vinnen per inch). Vergeet alvast maar de praatjes dat die of die rad en die of die fan het beste resultaat geeft. Zorg vooral op een goede afstemming van beide. Zo heb ik op mijn i7 een super rad van een Mercedes bus (18 FPI!) in combinatie met uberfans (zie mijn Hydromon Giant project) maar heb ik voor het nieuwe project (zie mijn quaternion project) kies ik voor veel tragere en bescheidenere Cooler Master fans (1200 RPM via de fancontroller tot 700 RPM teruggebracht en dan haast onhoorbaar stil) in combinatie met een XSPC RX360 radiator. Dit is zowat de uber radiator voor trage fans met lagere CFM.

Lees anders eens een fantastische (professionele) review die verschillende triple rads vergelijkt: Skinnee Labs | Triple Radiator Comparison V2 . Je zal nog versteld staan van de resultaten!

Hieronder zie je in de tabellen en charts meteen wat ik bedoel :)

triples.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oh, ik had gereageerd hier alleen nooit terug gekeken :X. een 240mm rad kan je setup prima trekken. met een 360 heb je meer heatdump-ruimte dus ook meer stilte omdat de fans langzamer kunnen draaien.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
psyduck170 Welke fans moet ik nemen? Waterkoeling 2
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
volcom Fans met rode leds welke leds erbij zetten? Cases en Modding 3
DeKentering Welke fans voor push/pull radiator setup?? Waterkoeling 7
M welke fans voor radiator? Waterkoeling 6
S Welke fans voor Aquaero 5 Waterkoeling 3
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
volcom Welke fans best op Magicool 240 slim rad? Waterkoeling 11
M Welke fans voor een Black Ice GT Xtreme Lite 240 Waterkoeling 4
J Welke fans keuze voor de Prolimatech Megahalems? Overige Koeling 9
H Promalitech megahalems: Fan Clips? En welke fans aan te raden? Overige Koeling 12
D Welke koeler en case fans ? Overige Koeling 124
I Welke fans voor radiator? Waterkoeling 72
D [Fans] Welke heb je op jouw radiator? Waterkoeling 15
U Welke fans voor TFC Xchanger Waterkoeling 5
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan