• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Welke configuratie?

WOLSOS

New member
Ik wil graag een stille PC voor in de woonkamer en hij moet wel krachtig zijn. De bedoeling is om als basis een kale Linux te installeren en dan verschillende virtuele computers (linux als Windows) op te starten, die per virtuele computer veel resources kunnen vragen.

Ik zit te denken aan een 6-core i7 en een goede graphische kaart voor het bewerken van photo's en video. Ik denk aan een 590. Voor de opstart denk ik aan een SSD en voor snelle schijf toegang een SSD via PCI-Express. Voor de rest geen harde schijven, de opslag gaat op het netwerk.
Verder denk ik aan minimaal 16GB en een Blu ray.
Als kast wil ik graag de Lian Li PC-V2120. Dit vooral omdat ik deze kast mooi vind kwa vormgeving en ik er lange tijd mee vooruit kan. Als moederbord de MSI Big Bang XPower II X79.

Ik wil dus alles watergekoeld hebben en ik zie de aanschaf als een investering voor later; me volgende PC zal zoveel mogelijk onderdelen hergebruiken. Ik wil alle mogelijke onderdelen, dus ook het geheugen en chipset koelen. daarnaast wil ik ook in staat zijn om de status van het systeem te bekijken en kunnen zien dat de koelvloeistof correct stroomt. Kwaliteit is belangrijk.

Een hele waslijst van wensen.

Met vriendelijke groet, Oskar
 
Hoi Sander,

Kwa budget heb ik niet zo'n idee. Als ik rond me heen kijk kan het best een stevige prijs worden met de wensen die ik heb. In die zin heb ik liever iets goed en betaal dan iets meer om er langer gebruik van te kunnen maken. ik zit zelf al met mijn berekeningen rond de 4.000. weet niet of dit toereikend is.
 
Dat je overdrijft :) ik zou memory en mobo niet koelen, geen pci-e ssd pakken maar een gewone (dan spaar je ook lanes voor gpu eventueel) een 7970 ipv gtx590. Daarnaast is 8gb mem al een overkill nandoe je meestal niet vol krijgt. Meekunt ook een gtx580 overwegen als je veel videobewerking doet, en die later vervangen voor de volgende generatie.
Voor 2k aan hardware bouw je een dikke set, dan heb je lekker veel over voor waterkoeling, als je een beetje ruig doet zit je daarmee zo aan 1400 of meer :)
 
Geen vast budget, dat is de droom bij elke PC samenstellen :D
Dan zou ik sowieso voor een LGA 2011 bordje gaan, en dan is het een beetje afhankelijk of je gaat overclocken welke dat precies gaat worden.
Ik zou overclocken sowieso aanraden, aangezien het je een stuk meer performance geeft voor dezelfde prijs. Hoeft allemaal niet extreem, maar gewoon dat je een flinke boost hebt voor hetzelfde prijskaartje.
Ik zou dan zonder twijfel voor een Asus Rampage IV Extreme met Intel Core i7 3930k C2(!!) gaan.
Daarbij zou ik nimmer een GTX 590 of welke dual GPU kaart dan ook nemen. Het gaat vaak goed, maar er zijn ook significant meer problemen bij dergelijke kaarten als bij single PCB SLI kaarten.
Daarom zou mijn keus ook vallen op een GTX 580 SLI opstelling. Een dubbele HD 7970 is ook een optie, gezien deze een stuk krachtiger zijn, maar deze missen de CUDA technologie die nVidia wel biedt. Het is aan jou om uit te zoeken of de software die je gebruikt hier handig gebruik van kan maken, zodat de keus wat makkelijker wordt.

Mobo waterkoelen is een optie, maar niet direct essentieel. Geheugen zou ik sowieso achterwege laten, dit voegt niks toe behalve de esthetische aspecten.
Ik vind de SSD/PCI-e opslag keuze ook een beetje raar. Een goed PCI-e opslag medium kan veel sneller werken dan een aantal SSD's in Raid0, dus ik zou investeren in een kaart die minstens 4 onboard SSd's in raid heeft staan en van deze beestachtige prestaties genieten.
Boefmans heeft verder gelijk wat betreft het geheugen. Je zal waarschijnlijk niet meer dan 8 gb gebruiken, maar de huidige kits maken het heel makkelijk om voor 16 gb te gaan en zo een flinke tijd vooruit te komen en wellicht zelfs wat RAMdisk opties open te stellen. Meer dan 16 gb zou ik niet in investeren tenzij je zeker weet dat je dit absoluut nodig hebt.

Als dit allemaal je wat lijkt wil ik wel een lijstje specifieke onderdelen samenstellen, met wat feedback van jou erbij wellicht :)
 
Hoi Sander,

Graag een lijstje met specifieke onderdelen.

De Lian Li PC-V2120 vind ik belangrijk. Verder zie ik de aanschaf van de waterkoeling als investering voor de volgende uitvoeringen. Geen geluid is het belangrijkste.

Overclocken wi ik zeker. 16GB om vooruit te kunnen. Ik wil een aantal virtuele computers parallel kunnen draaien en dat zijn stuk voor stuk geheugenvreters, vooral de virtuele servers.

Ik heb niet zo verstand van graphische kaarten, dus ik zal je advies hierin opvolgen.

Ik dacht dat de SSD/PCI-e een probleem met booten geeft, vandaar die rare keuze. Als dat niet zo is, dan volstaat voorlopig de SSD/PCI-E.
 
Ik heb niet veel verstand van de software die je wilt gaan gebruiken, dus daar heb ik een stukje hulp van jou nodig om je het beste aan te kunnen raden.
Zoals de hoeveelheid RAM. 32 Gb zou geen slechte keus zijn, alleen overbodig als je het niet echt gaat gebruiken. Als jij zeker weet dat 16 Gb voldoende is, lijkt mij dat prima. Anders moet je het even laten weten.
Wat betreft de videokaarten, de AMD Radeon HD 7970 ís op dit moment de snellere kaart, en komt tevens met een aantal energie besparende functies die heel handig zijn. Maar als jouw editing software gebruik maakt van CUDA versnellende technieken, zou een nVidia kaart een betere kaart zijn, ondanks dat ze clock voor clock iets langzamer zijn. Ik ga helaas niet voor je uitzoeken of jouw software hier gebruik van maakt, dat kan je zelf veel beter denk ik gezien jij daar meer verstand van hebt :p
Afhankelijk van het tijdsbestek waarin deze PC 'geboren' moet worden zou je ook nog af kunnen wachten op de nieuwe Keplar serie van nVidia, die ergens rond Q2 van dit jaar gelanceerd moet worden.

Een PCI-e opslag medium kan inderdaad problemen geven met sommige moederborden om als boot-schijf te dienen. Deze problemen zijn makkelijk op internet te vinden en kunnen we dus makkelijk uitzoeken of een bepaalde keuze problemen gaat leveren.
Het is bijvoorbeeld bekend dat het dual socket moederbord EVGA SR-2 problemen heeft met PCI-e booten, ter voorbeeld.
In dit topic van OCZ-forums zie je dat het functioneert als je de juiste stappen onderneemt: klik

Ik heb in ieder geval een voorlopige lijst gemaakt met onderdelen die denk ik bij jou passen, dit kunnen we uiteraard nog aanpassen mocht het nodig zijn :)

De Lian Li kast die jij graag wilt is een erg mooie kast, maar biedt helaas weinig opties voor een goede, uitgebreide waterkoeling set intern in te bouwen. Hier zijn wel oplossingen voor afhankelijk van je woonsituatie en je bereidheid, zoals de radiatoren naar de kelder van het huis verplaatsen.

Hier het lijstje:
Wensenlijst WOLSOS lijst van Sanders

Je ziet dat ik twee sets geheugen heb toegevoegd, je hebt er uiteraard maar 1 nodig, welke afhankelijk zal zijn van je uiteindelijke keuze Gb's.
 
Hoi Sander,

Dank voor snelle reactie en de lijst.

Ik heb 2 vragen:
Wat zou je als kast willen aanbevelen?
Wat zou ik nodig hebben aan Waterkoeling-onderdelen? (Die dan ook nog een tijdje meegaan en kunnen worden overgezet (as het past)).
 
De grootste kwestie voor jou is: hoeveel radiator oppervlakte wil je gaan gebruiken?
De pomp en het reservoir zijn onderdelen die je in elke kast wel kwijt komt, en deze kan je nog een beetje kiezen op hun formaat.
Echter als je de radiator oppervlakte nodig hebt, zit je vast aan de afmetingen.
In jouw geval zou ik je 480 en 240mm radiator aanraden, waar je ook nog wel weg zou komen met een 360 en 240mm.
Lichtelijk overkill, maar dat is wel de manier waarop je een PC echt stil krijgt. Want delta T is te benaderen als volgt:
Naamloos~4.png


Hier kan je zien dat als je de fanRPM laag wilt houden (RPM = herrie), je de radiator oppervlakte zult moeten verhogen.

Black Ice SR-1 serie radiatoren zijn in ieder geval geoptimaliseerd om met toerenbereiken lager dan 1000 tpm te functioneren en ik zou je deze dan ook als enige aanraden.

Verder is een D5-MCP655 pomp een aanrader vanwege de regelbaarheid van de snelheid. Zo kan je zelf instellen hoe veel herrie deze gaat maken. Dan zou je een tweede kunnen nemen om de flow in stand te houden, maar één pomp op standje 3 zou het wel moeten kunnen trekken.
Twee in serie kan je wellicht op stand 1 laten draaien. Dat is een afweging die je zelf moet maken, l3p kan je hier wellicht informatie over geven gezien hij 1, 2 en 3 stuks in één loop heeft mogen ervaren.
 
Ik ben aan de slag geweest en ik heb voor het gemak de Lain Li kast gehouden, weet niet waar de Case Labs te vinden.

Ik heb dan het volgende lijstje:

Kast-------------Lian Li PC-V2120B
Voeding----------Corsair Professional AX1200 1200W
Moederbord------ASUS Rampage IV Extreme/BF3
Blu Ray----------Sony BDXS-500u 12x BD Writer Zwart
CPU-------------Intel Core i7 3930K
CPU Waterblock--RayStorm CPU WaterBlock (Intel)
SSD-------------OCZ RevoDrive 3 X2 Max IOPS 240GB
Memory---------G.Skill RipjawsZ 32GB DDR3-2133 CL9 octo kit
GPU-------------2 x EVGA GeForce GTX 580 SuperClocked 1536MB
GPU waterblock--2 x Razor GTX580
Radiator---------Black Ice SR-1 560
Pomp------------2 x Laing D5-MCP655 pomp
Cooling Part-----Slang, connectors
Flow Indicator---Flow Indicator with filter G1/4
Reservoir--------XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO

Is er dan nog iets van een display of controller nodig?
 
- controller is altijd lekker (fancontroller bedoel je toch?)
- ik ken dat waterblok niet, heb ook geen ervaring met die socket. Wel iets om een beetje in te verdiepen igg (mocht je dat niet gedaan hebben), het waterblok wil qua temps wel eens de beperkende factor zijn
- 2x gtx580: als je dit soort geld gaat uitgeven, neem je toch wel de 3gb versies hoop ik?
- als je toch een flow indicator neemt, neem dan ook zo'n temperatuur ding voor de watertemps :)

Voordeel van caselab: er kunnen (veel) meer radiatoren in, geloof bij een grote versie 4x480 :) nadeel: je moet ze uit amerika importeren. CaseLabs Aluminum Computer Cases
 
dat is waar. Maar als die een tijdje meemoet :) ik zou ook geen bwm760 willen hebben zonder airco, ook al zou ik hem toch niet in de zomer gebruiken :) en als je zo gaat kijken, zitten er in deze setup volgens mij wel meer overkill elementen :)
 
Dank voor de reacties!

Nee, ik ga er niet mee gamen, wellicht me jongste zoon, maar daar schaf ik het niet voor aan. Ik dacht zelf aan een enkele GPU, maar dacht dat Sanders er 2 adviseerde in zijn boodschappenlijstje. Had de vraag nog niet voormelf beantwoord. Foto's zijn wel in hoge resolutie en de bewerkingen zijn af en toe best heftig. Video bewerking is gewoon HD.

De controller is inderdaad voor de fans. Zit bij zo'n controller geen temperatuur element?
Waterblock voor 2011 heeft een zeer beperkte keuze. Ik heb een aantal XSPC onderdelen en probeer dan bij een merk te blijven. Denk niet dat dat nodig is.

Wat betreft de overkill is mijn ervaring dat die dan langer meegaat en uiteindelijk goedkoper uit bent.
 
Met 1 kan je ook wel uitkomen, afhankelijk van hoezeer jouw software GPU versnelde processen heeft.
Één GTX 580 is nog steeds een beest in gamen en elk andere applicatie die de GPU intensief gebruikt.
Ik game zelf op 3 GTX 580's in SLI, maar doe er verder niks professioneels mee. Ik vind het heerlijk om de power tot mijn beschikking te hebben.
1 kaart minder in je PC laat wel flink wat ruimte over in je budget, en mocht het nodig zijn kan er later nog altijd die tweede bijgeplaatst worden.
Dan kom je zelfs onder de € 3000 euro uit excl. de waterkoeling.

Diverse fancontrollers hebben de mogelijkheid om temperatuur weer te geven via een aantal meegeleverde sensoren, maar ze kunnen niet allemaal een temperatuur curve opzetten om hun fan snelheid te regelen.
De Lamptron controllers kunnen wel weergeven, maar de fans zijn alleen handmatig te regelen. Scythe controllers hebben wel die mogelijkheid.
Maar ik zou daar persoonlijk geen gebruik van maken en je fans gewoon handmatig op een toerental van plusminus 800 rpm laten draaien.

Je keuze voor een 140.4 mm radiator is trouwens uitstekend, 140 mm fans hebben dezelfde luchtverplaatsing op een lager toerental, en dus stiller.
En ook in die variant is er een Black Ice SR-1

De meeste waterblokfabrikanten hebben een ombouw kit of set uitgebracht om LGA1366 blokken om te bouwen naar LGA2011 zonder dat hier een apart model voor uitgebracht hoeft te worden.
De XSPC Raystorm is een uitstekend CPU blokje, en van het merk dat jij graag hebben wilt. De bracket daarvoor is te bestellen via XSPC zelf.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke en hoeveel fittings? Hardware & Software 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 Aqua-Computer Aquaero 0 1 2 3 4 5 6 7 ? Welke versie is dit? Waterkoeling 4
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Ruud Fitting 90 grade hoek, welke kant wijst de fitting op? 12mm fitting welke soft tubing past? Waterkoeling 6
D Lian Li O11D Distro-Plate Welke versie is het stilst? Waterkoeling 7
A Laptop in ladekast verbergen (welke cooling) Cases en Modding 2
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
B Welke koeling in dit systeem? Advies Waterkoeling Setup 4
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
brepoels peter Welke Led controller raden jullie aan? Hardware & Software 14
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
D Welke rad zal ik nemen? Waterkoeling 26
foxbuster Kan niet beslissen welke soort kabels / sleeves / kit ik moet kiezen Cases en Modding 12
Freddy Welke games / spellen spelen jullie tegenwoordig? Gaming 7
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
P Corsair H115i (Welke ventilatoren? ) Overige Koeling 3
M Welke flow meter Waterkoeling 19
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
K webshop toon radiator, radiator en radiator,...maar welke is beter ? Advies Waterkoeling Setup 3
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
G Welke corsair sp120 op een h100i v2? Overige Koeling 1
M Welke Koppeling heb ik nodig. Waterkoeling 2
M welke vloeistof chiller. Waterkoeling 2
Bas9466 Ek mono blok koel pads welke kant boven ??? Handleidingen en Installatie Tips 6
k.3nny Nieuwe mod, welke case? Cases en Modding 5
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
B msi gtx 770 twin frozr 2gb oc. heatsink koelen. mos/vram welke nodig? Overige Koeling 7
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
F Welke DDC pompo is het stilste? Waterkoeling 5
A welke diameter sleeve? Handleidingen en Installatie Tips 3
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D Welke Quick Disconnects en waar te plaatsen? Waterkoeling 1
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
Freddy The Party 13: Welke Games? Even op elkaar afstemmen Lan Party 30
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
P Advies Acrylic tube 12/10mm, welke fittingen? Advies Waterkoeling Setup 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan