AMSTERDAM – Escortbedrijven hebben het dankzij de recessie zwaar te verduren.
Klanten komen minder vaak en hebben daarnaast hogere eisen.
"Als het crisis is, ga je kijken naar wat er echt nodig is. En dan valt een escort snel af", stelt André van Dorst
van de Vereniging Exploitanten Relaxbedrijven dinsdag in de
Spits. "Men slaat sneller een keertje over."
De klanten die nog wel komen, weten dat het slechter gaat en willen daarom meer waar voor hun geld.
"Hij moet in de watten gelegd worden", zegt Van Dorst. "Sommige bedingen lagere prijzen.
Bovendien zit de jongere generatie veel meer op het internet voor seks."
Bij een belronde door Spits blijkt dat bij de helft van de escortbureaus het nummer is opgeheven.
Sommige bureaus verbreken direct de verbinding.
"Een hoop is waarschijnlijk illegaal gegaan om de belastingdienst te ontduiken", legt Van Dorst uit.
"Het zijn geen officiële escortbureaus meer, maar noemen zich ineens massagesalons, zonnestudio’s of saunaclubs."
Minder gebeld
De escortbureaus die nog wel bestaan, klagen over het wegblijven van klanten. "De economische crisis heeft hard toegeslagen",
zegt de eigenaar van escortbureau Dolce Vita in Spijkenisse. "Er wordt aanzienlijk minder gebeld."
Ook de individueel werkende vrouw merkt dat recessie erin is gehakt. "Alleen even voor kerst was het drukker",
zegt prostituee Marleen. "Volgens mij willen mannen de stress kwijtraken voordat ze aan de kersttafel moeten met hun familie."