• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

WC Newbie die hulp nodig heeft mbt WC i7

Jaro

Junior Member
Beste highflow leden,

Nadat ik mij de laatste tijd heb verdiept in hardware zag ik dat een heel aantal mensen hun pc waterkoelen. Toen leek mij dat een super idee om dat zelf ook te hebben! Ik ben van plan om in juli een nieuw Core i7 based systeem aan te schaffen en wil hier dan een WC setup bij.

Wat ik zoek is: Een beginners setje van laten we zeggen 135,- euro (is dit te weinig voor een goed alternatief voor een True?). Dit moet inclusief alles zijn. De kast waar het systeem in komt te zitten is een Cooler Master CM690.

Ik ben een ongelooflijk sukkeltje op dit gebied dus ik zou (gaat gegarandeerd gebeuren) enorm domme vragen kunnen gaan stellen!:120:

Ook als jullie verder nog andere info nodig hebben stel de vraag maar;).
 
Ik had die set zelf ook al eerder gezien, maar wist niet zeker of het nou wel zo'n goede was voor dat geld, blijkbaar wel:).

Een vriend van mij die had nog zo'n setje liggen, maar dit soort dingen worden dus afgeraden als ik het goed begrijp?

Waar zou ik de Radiator moeten plaatsen bij dit setje in bijvoorbeeld een CM690 kast? Boven aan bij de outtake fans? Of buiten de kast?

En verder nog: Stel dat ik iets wil upgraden aan deze set. Wat zou ik dan als eerste moeten upgraden, en wat daarna etc.?

Is er nog een ander setje wat verkrijgbaar is op Highflow voor ongeveer een prijs van 150 euro?
 
Die XSPC V4 kit is absoluut de beste set die je voor dat geld kan kopen. Binnen je budget kan je er dan nog een extra 120mm radiator bijkopen ook. Voor 21 euro heb je al een prima radiator in de vorm van een magicool slim. Beter bij de XSPC set past de XSPC RS radiator. Deze heeft minder weerstand voor de pomp om er water door te pompen en dat is voor de pomp van de v4 kit weer gunstiger voor de waterdoorstroomsnelheid. (sneller = beter).
Mocht je er een extra rad bij nemen dan heb je ook twee van deze extra fittingen nodig.

Over de plaatsing van de radiatoren:

Heel extreem passen er zelfs twee 240mm radiatoren in. (klik):p (dat zijn inderdaad radiatoren waar twee 120mm fans op passen)

Maar normaal gesproken zet je een 120mm rad(iator) achterin de kast daar bij de CPU in de buurt. Bovenaan het dak past er ook nog wel eentje. Hieronder een pic met zelfs een 240mm rad op die plek.

cm_690_09_thumb.jpg


Maar je hoeft er natuurlijk niet gelijk een tweede radiator bij te nemen. Je kan ook even kijken of het je wel bevalt en als dat zo zal zijn, zal je die 2e radiator wel kopen. Ik denk daar na zelfs nog wel meer als je de smaak eenmaal te pakken hebt. :D


Die TT set zou je ook kunnen proberen. Ik raadt je dan wel aan om een ander CPU blokje te nemen en/of een 2e 120mm radiator erbij die ik hierboven al noemde.

Maar als dat je ongeveer net zoveel als de XSPC v4 set zou gaan kosten, dan is die zeker een betere keuze dan de TT.

XSPC v4 kit + extra XSPC RS Radiator (+ 2 fittingen) + eventueel 2 yate loon fans = €150 :023:


De goedkoopst mogelijke custom set met goeie performance voor de CPU alleen zou de volgende zijn:
2h4kz69.jpg

2zsrvq8.jpg



Maar dat gaat denk ik al weer iets te ruim over je budget heen. :p ;) Hier moeten nl nog fans en koelvloeistof bij komen. Zou dan ongeveer €170 totaal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, ik denk dat als de tijd rijp is voor waterkoeling ik nog misschien het budget aan zou kunnen passen.;)

Maar als ik het goed begrijp kun je 2 radiatoren achter elkaar plaatsen? Dus niet 1 grote maar 2 kleine?
 
Je kan inderdaad meerdere radiatoren in één set plaatsen. Hiervoor kan je kiezen omdat er bv in de kast niet genoeg ruimte is om een groter formaat intern te plaatsen. Of je kiest ervoor om bv een set te verbeteren door een 120mm radiator extra te nemen.

Radiators zijn in vergelijking met koelblokjes een veel kleinere aanslag op de pomp. een extra radiator is dan ook de beste upgrade die je een wc set geven kan. (mits de rest van de set natuurlijk ook een beetje redelijk is. ;)

De 120mm radiator van de XSPC set is op zich voldoende om de warmte van een niet overgeklokte i7 te kunnen verwerken. Samen met de pomp zal er dan ongeveer 100W aan warmte in het water worden gedumpt.
Hieronder een grafiekje uit een review van deze radiator:

XSPC-RS120-Therm4.png


Daar kan je al aflezen dat 100W met redelijke fans op 1000 tot 1500 rpm prima weg te werken is. De temperaturen zullen dan vermoed ik net wat beter zijn dan de true, graadje of vijf tot zes schat ik zo.
Maar wanneer je de processor een klinke overklok wilt geven voor 24/7 gebruik dan zal een enkele 120mm rad het moeilijker gaan krijgen.
Een OC van bv 4 Ghz op 1.3v zal de warmtedump verhogen naar ongeveer 180W. Dat is wel te doen voor die ene 120mm radiator maar dat zal ten koste gaan van de stilte. Dan zal je nl een goeie fan op minimaal 2000rpm moeten laten draaien om de warmte goed te kunnen verwerken.
Een extra rad zou dan uitkomst kunnen bieden. Dan is die 180W weer met meer gemak te verwerken met de fans op 1000 tot 1500rpm, wat dus weer een stuk minder geluid maakt.
 
Ik bedank Freddy voor het openhouden van mijn topic, want ik ga er toch weer een vraag in stellen:).

Welke van de volgende drie radiatoren presteert het beste?
- XSPC RX240
- XSPC RS240 (deze is sowieso minder als de RS)
- XSPC RS360
- (en dan nog de RX360)

En ook nog het verschil tussen de XSPC 750 dual bay en de XSPC 450 pomp+bay, is dat de hoeveelheid liter per uur? 750vs450?
 
Laatst bewerkt:
RX360_10cDelta_Chart.jpg


XSPC-RS360-Thermal5.png


XSPC-RS240Therm4.png



Zie de rpm's van de fans bij een bepaalde heatload en vergelijk die. ;)

De RX heeft vooral dankzij zijn grotere formaat meer koelvermogen dan de RS serie. :p


edit:

En ook nog het verschil tussen de XSPC 750 dual bay en de XSPC 450 pomp+bay, is dat de hoeveelheid liter per uur? 750vs450?

Is idd de l/u in de naamgeving.

XSPC X2O 450

XSPC Dual Bay

Opvoerhoogte is gelijk. Zijn dus bijna gelijkwaardige pompjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor mezelf nu ongeveer een budget van 200,- vastgelegd, de pc gaat wss over 2 weken komen en na de vakantie gaat het water er gelijk op! Dus hier is wat ik nu heb;). Komt buiten een Antec 902 aan de achterkant (moet ik daar een mountingkit voor hebben?).

Feser One Cooling Fluid blue
EK Supreme LT Plexi (heb gehoord dat het een goed bang4buck blok is?)
Masterkleer 2 meter 1/2ID 3/4 OD Clear
13mm (1/2) EK High Flow Fitting (G 1/4)
XSPC RS360
Yate Loon 1350rpm 120mm blue led 3x
XSPC X2O 750 Dual Bay pump/res
PSU Bridge tool 24 pin
Spuitfles 1000ml


@ Coolfris
Ik wist gewoon toen ik mijn vraag hiervoor stelde dat jij weer met die GE-WEL-DIG-E schematjes zou komen!!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zo een mooi setje samengesteld.

En je hebt 6 fittingen en 6 slangklemmen nodig.
Als je voor schroeffittingen gaat, kan je de slangklemmen weglaten.
En vergeet je de koelpasta niet als je die nog niet had :)
Een slangknipper is ook aan te raden, daarmee knip je de slang echt kaarsrecht af.
Met een schaar of mes heb je bijna altijd kartelrandjes :p

Voor montage aan achter kant van kast kan je de volgende drie producten gebruiken:
Bitspower RAD Support I BR-RADS1-BK
Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P
Swiftech MCB-120 Radbox

Meer montage mogelijkheden:
Radiatoren Toebehoren
 
Die schroeffitting bestaat uit 2 onderdelen. 1 kant schroef je vast in een component (cpu-block/radiator etc), de andre schuif je over een slang welke je op zijn buurt volgens onderstaand plaatje aan onderdeel 1 koppelt waarna je beide weer samen schroeft en de slang op zijn plek blijft afgedicht en al :023:
attachment.php


EDIT: Fris...je was me voor:076: :wehe
 

Bijlagen

  • fitting.JPG
    fitting.JPG
    25,6 KB · Weergaven: 20
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
H Newbie aan het water Advies Waterkoeling Setup 3
V Newbie Advies Waterkoeling Setup 10
DannyKiers Help een newbie bekend worden met waterkoeling en modding Advies Waterkoeling Setup 14
D Newbie needs help Advies Waterkoeling Setup 1
R i7 & 4850x2 koeling voor newbie Advies Waterkoeling Setup 3
Bose321 Waterkoeling aanschaf (newbie) Advies Waterkoeling Setup 46
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
B Gezocht iemand die petg buizen eil buige. Gezocht 6
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Sw333t [Gezocht] 3 of 4 ventilatoren die op 4volt kunnen werken. Gezocht 1
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
Freddy Bouli de Sneeuwpop Serie, waar kan je die nog krijgen??? Films / Movies 0
vincent Gezocht iemand die een bedrijfs logo kan maken Algemene Discussies 3
Freddy Hot Knife - Touwbrander - Sleeve and Rope cutter / snijder, voor de die hard sleevers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Zijn er mensen die de volgende LED van highflow gebruiken? Laserled - 3x Ultra Bright Cases en Modding 0
arwin74 der8auer Delid-Die-Mate - Delid Tool - 8ECC016 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
Freddy Problemen die je hebt sinds gisteren, hier posten aub HighFlow Forum 39
tomasvanderpijl [CLOSED]Waarde onderdelen die ik wil gaan kopen Gesloten 2
CDA441 [CLOSED]Waarde van computer die ik wil kopen Gesloten 9
P [IN-ACTIVE] Modder die een LED strip kan/wil solderen. Gevonden 3
DeKentering Beste setup met de producten die ik heb?? Waterkoeling 3
olympus Gratis vps voor mensen die hem kunnen gebruiken Gadgets 3
J [2013] A good day to DIE HARD (5) Films / Movies 9
Ianovski Op zoek naar iemand die een voeding wilt sleeven Cases en Modding 2
B GEZOCHT iemand in de buurt van hoogkerk(groningen) die mijn 24 pin atx kan sleven €25 Cases en Modding 2
bundymania [Bundymania User Test] Fullcover Wasserkühler für die AMD HD 7970 Grafikkarte ! HighFlow Product Reviews 1
T Display die fans en watertemperatuur in laat zien. Waterkoeling 3
bundymania [Bundymania Kurzreview] Liquid Extasy Universalkühler VUCI - die günstige Alternative HighFlow Product Reviews 2
B Waterkoelblok voor gtx680 waneer komt die ? Waterkoeling 1
D [GEVONDEN] goedkope laptop ( maakt niet uit hoe oud die is ) Gevonden 4
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Wouter Problemen die bekend zijn. HighFlow Forum 2
BETA911 [IN-ACTIVE] Hele set en losse onderdelen die weg moeten... Verkocht 8
Sw333t Mini "mod" van mijn FritzBox 7170 die ik nu gebruik als router Overige Builds 4
M Moeloo laat weten dat die er is.... Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Robin Mensen die zonder vriendin op zichzelf wonen Algemene Discussies 20
Sw333t [IN-ACTIVE] Iemand die goed is met het bewerken van Plexiglas Gevonden 3
E Nieuwe PC ineengeknutseld, nog wat vragen die blijven Waterkoeling 1
Xtrafresh Een Glaciator die ik wél wil kopen ziet er zó uit: Overige Koeling 17
stuiter viper zwolle EK Supreme Plexi, kan die ook op 1156? Cases en Modding 4
Freddy Foto topic, voor algemene foto's die je hebt geschoten en wilt delen :) Fotografie, Film en Video 473
N Fans met LED's die uit kunnen Overige Koeling 4
Sw333t Vraagje over hoe jullie die IMG en URL popup scherm gerealiseerd hebben HighFlow Forum 14

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan