• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[wc] 295gtx

Leech

Junior Member
Ik ben op zoek naar advies omtrent een waterkoeling setup voor een 295GTX. Ik erger me nogal aan het lawaai. Ik heb geen ervaring met waterkoeling, dus ik heb al aardig wat gegoogled, maar specifiek over een 295GTX is er niet veel meer te vinden dan de kant en klare versies die gaan komen.

Qua budget, tja, dat heb ik nog niet echt. Ik weet niet goed wat ik zou moeten aanschaffen, en waar ik dan op zou moeten rekenen. Rond de 300 euro hoop ik klaar voor te zijn, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Wat ik zou willen weten bijvoorbeeld is wat voor een radiator genoeg is voor een 295GTX. Zou bijvoorbeeld een B.I. GT Stealth 140 al genoeg zijn of zou ik beter voor een 280 moeten gaan? Ik zie bij jullie kant en klare GPU set's dat je voor meerdere kaarten meestal een 240 aanbieden. In verband met geluid zou ik voor een 140/280 willen gaan ipv 120/240, of denken jullie dat dat niet veel uitmaakt?

Als waterblock heb ik de Aqua-Computer AquagraFX GTX295 op het oog. Deze heeft als fittingen de 1.4" maat. Dat heeft de radiator ook. Dan zou ik daarop dus 6MM slang moeten zetten, maar is dat wel voldoende diameter voor voldoende flow? Ik zie op de site ook veel dikkere slangen...

Qua pomp heb ik geen flauw idee. Als hij maar stil is.

Als reservoir zat ik te denken aan een single bay model. Heeft die voldoende inhoud voor wat ik voor ogen heb?

De specs van mijn hardware:

Asus 295GTX
i7 920
CM HAF932

Met oog op de toekomst: zou een 280 radiator voldoende zijn om een 295GTX en een stock 920 te koelen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
dus je wilt alleen je videokaart koelen?

en ik zie dat je een HAF hebt, daar past mooi een 360 rad bovenin.
ik zou het zo doen:

xspc xs360 rad. 45
xspc bay res. 28.50
aquagraFX gtx295 130
mcp350 pomp 56
8x fittingen 3/8" 24
2mtr 3/8" 6
3x fans (YL) 21
____________________________________ +
Totaal: +-311.50,-

eventueel een andere radiator voor een paar tientjes meer, maar dit lijkt een goede oplossing. wat vinden jullie ervan ?:106:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=WALEIXbzkXU]YouTube - (HD) GTX295 Waterblock Installation (VID-NX295)[/ame] een installatie uit leg alleen wel engels

een 2x120mm rad heb ik nog wel voor je en fittingen ook van 3/8
als je meschien ook je cpu gaat koelen kan of zou je het zo kunnen doen
pomp-cpu-120mm of 240 mm rad-gpu-360mm rad- tank

Laatst bewerkt:
Ja, voorlopig ga ik alleen voor de GPU koeling. Ik heb deze PC net gebouwd, en de kosten vielen hoger uit dan ik in eerste instantie van plan was....dus ik mag van mezelf niet teveel uitgeven :D

@j0ren, bedankt voor je suggesties! Qua kosten ben ik daar wel van gecharmeerd. Ik zie alleen niet zo snel hoe je een 3x120 in de kast kwijt kunt. De schroefgaatjes lijken meer voor 2x120? Ik zie dat jij er ook nog een losse 120 radiator bij hebt. Als ik in de toekomst ook de CPU wil gaan waterkoelen, red ik dat dus niet met alleen een 360 volgens jouw? Ik weet dat de i7's nogal heethoofden zijn, en de 295 ook nogal. Waar heb jij die losse 120 radiator dan zitten? Op de plaats van de 140 mm fan achterop?

@ DV Zwolle, bedankt voor de video! Erg verhelderend. Deze had ik nog niet gezien :D Jij raadt mij aan om 2 radiators te gebruiken als ik voor waterkoeling ga voor de CPU EN de GPU? Jij vindt de 360 dus niet genoeg om beide te koelen?

Hoe zit het trouwens met lekkages? Ik sleep de PC 4 a 5 keer per jaar mee naar LAN's. Moet ik me daar zorgen om gaan maken? Ik ben altijd heel voorzichtig en zet alles goed vast in me auto.

met 1 360 rad kan wel maar dan kan mogelijk afhankelijk van rad dat het onverdoende koelt en dat een deel water wat niet goed gekoeld is weer in de omloop en warm het water langzaam op

ik raad wel aan om 2 rad`s te gebruiken om de gpu weer van koel water te voor zien

en kwa heet hooft gtx295 jupp in crysis met full aa 83.c:eusa_whistle:

lekkages zou ik het wc setup eerst buiten de kast teste een volle dag en dan in bouwen
ik gebruikte deze fittingen http://www.highflow.nl/aansluitinge...ng-10mm-od-/10mm-3-8-schroeffitting-g1-4.html kan zeggen ze zitten muur vast en nooit lekkages gehad
en ben nog al een lompe boer der in ik bouw gelijk in inplaats van teste XD

Laatst bewerkt:
bovenin kan wel een 360rad, die gaat dan onder het bakje door. je zal dan de bovenste 5.25" niet meer kunnen gebruiken, but who cares.
120mm rad heb ik idd op de 140mm fan plaats achterin.
ik denk dat 360+140mm rad wel genoeg zal zijn voor I7+gtx295..
:D

Ja, voorlopig ga ik alleen voor de GPU koeling. Ik heb deze PC net gebouwd, en de kosten vielen hoger uit dan ik in eerste instantie van plan was....dus ik mag van mezelf niet teveel uitgeven :D

@j0ren, bedankt voor je suggesties! Qua kosten ben ik daar wel van gecharmeerd. Ik zie alleen niet zo snel hoe je een 3x120 in de kast kwijt kunt. De schroefgaatjes lijken meer voor 2x120? Ik zie dat jij er ook nog een losse 120 radiator bij hebt. Als ik in de toekomst ook de CPU wil gaan waterkoelen, red ik dat dus niet met alleen een 360 volgens jouw? Ik weet dat de i7's nogal heethoofden zijn, en de 295 ook nogal. Waar heb jij die losse 120 radiator dan zitten? Op de plaats van de 140 mm fan achterop?

@ DV Zwolle, bedankt voor de video! Erg verhelderend. Deze had ik nog niet gezien :D Jij raadt mij aan om 2 radiators te gebruiken als ik voor waterkoeling ga voor de CPU EN de GPU? Jij vindt de 360 dus niet genoeg om beide te koelen?

Hoe zit het trouwens met lekkages? Ik sleep de PC 4 a 5 keer per jaar mee naar LAN's. Moet ik me daar zorgen om gaan maken? Ik ben altijd heel voorzichtig en zet alles goed vast in me auto.

op de plaats van de 140mm fan achter zal een 140mm rad heeeel krap zijn... heb ff gemeten en ik met 150mm in de breedte en een 140mm rad is 153mm, en je hebt daar niet iets wat je weg kan halen om het breder temaken......

de hoogte is ook teklein... als je de voeding boven hebt is er teweinig plaats.. als die onder zit moet door de voeding steun weg slijpen...

een 120 rad zal op die plaats een beter idee zijn... en je kan een 120 rad ook onderin doen...

360 past perfect bovenin.. je bent idd wel een bay kwijt maar daar heb ik een fancontroller gezet want die past wel

Ok, ik zit nu met hetzelfde dilemma!
Kan ik wel of niet een GPU waterblok in mijn bestaande loop zetten, zonder dat de temps te hoog oplopen? Kan mijn pomp het aan als ik wel besluit om naast de GPU blok ook nog een 120 of 240 radiator te plaatsen?
Als het water 3-4 graden warmer wordt kan ik er wel mee leven, zolang die kaart maar onder de 70 graden blijft, ook in Crysis :D
(zie de link in mijn sig voor hardware info)

Het liefst koop ik alleen maar de GPU block met een paar extra fittingen natuurlijk, slang heb ik nog genoeg.

Ik ben inmiddels wel zover, dat ik er nu toch wel sterk over denk om toch ook maar de CPU te gaan koelen met water. Qua ruimte kom ik denk ik wel weg met een 360 en een 120. Maar of dat genoeg is?

Ik wil min of meer hetzelfde wat jij reeds hebt, een DCC 1plus met een EK supreme. Wat voor temps haal je daar mee? Zit dat al aardig hoog, of heb je nog ruimte "over"?

Op dit moment zit mijn cpu on gemiddeld 36 graden idle in Windows.
Als ik lager zou klokken zou de temperatuur ongetwijfeld nog lager zijn ;)
Met 10 minuten hoge stress (prime95) heb ik de temp nog niet hoger dan 61 graden zien gaan.

Maar naast mijn cpu koel ik ook de SB/NB en mosfets, ik weet niet in hoeverre dat de temps beïnvloed.

Ik zou nu graag willen weten of ik mijn graka in dezelfde loop kan zetten, of dat ik een extra 120 of 240 rad ertussen moet gaan drukken.

als ik jou was leech, zou ik investeren in:
360 Rad van XSPC / TFC.
en dan ook nog een 120Rad. ik heb nu zelf ook i7, een 965 met een 360 van Xspc en mn cpu is idle maar 19 graden!:O ik heb ook nog een 9800gx2 maar die heb ik nu even op lucht aangezien ik bezig ben met een kast modden^^:) maar, ik had een QX9650 en 9800gx2 op water en ik had een 360 xspc en een 120 van TFC en de temps waren allebei rond de 25/30 dus dat is heel erg netjes!:)
ik zou niet gaan voor de duurste pomp/res/fittingen want uiteindelijk zie je er echt niet heel veel van

@ Nils,

ik ben ook van plan om voor die XSPC versie te gaan, maar de 360RX is momenteel even slecht leverbaar. Op zich geen probleem, kan ik weer even sparen :D

Wat ik nog niet helemaal begrijp, is waarom men graag zo dik mogelijke slangen wil hebben. Bijna alle blocks hebben een G1/4 aansluiting, en dus is dat ook de beperkende factor. Wat voor nu heeft het dan om dikke slangen naar een vernauwing in de loop aan te leggen?

Prestatie verschil tussen dikke en dunne slang is minimaal.
Het is een kwestie van smaak welke je mooier vindt.

Overigens is G1/4" niet de beperkende factor, zie het plaatje:

2cnfm6h.jpg

Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T i7 920, 295GTX H2O (compleet systeem) cooling waarde? Gesloten 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan