• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoelingadvies

RubenR

New member
Hallo!

Ik wil graag een waterkoelingset in mijn pc inbouwen. Nu ben ik via via bij jullie terecht gekomen, en ik zag dat ik hier om advies kon vragen. Ik heb alleen maar ervaring in complete sets, dus ben vrij nieuw in het echt compleet samenstelling hiervan.

De hardware die ik wil koelen: Dat gaat om mijn processor, een AMD5000+ Socket AM2, en 2 geheugenmodules. En evt een nvidia 8600 GT, maar die houd ik als optie.
Mijn budget is niet erg hoog, ik zat zelf aan een max van 150 - 175 euro. Maar als jullie mij enorm kunnen overtuigen ietsje hoger te gaan, omdat dat beter is, dan is dat evt nog mogelijk

Mijn hardware van mijn pc:
Behuizing: Thermaltake Tsunami Dream, met open window, Zwart
Moederbord: Asus M2N-SLI Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ Socket AM2
Geheugen: Nu 2x 1Gb 800Mhz in dual channel, maar dat word 2x2Gb 800Mhz, waarschijnlijk Kingston.
Videokaart: Nvidia 8600 GT
HDD: 3x 500Gb Samsung Hdd's Sata
Voeding: 550W

Ik wil graag gaan waterkoeling omdat mijn pc toch behoorlijk wat lawaai maakt. O.A. de CPU koeler maakt wat lawaai (Zalman) Maar hij heeft ook wel zijn beste tijd gehad. Zelf houd ik ook enorm van CaseModding, ben hier altijd mee bezig, en vind dit echt super om te doen als Hobby. Of wat jullie zelf al zeiden: Tis net Lego, I 100% Agree! Ook wil ik mijn processor wat gaan overclocken, ik heb niet voor niets een overclockmoederbord.

De radiator wil ik als dat mogelijk is gewoon in mijn behuizing plaatsen.

Hier komt het lijstje wat ik dan evt in gedachten had:
Enzotech SCW-REV.A CPU Waterblock
Black Ice GT Stealth 120 Black
NOISEBLOCKER 120MM PWM BlackSilentFan XLP Rev. 3.00
Alphacool Repack-Cooling Slot-In (Zwart)
Plexi G1/4 Belichtingsmodule
Laing DDC-1 MCP350 12V
Feser One Cooling Fluid - UV BLACK

Helaas heb ik geen idee hoe het met slangen en fittingen zit, ik hoop dat u me daarbij kunt helpen.
Verder is mijn lijstje al boven de 200 euro, als het mogelijk is zit ik toch liever iets lager...

Verder ben ik benieuwt of ik evt. nog iets vergeten ben.
Graag hoor ik wat uw advies is. Maar ik ben zowiezo van plan waterkoeling te gaan nemen!

Met vriendelijke groet,

Ruben

Om een compleet setje te maken, kan je het volgende lijstje afwerken:
1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.

Je hebt al een leuke samenstelling gemaakt.
Om het voordeliger te maken, zou je kunnen gaan voor het CPU blok van XSPC.
Deze is goed en zeer voordelig.
Of de EK-Supreme LT blokken.

Qua reservoir zou je voor de XSPC DDCRES kunnen gaan.
Die monteer je op de pomp, zodat je een reservoir+pomp in een hebt.

Qua slang en fitting zijn de keuzes groot.
De standaard formaat is 3/8":
3/8 Slangen (10MM binnendiameter)

Je hebt dan deze fittingen nodig:
Fittingen 10MM ID (3/8)
(met G1/4" schroefdraad, let op dat je niet de fittingen selecteerd met "5/8 OD" in product naam of een andere schroefdraad dan G1/4)

Per component heb je twee fittingen nodig.
Dus bijvoorbeeld:
CPU Blok: 2x
Radiator: 2x
etc.

Slang heb je meestal aan 2 meter genoeg, alhoewel 3 meter aan te raden is voor het geval je knipfouten maakt of wilt uitbreiden.

Hallo,

Bedankt voor uw reactie! Ik heb het 1 en ander aangepast van het winkelmandje. Dit is het resultaat: Mijn Winkelwagen
Ben ik in dit lijstje nog iets vergeten? Of zou dit zo allemaal kunnen?

Alleen ik twijfel wel enorm. Mijn plan was om mijn CPU en Geheugen te koelen, maar ik zit nu op bijna 300 euro, terwijl mijn budget eigenlijk max €200 is. :053:

Lijkt me lastig dit 100 euro lager te krijgen, of is ergens op een rare manier op te besparen? Volgens mij niet he? :)
Tsja, of ik haal mijn geheugencooling weg, dat scheeld, maar ik wil graag meer koelen met water dan puur mn processor.

Denkt u dat er ergens te besparen valt? Of kan je met al die "waardepunten" dikke korting krijgen? hahaha :D

Ik wens u nog een fijne avond :)

Gr. Ruben

Laatst bewerkt:
Geheugen blijft ook op prima temps met een GEIL Cyclone, heb ik op dit moment ook.
Verder heb ik zelfs 350 betaald voor een CPU only loop ^^

Ziet er verder compleet uit, alleen had ik de RX240 genomen als rad.

PS: Je hebt maar 1 fan in je lijstje hé? Mss dat je nog hebt.. maar just a reminder.

Hey Flipmode,

Idd, maar 1 FAN, totaal over het hoofd gezien. Maar echt geniaal, 350 eurie voor puur je CPU koelen, haha, fantastisch :D
Maar ik denk dat je gelijk heb kwa geheugenkoeling, ik houd het denk ik bij puur processor, en neem ook dat GEIL(E) ( :p flauw...) ding. Die kan je op elk MoBo plaatsen? Ik dacht te lezen dat er stond dat het voor GEIL geheugen was, maar dat zo ik dus ook zeggen als ik de directeur was van dat bedrijf ^^
Dit is het lijstje nu: Zie ik nog iets over het hoofd? Mijn Winkelwagen

Gr. Ruben

hallo ruben,

ik heb een complete waterkoeling set te koop staan;

xspc rs360
xspc rs120
xspc delta v3
swiftech mcw60-r
round pump/res 450l/u
slangen en fittingen
paar liter demiwater

hiermee kun je met gemak jouw cpu en gpu waterkoelen

ik wou hier 175 euro voor, dus dat komt mooi uit!

kan ik jou hier blij mee maken?

Hoi Joren!

Bedankt voor je reactie. Het is een mooi lijstje, maar ik ga toch liever voor een 1e hands setje. Niet dat ik het niet vertrouw ofzo, maar ik vind het toch fijner om iets 1e hands te hebben. :)
De prijs zou idd ideaal zijn geweest, maar toch, helaas ;)

Weer mn Winkelwagen aangepast, wat blijkt. Ik had er totaal niet opgelet dat in mijn kast helemaal niet een 240mm radiator past. Moet dus naar een 120mm. Dus het wordt dan denk ik dit: Mijn Winkelwagen

Denken jullie dat dit een mooie set is? En klopt ie ook? Vergeet ik niks? :S...

Laatst bewerkt:
Zo heb je een prima CPU waterkoeling setje ;)
Koelpasta moet je overigens ook nog hebben (als je die nog niet had).
Een trechter/spuit/spuitfles is ook heel handig voor het vullen van het reservoir.
En een slangknipper om de slang zonder kartelrandjes netjes en gemakkelijk af te knippen.

Maar als je wilt overclocken kan je beter een dikkere radiator nemen, zoals de TFC Xchanger 120, XSPC RX120 of de Thermochill PA120.1.

Hoi!

Ik heb je advies opgevolgd en idd maar een dikkere radiator genomen. Ik ben gegaan voor de XSPC RX120 Black. Ook maar een knijpfles toegevoegd.

Koeling voor geheugen toch maar weg gehaald, die neem ik er een ander keertje nog wel bij :)

Voor dat ik het ga bestellen, want ik ben nog vrij onzeker hierover .. :hmm(Sorry voor al die vragen :053: ) Dit is echt allemaal compatibel met elkaar? Want straks zit ik daar, met een verkeerd besteld artikel. :053:
Want als dit werk, bestel ik dit :) Winkelwagentje

Gr. Ruben

Ziet er leuk uit. Alles past enz
Goede oplossing als je alles 'in' je kast wil houden, zou evt kunnen denken aan een push/pull op die rad.

Of als het niet uitmaakt, toch de 240 en dan extern achterop met een radbox oid, zo ben je wat meer future-proof

Heb nog ergens zon ding liggen klikkie, en ik doe er niks mee.

Laatst bewerkt:
Misschien idd leuk voor later in de toekomst, maar helaas, nu nog even niet ;)
Heb zojuist mijn bestelling gedaan, kan niet wachten tot ik hem binnen heb! :)

Iedereen nog bedankt voor alle reacties!

Terug
Bovenaan