• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling Setup

stephanbos3

New member
Hallo ,

Ik ben bezig een pc samen te stellen en wil de cpu en gpu's gaan waterkoelen.
Wil de bouw zelf doen maar het is de eerste keer dat ik een pc watergekoeld wil maken en wil ook gaan overklokken. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij kunnen helpen een kit samen te stellen waarbij ik de cpu en videokaarten kan gaan waterkoelen. Behuizing : Corsair Obsidian 800D
Componenten die in de pc komen :

AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X6 1090T / 3.2 GHz
2 X ASUS 5870 EYEFINITY 6/6S/2GD5
ASUS Crosshair IV Extreme Republic of Gamers - Moederbord - ATX - AMD 890FX - Socket AM3.

Aangezien ik genoeg ruimte heb om onderdelen voor de waterkoeling te plaaten wilde ik i.i.g een Black Ice GT Xtreme 360 Black radiator en een wat groter tube -reservoir.
Mijn vraag aan jullie is of ik wat advies of een lijstje kan krijgen voor een complete waterkoeling-set.
Verder wil ik qua modding voor de kleur rood gaan en de vloeistof rood laten oplichten maar dat is nog een bijzaak.
Graag hoor ik van jullie !
Alvast bedankt.

Groeten ,

Stephan Bos
 
Vele keuzes zijn gebaseerd op persoonlijke smaak, wat je mooi vindt, wat past in jouw behuizing en wat past in jouw budget.

Neem daarom het onderstaande even door en stel jouw eigen lijstje samen.
Als je dat lijstje hier plaatst, dan kunnen we je tips geven voor eventuele verbeteringen.

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen, check hier welke blok past)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Je kan eventueel een link plaatsen naar jouw winkelwagen, zie hier hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?


In de 800D kan je iig makkelijk een watercooling setup inbouwen, dat is een groot voordeel.
Bovenin inderdaad een 360 radiator.
Maar als je ook een zo stil mogelijke PC wilt, kan je beter gaan voor een andere radiator die beter presteren met fans die wat langzamer draaien (= stiller).
Bijvoorbeeld:
TFC Feser Xchanger X-Changer 360 Triple WHITE
XSPC RX360 Black
 
Eey Stephan,

welkom op dit forum :)
Ik heb mijn best gedaan voor je om een setje samen te stellen, echter zijn veel dingen een kwestie van smaak.
Dus als je nog iets verandert wilt hebben laat het dan weten, dan zoeken we met z'n alleen de geschikte componenten voor jou.

Klik hier voor het samengestelde winkelmandje.

Ik zal een korte toelichting geven bij de onderdelen.

Ik heb de gevraagde GT Extreme radiator erbij geplaatst, echter zal dit niet genoeg zijn voor al jouwn zaken goed koel te houden, dus heb ik nog een 240 variant erbij geplaatst. Afhankelijk van de overige ruimte in jouwn kast kan je deze nog groter of kleiner maken, en dan 2x 120 mm plaatsen.
Ik zou je in ieder geval wel een totale oppervlakte van minstens 600 mm aanraden.

De slang die ik gekozen heb is van een gerenomeerd merk, en het zijn stevige slangen.
Ik heb voor doorzichtig gekozen omdat de rode vloeistof die je aangaf mooi naar buiten komt.
Het formaat is 1/2, welke de dikste zijn die in de shop verkrijgbaar zijn.

Ik heb 2x UV rode vloeistof, met een setje UV balken toegevoegd, de balken kan je aanpassen naar wens.
Zo zijn er ook 2x30cm setjes te koop etc.

Als CPU blok heb ik gekozen voor een EK Supreme HF plexi variant, dit omdat de rode koelvloeistof dan mooi door het plexiglas heen zichtbaar is.
Qua prestaties ligt dit blokje heel dicht in de buurt van bijvoorbeeld de Heatkiller rev 3.0
Dit is dus een punt waar het meer gaat om het uiterlijk (en dus smaak) dan de performance, want dat laatste ligt heel dicht bij elkaar voor de 'high end' blokjes.

Als GPU blok voor de 2 GPU's heb ik gekozen voor de EK-FC5870 nickel, wederom met plexiglas top zodat de koelvloeistof mooi zichtbaar is.
Dit i.c.m. een EK backplate voor de RAM modules ook van enige koeling te voorzien.
Volgens de EK Cooling Configurator zouden deze blokken moeten passen op jouwn reference design kaarten.
Je zou dit nog zelf kunnen na-controleren door zelf de kaarten door de configurator te halen.

Als reservoir
heb ik de Bitspower 250 tank gekozen, dit is een middelgroot formaat.
Als je nog groter wilt moet je dit aangeven, dan ruilen we hem even om voor de 400 variant.

De pomp is een Laing D5-MCP655 pomp, die niet alleen heel krachtig is, maar ook een regelknop heeft, zodat je hem niet altijd op volle toeren hoeft te laten draaien.
Hier heb ik een custom pomp topje aan toegevoegd voor net dat beetje meer prestaties uit de pomp te krijgen.

De fans dan, ik heb voor jouw gekozen voor de Xigmatek 120mm LED fans. Deze zijn niet rood van kleur, maar hebben oranje bladen, met witte leds erdoorheen.
Ik vind deze fans zelf zeer leuk staan, en ook al zijn ze niet rood, zal dit niet veel opvallen in je case.
Zeker wanneer je ook nog 2 of meer rode CCFL's toevoegd aan de binnenkant zijn deze fans juist een lichte afwisseling van het anders zo overheersende rood.
Anders zou je eens kunnen kijken naar de Zalman F3 red of de rode variant van Yate Loon.

Ik heb ook een SLI/CF set toegevoegd van 2 sloten, afhankelijk van waar je de videokaarten plaatst en het aantal sloten dat overbrugt moet worden zullen we dit aanpassen.

Ten slotte: de fittingen.
Ik ben gegaan voor de meest gebruikte: Bitspower Silver Shiny 1/2 fittingen.
Het formaat 1/2 staat sowieso vast gezien je slangkeuze.
Waar je wel nog in kan varieren is of je schroeffittingen wilt.

Als je wat meer info weet/geeft over waar de onderdelen in de case komen te hangen, kunnen we ook gaan kijken waar het handig is om 45 of 90 graden fittingen bij te plaatsen voor de slangroute zo soepel mogelijk te laten lopen.


Dan wil je ik je graag nog wijzen op een aantal topics voor wat meer kennis op te doen en wat achtergrond informatie:
Gebruik van gekleurde vloeistof vs. puur gedestilleerd water

Handleiding koelpasta aanbrengen

Radiator montage mogelijkheden
 
Sanders, ik denk dat als je die GTX met fans boven de 2000RPM laat draaien, hij wel degelijk meer dan genoeg koeling moet leveren voor die dingen.

Even wat data om dat te onderbouwen:

Ga er vanuit dat de GPU's en CPU nooit gelijktijdig onder full load staan. TDP van de GPU's totaal: 300-350W. TDP van CPU op 3.2GHz: 135W. Zelfs gecombineerd zijn ze max 450-480W. Als we dan Skinnee's test bekijken, zien we dat hij met 463W met 1800RPM fans nog een delta haalt van 6.7C, wat meer dan redelijk is. En dit is in het zeldzame geval dat ze tegelijkertijd onder load staan.

Wil je echter stilte, dan moet je een andere radiator zoeken, maar heb je ook meer koeloppervlak nodig.
 
Ongetwijfeld allemaal waar wat je zegt.
Echter ken ik niemand die graag 2000 rpm fans graag naast zn hoofd heeft blazen.
En daar wordt het net leuk met deze radiators, op low RPM heb je met 480 of 600 mm aan koeloppervlak genoeg om alles mooi op temperatuur te houden terwijl je nauwelijks iets hoort.
En ga je benchen/gamen/overclocken kunnen de fans lekker opgefokt worden en kan de potentie van de radiators goed eruit gehaald worden.
Dan zig je met de Xigmateks zelfs nog wat aan de lage kant qua toerental.
 
Heey Freddy en Sanders ,

Op de eerste plek , bedankt voor jullie snelle reacties en de moeite :)
Ik zal even laten weten wat ik wil aanpassen aan Sanders zijn lijstje, (alhoewel ik het voor het grootste gedeelte al een hele nette lijst vind).
Wat betreft de radiatoren wil ik toch voor het merk XSPC gaan en daar dan 2 van te kopen.(360 + 240)
De gekozen koel-componenten voor de CPU en GPUS vind ik prima.
Ik zal verder even wat meetwerk verrichten in mijn kast om te kijken waar ik het reservoir het beste kan plaatsen(denk naast het moederbord).
De onderdelen van de pc krijg ik eind deze week binnen dus dan kan ik wat meer vertellen.
Ik heb hier nog een link naar een youtube-filmpje van WestCoastmods die heel wat mod-werk verrichten aan de kast die ik ook heb.
Misschien wel interessant voor mij om de 240-rad daar te plaatsen ?


Ik zal jullie op de hoogte houden en waar nodig om nog wat advies vragen.
Wederom bedankt alvast.

Groeten ,

Stephan
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
R Waterkoeling setup presteert niet naar behoren. Waterkoeling 3
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
G Waterkoeling setup voor Termatake core P5 Advies Waterkoeling Setup 4
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
Baloo.be Update waterkoeling setup naar Corsair 850D Advies Waterkoeling Setup 3
vgojef Reinigen waterkoeling setup Waterkoeling 6
BrownMuffin [Waterkoeling] €700 euro i7 X99 setup Advies Waterkoeling Setup 2
S waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
R Hulp met 1e waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
P Nieuwe waterkoeling setup X79 Extreme 3930K Advies Waterkoeling Setup 3
H Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
R Waterkoeling setup Waterkoeling 6
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
J Waterkoeling setup voor Xbox 360 Advies Waterkoeling Setup 4
Thieutje Multi GPU setup waterkoeling : Serial or Parallel waterflow Waterkoeling 11
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
D Hulp bij waterkoeling setup. Advies Waterkoeling Setup 16
J Waterkoeling setup, € 250 - 300, Club3D 7970 + evt. i5 2500K Advies Waterkoeling Setup 113
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
X NZXT Phantom - Waterkoeling setup. Advies Waterkoeling Setup 0
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
G Graag ombouw CF 6990 naar waterkoeling voor een Eyefinity setup Advies Waterkoeling Setup 17
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
Gruffi Nieuwe waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 33
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
K Hulp aanschaf waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 6
U Waterkoeling setup in SG03 Advies Waterkoeling Setup 3
D-foX 2e setup waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 8
cederieck Hulp en menigen gevraagt over deze waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 13
D de volgorde van mijn waterkoeling setup Waterkoeling 9
B Nieuwe waterkoeling setup, graag jullie hulp Advies Waterkoeling Setup 16
AceBaran Nieuwe waterkoeling setup, hulp met keuze, o.a. Reservoir Waterkoeling 117

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan