• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling samenstellen, Beginner

Wouter-Man

New member
Beste,

Ik heb al een aantal ervaring met pc in elkaar te zetten. Nu is het de beurt aan mijn eigen systeem en graag
zou ik de uitdaging eens willen aangaan met waterkoeling. Aangezien ik nog student ben is mijn budget niet al te groot daarom maak ik de keuze om eerst mijn CPU te doen en in toekomst uit te breiden naar GPU en misschien nog wel verder?

Ik ben nog het systeem aan het samenstellen dus kan het systeem gevormd worden naar de waterkoeling.
Hieronder het lijstje hoe het systeem ongeveer zou gaan worden.

PC.png

Overclocken heb ik eigenlijk nog nooit echt gedaan, maar dit wil ik wel gaan proberen. De waterkoeling wordt eigenlijk meer voor het optisch en voor de uitdaging.

Winkelwagens :: Set 1 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Ik heb maar beetje op gevoel de producten gekozen. De keuze van de reservoir en pomp in 1 is een stukje goedkoper en ik vind het mooi om aan de voorkant van de pc het reservoir te zien. Eventueel kan ik ook zo "bay reservoir" nemen en een losse pomp.

Ik hoor graag jullie reactie! :)
 
Volgens mij zit er in dat reservoir nog geen pomp gemonteerd die zul je deze los bij moeten bestellen.
Ik zie verder maar 1 fitting in het lijstje staan met dit lijstje heb er je eigenlijk 6 nodig.
Je hebt een radiator met ruimte voor 2x 120mm fans maar hebt er maar 1 geselecteerd.

Als ik het goed heb zit er bovenin die antec case een 200mm fan je zou even kunnen meten of je daar niet een 200mm radiator onder kunt hangen.

Maar paint anders eens een plaatje hoe jij je loop voor je ziet dan kunnen wij wel vertellen wat er beter kan of wat je mist.

Edit: in de manual van je case staat zelfs een 200mm radiator mount vermeld dus dat is wellicht wel een mooie optie;)
 
Okee, als dat zo is ga ik denk ik gewoon voor een andere reservoir.. Ga morgen even
een nieuw lijstje samenstellen en maak ik meteen even zo paint schema, is inderdaad wel een goed idee!

Uit advies van iemand ga ik voor een Cool Master 690 ll, deze heeft veel meer ruimte voor een rad. Ik zal eerst beginnen met 1 dunne rad aan de bovenkant. Mocht ik een uitbreiding maken naar me GPU dan zet ik er nog 1 aan de onderkant.
 
Maar is het je bedoeling om later nog meer componenten te gaan waterkoelen?
Want als je alleen je CPU wilt koelen is die 200mm van je Antec case meer als genoeg hoor.

Bij de coolermaster case zul je ook meteen je HDD bays moeten verwijderen om een 240 rad te plaatsen.
 
Ja, het is zeker de bedoeling om in de toekomst verder te gaan koelen.

Dat klopt inderdaad van de HHD bays, ik had al even op youtube gekeken enzo en zag je inderdaad dat je dat weg moest
halen.

Zat net nog even beetje in de shop spullen bij elkaar te zoeken, maar is toch vrij lastig ik weet niet echt waar
ik op moet letten..
 
Ik heb nog wat rond gekeken en heb een nieuw lijstje.. Graag hoor ik jullie
commentaar op de gekozen onderdelen :)
Winkelwagen


Ben ook nog even creative bezig geweest in Paint, welke opstelling is het beste?

Opstelling 1
Mogelijkheid 1.jpg

Opstelling 2
Mogelijkheid 2.jpg

Opstelling 3
Mogelijkheid 3.jpg

Bij deze opstelling, ga ik dan eventueel gebruik maken van zo tube, vind dit persoonlijk ook mooier. Alleen als ik dan nog een rad erbij doe in de toekomst zit de tube in de weg denk ik. Als ik zo tube aan de onderkant plaatst kan ik ook nog 2 fans aan de onderkant doen waardoor het misschien nog iets meer gekoeld wordt?

Daarbij heb ik ook nog 2 vragen :

- Hoeveel meter slang heb ik ongeveer nodig?
- Aan de buitenkant van de kast heb je speciale gaten voor waterkoeling, wanneer zou je deze kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!
 
Als hij enkel zijn CPU koelt is een 240 rad meer dan voldoende, moet hij zeker niet helemaal naar beneden voor gaan. Lekker kort en simpel houden ;)
opstelling 3 is zoizo geen oplossing, pomp zit voor je res, en als beginner doe je dat zoizo al best niet (als gevorderde gebruiker best ook niet, maar die weten welk risico ze lopen ;))
Persoonlijk zou ik voor opstelling 1 gaan. Die lijkt me het mooiste. Qua performance maakt het zoizo niet uit.
Ik zou toch 2 meter aanraden, het is je eerste keer en je moet nog wat feeling krijgen met afstanden en wachten op een half metertje slang is ook geen goede eerste ervaring :sarc:

Overigens heb je voor zover ik kan zien 2 fittingen te kort, en als je met zo'n korte bochtjes gaat werken zijn 45/90° fittings/adapters zeer handig ;)
 
@ Joordy, Ik begin nu alleen met CPU en wil later uitbreiden naar mijn GPU vandaar dat ik de keuze maak om een rad van 240 te plaatsen. Eventueel kan ik dan ook nog de keuze maken om nog een rad van 240 onderin te plaatsen.

@ Enthernal, okee bedankt voor de tips!
Ik ben weer even creatieve bezig geweest.

Mogelijkheid 1, Versie 2.jpg

Op de pomp hoeven toch geen aansluitingen?

Ik weet niet precies hoeveel ruimte er boven in de kast is, de rad die uit uitgekozen heb (klik) is 3cm dik.. Misschien is dit iets te dik?

Hebben jullie nog een idee waar ik op kan besparen?

Edit: Ik heb de pomp wat naar beneden verplaats. Die wil ik aan de zijkant ergens vastmaken, bij de res. gaat het niet echt aangezien de fan control er ook nog komt.
 
daar heb je inderdaad een punt, ik had daar ook twee fittings gerekend omdat je overal elders schroef fittings gebruikte, meestal wisselt men dan bij de pomp ook ;)

Als je wilt besparen en je gaat toch gewoon 'druk'-fittingen gebruiken, dan kan je die evengoed overal gebruiken en daar wat euro's uit sparen.

De pomp zo laag plaatsen heeft of zich niet zoveel nut en zal het moeilijker maken. De IN van de pomp is namelijk waar hij volgens dat laatste tekeningetje naar je CPU block gaat. je zou hem dus nog moeten draaien ook, daarom dat je hem best kan zetten zoals op 1 (gewoon plat) met een 90° fitting bovenaan als IN en een rechte als OUT ;) Hij zit daar overigens niet in de weg van je fancontroller, die dingen zijn maar een 5-tal centimeter diep, en je hebt nog eens 4 bays, dus plaats genoeg.

Verder, je hebt flink wat fans, maar ik neem aan dat die niet allemaal voor je rad zijn :) Je kan in de kast overigens de fans 'buiten' de metalen kast kwijt, maar wel onder het plastiek, zo is het enkel je rad wat tussen de metalen case en je moederbord moet passen, en dat zou zeker moeten gaan.

Wat verder besparen betreft, je kan hier en daar wel wat euro's uitsparen, maar niet zonder op gewenste zaken toe te geven (je witte vloeistof bijv). Een goeie custom set kost nu eenmaal wat.
 
Ik wist niet dat je die kon wisselen van de pomp, is daar zo pomptop voor? Ik ga inderdaad eens kijken hoeveel het schilt met die andere fittings.

Stom daar had ik niet aan gedacht, ik kan natuurlijk gewoon die pomp daarboven plaat neerleggen dan heb ik inderdaad voldoende ruimte. Maar ik hoef toch geen 90 graden op de pomp IN, de pomp ligt dan plat. In en Out bij de pomp zitten aan 1 kant. Ik zou dan wel bij het res OUT een 90 graden kunnen gebruiken.

Misschien bespaar ik ook nog wel wat op de fans. Van de koste ben ik me bewust, de euro's kunnen maar 1x uitgegeven worden
dus misschien dat ik anders nog even wacht met aankopen.
 
ik moet toch echt eens naar die standaard tops leren kijken :101: (maar wie gebruikt die dingen nu ook he :sarc:)
Inderdaad, met die standaard top zitten ze beide aan de zelfde kant en heb je daar geen 90° nodig.

Wat fans betreft, je hoeft niet perse te besparen, maar misschien gewoon geen slecht idee om eens appart te bekijken wat voor je WC is en wat gewoon bij je PC hoort, zo kan je wat makkelijker vergelijken met bijv andere setjes enzo.

Ook KAN je nog flink wat uitsparen, maar dan moet je bepaalde zaken anders aanpakken. Als je bijvoorbeeld witte slangen zou nemen, dan heb je een gelijkaardig kleurenshema (maar je mist wel wat effect :( ) en die slang in nog ietsje goedkoper ook. Maar vooral, dan kan je gewoon demiwater met de nodige toevoegingen gebruiken (daar valt ook over te discusieren, maar met gewoon demi-water kan je al een heel tijdje weg, en als je er een paar druppeltjes bij doet dan moet je er helemaal niet wakker van liggen, gezien je nog voorlopig enkel koper in je loop hebt.) Als mijn calculator het nog doet bespaart je dat ruw weg zo'n 10 euro maar met zo'n flesje kan je veel 'dead water' maken :)

Er zijn nog andere mogelijkheden maar ook die offeren allemaal wel iets meer op.
 
Bedankt voor je reactie,

Wat is de nut eigenlijk van zo Top op je pomp?

Helaas komt er voorlopig geen wc en pc.. De auto besloot ermee te stoppen dus die gaat voor om te maken.

Toch bedankt voor alle hulp en mocht ik weer budget hebben, weet ik meteen hoe het moet!
 
Vandaag het nieuwe systeem gehaald, wel wat aanpassingen gedaan maar goed ben er blij mee! Ik kreeg
nog een aanbieding van iemand voor dit setje :

alphacool extreme 120mm radiator+fan
ek supreme ltx plexi cpu block met aansluit materiaal voor 1155/2011 socket.
eheim station 600 ll 12v pomp
6 goede ek fittingen
witte uv slang.

Is dit wat? en wat is het ongeveer waard?

Nu twijfel ik beetje om dit setje te kopen, of gewoon gaan voor het setje dat ik zelf heb samengesteld. Weet niet of ik er net zoveel plezier mee krijg. Is het bijvoorbeeld mogelijk om later nog een rad van 240, GPU block bij te kopen?

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Bedankt voor jullie reacite, jammer dat de pomp niet heel erg sterk is..

Ik heb even om foto's gevraagd en wat de prijs ongeveer was wat die er voor wil hebben, de nieuwprijs was ongeveer 150€ bij elkaar. Dus stel dat ik het voor € 60 a 75 kan kopen dan heb ik een leuk setje om wat te proberen. In de toekomst kan ik dan een sterkere pomp en rad kopen.

Als ik voor het nieuwe setje ga kost alleen de CPU koeler al € 66,-. Bij het 2e hands setje krijg ik de rest er ook nog bij dus kan het eigenlijk niet echt een miskoop zijn.
 
Heb inmiddels het setje in mijn kast zitten, ben er tevreden over alleen binnenkort komt me nieuwe kast CM 690 II en
daar wil ik het dan wat groter gaan aanpakken:)

Alleen hoe doen jullie dat, ik heb de pomp met reservoir in 1 zitten alleen doordat de pomp trilt hoor je de trilling op het metaal van de kast en geeft dat best wel een geluid. Misschien is dit een oplossing? vindt best wel duur eigenlijk maar misschien heeft het ook gelijk zin om wat meer van me kast te beplakken.

Daarbij heb ik deze fittingen
En deze tube

Alleen ik heb echt lopen klote om de fitting dicht gedraaid te krijgen, bij een aantal krijg ik ze echt niet aangedraad ik kom niet bij het schroefdraad. Doe ik iets verkeerds of gaat het altijd zo moeilijk?

Hebben jullie ook tips mbt het draaien van de tube want als ik hem bv. in CPU block vast gedraaid heb en draai hem daarna vast in me radiator dan draait die weer langzaam uit me CPU block.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N [Waterkoeling] samenstellen kit: Z170 pro gaming, 6700K, 980 Advies Waterkoeling Setup 9
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
D Waterkoeling Hulp bij samenstellen X79 S2011 3x AMD HD79xx € ???? Advies Waterkoeling Setup 12
S Hulp gevraagd bij samenstellen waterkoeling 4 GPU's Advies Waterkoeling Setup 5
P Waterkoeling samenstellen, CPU set voor AMD AM3 Advies Waterkoeling Setup 21
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan