• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] Rond de $250, i5 25ook

witteknokkels

New member
[Waterkoeling] Rond de $250, i5 2500k

Hey allemaal,

Ik ben van plan om mijn allereerste wc setup in elkaar te zetten, en ik ga er alleen een i5 2500k mee koelen. Alles moet passen in een Coolermaster CM690 II advanced, het thema word dus zwart - blauw.
Ik heb een alle tutorials op highflow gelezen en een aantal filmpjes gekeken maar toch ben ik bang dat ik iets mis en ik zit nog met een paar vragen.
Ook wil ik gaan waterkoelen omdat ik een beetje wil gaan overklokken en toch een wat stiller systeem wil.

Hier is wat ik wil bestellen:
XSPC X2O Compact 450 Pump
Black Ice GT Stealth 240 Black
EK-Supreme LTX - Acetal+Nickel
Cooler Master 120MM R4-L2R-20AC-GP 2000RPM
EK-Ekoolant UV BLUE premix 1000mL
10MM (3/8) Koolance Schroeffitting - G1/4 (2 stuks) NZL-V10KG
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear

Mijn vragen zijn:
Klopt deze setup, is dit echt alles wat ik nodig heb voor een eerste keer waterkoelen?
Is een 500 watt psu genoeg om dit allemaal aan te drijven, inclusief i5, XFX hd6870 en z77 moederbord?
Kan ik niet ipv de bridging tool gewoon een paperclip ombuigen en die op de twee draadjes zetten? (met isolatietape eromheen)
Wat zijn mooie blauwe lampjes die ik in mijn case kan zetten? Moet ik hier wat speciaals mee doen?
Ook doe ik het een beetje op een budget, dus is er nog iets waar ik eventueel geld mee kan besparen zonder veel prestatie te verliezen?

Dankjewel
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik je aan raden om te kijken wat voor rpm fans je nodig hebt voor je radiator. Het is niet even 5000 rpm fan erop kwakken en hopen dat het goed gaat worden.. Als je de reviews leest van die fan, dan is die fan niet echt bepaald stil.. Dus als je een stil setje wilt maken kan je betere andere fans nemen.
Voor de rest ziet het wel er goed uit.
 
Met deze fans heb je inderdaad een fan controller nodig.

Voor een budget setje heb je wel erg dure fittingen(5 euro/stuk), hier kan je nog op besparen, ik dacht dat de goedkoopste schroeffitting rond de 3 zat(2x6=12 euro besparen, levert weer geld op voor een fan controller).

Verder ziet het er goed uit! Heb die pomp zelf ook gehad, lekker stil en goedkoop :)
 
Paperclip kan je gewoon gebruiken, hoeft ook niet perse geissoleerd te zijn. Zorg er alleen voor dat hij de behuizing niet raakt, that's it.

Die fans zijn idd niet de stilste, fancontroller is echt benodigd. Maar op 1000-1200 rpm zijn ze een stuk stiller en presteren ze nog redelijk. Moet wel zeggen dat er betere fans zijn. Het gekozen rad is in ieder geval wel geschikt voor lagere rpm fans.

500w is voldoende, hoop alleen dat het wel een a-merk is, aangezien die over het algemeen wat meer vermogen kunnen leveren op de 12v lijn. Mocht het te weinig zijn, dan zou je eventueel ook nog een tweede psu in kunnen zetten voor enkel de watercooling ;).
 
Paperclip kan je gewoon gebruiken, hoeft ook niet perse geissoleerd te zijn. Zorg er alleen voor dat hij de behuizing niet raakt, that's it.

Die fans zijn idd niet de stilste, fancontroller is echt benodigd. Maar op 1000-1200 rpm zijn ze een stuk stiller en presteren ze nog redelijk. Moet wel zeggen dat er betere fans zijn. Het gekozen rad is in ieder geval wel geschikt voor lagere rpm fans.

500w is voldoende, hoop alleen dat het wel een a-merk is, aangezien die over het algemeen wat meer vermogen kunnen leveren op de 12v lijn. Mocht het te weinig zijn, dan zou je eventueel ook nog een tweede psu in kunnen zetten voor enkel de watercooling ;).

Ik heb een vrij goedkope voeding, deze namelijk: Cooler Master GX Lite 500W @ Azerty
Zou dat goedkopen of moet ik even een kleine andere voeding regelen?

Ook heb ik absoluut geen verstand van fan controllers en alles daaromheen, maar ik heb er een paar uitgekozen die wel mooi zouden passen, welke zouden jullie aanraden?
Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)
NZXT Sentry Mesh SEN-MESH
Lamptron FC9 Fan Controller 4-channel 50W FC-9-BK
 
Je voeding lijkt me sterk genoeg voor je CPU en een waterloopje, echter heb je niet verteld welke videokaart je gebruikt(en die dingen vreten stroom).

Als je slechts 4 fans wilt aansluiten en verder niks zou ik voor de lamptron gaan, die ziet er naar mijn mening het mooiste uit.
Wil je meer fans(al je casefans) aansluiten dan moet je toch echt voor de Zalman gaan.
Kijk trouwens eens naar de Scythe Kaze, die heeft een display waarop je fan speeds kunt aflezen en eventueel ook temperatuur sensoren kunt aansluiten.
 
Je hebt een mooi setje daar en je zit nog zeer mooi binnen je voorop gesteld budget ook. Op zich moet je er niets aan veranderen om het werkende te krijgen, maar er zijn wat zaken die wel handig kunnen zijn:

- Tenzij je alles al uitgepland hebt van hoe je slangen gaan lopen, zijn deze vaak hun gewicht in goud waard:
EK-PSC Adapter 45 graden G1/4 Black Nickel & EK-PSC Adapter 90 graden G1/4 Nickel , zo kan je gemakkelijker ergens onder een hoek aansluiten.

- Gezien je een zeer klein reservoir hebt zal iets om snel mee bij te vullen zeer handig zijn tijdens het vullen. (ook zal je best eerst je res zo hoog mogelijk houden dat heel je loop al bijna vol is). Spuitfles - 1000ML

Verder zit je eigenlijk best goed. Fans die veel gebruikt worden, vooral als je er toch een fan controller aan hangt, zijn deze: Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15

Wat de rest betreft: 500W zou voldoende moeten zijn. en je kan gerust een paperclip gebruiken om het systeem te vullen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Sw333t [Waterkoeling] Rond €400 euro, AMD Phenom X4 955 BE, EVGA 8800GTS 512MB Advies Waterkoeling Setup 8
X [Waterkoeling setup] rond de €900, i7 920, evga classified volledig, 4870x2. Advies Waterkoeling Setup 11
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan