• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] Phenom II 940, HD4890, ~ €300

David

Junior Member
Hallo beste leden,

Naar aanleiding van een mailtje van de klantenservice heb ik hier een topic aangemaakt. Zoals de titel al zegt, ik wil mijn PC waterkoelen.

Als eerste opzet wil ik alleen mijn CPU en GPU koelen. Ik ben geen extreme overclocker (hoewel mijn CPU nu op 3.4 Ghz loopt) dus de northbridge en southbridge zijn niet zo noodzakelijk at the moment.

Aangezien dit de eerste keer word dat ik met waterkoeling bezig ga zijn, ben ik een beetje twijfelachtig of de componenten die ik wil bestellen, wel compatibel en in verhouding zijn met elkaar, of sommige dingen niet te 'overkill' of juist het tegenovergestelde zijn, en of ik alles heb.

Ik zal eerst even mijn systeemspecs posten:

- Case: Silverstone Raven RV01 (
SilverStone_RAVEN_rv01_022.jpg
)
- CPU: AMD Phenom II 940 ~ 3.4 Ghz
- Mobo: Gigabyte MA780G-UD3H
- RAM: GeiL 4GB DDR2-800 RAM (4x1GB)
- GPU: Sapphire Radeon HD4890
- PSU: Zalman 500W voeding
- HDD: 2x Samsung Spinpoint 1TB in RAID 0
- Randapp: Dvd speler, beeldschermen, etc.

Eerst ben ik zelf wat gaan rondneuzen op de website, en kwam uiteindelijk tot het volgende winkelwagentje:

- Swiftech MCW60-4870/4890 voor de videokaart;
- Swiftech Apogee GTZ Ci7 - S1366 voor de CPU;
- Swiftech Apogee GTX/GTZ Hold Down plate for AMD AM2 om de CPU koeler compatibel te maken met mijn socket (AM2+);
- MagiCool SLIM DUAL 240 Radiator ;
- XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2 .

Afijn, mijn vragen op dit moment zijn:

- Welke slangetjes, fittingen, etc, moeten hier nu bij? Ik word helemaal gek van die verschillende maten (OD, ID, 1/4", 3/8", G1/4, (?!))
- Het liefst maak ik gebruik van compression fittings, ik heb mij laten vertellen dat dat doorgaans de fijnste fittingen zijn
- Is de set voor de rest compleet (behalve koelvloeistof natuurlijk)


Alvast enorm bedankt voor de moeite.

EDIT: Ben er zojuist achter gekomen dat het reservoir/pomp en de radiator allebei G1/4" schroefgaten hebben, dus met een pakketje van deze fittingen is dat goed. Maar hoe zit het met de CPU en de GPU koeler? Volgens de website van Swiftech zitten er al '1/2" chrome plated brass hose barbs' op, en die kun je er af halen (?) zodat je '3/8" black nylon hose barbs' krijgt. Hoe maak ik daar dan dezelfde fittingen van als die ik bij de andere componenten ook heb? Kan dat door simpelweg de fittingen die er al op zitten, er af te halen en er deze jongens op te zetten, en dan icm voorgaand genoemde setje?
 
Laatst bewerkt:
let er zoizo op dat je videokaart wel de goede printplaat layout heeft voor de gpu koeler...
verder vind ik een dunne 240 radiator een beetje weinig om cpu en gpu te koelen, ik had dan eerder er een dikke 240 voor genomen

verder kwa slangmaten... heb je er in princiepe 2 waaruit je eigenlijk een beetje moet kiezen (dat zijn de meest gebruikte)
dat zijn de 3/8" ID en de 1/2" ID het verschis is deels looks (performance ook maar niet zo heel veel)
 
let er zoizo op dat je videokaart wel de goede printplaat layout heeft voor de gpu koeler...
verder vind ik een dunne 240 radiator een beetje weinig om cpu en gpu te koelen, ik had dan eerder er een dikke 240 voor genomen

verder kwa slangmaten... heb je er in princiepe 2 waaruit je eigenlijk een beetje moet kiezen (dat zijn de meest gebruikte)
dat zijn de 3/8" ID en de 1/2" ID het verschis is deels looks (performance ook maar niet zo heel veel)

Bedankt voor je reactie. Ik heb al gekeken op de website van Swiftech, en mijn videokaart is compatibel met die koeler. Het is in principe exact dezelfde printplaat en chip als de HD4870, alleen is de HD4890 aangepast zodat'ie hogere snelheden aankan.

wat betreft die radiator, kun jij me iets aanbevelen dan? Iets in dezelfde prijsklase?

Ten slotte de slangmaten, het verhaaltje wat ik heb getypt over die verloopstukjes klopt dus wel?
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb al gekeken op de website van Swiftech, en mijn videokaart is compatibel met die koeler. Het is in principe exact dezelfde printplaat en chip als de HD4870, alleen is de HD4890 aangepast zodat'ie hogere snelheden aankan.

wat betreft die radiator, kun jij me iets aanbevelen dan? Iets in dezelfde prijsklase?

Ten slotte de slangmaten, het verhaaltje wat ik heb getypt over die verloopstukjes klopt dus wel?

nee die verloopstukken zijn niet nodig.... alle onderdelen die jij gekozen hebt hebben 1/4 schroefdraad daar kan je dus de 3/8 barbs opzetten (let wel op dat je die met 1/4 schroefdraad koopt)

je weet ook dat er meerdere layouts zijn alleen al van de 4870 printplaat??
wat voor een 4890 hebt jij (precies)??
verder in dezelfde prijsklasse betere radiator gaat niet lukken, omdat je al de allergoedkoopste hebt gekozen... als je het dan goedkoop wilt houden zou je voor de EK coolstreem rad kunnen gaan..
 
Laatst bewerkt:
nee die verloopstukken zijn niet nodig.... alle onderdelen die jij gekozen hebt hebben 1/4 schroefdraad daar kan je dus de 3/8 barbs opzetten (let wel op dat je die met 1/4 schroefdraad koopt)

je weet ook dat er meerdere layouts zijn alleen al van de 4870 printplaat??
wat voor een 4890 hebt jij (precies)??
verder in dezelfde prijsklasse betere radiator gaat niet lukken, omdat je al de allergoedkoopste hebt gekozen... als je het dan goedkoop wilt houden zou je voor de EK coolstreem rad kunnen gaan..

Ik heb de Sapphire Radeon HD4890 1GB. volgens het compatibility-table'tje op de website van Swiftech zijn alle Sapphire HD4890 kaarten compatible.

En hoe bedoel je, alle onderdelen hebben 1/4 schroefdraad? op de GPU en CPU koeler zitten toch all fittingen? Als je die er af kan halen kan ik inderdaad gewoon compression fittings erop zetten...maar hoe kom je ineens aan die 3/8 barbs? Wat is dat:icon_question: :icon_confused:
 
ja schroeffittingen barbs een pot nat ;)
en in princiepe zit er in vrijwel alle waterblokken tegenwordig 1/4 schroefdraad in het blok (waar je dus direct al een schroeffitting in kan draaien met 1/4 schroefdraad en een kop voor 3/8 slang)
 
ja schroeffittingen barbs een pot nat ;)
en in princiepe zit er in vrijwel alle waterblokken tegenwordig 1/4 schroefdraad in het blok (waar je dus direct al een schroeffitting in kan draaien met 1/4 schroefdraad en een kop voor 3/8 slang)

Ik denk dat ik hem snap. Alle onderdelen die ik heb (inclusief die rad die jij me aanbevolen hebt) hebben een G1/4 aansluiting voor de fitting, en die fitting kan dan weer 3/8 of 1/2 zijn. Dan kan ik er gewoon een setje "13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4 (4 pack)" opzetten, en dan slangetje aanschaffen? de Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear bijvoorbeeld?
 
dat is hem helemaal ;)

en met de goeie printplaat layout bedoelde ik de heele tijd zoals bij de 4870 er een heleboel verschillende printplaat uitvoeringen zijn (zoals op deze foto)
4870-versions_1.jpg


en de grap ervan is dat fullcover blokken maar op 1 layout passen
 
Laatst bewerkt:
Harstikke bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor 1/2" ga. Voor hoeveel meter Tygon slang moet ik gaan? Metertje of 3/4?

ik ga er denk ik gewoon gedestilleerd water in doen i.c.m anti-corrosie middel, en dan koop ik later een potje UV-reagerend gekleurde vloeistof :). Een goede kennis werkt in de schoonmaak en die verbruiken elke dag tig liters gedestilleerd water. Hij kan best wat missen :).
 
ligt eraan of je hem intern kwijt wilt raken of extern hoeveel slang je nodig hebt ;) intern moet het met 3m wel lukken

verder bedoel je met anti corrosie middel denk ik anti alg? corrosie heb je namelijk niet omdat alles van koper is
voor anti alg kan ik deze aanraden ;)
 
Ik zou al zo goed mogelijk een plan gaan maken hoe de slangen
gaan lopen want waarschijnlijk kom je ergens / op sommige plekken
beter uit met een 45° of 90° fitting.
Dus als je er dan toch nog 2 bij moet zoeken, probeer dan iets te
vinden waar je mooi mee uit komt.
 
ziet er goed uit :)
alleen heb je nog 2 extra schroeffittingen nodig denk ik ;)
want je hebt er in totaal nodig... 2 voor cpu blok, 2 voor gpu blok en 2 voor res/pomp dat is bij mij 6 ;)

Hmm, daar heb je een punt. Maar dan moeten we van die 6 een 8 maken..: 2 voor CPU, 2 voor GPU, 2 voor reservoir/pomp, 2 voor radiator.


Ik zou al zo goed mogelijk een plan gaan maken hoe de slangen
gaan lopen want waarschijnlijk kom je ergens / op sommige plekken
beter uit met een 45° of 90° fitting.
Dus als je er dan toch nog 2 bij moet zoeken, probeer dan iets te
vinden waar je mooi mee uit komt.

Dat is een goeie, ik zal eens gaan kijken!!
 
owja dat klopt :p
daarom is het handig alles een paar keer door te lopen ;)
45 graden adapters zijn erg mooi maar kosten wel weer flink... dan ga je nog verder over budget
je kan ze er nu al wel bij nemen of als je een keertje gaat verbouwen ;)
 
Of toch naar 3/8 slangen ...
Daarvan zijn best betaalbaar 90° fittingen met schroefsluiting
te krijgen zonder dat je met losse bochtjes hoeft te werken.
Qua prestatie maakt dat volgens de verhalen hier niet veel uit
als je niet extreem wilt gaan OC-en toch ?

Deze:
10MM (3/8) Schroeffitting - G1/4 Black Nickel

En deze:
10MM (3/8 ID - 1/2 OD) Schroeffitting 90 graden - G1/4 Black Nickel

Vind ik prima voor die prijs.

*EDIT*
Ik heb ook eens even naar 1/2" gekeken:

Deze kan ook en is voor 1/2" slang:
13MM (1/2) Schroeffitting 90 graden - G1/4

De 45° versie is wat prijziger:
13MM (1/2) Feser Schroeffitting 45 Graden Rotary - G1/4

*EDIT 2*

Ik zie nu dat er 2 fittingen (met afwijkende schroefdraad !!) met je CPU block
meegeleverd worden.
Die zou je dus ook gewoon kunnen gebruiken ?
Mogelijk moet je daar wel een paar slangeklemmen bij bestellen ? Check dat even.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! (nogmaals :p)

@Calimero: op deze website staat een review van oa de Swiftech Apogee GTZ, en helemaal onderaan de pagina, boven de laatste foto, staat het volgende:


"The Swiftech barbs supplied with the block were the older type G 1/4 fittings without recessed areas for the O rings. These worked fine when tightening. The O ring stuck up enough to allow it to seat with feedback when snuggling down."


Dan mag ik er toch vanuit gaan dat het G1/4 fittings zijn en ik die er gewoon uit kan halen om er andere G1/4 in te doen?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
jev09 [waterkoeling] 400 euro,AMD Phenom 1090T, Asus crosshair V formula Advies Waterkoeling Setup 12
Sw333t [Waterkoeling] Rond €400 euro, AMD Phenom X4 955 BE, EVGA 8800GTS 512MB Advies Waterkoeling Setup 8
Z [waterkoeling]€500,- 2x hd5850, Phenom II X4 965 @3.4 GHz Advies Waterkoeling Setup 68
H [Waterkoeling] 250 euro , Phenom 2 x4 965 Advies Waterkoeling Setup 12
W [Waterkoeling] €250 euro, AMD Phenom 9850 Black, 9800GTX+ Advies Waterkoeling Setup 17
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan