• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling overgenomen, aantal vragen

Stoffa

New member
Beste mensen van Highflow,

Ik heb via tweakers.net een waterkoelingsset overgenomen van een mede-tweaker. Alles is gekocht via Highflow, en ik ga het ook verder aanvullen via deze site vandaar dat ik hier post. Zit met een behoorlijk aantal vragen, daar dit mijn eerste "waterkoelingsproject" is.

Lijst onderdelen:
CPU: EK Supreme HF (EK-Supreme HF Acetal CPU Block)
Radiator 1: XSPC RX480 met 8x Scythe Ultra Kaze 3000rpm
Radiator 2: Black Ice GT Xtreme 140 met 2x Yate Loon 140MM D14SH-12 Black 2300RPM
Pomp: Swiftech Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Reservoir: XSPC Acrylic Dual 5.25 bay Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450 (een dual bay 5,25" reservoir waar de pomp inzit)
Fan controller: op Lamptron 6-kanaals touch fancontroller (Lamptron FCT Fan Controller 6x 30W Channels - Touchscreen - Silver)
Case: Corsair Obsidian 800D
(Alle onderdelen hebben ook fittingen waar de slang op kan worden aangesloten)

-In eerste instantie zal ik alleen de CPU gaan waterkoelen, bij de release van de AMD HD7XXX serie zullen er waarschijnlijk twee kaarten in de loop worden opgenomen. In eerste instantie zal ik dan alleen de 480 radiator gebruiken, de 140 kan evt. de loop in als ik de 2 videokaarten heb.
-Ik wil de Obsidian 800D met mijn dremel modden zodat de grote rad bovenin kan. Hiervoor heb ik de volgende extra onderdelen in gedachte:
Bitspower Mesh Radguard 560 (4 x 140mm) - Black Aluminum BP-CDRG560ALBK-MS
Koolance 4-Fan Radiator Shroud Black SHR-1320BK

Het idee is dus dat de radiator bovenin komt te hangen, in een push pull configuratie met de 8x Scythe Ultra Kaze. Nu heb ik van mijn verkoper echter begrepen dat deze fans dikker zijn dan normale 120mm fans omdat ze op 3000 toeren kunnen draaien. Hij heeft dan ook bij XSPC extra lange schroeven hiervoor aangeschaft. Echter, ik betwijfel of deze dikke fans onder de shroud passen en zou hier heel graag een antwoord op krijgen. Anders moet ik terug naar normale 120mm fans voor de pull bovenop de kast, echter dan moet ik dus ook weer andere schroeven gaan bestellen (zucht).

Verdere vragen:
- De kerel van wie ik alles kocht gebruikte roodgekleurde koelvloeistof. Hiervan zit in alle onderdelen nog steeds een aantal druppels. Radiatoren lekken bv nog een beetje als je ze op zijn kop houdt. Kan ik gewoon mijn eigen (zwartgekleurde vloeistof) hierbij gooien en vallen die paar druppeltjes dan in het niet, of moet ik het grondig schoonmaken? En hoe moet dat? Ik zie overigens geen aanslag op de fittingen ofzo, alles ziet er clean uit.
- Is het erg dat de radiator bovenin de kast komt? Ik hoor vaak de pomp eigenlijk hoger gelegen moet zijn...
- Als ik een gat maak in mijn kast, en daar dan vervolgens die Bitspower Mesh Radguard 560 op zet. Kan ik mijn radiator hier dan aan verbinden door de schroeven door de toplaag van de fans op de kast, door de Radguard, en in de radiator te schroeven? Graag tips hierover...

Alvast dank voor de hulp iedereen!
 
radiator bovenin de kast gaat prima, heb ik zelf ook (net zoals dsp). een 480 bovenin een 800D gaat prima. Een schroud lijkt me wat overbodig: met wat puzzelen kun je ook alle fans IN de kast kwijt (zo heb ik het, vind ik persoonlijk mooier maar smaken verschillen). alleen wat gedoe met de bochtjes maar lukt wel :-D Theoretisch koelt jouw idee beter (grotere fans en een schrout) maar je hebt immers dikke overcapaciteit qua koeling, je zult merken dat als je de helft van de fans op 50% zet (zonder schroud) je al maximaal koelt. Dat is bij mij igg wel zo: ik heb hetzelfde 140mm rad en de sr-480 rad, als ik mijn gtx580 EN mijn 2500k (oc 4.6 ghz) beide volluit belast, heb ik nog steeds overcapaciteit (maw: het maakt qua temps niet uit of de fans voluit gaan of niet). Temps water max26, omgevingstemp 21, gpu 38 en cpu 45-50. Hoger is me niet gelukt :p
Je kunt overwegen om stillere fans aan te schaffen dus.
Het 140mm rad kun je ook in de kast kwijt (zie mijn topic onder 'stel jezelf voor' :p).

-ik zou me geen zorgen maken om de vloeistof, twijfel je toch, gooi er gewoon demi water in en schudden maar :p
-als je goede pompen hebt (en die heb je) krijgt die pomp het wel rondgepompt. Is dit een reservoir waar twee pompen inkunnen? eventueel knal je er gewoon een bij, heb je redudante overcapaciteit :D
-qua aanlsuiting: ik heb de fans aan de kast hangen met twee schroeven, en het rad met 2 schroeven aan de kast en fans. Dat kan dus :) wijst voor zich als je gaat bouwen :p
-ik heb overigens 4x 120mm fans @4250 (die zelden aanstaan), met normale dikte hoor.... in combinatie met 1750 fans, die meestal op de helft staan. Voor gewoon gamen zet ik de 1750 fans op de helft, de snelle fans uit en de push pull fans (2000rpm) van het 140mm rad ook de helft.
 
Dank voor je antwoord boefmans, kan je me dunne, stille 120 mm fans aanraden? Ik heb namelijk gemeten dat ik de gehele 480 rad + 8 fans in de kast kan bouwen, maar niet als het Scythe 3000rpm Ultra Kaze's zijn (zijn te dik).
 
we hebben even contact :) maar Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM D1225C12B5AP-15 of in een andere snelheid, net welke snelheid je wilt. :) Neem aan dat je wel een rad hebt die gemaakt is voor hoge snelheidsfans (gezien het type fans dat er nu bij zit) dus ik zou niet te low speed gaan.

dus dire opties:
1. de huidige fans, en dan enkel in push of pull (dus je gebruikt er maar 4) Voordeel: scheelt geld, ruimte en werkt waarschijnlijk qua cooling prima. (wat voor cpu heb je trouwens?). mogelijk nadeel: geluidsproductie.
2. 8 gentle typhoons, tot max 1850 snelheid, met een fancontroller erop. Je kunt ze dan per 4 aansturen. Voordeel: geluid, past in de kast in plaats van erop. Nadeel: 8 nieuwe fans nodig :D. Je kunt eventueel ook 4 fans net onder de grill plaatsen met leds erin, als je dat mooi vind.
3. Jouw idee, met 4 fans bovenop de kast. Nadeel: schroud nodig (ook best duur), geluid zelfde of erger dan bij 1/ en overkill aan koeling. Ook nadeel (maar dat is een persoonlijke mening): lelijk ;D

Persoonlijk zou ik eerst optie 1 proberen, met wat sensorer de temps bijhouden en kijken wat er gebeurd. Voor verder mogelijkheden in de 800D: bel/mail/whatsapp/msn me maar :p
 
Wederom dank boefmans!
Overigens schijnt die radiator juist heel goed voor low-rpm fans te zijn, alleen wist mijn voorganger dit ten tijde van zijn koop niet. Mijn cpu is een 2600k. Ik denk dat ik voor 8 nieuwe fans ga, ik weet niet of ik dan een fancontroller erop ga zetten: toch een hoop extra draden terwijl ik sowieso al voor low rpm ga.
Hoor daar morgen ook graag je gedachten even over (tesamen met nog wat andere zaken)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan