• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling - loop omgooien

Sp33dFr34k

Member
Heb nu al een tijdje deze setup draaiende

setupvoorlw3.jpg


Rechts zitten 2 hdd kooien. De onderste zit de pomp in (Laing DDC1) en boven de 2e hdd kooi zit nog een 2slots Aquacomputer reservoir. Nu krijg ik niet erg geweldige temps, heb de Fuzion ook al een aantal keren overnieuw gemount. Is het niet handiger om de loop om te draaien zodat de cpu na het rad komt? Dan denk ik dat ik meteen het Aquacomputer reservoir verwijder uit de loop. Het ziet er wel mooi uit, maar verder dan dat is het niet echt functioneel.

Ik kom dan op zoiets als dit

setupnabd0.jpg


De pomp op de bodem, die gaat direct naar het rad, dan naar de cpu en die gaat vervolgens naar de inlet van het res. Het res gaat dan weer recht omlaag naar de pomp. Dan moet ik alleen nog een standaard hebben voor de pomp zodat ie rechtop komt te staan als ik het goed zie?

Hoe denken de experts hier erover?
 
In theorie is vanaf de rad direct naar de cpu het beste, maar ik betwijfel of je er veel van zal merken.
Je pomp is krachtig genoeg voor welke setup je ook kiest :p.

Wat zijn je temps. nu eigenlijk?
 
Ik heb ook zoals ward: res > pomp > rad > CPU > res

Maar het omwisselen van volgorde zal denk ik niet veel temperatuur verschil geven.
Het water heeft overal toch ongeveer dezelfde temperatuur.

Welke fans gebruik je nu?

Om de temps te verlagen, zou je fans kunnen gebruiken die harder draaien :)
 
Sommige mensen zeggen dat de volgorde van de loop niet zoveel uit maakt. Het water gaat immers met zo'n snelheid dat het weinig uit zal maken of het water nou vanaf rad richting CPU gaat of andersom.

Het probleem is eerder de afvoer van de warmte uit het rad en hoe is warm is de omgeving temperatuur? In een kamer van 30º haal je natuurlijk slechtere temps dan een kamer van 10º.

Een ander punt van aandacht kan dus het rad zijn en dan ook de fans. Kunnen ze genoeg lucht verplaatsen en kunnen ze het wel goed kwijt?

Dan is er natuurlijk nog het probleem van hoe de processor vastgekit is. Er moet zo'n goed mogelijk contact tussen CPU en waterblock zijn. Dat bereik je met twee oppervlakken die elkaar zo goed mogelijk raken en dus echt plat op elkaar komen, daarnaast zo min mogelijk koelpasta gebruiken. Een rijstkorrel aan hoeveelheid is genoeg. Even het blokje een beetje heen en draaien op de CPU, er af halen en kijken hoe de pasta zich verdeelt heeft. Is het goed verdeelt dan weer erop.

De snelheid van het water schijnt ook niet veel uit te maken. Sommige mensen zeggen zelfs hoe langzamer (niet overdrijven natuurlijk) hoe beter de warmte aan het rad overgegeven wordt.

Samengevat: Omgevings temp, warmte afvoer en/of overdracht.

Ben ik wat vergeten of is iemand het er niet mee eens hoor ik het graag en ik denk de topicstarter ook?
 
De snelheid van het water schijnt ook niet veel uit te maken. Sommige mensen zeggen zelfs hoe langzamer (niet overdrijven natuurlijk) hoe beter de warmte aan het rad overgegeven wordt.

Samengevat: Omgevings temp, warmte afvoer en/of overdracht.

Ben ik wat vergeten of is iemand het er niet mee eens hoor ik het graag en ik denk de topicstarter ook?

Met de power van de pomp ben ik helemaal met Shaq. eens heb zelf eens een test gedaan met een D5 vario 1500L/U, draait de pomp op z,n snelst dan vliegt de temp. omhoog.
Met wat minder power gaan de temp. weer omlaag.:001:
 
Dat de volgorde niets uitmaakt had ik inderdaad al vaker gelezen, maar ik kon eigenlijk niets anders verzinnen... Sowieso komt er voor de Fuzion een Apogee GTZ in de plaats, dus even zien hoe die het doet. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat meer dan 2gr zal schelen. Ik gebruik Zalman led fans icm een Thermochill 120.3, deze staan wel dmv een fancontroller op 5v. Maar als ik ze op 12v zet, scheelt het hooguit een graad of 3...

Mijn temps (Q9550) zijn nu op 3.6Ghz @ 1.32v

31-39-41-41 idle
en load max wat ik gezien heb is 52

Ik heb mensen gezien met een beter resultaat en kleiner rad, dus echt tevreden ben ik er niet mee...

Wat betreft de pomp die langzamer draait; daar zit inderdaad wel wat in. Als het water langzamer gaat heeft het meer tijd om te koelen. Deze pomp is vrij krachtig voor CPU alleen heb ik het idee. Alleen als ik 'm wil regelen kom ik zo'n hele frontbay aan het kopen volgens mij?

Ik moet sowieso drainen, dus denk wel dat ik even de loop omdraai, is ook wat netter...

Iig bedankt voor de reacties! :)

@SM: ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat je bij een quad een horizontaal lijntje moet trekken? Normaal doe ik het inderdaad op jouw manier, alleen dat eraf halen niet, want dan creeër je weer luchtbellen imo...
 
Thanks Freddy!

Horizontaal dus inderdaad, maar dat gedeelte van de koeler eraf halen en weer terugplaatsen ben ik het niet erg mee eens... :083:

Ik heb een tijd terug eens gekeken naar de afdruk van de pasta, daar leek de cpu me niet erg bol/hol, was allemaal mooi verspreid. Ik heb nog genoeg schuurpapier over om te lappen overigens (na de vorige 2 :p), weet alleen niet zeker hoe lang ik deze cpu nog ga houden... :)

Is er trouwens iets simpelers om de pomp te regelen dan de "Aquacomputer poweradjust USB Version for Laing DDC"?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
O upgrade waterkoeling loop Waterkoeling 3
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
A Waterkoeling loop Advies Waterkoeling Setup 5
D Hoeveel water / koelvloeistof in een waterkoeling loop/setup ? Waterkoeling 4
E Waterkoeling onderdelen + loop Waterkoeling 11
ShaquilleMoreno Waterkoeling: Loop ontluchten Waterkoeling 41
Freddy Waterkoeling: De loop vullen Handleidingen en Installatie Tips 85
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan