• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling in Cosmos S

Een Leek

Junior Member
Hallo,

Ik ben niet alleen nieuw op het forum maar ook nieuw in de wereld van waterkoeling. Toch wil ik er heel erg graag aan beginnen maar heb daarvoor wel advies nodig. Ik wil namelijk wel een goede set en geen kant en klaar setje.

Belangrijk is natuurlijk om te weten wat ik wil gaan koelen. Nou ik wil uiteraard de CPU koelen (QX9650)en het liefst ook meteen de GPU's (2 3870x2). Wat daarna nog komt in de toekomst durf ik nog niet te zeggen.
De kast die ik heb besteld is zoals de titel al verteld een Cosmos S. Die vind ik wel zo mooi dus die moest ik hebben. Pluspunt daar past "standaard" een 3x120 rad in en ik vermoed dat ik die nodig heb. Wat ik niet wil is in de kast zagen/boren/slijpen. Waarom niet, nou dat vind ik zonde van de kast en dat kan ik zelf ook niet. Ik heb op dat gebied 2 handicaps. Ik ben van nature linkshandig en ik ben vrouwelijk. Geen goed plan dus.

Is het met mijn wensen mogelijk om een goede set in te bouwen?
Zo ja, zouden jullie mij dan willen adviseren bij het samenstellen van een goede set?

Mijn naam zegt het al ik ben een Leek dus niet te moeilijke termen gebruiken of ze uitleggen in Jip en Janneke taal want ik wil het namelijk wel graag leren.
 
Als je een leek bent op waterkoeling, loont het om de volgende topics eerst zorgvuldig door te lezen, zodat je weet waaraan je begint:

- Wat heb ik nodig?
- Hoe installeer ik het?
- Welke formaten Slang en fittingen/aansluitingen heb ik nodig?

Als je na het lezen van die topics, nog vragen hebt, stel ze gewoon hier.

Het inbouwen vereist toch wel een beetje handigheid.
Er komt ook bij het inbouwen vaak onvoorziene probleempjes.
Als je "twee linkerhanden" hebt, dan zou ik iemand erbij roepen om jou te helpen met inbouwen en natuurlijk liefst iemand met ervaring.
Dat gaat dan allemaal wat sneller.

Als je eenmaal begrijpt wat je nodig hebt voor waterkoeling en welk onderdeel waarvoor dient, neem dan eens een kijkje naar onze set die we al hebben samengesteld voor CPU + GPU:
http://www.highflow.nl/index.php?target=products&product_id=163

Mocht je liever alles zelf willen samenstellen, dan kan je de bovenstaande set als "voorbeeld" gebruiken.
 
Die topics heb ik allemaal al doorzitten spitten en dat heeft mij ervan bewust gemaakt dat de juiste keuze verschilt per samenstelling. En om de juiste samenstelling te vinden voor mijn specifieke kast heb ik hulp nodig. Ik vond ze trouwens wel heel erg handig moet ik zeggen. Ik weet nu ongeveer wel wat welke onderdelen ik nodig heb. Nu nog de hulp om de goede tussen de grote hoop te kiezen

De kast die ik binnen ga krijgen die heeft standaard ruimte voor een 3x120 rad en dat zou ik dan ook willen benutten, maar dan wel met een goede rad. En om die keuze te maken heb je kennis nodig van de ervaren gebruikers. Dat is dan ook de reden waarom ik me op dit forum heb aangemeld en een topic heb gestart.

Ik wil dit dus echt, maar wil het wel zelf kunnen. Nu heb ik al iemand gevonden die me wil helpen met het inbouwen, maar dan moet ik uiteraard eerst de juiste spullen hebben.

Nu heb ik hier al een paar maal gelezen dat de Cosmos S een uitstekende kast is voor waterkoeling dus dit is denk ik het moment om over te stappen van luchtkoeling naar waterkoeling.

Ga je me nu vertellen dat er geen enkele set is samen te stellen die ik kan inbouwen zonder gebruik te hoeven maken van een dremel of boor? Dat zou toch zeer spijtig zijn. Als ik hier aan begin wil ik het namelijk wel zelf kunnen en niet afhankelijk zijn van een ander elke keer dat ik een nieuw systeem samenstel.

Ik hoop toch echt dat je me op die vraag een positief antwoord kunt geven.
 
Gelukkig een positief antwoord. Mijn droom is dus niet metee in duigen gesmeten.

Ik moest trouwens van een Kenner op het gebied van waterkoeling aan je vragen of het Feser rad in de Cosmos S past. Uiteraard zonder slijpen of iets dergelijks.

Je zegt dat ik zeker een 360 rad moet hebben. Moet ik daaruit op maken dat dat eigenlijk niet zwaar genoeg is.


Wat ik wel weet is
dat ik schroef fittingen wil
een liang pomp, ik weet alleen nog niet welke de juiste is
volgense de kenners heb ik een top stuk nodig voorop de pomp, dit zou een betere stroming bewerkstelligen.
en ik wil tygon slangen, ik heb begrepen dat dat de sterkste zijn.
het cpu- block zou de D-Tek fuzion worden, ik heb me laten wijs maken dat dat de beste is.
En dat was het eigenlijk wel zo'n beetje

Klinkt dit fatsoenlijk of moet ik nu al het schaamrood op mijn wangen krijgen?
 
De Feser radiator heeft iets grotere schroefafstanden dan de standaard radiator.
(17mm tussen de fans, ipv 15mm).

Maar gelukkig heeft de kast van die grote schroefgaten (voor fan schroeven).
De Feser radiator is geleverd met 3mm schroeven.
Vanwege de grote schroefgaten van de kast en de kleinere radiator schroeven heb je een klein beetje speling in de afstanden.
Daarom zal de Feser radiator wel passen in de Cosmos S :)
(het is mogelijk dat er een beetje geforceerd moet worden om de schroeven door te krijgen, maar dat moet geen grote problemen opleveren)

De Feser radiator is overigens wel aan te raden, dat is een van de beste radiatoren.

Voor jouw loop moet een 360 radiator en goede fans voldoende zijn.
Tenzij je van plan bent om flink te gaan overclocken, dan kan je beter 2 sets nemen (1 voor de CPU en 1 voor de videokaarten).

Schroeffittingen prima keus. Lekker makkelijk en mooi.

Laing pomp zeker weten de MCP655 in jouw setup.

Top voor de pomp is alleen nodig bij Laing DDC pompen.
De MCP655 heeft dat niet nodig.

Tygon slang is het meest flexibel. Prima keus als budget en kleur geen rol speelt.

D-Tek Fuzion behoort idd tot de beste, maar of het de beste is... reviews moeten dat nog duidelijk maken.
De XSPC Edge, EK Supreme, Swiftech Apogee GTX doen ook nog allemaal lekker mee :)

Schaamrood op je wangetjes is niet nodig :)
 
Ik heb dus toch wel iets geleerd van het vele lezen van reviews en luisteren naar adviezen van kenners.

Het is een beetje overdreven dat budget geen rol speelt maar ik ben wel het type dat als ik iets koop dat het dan ook wel goed moet zijn en ben bereid daar wat meer voor uit te geven.

Overklokken heb ik nog nooit gedaan, maar ben me ook daarvoor aan het inlezen. Zal dus denk ik niet lang meer duren voor ik ook daar aan begin. Ik betwijfel echter of ik daar heel ver in zal gaan. Meestal vind ik het wel weer goed als ik weet dat ik het kan.

Een schroevendraaier kan ik trouwens wel hanteren. PC's in elkaar zetten kan ik ook dus het enige nieuwe voor mij is de waterkoelingsset. Op de video van DangerDen zag dat er zo simpel uit dat ik dat ook moet kunnen.

Met deze achtergrond zou ik jou, als de Yoda van de waterkoeling wereld willen vragen om een set samen te stellen. Dan wel een set waarbij ik mijn kast heel kan houden. Aangezien ik de rest van mijn setup deze week heb gekocht zal de aanschaf volgende maand zijn, mits ik kan leven met de prijs uiteraard.

De onderdelen die ik heb zijn:
Kast : Cosmos S
Mobo : Asus P5E Premium
Geheugen : OCZ 1600Mhz, ik weet niet meer precies welke zit nu op mijn werk en heb mijn lijst niet bij de hand
GPU : 2x HD 3870 x2
HD :WD velo 300GB en 1 Samsung 1T
Geluid : Xi-Fi

Op de video en geluidskaart na is alles nieuw. BIj de aanschaf ben ik er maar vast vanuit gegaan dat ik er een waterkoelingsset in zou bouwen dus ik heb een Coolermast 1000w modulaire voeding erbij gedaan.

Ik hoop ook hier een positief antwoord van je te krijgen :icon_syda:
 
Om mezelf Yoda te noemen van waterkoeling is nog wat te vroeg hahaha :D

Dat de TFC Xchanger past in de Cosmos S zonder zagen en boren is gisteren bevestigd door een collega.
(www.photobucket.com/coolclocks)


Met in mijn achterhoofd dat budget geen rol speelt, heb ik de beste onderdelen uitgekozen:

Radiator: 1x TFC Xchanger Triple 119.90
Fans: 3x Noctua NF-P12 1300RPM 59.70
CPU Block: 1x D-Tek Fuzion v2 69.50
CPU Block Toebehoren: 1x Quad Core Chamber Insert 7.25
GPU Block: 2x EK-FC3870X2 214.00
Reservoir: 1x XSPC Passive Aluminium 250mm Silver 42.99
Pomp: 1x Laing D5-MCP655 12V 77.95
Slang: 3x meter Tygon - 1/2ID 3/4OD 35.67
Koelvloeistof: 1x Feser One (kleur naar wens) 12.95
Fittingen: 8x 13MM (1/2) Feser Schroeffitting 39.92
Slangklem: 2x TFC Herbie Clip 1.98
Slangklem: 2x RVS Slangklem 1.98
Totaal zonder korting: 683.79

Met bovenstaande heb je echt een hele goede set waar je zeker weten genoeg aan hebt.
De set biedt ook ruimte om jouw CPU lichtjes te kunnen overclocken.

Dan zou je de volgende opties nog kunnen overwegen:

- Trechter: Vul de reservoir met koelvloeistof zonder knoeien!
- PSU Bridging Tool: Test uw waterloop, zonder stroom op uw moederbord te zetten. Voorkom kortsluiting!
- Arctic Silver 5 of Arctic Cooling MX/2 Koelpasta: Voor de beste koelprestaties door optimale geleiding!
- Fan Controllers: Beheer de snelheid en geluidsproductie van uw fans!

Mocht je volgende maand zover zijn om te bestellen, kan je de producten toevoegen aan het winkelmandje in ons webshop.
Kopieer en plak dan de inhoud naar een email en stuur die naar freddy at highflow nl. Met een grotere order valt te praten over de prijs en kan ik je een leuke korting aanbieden.
 
Mooie set.

Nu heb ik toch een paar vragen.

Die Noctua fans waren toch speciaal voor CPU's. Ik heb nu namelijk NF-S12 fans voor in de kast besteld en de NF-P12 voor op de koeler.

Is het lastig om die quad chamber in het CPU block te plaatsen, ja ik weet dat je daar een topic voor hebt aangemaakt maar jij bent handig en ik op dit gebied nog niet.

Was Feser VSC niet beter. Kleurtjes heb ik niet nodig. De kast blijft toch dicht.
Ik denk dat die sidefan voor een goede airflow zorgt dus die wil ik den kik toch behouden.

Ik dacht dat als ik schroeffittingen had ik geen slangklemmen meer nodig had. Of zijn die om slang management te kunen doen. Net zoiets als kabel management, ik weet niet precies hoe ik dat met slangen moet noemen. En zijn dat de dikste slangen of is het de tussenmaat, dan kan ik me een beeld vormen hoe het eruit gaat zien in mijn kast.
 
Die Noctua fans waren toch speciaal voor CPU's. Ik heb nu namelijk NF-S12 fans voor in de kast besteld en de NF-P12 voor op de koeler.
Het zijn "normale" 120MM fans en kan je dus ook als casefan of radiatorfan gebruiken.

Is het lastig om die quad chamber in het CPU block te plaatsen, ja ik weet dat je daar een topic voor hebt aangemaakt maar jij bent handig en ik op dit gebied nog niet.
Dat is redelijk makkelijk en ik denk dat de meeste daar geen problemen mee zullen hebben. Kwestie van openschroeven, standaard midchamber eruit, de quadmidchamber erin en weer dichtschroeven.

Was Feser VSC niet beter. Kleurtjes heb ik niet nodig. De kast blijft toch dicht.
Ik denk dat die sidefan voor een goede airflow zorgt dus die wil ik den kik toch behouden.
Ja VSC is beter. Wel wat duurder, maar geleidt wel beter warmte.
Per fles zit er 500ML in, je hebt dan 2 flessen nodig (1 liter).
Je kan natuurlijk ook nog een extra fles bijnemen als reserve.

Ik dacht dat als ik schroeffittingen had ik geen slangklemmen meer nodig had. Of zijn die om slang management te kunen doen. Net zoiets als kabel management, ik weet niet precies hoe ik dat met slangen moet noemen.
Je hebt helemaal gelijk.
De 4 slangklemmen zijn voor de Laing D5 pomp, waar geen fitting op gaat.
En voor de D-Tek Fuzion v2, die wordt standaard al geleverd met 2 fittingen. Op de D-Tek kan geen schroeffitting, omdat de afstanden tussen de schroefgaten te klein is daarvoor.

En zijn dat de dikste slangen of is het de tussenmaat, dan kan ik me een beeld vormen hoe het eruit gaat zien in mijn kast.
Ja dat zijn de dikste slangen (1/2"), wat het meest gangbaar is (vooral in de USA).
Voorbeeld van een systeem met 1/2" slangen:
http://www.highflow.nl/forum/showpost.php?p=2734&postcount=33
 
Ik geloof je op je woord met de Noctua fans, vind het trouwens wel vreemd dat ze de P12 als cpu fan aanduiden.

Dus zelfs ik met mijn onervarenheid moet dat kunnen. Klinkt goed.

Nu weet ik dus meteen dat die XSPC een behoorlijk reservoir is.

Passen al die dikke slangen straks nog wel in mijn kast. En heeft dat weer geen negatieve invloed op de airflow?

Ik had trouwens gelezen dat je op een Laing pomp een top stuk moest zetten. De Swiftech zou dat niet nodig hebben maar de Laing wel. Dat zou de doorstroming bevorderen.


En nog een nieuwe vraag. Hoe kan ik makkelijk bijhouden dat er nog genoeg vloeistof in het systeem zit?

Ja, ik weet dat ik veel vragen stel, maar wil het straks wel graag in 1 keer goed doen en niet dat ik later spijt krijg van mijn aankoop.
 
Passen al die dikke slangen straks nog wel in mijn kast. En heeft dat weer geen negatieve invloed op de airflow?
Dat moet gaan passen.
Invloed op airflow is minimaal.
Heel misschien moet je de fan aan de zijpaneel eraf halen, om knikken in slangen te voorkomen.

Ik had trouwens gelezen dat je op een Laing pomp een top stuk moest zetten. De Swiftech zou dat niet nodig hebben maar de Laing wel. Dat zou de doorstroming bevorderen.
Je hebt twee soorten Laing/Swiftech pompen, de kleine DDC pompen en de grotere en sterkere D5 pompen.
Bij de DDC pompen kan je een top monteren.
Bij de D5 pompen niet.
We hebben hier voor de D5 gekozen, omdat een sterke pomp aan te raden in jouw setup.


En nog een nieuwe vraag. Hoe kan ik makkelijk bijhouden dat er nog genoeg vloeistof in het systeem zit?
Dat kan middels het reservoir.
Vullen gaat ook via het reservoir.

Ja, ik weet dat ik veel vragen stel, maar wil het straks wel graag in 1 keer goed doen en niet dat ik later spijt krijg van mijn aankoop.
Vragen zijn welkom ;)
 
Nog een kleine kant aanmerking. De quad-chamber op de D-Tek V2 geeft geen prestatie winst je krijgt hoogstens meer restrictie in je loop.

Tevens is Feser VSC een zwaar overschat goedje je kunt gewoon beter de standaard Feser nemen bespaard je een boel geld voor ook geen vermogen winst.

Radiator zou ik gewoon voor de Thermochill gaan aangezien die hetzelfde presteerd als de TFC Xchanger, maar dit durf ik nog niet hard te zeggen. Heb wel gehoord dat binnenkort een review van de 2 radiatoren komt op http://www.overklokken.info/.

Verders heb ik niks aan te merken op de hele setup van Freddy :D
 
De XSPC radiator is niet doorzichtig.
Je kan het waterniveau bekijken via de bovenkant (dop) die wel doorzichtig is.
Als je een liever een reservoir wilt die helemaal doorzichtig is, neem eens een kijkje naar onze reservoirs van EK-Waterblocks (of een andere kan natuurlijk ook).

Het makkelijkste is dat je het reservoir ergens binnen de kast plaatst.
Je krijgt bij de reservoirs bevestigings beugels meegeleverd.
Om het waterniveau te checken, zou je dan even het zijpaneel eraf moeten halen.
 
Ik vind die alu reservoirs van XSPC ontzettend mooi, maar dacht dat die voor buiten waren. Maakt niet uit of ik een alu of een doorzichtig heb. Ik moet het zijpaneel sowieso eraf halen om het nivo te checken.

Nu nog ff een praktische vraag. Hoe lang duurt het ongeveer om een set in te bouwen? Heb ik daar een dag voor nodig of lukt dat in een paar uurtjes?
 
Nu nog ff een praktische vraag. Hoe lang duurt het ongeveer om een set in te bouwen? Heb ik daar een dag voor nodig of lukt dat in een paar uurtjes?

Je hebt er wel een dag voor nodig, zeker als het jouw eerste keer is.
Daarbij kom je altijd wel tegen probleempjes die je niet kan voorzien en dat kost vaak veel tijd.
 
Idd als dit je allereerste keer is kun je het beste je goed voorbereiden en een soort van stappenplan maken van wat je eerst wilt doen, op volgorde van handigheid natuurlijk, je gaat niet eerst je slangen knippen terwijl je nog niet weet hoe je het wil laten lopen.

Maar schroef ook altijd even de blokjes open om te kijken of de O-ring goed zit, als je dit niet durft moet je je waterkoeling 24 laten lopen (leak test) zonder dat je je elektronica aansluit. Dan weet je meestal zeker dat je geen of wel lekjes hebt.
 
Het dus hetzelfde als de allereerste pc die je zelf hebt samengesteld en ook zelf gaat opbouwen.

Goed kijken wat je hebt en hoe je het wil doen voordat je het daadwerkelijk gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Waterkoeling inbouwen in Cooler Master Cosmos II Advies Waterkoeling Setup 13
S [Waterkoeling] €500 a 750, i7 920, P6T, 2x HD5870, Cosmos S Advies Waterkoeling Setup 38
Blackruby Waterkoeling, Core i7, Cosmos S Waterkoeling 15
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan