• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling (i5 4670k/R9 290) ivm. geluidsreductie

Inflexio

New member
Ik wil binnenkort gaan beginnen aan waterkoeling vanwege het feit dat ik het geluid wil reduceren. Tijdens het gamen, met headset op, hoor ik namelijk mijn systeem (dit is voor 95% de videokaart die tevens begint te throttelen). Ik zit nog wel met een aantal vragen, ook omdat dit de eerste keer is dat in in aanraking kom (ga komen) met waterkoeling.

Op dit moment heb ik in mijn Corsair Obsidian 350D (window) een Intel Core i5 4670K en Sapphire R9 290 zitten. Beiden draaien stock en er zijn ook geen ambities om deze te overclocken. Vandaar dat ik dit met een enkele 280mm radiator wil gaan koelen. Vanuit diverse bronnen verneem ik dat dit afdoende moet zijn, maar dat er geen extreme resultaten verwacht moeten worden. De maximale hoogte die de radiator en fans mogen zijn is bij elkaar 55mm, anders kom ik in de knoei met de 8-pins 12v CPU-stekker (Gigabyte Z87M-D3H, zie ook de toegevoegde afbeelding hieronder, rood gearceerd) die behoorlijk stug is (Sea Sonic M12II-620).

1zbvxuw.png


Het budget wat ik heb is ongeveer 450 euro. Mocht blijken dat dit toch niet afdoende is, dan kan dit ook verhoogd worden (stilte heeft een prijs, zullen we maar zeggen). Ik wil dus dat het systeem vooral wat stiller wordt, al begrijp ik (als ik me goed ingelezen heb) dat dit bij dunne radiatoren (van 30mm) eigenlijk onmogelijk is (of zijn er fans dit de boel op een laag toerental tóch koel kunnen houden?). Ook wil ik de temperatuur een stuk omlaag hebben, maar dat moet zeker gaan lukken.

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat werk verricht en een complete set samengesteld, maar zeker weten of alles goed is, doe ik niet; Moeten er bv. nog fittingen, slangenklemmen, e.d. bij of zitten deze bij de blocks? Hoe zit het met de slangen, welke lenge(s) heb ik nodig? Ik ben benieuwd wat jullie van de situatie vinden en wat voor mij de beste oplossing is. Brandt maar los! :c,o,o,l,:

Radiator: Black Ice GT Stealth 280
Fans: Yate Loon 140MM D14SH-12
CPU: EK-Supremacy (Koper/Plexi)
GPU: EK-FC R9-290X v2 (Koper/Plexi)
Pomp/Reservoir: EK-BAY DCP 2.2
Slangen: Tygon R3603
 
Als rad zou ik de Alphacool st 30 280 nemen, die presteren beter dan de blackice rads op lage rpm's

Bij de blokken zitten geen fittingen, dus die zal je er los bij moeten bestellen.
Er zijn verschillende maten slangen, welke je kiest maakt niet zo veel uit voor de prestaties.
Alleen zijn sommige slangen fijner mee te werken dan andere.
Zelf gebruik ik graag 3/8-5/5 slang omdat het niet snel knikt.

Met je gekozen pomp heb ik geen ervaring, zelf zou ik liever voor een dcc of een D5 pomp gaan, die hebben meer power.
 
Bedankt voor je reactie Thierry. Stukje bij beetje komen we er wel! Het onderstaande heb ik nu allemaal op het oog. Als ik het goed heb is dat alles wat ik nodig heb, maar mocht ik onverhoopt toch wat missen, dan hoor ik dat graag! Daarmee zit het totaal op de 400 euro en dat valt mooi binnen het budget. :023:

Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 (280mm)
Fans: 2x Gelid FN-PX14 (140mm)
CPU: EK-Supremacy óf EK-Supreme LTX CSQ (what's the difference?)
GPU: EK-FC R9-290X v2
Pomp/Reservoir: EK-BAY RES D5 Vario (2x 5,25" incl. pomp)
Slangen: Tygon R3603 (2 mtr., ​3/8 ID - 1/2 OD)
Slangenklemmen:
8x TFC Herbie Clip (3/8)
Fittingen: 8x EK High Flow Fitting (3/8)
 
Gister had ik nog een winkelwagentje voor je gevuld met wat opties. Zie dat je al een eindje verder op weg geholpen bent. :)

Maar misschien heb je er iets aan:

Winkelwagens :: stil - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!


http://forum.highflow.nl/f35/hoe-kan-ik-een-link-maken-naar-een-winkelwagen-4832/




Bij deze set heb ik voornamelijk naar je wens voor zo min mogelijk geluid icm je gegeven budget gekeken en niet naar koelprestaties of uiterlijk.


Die PWM D5 pomp van EK is denk ik zeker het overwegen waard. Net iets goedkoper dan een D5 vario. Voordeel van de PWM versie is dat je de pompsnelheid via de moederbordinstellingen kan wijzigen.
Op lagere pompsnelheid en gemonteerd op een shoggy sandwich (spons) zal je weinig tot niets meet horen van de pomp.
Bayreservoir combinaties zijn niet altijd even stil en kunnen trillingen doorgeven aan de kast. Dit kan je nog een beetje opvangen met deze geluiddempende stripjes:

Lamptron Noise Isolation Strip

Een bay reservoir/pomp combi is natuurlijk wel handig als je niet veel ruimte in de kast hebt voor een losse pomp en een los reservoir.


Mocht je wel ruimte over hebben en is het uiterlijk van de set niet zo belangrijk dan is een losse pomp op een shoggy sandwich de beste manier om een pomp te dempen.

Hier een filmje waar het effect van deze "pompmontagespons" goed te horen is:



Voor de slangmaat heb ik gekozen voor 3/8 ID - 1/2 OD slang. Puur omdat voor deze slangmaat de goedkoopste fittingen goedkoper zijn dan voor bv andere slangmaten. Fittingen kunnen aardig zwaar op het budget leunen.
Je zou van tevoren even kunnen bekijken hoe je de slangroute gaat laten lopen. Als je ergens krappe bochten zal moeten gaan maken kan beter voor 3/8 ID - 5/8 OD slang kiezen. Die is, zoals Thierry ook al zei, erg goed in krappere bochtjes te wringen zonder dat deze knikt. De 1/2 OD slang is dan een minder goede keuze. Alhoewel met 45 graden koppelingen of 90 graden koppelingen ook veel slangrouteproblemen op te lossen zijn. Maar dat kost al snel meer dan de meerprijs van de 5/8 OD slang.


Het reservoir heb ik gekozen omdat deze klein is en goed schoon te maken. Dit is nog een nadeel van de meeste bayreservoirs: de binnenkant is vaak niet bereikbaar voor het betere poets en schoonmaakwerk.
Dit reservoir van Aquacomputer is van een speciaal soort glas en daarom zeer duurzaam.



Als radiator is die Alphacool ST30 zeker de beste keuze. Die magicool zou ook kunnen als je niet meer ruimte in je budget hebt.


Over dunne radiators:
Die presteren juist op low fan speeds erg goed. In de meeste reviews zie je ook vaak de betere dunne rads op lagere fanspeed testen goed meekomen met de dikke rads. Met voldoende rad oppervlakte voor wat er gekoeld moet worden hebben dunnere rads een hoger rendement als de meeste dikkere rads.
280mm is voldoende voor GPU en CPU, dus wat koeling betreft zit je zeker goed.



Het CPU blok heb ik ook een beetje op bezuinigd. Dat zal hoogstens een graad of twee schelen met die Supremacy. Als je het prijsverschil er voorover hebt is dat natuurlijk mooi meegenomen. :)

EK-Supremacy óf EK-Supreme LTX CSQ (what's the difference?)

Alles van EK waar CSQ bij staat is met het cirkels design.
De Supremacy is het topblokje van EK. Koelt iets beter en heeft minder flowrestrictie. Dat laatste zou in jouw geval een voordeel kunnen zijn. Da kan de pomp misschien nog een tikje langzamer draaien (=is stiller).
 
Ik ben inderdaad al een eind op weg geholpen, maar jouw reactie helpt me nog meer (no offence Thierry ;)).

In feite heb ik genoeg ruimte in de kast (ik heb maar één SSD, verder niets), dus dat zal het probleem niet zijn. Een bayreservoir lijkt mij gewoon een stuk makkelijker en ik vind 't er gaaf uit zien (is ook wat waard, natuurlijk). Maar als het echt een irritant geluid geeft (en dat doet het, zoals te zien en te horen is in de video), dan is een losse pomp ook een optie. Zeker als een bayreservoir lastig schoon te maken is (is dit dan nodig bij gebruik van fatsoenlijke vloeistof?)! Overigens heb ik wel wat ervaring met isoleren/dempen (in de caraudio wereld, dus wel iets anders), dus dat komt vast wel goed (heb hier genoeg spul liggen ;)).

Goed om te horen dat juist dunne radiatoren juist goed presteren met langzaam draaiende fans (wat logisch is door de dikte van de radiator). Dat je op het CPU-block bezuinigd hebt is prima. De twee graden zijn mij de verdubbeling van prijs niet waard.

Overigens zie ik geen slangenklemmen in je winkelmand. Is daar een reden voor? De EK 3/8 fittingen zijn overigens ook goedkoper. Is er een speciale reden dat je andere fittingen hebt gekozen?

Nogmaals, super bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik moet zo een heel eind komen! Top! (;.,)
 
Zeker als een bayreservoir lastig schoon te maken is (is dit dan nodig bij gebruik van fatsoenlijke vloeistof?)!

Zelfs met helder water slaat het plexi soms een beetje dof uit of krijg je een randje op de waterlijn.

Meeste bayreservoirs van de laatste tijd hebben een afneembaar frontje. Dat maakt het schoonmaken weer gemakkelijker. Die jij hebt uitgezocht heeft dat ook. Het schoonmaak argument vervalt dus bij deze. ;) Zelfs de meest hardnekkige doffigheden zou je in het ergste geval nog weg kunnen polijsten van dat frontje.


Overigens zie ik geen slangenklemmen in je winkelmand. Is daar een reden voor? De EK 3/8 fittingen zijn overigens ook goedkoper. Is er een speciale reden dat je andere fittingen hebt gekozen?

Voor die fittingen is geen slangklem nodig, vandaar iets goedkoper. De schroefdop van dit type fitting klemt de slang op het pilaartje binnenin de fitting.

1z584fp.jpg
263v77b.jpg


Werkt iets gemakkelijker als met slangklemmen en ziet (imho) er met deze slangmaat ook strakker uit.
 
Mooi dat het een afneembaar front heeft. Een bayreservoir geniet wel de voorkeur, dit vind ik er gewoon strak uit zien. Mooi ook dat slangenklemmen niet benodigd zijn bij de door jou aangegeven fittingen, staat inderdaad een stuk strakker. Super bedankt voor de gedane moeite.

Deze winkelwagen is de voorlopige samenstelling. De Alphacool NexXxoS ST30 280mm heb ik niet kunnen vinden in de webshop, wel de 240mm versie, vandaar even de keuze voor de Magicool Copper 280mm (is er veel verschil tussen deze twee?).

Als er nog tips en/of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag!
 
Omdat men hier op vakantie is en ik niet kon wachten heb ik de spullen bij andere leveranciers besteld (sorry, wilde het graag hier bestellen, ook gezien de prijzen :icon_confused:). Inmiddels zijn alle spullen gearriveerd en heb ik alles volgens de bekende handleidingen ingebouwd. Het plaatsen in de Corsair Obsidian 350D was nog een lastige klus, maar uiteindelijk is het allemaal gelukt.

Ik wil graag iedereen bedanken in dit topic die zijn of haar steentje heeft bijgedragen, zonder jullie was het absoluut niet gelukt om tot de juiste componenten te komen. De temperaturen zijn, zoals gehoopt, dik in orde. De cores van de CPU worden na een half uur Prime95 op 4Ghz (ipv. stock op 3,4Ghz) maximaal 70gr. Celsius. De GPU bereikt na een uur FurMark (op de zwaarste instellingen) 66-68gr. Celsius, dit met een lichte overclock (1050/1280 ipv. 950/1250).:woot
Dan nog even wat plaatjes, want die wil ik jullie niet onthouden! :icon_super:

IMAG0689.jpg

IMAG0684.jpg

IMAG0686.jpg

IMAG0687.jpg
 
Omdat ik het niet goed passend kreeg, het zijn geen Tygon slangen (en een stuk minder flexibel). Het is een minder mooie optie, slang had ik genoeg (2 meter). Ach, het zit nu prima en daar gaat 't om. Het is vooral functioneel en dat vond ik het belangrijkste.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan