• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] HAF 922.

Robin026

Member
Hallo, Ik heb een Cooler Master HAF 922. Hier wil ik binnenkort waterkoeling inbouwen. Weet 1 van jullie of er een 360 radiator in de top past zonder al te veel modden? Of kan ik beter een 240 boven in. En misschien 2x 120 erbij aan de achter en onderkant?
Ben heel erg benieuwd naar het antwoord, dan kan ik het namelijk zo snel mogelijk bestellen:D
 
edit; Freddy was me voor
9ql3xl.jpg


Bovenin de kast is er voldoende ruimte voor een 360 rad.

dsc01605.jpg


dsc01649v.jpg


Dan moet je nog wel het dak van de kast zo maken dat de gehele radiator goed belucht kan worden. Dat heeft diegene van de bovenstaande pics zo te zien niet gedaan. Dan is het zonde van de ruimte, omdat 1/3 deel van de radiator nauwlijks belucht wordt.


Een 240 rad past zonder modden al bovenin de kast. Enige beperking die je daar hebt, is de dikte van de radiator. Een 6 cm dikke Thermochill radiator zal daar niet passen zonder het moederboord in de weg te zitten. Een swiftech MCR radiator is dan denk ik het beste alternatief op die plek.
 
De ruimte vanaf het dak van de kast tot aan het moederboord. In de kast van die pics zzit een XSPC RS 360; deze is 35mm dik. Met de fans meegerekend is die combo 6cm dik. (hetzelfde geld voor de 34mm dikke Swiftech MCR).
Volgens de eigenaar van die kast raken de fans net aan de clips van het RAM en de mounting schroeven van het CPU blokje. (wordt hier verteld)

Dit is denk ik ook een beetje afhankelijk van wat voor mobo je hebt, ivm RAM en CPU lokatie. Maar om dat raken van onderdelen op je mobo zeker te voorkomen kan je drie dingen doen:

 
Het ram van dat mobo ligt zo te zien op dezelfde hoogte als die van die pics hierboven. de CPU ligt weer wat lager, maar daar zit wel een mosfetkoelertje boven. Maar die 8 pin connector heeft zeker de vrije ruimte nodig. Die zit bijna op de rand van het bord.

8716-Asus-1155-P8P67-DELUXE-rev3-SGBLFRDDR3USB3ATX.jpg


Maar geen probleem, want met één van de drie genoemde opties is er wel een 240mm rad te plaatsen, zonder dat het mobo in de weg komt te staan.


Wat voor hardware wil je gaan waterkoelen? (ivm de andere 120mm rads waar je het over had)
 
Ik wil verder me 2600k waterkoelen met een EK acetal block.
En me GTX 480 ook nog een block.
Maar later misschien ook me chipset, en RAM.
Maar de RAM vinnen worden toch verwijdert wanneer ik ze water ga koelen.
 
Een 120mm rad erbij is dan wel minimaal nodig voor die CPU en graka. Als er op de bodem ook nog eentje past, heb je zeker wel genoeg koeloppervlakte wanneer je de chipset en het RAM ook gaat waterkoelen.
 
Een 360 bovenin is denk ik niet de beste optie, omdat 1/3 van de radiator dan nagenoeg niet belucht wordt. Met een 240 bovenin zal het misschien een toefje minder goed koelen dan met een voor 1/3 onbeluchte 360, maar dan hou je wel die drive bays vrij.

Je CPU en graka samen zullen op full load@gamen iets van 350~400W in het water dumpen. Met die dunnere Yate Loon fans zal het 240rad grof geschat iets van 250W voor z'n rekening kunnen nemen. (zie hier een review voor vergelijk van die schatting) Met een 120mm rad erbij zit je dan voor de GPU en de GPU wel goed.
Zeg dat het RAM en de chipset hooguit 100~150W extra in het water dumpen. Dat zou je met een 2e 120 rad kunnen opvangen. Hoop wel dat die daar op de bodem gaat passen. Het lijkt me namelijk wel redelijk krap met de bedrading van de voeding daarnaast.
Mocht die niet passen, kan je altijd nog een 120 extern zetten en sandwichen met de 120 die al intern zit. Dat sandwichen is op zich niet de meest efficiente manier van radiatoren beluchten, maar met die drie radiatoren (240 en 2x120) heb je nog wel een beetje speling.
 
Dankje wel.
Ik heb zelf naast me voeding direct een poortje voor kabel-management.
Dus jij zegt dat een 240 bovenin, en een 120 op onderkant moet lukken om alles te koelen?
En zou ik de fans ook kunnen vervangen voor nanoxia fans?
 
Die Swiftech 240mm + (Swiftech) 120mm voor CPU + GPU. Voor alles, dus CPU, GPU, chipset en het RAM: 1x 240mm + 2x 120mm

Op die 120mm radiatoren kan zeker wel een nanoxia fan. Met die 240 zit je aan de dikte vast. Met een magicool slim 240mm rad van 30mm dik icm met die nanoxia fans van 25mm dik zal het wat dikte betreft net passen. Ik denk dat je dan wel net iets teveel aan koeloppervlakte gaat inleveren voor redelijk mooie temps. Dus als je graag die fans wilt hebben, kan dat met dat magicool rad. Waarschijnlijk gaat dat wel iets ten koste van de koeprestatie van het geheel.

Die andere optie is dus die dunnere 20mm dikke yate loon fans op een Swiftech MCR 240mm rad en de derde optie is de fans bovenop de kast en de radiator binnen de kast.
 
Bundymania heeft die gelid fans in deze review gebruikt.

For the 1500 rpm tests I used Gelid Wing 12 fans, which worked very quietly at low rpm while still reaching a good airflow, which makes them a recommendation for both radiator and case usage.

Dat klinkt dus wel positief. :)

Wat die 120mm radiatoren betreft: Achterin lijkt mij de Swiftech MCR120 de beste optie en onderin een XSPC RX 120, mits deze past icm met de voeding, want deze is wel een stukje dikker dan bv die Swiftech MCR. Dat geeft dan wel net een tikkie meer koelvermogen.
 
Voor de CPU alleen moet dat gaan lukken. Op zich heb je volgens mij op het moment aan 6 fittingen al genoeg (die 1/2"ID slang past direct op die pomp) Met acht slangklemmen zit je dus weer wel goed. :) Maar die twee fittingen zal je later natuurlijk ook nog kunnen gebruiken.

Die twee 90 degree fittingen zijn niet draaibaar. Dat wil dus zeggen dat het nu afwachten is in welke richting ze komen te staan wanneer ze vastgedraaid zijn. Er is wel een beetje speling tussen vast en vaster, maar het kan ook zo zijn dat het helemaal niet goed uitkomt.
De gemakkelijkste optie om dat op te lossen is rotary 90 degree fittingen nemen.
Met een dikkere of dunnere rubberen o ringetje is het soms ook nog wel op te vangen of met een zeer dunne spacer, maar dan geldt nog steeds dat je nu voor de aankoop het risico loopt dat de fitting zo slecht uit zal komen dat het niet meer op te vangen is.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Fryslanboy [Waterkoeling] Advies over samenstelling WC systeem (i7 950, REX3, HAF X) Advies Waterkoeling Setup 9
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan