• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling GTX670 [circa €300]

denniz0229

New member
Beste mensen van het HighFlow forum,

Zoals jullie misschien opvalt ben ik hier net vers geregistreerd, ik lees wel al een tijdje mee met alle mooie projecten hier, echter gezien ik nu jullie kennis nodig heb werd het toch maar tijd een account te maken.

Gezien ik mijn videokaart nog wat verder wil pushen met een OC wordt het toch echt tijd voor waterkoeling.
Alleen omdat ik een complete noob ben met waterkoeling wil ik graag jullie advies inwinnen.
Als eerste even een lijstje zoals die in de sticky te vinden is:

- Wat is jouw budget?
zoals de titel aangeeft circa 300 euro, ben wel een nederlander, dus minder is altijd meegenomen :p
- Wat is jouw hardware?
Het gaat in dit geval om een ''Gigabyte GV-N670OC-2GD'', oftewel een GTX670 van gigabyte, echter wel op een PCB van een gtx680
- Welke behuizing heb je?
CM haf xb
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
Alleen mijn videokaart, op de CPU zit een out-of-the-box setje welke het prima doet.
- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Overklok en klein beetje optisch
- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
waarschijnlijk de bodem, maar moet even kijken of dit past. en anders gewoon aan de voorzijde waar standaard plek is voor een 240 rad.

1. Kies jouw Radiator:
persoonlijk zou ik gewoon de goedkoopste nemen, tenzij er echt een grote winst te behalen valt.
2. Kies jouw Fans:
reeds aanwezige PWM's van nexus
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
Winkelwagens :: Winkelwagen - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
ik heb voor deze gekozen omdat je zo mooi de stroom ziet lopen, de kaart komt vlak bij een window namelijk.
4. Kies jouw Reservoir
Winkelwagens :: Winkelwagen - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
Deze lijkt mij zeer handig door het vuldingetje voorop.
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
Volgens mij moet ik een aparte pomp hebben die op het res past, echter welke geschikt is voor mijn doeleinde heb ik geen idee van.
6. Kies jouw Koelvloeistof
niet zo interessant eigenlijk, maar wordt gewoon blauw.
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
dit zal doorzichtige 1/2 slang worden.
8. Kies jouw Fittingen
als goed mijn huiswerk heb gedaan moet ik g1/4 fittingen hebben, even simpel gedacht moet ik er 4 hebben, 2 voor het blok en 2 voor de res?


dan nog even een aantal vragen van mijn kant;
- het blok wat ik heb gekozen is volgens mij een full-cover block? dus de hele voorzijde wordt erdoor bedekt?
- volgens coolingconfigurator heb ik een reference kaart, echter met een 680 PCB. nu zijn hiervoor 2 type blocks te vinden. deze en deze echter heb ik geen idee wat nou het verschil is? mijn beetje kennis zegt me dat de eerste niet full-cover is en de 2e wel, klopt dit?
- Hebben jullie nog goeie ideeën voor de pomp en res? ik wil graag de pomp en het res in 2 5.25'' bays stoppen, het res wat ik nu aangeef lijkt me wel handig qua vullen, maar als er betere opties zijn hoor ik het graag. ook heb ik geen idee welke pomp ik moet nemen.
- heeft een backplate nog toegevoegde waarde behalve dat het er mooi uitziet?

mocht ik nog iets vergeten zijn of wil je aanvullende info dan voorzie ik deze graag.
Bij voorbaat alvast bedankt voor de hulp!
 
Welkom op het forum van HighFlow! :)



1. Kies jouw Radiator:
persoonlijk zou ik gewoon de goedkoopste nemen, tenzij er echt een grote winst te behalen valt.

Aan een 120 mm radiator zou je eventueel al voldoende hebben om een 680 koel te houden. Maar als je de ruimte voor een 240 hebt, is voor de koelprestaties en het geluid wel een betere keuze. Het prijsverschil tussen een 240 en een 120 rad is niet zo erg groot.

Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm 14157

Die Aplhacool van hierboven bijvoorbeeld ligt in de zelfde prijsklasse als de meeste 120mm rads. Door die grotere koelcapaciteit kan je de fans langzamer laten draaien wat dus minder geluid maakt.







3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
- het blok wat ik heb gekozen is volgens mij een full-cover block? dus de hele voorzijde wordt erdoor bedekt?
- volgens coolingconfigurator heb ik een reference kaart, echter met een 680 PCB. nu zijn hiervoor 2 type blocks te vinden.

Op zich heb je de keuze uit de full cover GPU van alle merken. Bijna alle full cover blokken worden voor reference PCB's gemaakt. De cooling configurator van EKWB wordt door de meeste gebruikt als een hulpmiddel om te zien of een kaart een reference PCB heeft.



deze en deze echter heb ik geen idee wat nou het verschil is? mijn beetje kennis zegt me dat de eerste niet full-cover is en de 2e wel, klopt dit?

Beide zijn full cover blokken. Full cover staat ervoor dat alle te koelen dingen op de kaart met 1 blok worden gekoeld. (de chip en de vregs/mosfets) Het blok hoeft niet perse de gehele PCB te bedekken.







5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
Volgens mij moet ik een aparte pomp hebben die op het res past, echter welke geschikt is voor mijn doeleinde heb ik geen idee van.

Voor dat bayreservoir pomphouder heb je deze pomp nodig:

Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top


Ik denk dat die dan wel in zijn laagste stand gezet kan worden. Dat scheelt ook weer een beetje geluid. :)

Mocht het custom-set gebeuren je later eventueel zo goed bevallen dat je de CPU ook in de set wilt doen, dan ben je met deze pomp en een 240mm radiator daar in ieder geval goed op voorbereid.




- Hebben jullie nog goeie ideeën voor de pomp en res? ik wil graag de pomp en het res in 2 5.25'' bays stoppen, het res wat ik nu aangeef lijkt me wel handig qua vullen, maar als er betere opties zijn hoor ik het graag. ook heb ik geen idee welke pomp ik moet nemen.

Die aplhacool is een prima keuze. Deze van XSPC zou binnen die prijsklasse een mooi alternatief kunnen zijn:

XSPC D5 Dual Bay Reservoir/Pump Combo Black

Natuurlijk ook icm diezelfde D5 pomp van alphacool.
Hier kunnen niet twee pompen in, zoals bij die van Alphacool, maar dat heb je niet nodig. 1 D5 is voor de meeste waterkoelsets meer dan genoeg pomppower.
Ander voordeel van het XSPC bayreservoir is dat het van een steviger materiaal gemaakt is als het plexi van het Alphacool reservoir.


Nog een tip ten bate van de geluidsreductie met een bay/pomp reservoir:

Lamptron Noise Isolation Strip







7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
dit zal doorzichtige 1/2 slang worden.
[8. Kies jouw Fittingen
als goed mijn huiswerk heb gedaan moet ik g1/4 fittingen hebben, even simpel gedacht moet ik er 4 hebben, 2 voor het blok en 2 voor de res?


Je hebt je huiswerk zeer goed gedaan. :023: ;)

je hebt inderdaad 4 fittingen nodig met een G1/4 schroefdraad. (bijna alle fittingen zijn tegenwoordig G1/4)


Voor de 1/2ID - 3/4 OD slang kan je hier je fittingen uitzoeken: Fittingen 13MM ID (1/2)







- heeft een backplate nog toegevoegde waarde behalve dat het er mooi uitziet?


  • De backplate kan voorkomen dat de PCB van de kaart te ver doorbuigt.
  • De backplate zorgt voor (minimaal) een klein beetje extra warmteafgifte. (afhankelijk van de sterkte van airflow in de kast bij de kaart.)


Beide redenen niet 100% noodzakelijk (anders zat een backplate wel standaard bij een full cover blok ;)) Maar als je budget het toestaat kan het geen kwaad en het staat inderdaad nog mooi ook.
 
Welkom op het forum van HighFlow! :)
Dank U



Aan een 120 mm radiator zou je eventueel al voldoende hebben om een 680 koel te houden. Maar als je de ruimte voor een 240 hebt, is voor de koelprestaties en het geluid wel een betere keuze. Het prijsverschil tussen een 240 en een 120 rad is niet zo erg groot.

Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm 14157

Die Aplhacool van hierboven bijvoorbeeld ligt in de zelfde prijsklasse als de meeste 120mm rads. Door die grotere koelcapaciteit kan je de fans langzamer laten draaien wat dus minder geluid maakt.
Zoals je zegt, een 240 past, dus zonde om die dan niet te nemen toch.
En ik heb trouwens een gtx 670, alleen op het PCB van een 680.








Op zich heb je de keuze uit de full cover GPU van alle merken. Bijna alle full cover blokken worden voor reference PCB's gemaakt. De cooling configurator van EKWB wordt door de meeste gebruikt als een hulpmiddel om te zien of een kaart een reference PCB heeft.
EKWB maakt in mijn optiek wel de mooiste, zeker gezien ik eentje wil met een plexi top.



Beide zijn full cover blokken. Full cover staat ervoor dat alle te koelen dingen op de kaart met 1 blok worden gekoeld. (de chip en de vregs/mosfets) Het blok hoeft niet perse de gehele PCB te bedekken.
maar wat is dan het verschil qua koeling? of is dit puur uiterlijk?
want het liefste bedek ik zoveel mogelijk van de PCB








Voor dat bayreservoir pomphouder heb je deze pomp nodig:

Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top


Ik denk dat die dan wel in zijn laagste stand gezet kan worden. Dat scheelt ook weer een beetje geluid. :)

Mocht het custom-set gebeuren je later eventueel zo goed bevallen dat je de CPU ook in de set wilt doen, dan ben je met deze pomp en een 240mm radiator daar in ieder geval goed op voorbereid.
Dank u :)

heb alleen wel meteen een vraagje;
Alphacool DC-LT Ceramic - 12V DC - Pump - bulk Version 13154
Alphacool Repack - Dual DC-LT - 5,25 Single Bay Station - Without pump 15166

deze pomp lijkt mij zeer goedkoop t.o.v. elke andere, zelfs als ik er 2 in het betreffende res plaats ben ik nog goedkoper uit.
zijn deze pompen een beetje te doen? volgens de meeste reviews zijn ze vrij goed, behalve dat er geen RPM regeling op zit.




Die aplhacool is een prima keuze. Deze van XSPC zou binnen die prijsklasse een mooi alternatief kunnen zijn:

XSPC D5 Dual Bay Reservoir/Pump Combo Black

Natuurlijk ook icm diezelfde D5 pomp van alphacool.
Hier kunnen niet twee pompen in, zoals bij die van Alphacool, maar dat heb je niet nodig. 1 D5 is voor de meeste waterkoelsets meer dan genoeg pomppower.
Ander voordeel van het XSPC bayreservoir is dat het van een steviger materiaal gemaakt is als het plexi van het Alphacool reservoir.
mmm, vond het wel gaaf dat je bij die alphacool alle vloeistof ziet zitten.
en wat heb ik uiteindelijk aan de stevigheid? ik ga altijd netjes om met mijn spullen en eenmaal gemonteerd zal deze niet elke dag verplaatst worden, of is die alphacool gewoon goedkope meuk?


Nog een tip ten bate van de geluidsreductie met een bay/pomp reservoir:

Lamptron Noise Isolation Strip

Dankje, maar ik zit zelf in de isolatiebranche, dus dit komt wel goed :p









Je hebt je huiswerk zeer goed gedaan. :023: ;)

je hebt inderdaad 4 fittingen nodig met een G1/4 schroefdraad. (bijna alle fittingen zijn tegenwoordig G1/4)


Voor de 1/2ID - 3/4 OD slang kan je hier je fittingen uitzoeken: Fittingen 13MM ID (1/2)

ik lees hier onder dat het er 6 moeten zijn, ook ik rekende dus verkeerd :p
maar hier kom ik wel uit zelf.








  • De backplate kan voorkomen dat de PCB van de kaart te ver doorbuigt.
  • De backplate zorgt voor (minimaal) een klein beetje extra warmteafgifte. (afhankelijk van de sterkte van airflow in de kast bij de kaart.)


Beide redenen niet 100% noodzakelijk (anders zat een backplate wel standaard bij een full cover blok ;)) Maar als je budget het toestaat kan het geen kwaad en het staat inderdaad nog mooi ook.
dan nemen we die ook mee, voor de 25 euro maakt het ook niet uit :)



Heel erg bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!
 
Tussen die twee EKWB GPU blokken zal geen koelprestatitievershil zitten. Het zijn dezelfde blokken (het metalen gedeelte). Alleen het plexi topje verschilt.


Dat Alphacool DC-LT kan je inderdaad ook zeker nemen. Zou er wel twee nemen. Mocht er eentje het begeven dan heb je nog altijd de zekerheid dat er een back-up pompje is.
Met DDC of D5 pompjes is een dubbele pomp voor die reden niet nodig. De kans dat die het begeven is erg klein. Die pompjes hebben zich door de jaren heen al bewezen. Die Aplhacoolpompjes is voor de langere duur nog niet zoveel over bekend. Het ontwerp of iets dat er op lijkt is geloof ik wel gebruikt voor kant en klare WC sets. Maar in een custom set met diverse pomptopjes is er wat duurzaamheid nog niet veel bekend over de DC-LT.
Ze kosten gelukkig niet veel. Dus dat zal de drempel niet zijn om er twee te nemen. :)

Twee pompjes is wel weer wat meer geluid. In sommige reviews wordt het geluid als minpunjte gegeven. Ik heb zelf zes van deze pompjes in actie gezien op een lanparty. (pics van die build) Het geluid kon ik daar niet echt beoordelen, maar met de hand kon ik geen enkele trilling/vibratie voelen aan de pompjes. Die zijn dus waarschijnlijk wel goed te isloleren wat geluid betreft.




mmm, vond het wel gaaf dat je bij die alphacool alle vloeistof ziet zitten.
en wat heb ik uiteindelijk aan de stevigheid? ik ga altijd netjes om met mijn spullen en eenmaal gemonteerd zal deze niet elke dag verplaatst worden, of is die alphacool gewoon goedkope meuk?

Zelf ben ik geen fan van plexi. Vandaar dat advies. Maar als je de boutjes niet knalvast draait zal het zeker wel goed gaan. ;)
Alphacool is al een gevestigde naam in het waterkoelgebeuren. Alhoewel ze niet meer al hun spul in Duitsland laten maken. Maar wat know how betreft gaan ze al een tijdje mee. :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F [Waterkoeling] i7-3970X, 2x GTX670 FTW Advies Waterkoeling Setup 4
B Eerste keer waterkoeling 800euro i5 3570K+ GTX670 Advies Waterkoeling Setup 6
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan