• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

waterkoeling goed geplaatst ja of nee :P

honda24lwd

New member
beste mensen
ik heb sins paar dagen ook waterkoleing
ik heb gekozen voor deze set:



mijn vraag is ik heb de 240mm rad boven in de case
met boven op het rad de 2 x 120mm fans
nou maakt dat wat herrie
dus wou ik vragen of ik het Rad ook boven in kan plaatsen met Onder het rad de fans zo dat het naar buitenblaast

zie fotos dan kunt u zien hoe ik het er nu in heb zitten
ook even getekent hoe het loopt
.rood is OUT
en groen is IN

alvast bedankt
gr mark2012-09-29 07.23.46 - kopie.jpg2012-09-29 07.23.57 - kopie.jpg2012-09-29 07.24.13 - kopie.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi mark,

Dat kan zeker, de herrie word waarschijnlijk vooral door de fan grills van je case veroorzaakt.
Je hebt ook een radiator met zeer fijne lamellen deze maken doorgaans wat meer herrie.

De reden dat fans laten zuigen meestal word aangeraden is omdat er dan een kleinere dead spot ontstaat.
Maar je hebt voor enkel je cpu meer dan genoeg koel oppervlakte dus dat is geen enkel probleem.

Het gebruik van een fan controller is ook zeer aan te raden als ik voor mezelf spreek kun je 90% van de tijd op minimale fan speed draaien oftewel een geruisloze pc, ga je gamen draai je gewoon de fans wat omhoog en blijft het zaakje netjes koel;)
 
hallo soppy dankje voor je reaktie
dus ik kan wel mijn koelers onder aan de radiateur doen dat het naar buitenblaast
.zit ik dan niet met warmelucht die door het rad word geblaast
in mijn nzxt lexa s zit standaard een fan controller en die heb ik dan ook op de rad fan aangesloten :D

er komt met de tijd mee nog een Gpu waterblock op de videokaart
daarbij komt er nog 1 x 120mm Rad bij waar ik die ga plaatsen is nog ff puzzelen
gr mark
 
Nee in principe is dat niet zo'n probleem aangezien je nu neem ik aan ook de lucht vanuit je kast door het rad heen zuigt en dan naar buiten blaast.

Dit is een van de beste manieren aangezien je zo ook de warme lucht uit je kast weg blaast, als je straks een blok op je graka hebt zitten zal er ook al niet zoveel warmte meer uit je kast komen.

240 is in principe al genoeg maar als je er een 120 rad bij plaatst kun je de fans wat zachter zetten en nog steeds goede temperaturen behalen.

Een makkelijke manier om te testen of je genoeg koel capaciteit hebt is om de fans op zijn laagste standje te zetten en dan kijken of de temperatuur heel snel op loopt.
Je kunt zeker weten prima draaien op alleen een 240 maar dan moet je je fans wel redelijk hard laten draaien om goede temps te halen, dus een 120 erbij zal de stilte en de temperatuur zeker goed doen;)
 
99c.jpg

ik heb de koelfans op de orgineleplek dus boven in de case Blazend naar binnen Het rad zit onder de fans
ik wil het anders om
dus
.1 het rad eerst plaatsen
en 2 dan de fans plaatsen BLAZEND naar Buiten
zoals op de foto zo wil ik het zeg ma hebben
devraag daarvoor is zit ik dan niet met warmte van uit de kast die dan door het rad word geblaast :D
 
Als je lucht van buiten trekt is die waarschijnlijk wel iets koeler ja maar op je uiteindelijke temps zal dit niet veel uitmaken.
Je moederbord heeft vaak alleen maar passieve koeling net als je HDD's en andere componenten.

Om deze koel te houden probeert men meestal 'airflow' te creëren, hierbij proberen we de natuurkunde een beetje toe te passen door gebruik te maken van de eigenschappen van lucht.
Je weet vast wel dat warme lucht opstijgt, dus om opgewarmde lucht omlaag te duwen is eigenlijk dit proces tegenwerken.

desktop_airflow.jpg


Als je een standaard case zoals die van jou neemt heb je meestal onderin aan de voorkant een intake fan zitten deze blaast koele lucht naar binnen, vaak langs de HDD's.
Deze word dus al wat warmer en begint te stijgen, dan komt ie bij je graka's en word warmer en stijgt dus weer langs je mobo richting de top.

Daar zitten dan meestal de outtake fans aan de achterkant op de case en bovenin de case.
Als we dit proces niet teveel willen tegen werken, laten we de fans gewoon zoals ze zijn maar plaatsten we daar gewoon radiators tussen.
Je kunt dus koude lucht van buiten naar binnen blazen waardoor je radiator iets beter koelt maar je case dus wel steeds warmer word.
Of je kunt je warme lucht door je radiatoren heen naar buiten blazen waardoor de natuurlijke airflow langs je componenten bewaard blijft en je een constantere temperatuur in je case houd.

Als je de mogelijkheid hebt moet je maar eens meten hoeveel temperatuur verschil er tussen de lucht zit voor dat die de radiator is gepasseerd en erna in mijn geval was dit slechts een paar graden.


Mijn gezwam in het kort, je probeert te koelen oftewel warmte lozen dan lijkt het mij logischer de warmte uit je kast te blazen dan erin.
 
Laatst bewerkt:
oke ja das wel duiderlijk
ik denk wel dat dat dan meer helpt om de warte die naar boven stijgt De kast uit te laten blazen dus ook door mijn radiator heen telaten blazen
ik verpest zo al ik het nu heb de airflow
en behoud ik dus mijn warmte in mijn case, dat moeten we niet hebben:D
dus als ik bijvoor beeld mijn 240 rad Naar buiten laat blazen
en dan die 120MM rad Onder bij de voeding plaats en die ook naar buiten laat blazen zou dan qua tempratuur niet echt uit maken .of moet ik die andere losse 120mm rad ook boven in de case modden.
mijn 480GTX videokaart is nu op dit moment de grootste warmte post
ben al opzoek naar een waterblock voor me gtx480 maar kosten nog al wat 2dehands :D
ik verplaats nu eerst mijn 240 rad fans naar onderen en dan bekijk ik mijn temps wel even
post ze hier ook wel ff
 
Wat ik persoonlijk zou doen is je onderste HDD bay eruit deze blokkeert toch alleen maar de airflow dat is meestal heel makkelijk en daar is dan als het goed is ook ruimte voor een 120mm rad met met verse lucht van buiten die de airflow niet verpest.

En ja ik weet dat het een beetje vreemd is eerste een betoog te houden de warmte uit je kast te blazen en vervolgens aanraden deze erin te blazen maar omdat de lucht van buiten al iets kouder is maakt het relatief gezien niks uit.

Vervolgens je pomp of iets meer richting voeding of onder je HDD plaatsen.
Elke keuze die je maakt heeft als gevolg dat je weer met je slangen moet gaan puzzelen om het zo mooi en optimaal mogelijk te houden, zowel voor de airflow als de waterflow en de looks.

Dus ik zeg gewoon de onderdelen bestellen en puzzelen maar;)

P.S.
Ik gaf al eerder aan dat radiatoren hele dichte of redelijk ruime lamellen hebben veel ruimte tussen de lamellen is eigenlijk iets beter als intake radiator omdat deze dan makkelijker en stiller meer lucht je kast in kan blazen.

plaatjes zijn misschien wat onduidelijk maar vergelijk deze XSPC RX240 maar eens met die van jou, dan snap je vast wel dat deze minder restrictief kwa lucht is;)
 
2012-09-29 07.23.46.jpg

oke dus zoiets daar nog 1x 240 rad Of gewoon die 120mm Rad
daar plaatsen wat ik ff snel getekent heb . ik had dat zelf ook al wat ingedachten

en dan welzoveel overlaten dat daar nog gewoon de haderschijf kan blijven zitten:D
komt met de tijd mee ook een ssd in maar die kun je wel met dubbelsijdig tape ergens achter plakken:D
 
Dat zou kunnen ja, maar je hebt het in principe niet nodig en 1x 120mm (of 140mm weet niet wat je daar voor fan hebt hangen?) radiator gaat denk ik wel een 'cleanere look' geven.
Maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk.

Daar onderin kun je makkelijke een dikke 120mm (+55mm) hangen die moet je niet onderschatten kwa koelvermogen.

Je onderste HDD cage zou ik gewoon in zijn geheel verwijderen en je HDD met deze jongens ophangen onder je dvd speler.

Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst eens op je 240 blijven draaien met je 480 erbij en dan kijken wat de temps doen.
Dan weet je ook meteen of je een 240 wil/nodig hebt of dat een dikke 120mm radiator ook voldoet.

Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening, zal wel even m'n bakkes houden zodat anderen er ook hun kijk op kunnen geven;)
 
haha nou op dat punt denken wij wel het zelfde
en ja die hardeschijf kan je bijwijzen van spreken overal wel kwijt

als ik die hardeschijf plaat houders verwijder
kan ik daar een 240 Rad kwijt op de bodem
en of tewel 1 120mm rad
en ik heb geen 480 Rad of is dat een typfoutje:D:D
.
aan de voor kant van mijn case heb ik een 120mm fan hangen.
 
haha ooohh zoo ik dacht all :p
maar ik heb de hardeschijf houder verwijdert en er eerst even mijn
oude 120mm rad geplaatst
het vreemde is men temps zijn hoger dan eerst lol
eerst waren de cores en cpu s 35 c nu 39 tot 41 c
 
haha ooohh zoo ik dacht all :p
maar ik heb de hardeschijf houder verwijdert en er eerst even mijn
oude 120mm rad geplaatst
het vreemde is men temps zijn hoger dan eerst lol
eerst waren de cores en cpu s 35 c nu 39 tot 41 c

Heb je wel alle lucht al uit je loop? beetje rammelen enzo en check ook je water flow even.
Maar sowieso even wat pics posten;)
 
Laatst bewerkt:
ik wou even melden dat de fotos later komen
mijn pomp is in eens stuk naja de pomp niet maar die Ocool Deksel lekt bij de fitting

dus dat eerst verhelpen dan alles weer netjes terug inbouwen
dus fotos bijdeze worden uitgesteld
Mvg Mark Alvast Hartelijk Dank voor de Reakties
 
update NZXT Lexa s window
hallo mensen
ik heb belooft om nog fotos te plaatsen
ik heb een paar problemen met de waterkoeling set
het CPU block lag in eens door midden en dus had ik de hele pc onder de vloeistof ( snap niet hoe zoiets kan gebeuren ) Gelukkig is niks stuk behalfe de cpu block dan :p
maar aquatinung.de stuurt gratis nieuw spul op
nieuwe pomp Bak . die is ook meerdere malen Lek geweest zo uit het niets
en nieuwe cpu waterblock.
en toen gelijk ook maar even een GPU waterblock besteld het is geworden de -Watercool HEATKILLER(R) GPU-X2 GTX480.
ik las ook ergens een X3 versie wat is daar het verschil van
en heb ik de goeie keus gpu block gemaakt
en de fittingen die ik hier zelf ook heb is 11/8mm (8x1.5 mm G1/4
dan nu de fotos heb btw de case een beetje veranderd is nog niet af !!9743_0.jpg2012-10-03 22.42.47.jpg2012-10-04 16.55.55.jpg2012-10-01 21.27.45.jpg
NZXT Lexa s MOD  Gaming Pc - kopie.jpgmijn NZXT Lexa s gaming ps - kopie.jpg
 
ik draai de fittings hand vast
geen tang of geen steek sleutel komt daar aan tepas
en daar komt nog eens bij kijken hij heeft het zo 2 a 3 dagen goed gedaan . en ineens is zoiets stuk

duss
ik had niks door ,
ik deukte de pc ook aan (pc starte wel helemaal op )
toen viel ineens het beeld weg toen zag ik t pas dat die lekte bij cpu
dus ik deed snel de pc uit en ik draaide de dop van de pomp er af ,rest vloeistof kwam er daar gelijk uit het drukte gewoon omhoog
weet iemand hoe dat dan kan ( het is lucht neem ik aan
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Standaard waterkoeling in CM HAF932? Goed of niet goed? Cases en Modding 24
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan