• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling: De loop vullen

Freddy

Administrator
Forumleiding
Mensen vragen zich vaak of hoe een loop het beste gevuld kan worden.

Zeker als het de eerste keer is dat je een waterkoeling setup bouwt.

Als je alles correct hebt aangesloten (zie de andere topic/guide over de bouw), kan je de loop gaan vullen.

Tijdens bouw een belangrijke tip:
Plaats jouw reservoir zo hoog mogelijk.
Dat maakt het vullen een stuk makkelijker, omdat je dan niet/minder water terug krijgt in het reservoir als je de pomp uit zet.


Hoe te vullen?
Eerst voorbereiden: rondom reservoir en hardware wat servertjes/doekjes leggen voor eventuele knoeipartijen.

Dan is het heel simpel!
Dopje eraf van reservoir/fillport, en de koelvloeistof via trechter in het reservoir gieten.
Vullen tot reservoir bijna vol is (niet helemaal vol, anders ga je knoeien :p).

Als het je eerste keer is, denk je vast: Shit, de loop wordt niet helemaal gevuld?!!
Dat is normaal, je moet de pomp gebruiken om het water verder de loop in te pompen.
Maar de pomp mag niet droog komen te staan, want dan gaat ie kapot.

Je moet dus de pomp aan zetten en net voordat het reservoir leeg is, snel de pomp weer uit doen.

Als je een voeding hebt met een aan/uit schakelaar aan de achterkant, is dit geen probleem.
Anders even de stroomstekker telkens uit trekken en weer in doen.
Of een stekkerblok gebruiken met aan/uit schakelaar.
***Je hebt dit PSU Bridging Tool 24 pin nodig, om de pomp aan te laten gaan als de voeding stroom heeft***

Het schema van het vullen van de loop ziet er dan zo uit:
1) Dopje van reservoir
2) Dopje van fles van koelvloeistof
3) Reservoir vullen met koelvloeistof tot het bijna vol is
4) Stroom op voeding/Pomp aanzetten
5) Reservoir bijna leeg? Snel stroom van voeding/Pomp uit
***LET OP: Het reservoir gaat erg snel leeg! Dus wees scherp! :)***
6) Reservoir weer bijvullen tot het bijna vol is
7) Stap 5
8) Stap 6
9) ..... stap 6 en 7 herhaal je tot de gehele loop gevuld is!
10) Loop helemaal gevuld?
Dan kan je de pomp nu non-stop laten draaien. Het dopje van het reservoir kan je nog eraf laten.
Alle lucht(belletjes) moet namelijk nog uit de loop, dat kan alleen door de pomp te laten draaien en zo het lucht te laten ontsnappen via het reservoir. Dit kan enkele uren duren!
Alle lucht eruit? Je ziet (bijna) geen luchtbelletjes meer? Dan kan je het dopje weer op het reservoir schroeven!



Veel voorkomende problemen:
  • Geknoei!!! Daarom altijd overal doekjes leggen en handoek bij de hand houden.
  • Water komt terug in reservoir als je de pomp uit zet: Reservoir is te laag geplaatst, plaats het hoger.
  • Pomp maakt ratel geluid: Is normaal, dan zit er nog lucht in. Pomp lichtjes schudden en aan/uit zetten.
  • Meer??? Post het in dit topic en ik zet het erbij.
 
Laatst bewerkt:
ik heb dus ook het probleem dat het water terugkeerd in mijn res als de spanning van de pomp is. Echter zit mijn res hoog ingebouwd in mijn frame namelijk op de 2de plaats en mijn pomp helemaal onderaan, in een thermaltake armor ik denk uit mijn hoofd 43cm hoogte. Het rare ook is dat 3/4 van de slangen gevult is met water enkel de darm van mijn GPU-out naar res-in niet gevult wordt.

edit : ik heb nu nog eens geprobeert zoals je zij , en alles werkt het water komt zelfs niet terug in mijn res na het afleggen van de pomp maar ik hoor wel lange tijd luchtbellen ontsnappen uit het kiertje dat ik heb opengelaten en zo komt het water gematigd terug in mijn loop vanuit de darm naar mijn pomp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het bij jou wat moeilijker gaat, omdat jouw radiator redelijk hoog staat.
Jouw radiator is daarom het hoogste punt.

Je moet echt doorgaan met aan / uit etc. tot de hele loop gevuld is.
Dus snel achter elkaar vullen, pomp draaien, pomp uit, vullen, pomp draaien etc.

Als het eenmaal helemaal gevuld is, kan je de pomp non-stop laten draaien en het dopje van reservoir open laten om de lucht te laten ontsnappen (ontluchten).

Want dat er lucht in zit is normaal, het duurt een tijdje voordat alle lucht eruit is.
 
Ohja, die moet je natuurlijk wel gebruiken.
Anders gaat de pomp niet aan, als je stroom op de voeding zet.

(of je moet stroom op de mobo zetten en dan power switch gebruiken = niet veilig)

Ik pas het even aan in startpost.
 
freddy, ik heb gisteren avond gemerkt dat mijn Inlet van mijn cpu omgekeerd zat. de outlet werd gebruikt als inlet... kan ik daardoor problemen gekregen hebben? Dit probleem heb ik nu namelijk vandaag verholpen.

ook heb ik nog een vraagje over mijn NB wb. de onderkant wordt gebruikt als inlet en de bovenkant als outlet. mag dit? de gebruikte blok : NB/SB 6 EK
 
Ik denk dat het bij jou wat moeilijker gaat, omdat jouw radiator redelijk hoog staat.
Jouw radiator is daarom het hoogste punt.

Je moet echt doorgaan met aan / uit etc. tot de hele loop gevuld is.
Dus snel achter elkaar vullen, pomp draaien, pomp uit, vullen, pomp draaien etc.

Als het eenmaal helemaal gevuld is, kan je de pomp non-stop laten draaien en het dopje van reservoir open laten om de lucht te laten ontsnappen (ontluchten).

Want dat er lucht in zit is normaal, het duurt een tijdje voordat alle lucht eruit is.

kan ik mijn pomp niet laten draaien en dan bijvullen?
 
mijn res heeft 250ml inhoud dacht ik zo, en op stand 3 duurt het zeker 5a 8 sec voor aleer hij leeg is. dusjah tijd zat.

edit : hier onder een video van mijn probleem :icon_cry: :icon_cry: ik versta er echt de ballen van, zo blijft hij doorhaan... en pomp kantelen niet echt optie want hij hangt vast aan de bodemplaat.

View My Video
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Ward, klinkt misschien raar, maar knijp eens in de slang waar je bubbels ziet. Een beetje kneden en je zal zien dat de bubbels minder worden.

Ik miste in de video je reservoir. Het lijkt namelijk alsof je reservoir leeg staat. En als die leeg staat, van waaruit wil je je slang dan vullen?

Overigens, mijn pomp heb ik helemaal niet uitgezet bij t vullen want ik bleef gewoon bijvullen. Was in notime gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
je kan mijn res zien hoor? op een bepaald moment ga ik naar de voorkant van mijn kast. want ik raar vind is dat mijn loop werkt maar dat hij in stukjes werkt.. hij spuit namelijk opeens veel water op mijn flowmeter waardoor hij begint te draaien en dan een beetje later is het terug gedaan :s dit is ook duidelijk te zien op de video.
 
je kan mijn res zien hoor? op een bepaald moment ga ik naar de voorkant van mijn kast. want ik raar vind is dat mijn loop werkt maar dat hij in stukjes werkt.. hij spuit namelijk opeens veel water op mijn flowmeter waardoor hij begint te draaien en dan een beetje later is het terug gedaan :s dit is ook duidelijk te zien op de video.

Vraagje ward0, in de video, welke stand van de pomp heb je daar in gesteld, en op het moment van filmen, is dan de filcap van je reservoir nog open?

Pomp max. = P5 = 4800 omw/min. = 1200 L/H

Gebruik van een reservoir wordt voor deze pomp aangeraden (ergens in een review gelezen)

Nou weet ik dat het gedrag van een pomp dan wel niet helemaal rechtlijnig is, maar voor een indicatie wat de pomp leverd: (en dus graag ook aangeleverd wil krijgen)

P5 = 4800 omw/min. = 1200 L/H (liter per uur)
P4 = 4050 omw/min. = 1012 L/H
P3 = 3300 omw/min. = 825 L/H
P2 = 2550 omw/min. = 637 L/H
P1 = 1800 omw/min. = 450 L/H

Wat betreft het vullen, je reservoir is 120 ml.

P1 = 450 L/H = 450/60 = 7,5 L/min. = 7,5/60 = 0,125 L/sec = 125 ml/sec.


Als het bovenstaande klop, zou de pomp het volle reservoir binnen 2 seconden leegtrekken op stand P1. En jou reservoir lijkt net halfvol.

Als een pomp niet geleverd krijgt wat hij moet krijgen, kan er in de pomp een vacuüm ontstaan, misschien is dit de oorzaak van het gedrag op de video en het onrustige gedrag in je reservoir (het lijkt wel een golfslagbad :101:)

Het beste na het vullen lijkt mij dan ook dat je de loop beter enige tijd op de laagste pompsnelheid laat draaien


Vullen met aan,- en uitzetten op de laagste pompstand lijkt me dan ook het beste. Probeer je reservoir zo vol mogenlijk te krijgen.

Dingen die je kan proberen:


-Knijp de uitvoer van je pomp eens een beetje, (bv met een baco, kan je voorzichtig aandraaien) zo verbeter je even de verhouding, kijk dan ook of de rondgaande lucht dan minder wordt. Als het dan beter wordt, moet je dus niet je uitvoer gaan knijpen, maar je aanvoer verbeteren. (of je krijgt zo de lucht eruit, en kan je de aanvoer zo laten)

-hou de slang tussen reservoir en pomp zo kort mogenlijk, drink maar eens een beker water leeg door een slang van één meter, en doe dit nog eens door een slang van 10 cm lang. (kan ook met bier ;p )
Dan merk je wel waarom.

-1 liter = 0,264172052 gallons
In veel review wordt gezegd/gemeten bij 1,5 GPM ( Gallon Per Minute), minimaal nodig voor goede warmteafvoer, ga je lager dan kan de werking van je radiator minder worden of zelfs gaan bloeden.

1,5 GPM = 1,5 : 0,264172052 Liter = 5,678 L/M = 5,678x60 = 340 L/H
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon een pomp regelaar nou op de exos II zitten. Vullen deed ik zo.
Eerst vullen als die uit staat. Dan de unit een beetje kantelen zodat er al wat vloeistof de leidingen in kan. En dan weer vullen. En blijft herhalen.
Dan zit er nog lucht in de leidingen en is hij nog niet helemaal vol.

Dan zit ik de waterkoeling aan en laat het een beetje doorlopen. Dan zet ik de pomp stil met de regelaar. En weer vullen. Pomp weer op ze max. Dan weer vullen. Als die bijna vol is laat ze ik de pomp weer op max en vul ik nog wat erbij.
En dan even een uurtje ofzo even goed door laten lopen dat het lucht eruit komt.. Dan zet ik hem uit en dan moet ik toch gaan slapen en laat ik de dop eraf. Water is niet troebel meer. En dan zet je de pomp weer aan, en eventueel nog beetjes vullen. Unit nog wat kantelen zodat er nog lucht uit kan en dan ben je praktisch klaar.
 
Ik krijg binnenkort een bestelling binnen met dezelfde pomp en cpu blok. Alleen het reservoir erbij is wat kleiner.
Of is je probleem al opgelost ward0? ...heb al zin om hier te gaan vullen.

Goede topic. Ik heb er al tips van gebruikt voordat ik ga bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
O upgrade waterkoeling loop Waterkoeling 3
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
A Waterkoeling loop Advies Waterkoeling Setup 5
D Hoeveel water / koelvloeistof in een waterkoeling loop/setup ? Waterkoeling 4
E Waterkoeling onderdelen + loop Waterkoeling 11
ShaquilleMoreno Waterkoeling: Loop ontluchten Waterkoeling 41
Sp33dFr34k Waterkoeling - loop omgooien Waterkoeling 11
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan