• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling: De loop vullen

MrGiorgio

De Planner
Kijk dat bedoel ik, knijp waar de bellen zitten en de bellen worden minder.
Als t goed is ben je straks bellenloos.

D

Deleted member 42

Guest
ik heb wel redelijk veel schuim in mijn res. mijn UV-led kan je bijna niet zien door het schuim dat op de plexi zit

D

Deleted member 42

Guest
neej niets van bellen blaas :p ja echt waar schuim ... het is ook goed te zien op de 2filmpjes. het verziekt mijn res helemaal ik zie bijna niet meer van mijn water door mijn plexi van het schuim.

Freddy

Administrator
Forumleiding
Schuim is normaal.
Ik had er ook gigantisch last van in het begin!

Want ik had ook erg veel lucht in mijn loop en kreeg daardoor allemaal mini belletjes wat weer voor schuim zorgde.

Ik heb volgens mij een 1 of 2 weken mijn reservoir met dop opengelaten, voordat alle schuim weg was getrokken.

D

Deleted member 42

Guest
ah ok, ik pas hetzelfde toe dan. nu staat mijn res dop constant open. Ik denk dat loop1 nu werkt zoals hij zou moeten werken. Maar ik zal dit maar kunnen controleren als ik de temps aflees van mijn CPU etc.

edit : ik leak test nu op stand5 met dop open. En het schuim is bijna compleet weg. :113: Ook hoor ik mijn pomp geen lucht meer aanzuigen. Dus zijn 90% van de bellen eruit denk ik. Wat opmerkelijk is dat ik opeens mijn rad van mijn flowmeter zeer zichtbaar zie ronddraaien, komt dit omdat het schuim uit mijn loop is? :icon_eyes:

Laatst bewerkt door een moderator:

SXTC

New member
schuim normaal? Ik heb helemaal geen schuim gezien bij het vullen van men loop...:112:

Anyhow tip om de lucht uit systeem te krijgen is reservoir hoor in of op je pc plaatsen want de lucht gaat steeds omhoog en in dit geval kan je gewoon even je case scheef houden (met de tubes naar onder) en zie je de lucht zo ontsnappen (moet je maar 10 min wachten voor lucht eruit is ipv uren, als je het goed doet sneller). Anyhow ik ben blij dat het al beter gaat me je probleem dat er straks mss niet meer is :048:

Robin

New member
Schuim is normaal.
Ik had er ook gigantisch last van in het begin!

Want ik had ook erg veel lucht in mijn loop en kreeg daardoor allemaal mini belletjes wat weer voor schuim zorgde.

Ik heb volgens mij een 1 of 2 weken mijn reservoir met dop opengelaten, voordat alle schuim weg was getrokken.
Bij mij was het water ook wat troebel en een beetje schuim, na een dag laten bezinken was alles weer helder.

Xelation

Off-topic Extraordinaire
Nog een kleine tip:

Ik zie bij de afbeeldingen dat veel mensen die trechter op het reservoir zetten
in de kast. Vindt dat niet echt foolproof (dubbelzinning :icon_mrgreen:) met je
fles weer in de kast etc.

Handig is om een left-over slag te gebruiken, knip een stukje in de slang met
bijv. een schaar verticaal omhoog zodat je hem makkelijk in het reservoir kan
doen. En aan het de andere kant van de slang de trechter erin doen en buiten
de kast het reservoir vullen.

Baloo.be

Senior Member
Ik heb als enige mijn reservoir buiten mijn kast gehangen, zo kan je zoveel erlangs gieten als je wilt,

Ook kan ik mijn systeem drainen. aanpassingen maken,
en daarna vul ik mijn res, zet ik mijn pc aan, en begin ik met gieten in mijn reservoir.

Op 10minuutjes had ik min pomp ontmanteld en zat ik weer in windows.

Het enige probleem bij mijn loop is dat mijn inlet van de pomp onder het niveau van mijn pomp gaat.

Bij het vullen moet ik eerst zien dat al het water tot aan de pomp loopt, wat ik handmatig moet doen door mijn slang te bewegen dat de lucht richting res gaat...

D

Deleted member 42

Guest
Ik moet gewoon 2 moeren losmaken, pomp uit de kast halen en drainen, en bij andere loop gewoon kraatje open doen :)

waterkoud

Junior Member
Er zijn veel zaken die het vullen van je systeem makkelijker kunnen maken of juist bemoeilijken.
Ik heb ervaren dat de volgende dingen het vullen vergemakkelijken. Vulpunt zo hoog mogelijk en meteen op de aanzuigkant van de pomp.
Bellen zijn vaak een probleem bij erg krachtige pompen. De stroming is dan zo sterk dat ze geen kans krijgen om te "ontsnappen" en direkt mee de loop ingaan. Oplossing is vaak simpel, knijp de loop een beetje af, waardoor de flow iets afneemt en de bellen de kans krijgen te ontsnappen. Sommige pompen zijn instelbaar en kun je dus tijdelijk wat minder hard laten pompen totdat het systeem ontlucht is.

Black_Swan

Death From Above
In plaat van een trechter te gebruiken, wat inderdaad een bende kan geven, gebruik ik een hele grote injectie spuit. Kost je 1,5 euro ofzo en werkt perfect. Heb zelf geen reservoir maar een T-line, wat eigenlijk ook een reservoir is.

coole kikker

Senior Member
Als je een tube reservoir hebt van 260 tot 500 ml en je vult die (voor de 1e keer) en je zet dan pas de pomp aan , dan heb je toch geen luchtbellen en hoef je de pomp niet steeds uit te zetten ?

Ik denk dat die methode alleen van toepassing is bij een T-line
toch ?

En mag ik stellen dat de regel geld : hoe groter je reservoir hoe beter ? ivm lagere watertemperatuur.

En als ik de tube reservoir neem van : Ek Multi option Rev.2 die dus
500 ml is ... en de inlet aansluit op onderkant en outlet op de bovenkant ...dat lijkt me beter dan ook de outlet onderaan te doen , toch ? er zijn nml meerdere aansluitmogelijkheden op die tube.
(ik ben nog wc-inbouw noob dus gimme a break :p)

coole kikker

Senior Member
Ok dat snap ik , maar gelukkig heeft die pomp 5 standen en weet ik nu dat ie in stand 1 moet tijdens vullen van de loop en dan zal het wel meevallen met de luchtbellen.

Maar pomp aan - pomp uit etc etc is alleen bij een T-line , toch ?
een Tube reservoir vul je helemaal , zet de pomp aan en als de loop vol is kan je het reservoir mischien nog beetje vullen en klaar.

Guardian

Senior Member
Als je een tube reservoir hebt van 260 tot 500 ml en je vult die (voor de 1e keer) en je zet dan pas de pomp aan , dan heb je toch geen luchtbellen en hoef je de pomp niet steeds uit te zetten ?

Ik denk dat die methode alleen van toepassing is bij een T-line
toch ?

En mag ik stellen dat de regel geld : hoe groter je reservoir hoe beter ? ivm lagere watertemperatuur.

En als ik de tube reservoir neem van : Ek Multi option Rev.2 die dus
500 ml is ... en de inlet aansluit op onderkant en outlet op de bovenkant ...dat lijkt me beter dan ook de outlet onderaan te doen , toch ? er zijn nml meerdere aansluitmogelijkheden op die tube.
(ik ben nog wc-inbouw noob dus gimme a break :p)
Luchtbelletjes kan je altijd krijgen. Het punt is dat de belletjes zeer klein zijn, zo klein dat je ze soms niet ziet en je vloeistof er troebel uitziet. De lucht krijgt niet de kans zich in je reservoir te verzamemelen en naar de oppervlakte te stijgen, vanwege de doorstroming. Door je pomp af en toe even uit te zetten, lukt dit beter.

Door een groter reservoir wordt je watertemperatuur niet lager, onzin dus.

Verder ken ik je reservoir niet, maar veel reservoirs kan je niet zomaar even de in,- en outlet verwisselen. Heeft je reservoir een shot bij de inlet, dan zit dat daar voor een reden, nml om turbelentie of luchtinslag te voorkomen, lees even goed de handleiding, of je in,- en outlet zomaar kan verwisselen.

Onderwerp starter Vergelijkbare onderwerpen Forum Replies Datum
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
O upgrade waterkoeling loop Waterkoeling 3
R waterkoeling af maken dual loop of 2 pompen in serie Waterkoeling 7
A Waterkoeling loop Advies Waterkoeling Setup 5
D Hoeveel water / koelvloeistof in een waterkoeling loop/setup ? Waterkoeling 4
E Waterkoeling onderdelen + loop Waterkoeling 11
ShaquilleMoreno Waterkoeling: Loop ontluchten Waterkoeling 41
Sp33dFr34k Waterkoeling - loop omgooien Waterkoeling 11
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 248
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
K [Waterkoeling] ~€1000 euro, i9-9900K, Gigabyte Xtreme Waterforce 5G, 2080Ti Waterfor Advies Waterkoeling Setup 5
R Waterkoeling Maximus IX Extreme Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling gpu Advies Waterkoeling Setup 3
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy EK Classic Line, de voordeligere oplossing voor PC waterkoeling HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
M Waterkoeling 2x GPU Advies Waterkoeling Setup 10
M Waterkoeling interesse Waterkoeling 2
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
R [Waterkoeling], €300 euro, i5-8600K, nVidia GTX-1080ti Waterforce Advies Waterkoeling Setup 4
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
D Waterkoeling €1600 i9-9900k, 1 RTX 2080ti Thermaltake 900 Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterkoeling idee Thermaltake 900 Waterkoeling 2
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
T Native waterkoeling aansluiten op vloerverwarmingsbuis Waterkoeling 6
Freddy Waterkoeling kits in de uitverkoop! OP = OP!!! HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
T Hoeveel maakt waterkoeling verschil in mijn situatie? Advies Waterkoeling Setup 3
F [Waterkoeling] 500e 4930K Strix 1080 Advies Waterkoeling Setup 4
R Hoge waterkoeling temperaturen Waterkoeling 11
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 2
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
Vergelijkbare onderwerpen

Bovenaan