• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €900 I7 2600k, HD6950 2GB en AsRock p67 Extreme 6

Ximenez

New member
Hallo allemaal,

Aangezien ik compleet nieuw ben in het waterkoeling gebeuren, vraag ik jullie om advies welke waterblokken en dergelijke ik moet kopen.
Ik heb zelf al wat geprobeerd samen te stellen, maar ik kom er niet echt aan uit. er is bijvoorbeeld geen waterblok voor de socket 1155? of komt deze overeen met de 1156 socket?

Dit lijstje kan je afwerken:
- Wat is jouw budget?
900 euro

- Wat is jouw hardware?
Grafische kaart (PCIe): SAPPHIRE HD6950 DIRT3 Edition
Grafische kaart (PCIe): SAPPHIRE HD6950 DIRT3 Edition
Processor: Intel® Core™ i7-2600K
Voeding: Club 3D CSP-D850CB 850 Watt
Harddisk (SSD): OCZ VTX3-25SAT3-120G
Moederbord: ASRock P67 Extreme6 (B3)
Geheugen: Corsair 16 GB DDR3-1600 Quad-kit

- Welke behuizing heb je?
Antec Twelve hundred

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
Ik wil mijn CPU, Grafische kaarten en mijn Chipset waterkoelen indien mogelijk.

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Overclocken (niet die hard) voornamelijk stilte en optisch

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Aan de andere kant van de muur. (gat in de muur maken en daardoor de slangen laten lopen)

-Extra info:
Achter in de Antec Twelve Hundred zitten 2 gaten waardoor de waterkoeling kan komen.

Verder heb ik het idee om alle slangen door Hydrauliek slangen te gaan vervangen, maar ik wil om te beginnen eerst gewoon de standaard slangen gebruiken om mijn systeem te koelen. en daarbij komt dat ik dan mooi kan kijken hoe ik de hydrauliek slangen evt laat lopen ;)

Mvg,
Ximenez
 
Ik heb een vraag en een opmerking,

Waarom 16gb geheugen, voor wat heb je dat nodig? gewoon interesse, ik kom zelf niet snel over de 4 gb.
Zoals ik ook al zei in mijn andere post, die sapphire kaart is geen refference pcb kaart, daarom kan je geen full cover gpu blocks gebruiken.
Verder hebben wij een beetje de zelfde specs :)
 
Ik heb een vraag en een opmerking,

Waarom 16gb geheugen, voor wat heb je dat nodig? gewoon interesse, ik kom zelf niet snel over de 4 gb.
Zoals ik ook al zei in mijn andere post, die sapphire kaart is geen refference pcb kaart, daarom kan je geen full cover gpu blocks gebruiken.
Verder hebben wij een beetje de zelfde specs :)

Omdat ik naast het gamen, nogal wat doe aan grafische bewerkingen ;)
Denk hierbij aan Photoshop, After Effects en 3D tekenen (Solidoworks)
Dit is overigens ook de reden waarom ik voor een I7 ben gegaan ipv een I5 ;)

Ik ziet wel ooit aan 8+ GB gebruik. dus heb nog een hoop vrij, maar toen XP uit kwam gebruikte het maar 256 MB... een paar jaar later had je minimaal 1 GB nodig om fatsoenlijk te draaien.

Ik denk dat we over een X aantal jaar allemaal systemen hebben met 32 GB of iets dergelijks, daarbij komt, het kost bijna niks meer.
Vroeger betaalde je voor 4GB DDR2 wel 200 euro dacht ik? voor deze 16 GB heb ik 'slechts' 85 euro neergelegd ;)


En over de videokaarten, tjah als ik van te voren had geweten dat het zo zat had ik wel andere gekocht, maar het is nu helaas niet anders. ik ben verder toch dik tevreden met m'n kaartjes ;)
 
Socket 1155 komt wat de koeleraansluiting betreft overeen met socket 1156.

Wat koelprestaties betreft liggen de meeste CPU blokjes zeer dicht bij elkaar. Gewoon het blokje kiezen dat je het mooiste vind is wat dat betreft denk ik het beste advies. Een graadje meer of minder zal je overklok niet in gevaar brengen.;)

Je videokaarten hebben geen reference PCB lay out. In de meeste gevallen worden er dan geen full cover blokken voor gemaakt. Hier echter een post van VoYaGeRTM waaruit blijkt dat er voor de Sapphire dirt3 nog een kans is dat er een koelblok of een fullcover heatsink van Swiftech op die kaart past. Dat hangt een beetje af van welk PCB nummer er op je kaart staat.

Voor je moederboord kon ik ook geen fullcover blokken vinden. Zo te zien is de stock heatsink één geheel. Wil je dus het mobo waterkoelen en die heatsink heel laten, zal je voor de chipset en voor de mosfets apparte koelers of koelblokjes moeten kopen.

Hieronder drie chipsetblokjes met een redelijk groot bereik:



Voor de mosfets heb je dan een passende heatsinks of waterkoelblokjes nodig.


Wat radiator betreft heb je wel voldoende aan een 360mm. Zeker wanneer het aan de andere kant van die muur een stuk koeler is. :p
 
Oke bedankt man!

Ik ga even opzoek naar een mooi CPU waterblokje, Daarnaast zal ik even kijken welke PCB code op mijn videokaarten staat, en dan maar open dat de oplossing van VoYaGeRTM past!

Ik laat het moederbord met de waterkoeling dan gewoon achterwegen.

En dan ga ik voor de Radiator van 360mm, want aan de andere kant van de muur is het idd een stuk koeler ;)

Bedankt,
Ximenez
 
Iemand enig idee waar ik de PCB op de kaart of doos kan vinden? heb al wat rond gekeken, en ook gegoogled maar kon niks vinden...
Of moet de kaart uit de pc om het PCB nummer zichtbaar te maken?
 
Ik denk niet dat die op een andere plek te vinden is als ze op de site van Swiftech aangeven:

All brands using AMD reference PCB's normally
print this number on the card. It is usually located immediately above the gold PCI contacts (GPU side of the board).
PCB-NUMBER-EXAMPLE.jpg

http://www.swiftech.com/HD6900-HS.aspx
 
op de achterkant misschien?
maar die lijkt totaal niet op 1 van de rev designs heb ik het idee

pic_0050.jpg


Dat is mijn kaart en das een rev 6870 design
Die van een 6950/70 is nog weer anders zowel versie 1 als 2
 
Hoop snel opgeven gaat jou niet verder helpen met je WC set nee.
Echter wat searchen kan je wat meer info geven .
Ik heb voor je even op de CoolingConfigurator gekeken van EK .

CoolingConfigurator.com

Er is helaas voor jou GPU geen Fullcover blockje uit op het moment .
Je zou wel echter kunnen kijken naar een single core block , heeft ook zijn charmes vind ik persoonlijk .
 
Gister avond nog even rond gekeken, naar een uni blokje. maar bij een uni blokje moet je toch heatsinks op het geheugen van de videokaart plaatsen toch?

Ik denk dan dat ik voor http://www.highflow.nl/water-blocks/gpu-blocks/universal-gpu-core-block/swiftech-mcw82-universal-gpu-waterblock.html?cs_cookies%5Bcsid%5D=909c0dbcf28368314d851abad6cdf426&cs_cookies%5Bcart_languageC%5D=NL&cs_cookies%5Bsecondary_currencyC%5D=eur&cs_cookies%5Bstat_uniq_code%5D=586386&cs_cookies%5Bcu_id%5D=2428764388 blokje ga. en dat dan mooi 2x met Swifttech heatsinks erbij. (heb het liefste zoveel mogelijk van het zelfde merk op hetzelfde component ;))

Verder heb ik dit nog nodig;
- CPU koeler
- Slangen
- Reservoir
- Pomp
- Radiator
- Vloeistof
- Fittingen
- Fans

Mis ik dan nog iets?
 
Laatst bewerkt:
boefmans heeft kwa videokaart gelijk...

als je geen fullcover neemt op een mainstream en hoger kaart (wat jouwe zeker is) moet je als je alleen de core wc-ed EN heatsinks op voltage regelaars en geheugen EN daar dan ook nog eens vanaf niet al te ver een fan op richten (een casefan aan de voorkant van je kast is hiervoor niet genoeg)
 
oke bedankt heren!

Maar de kaarten gaan ruilen is niet echt een optie aangezien deze net 2 weken oud zijn nu is het zonde om ze weer we te doen en andere te kopen. zeker aangezien ik dan ook nog geld inlever.

Ik ga even kijken wat de mogelijkheid is van heatsinks in combinatie met een fan die erop gericht is zoals dopestuff zei.
 
Ik heb het volgende even in de winkelwagen gestopt, ik denk dat ik nu zowat compleet ben.
Ik wil graag UV green als waterkoeling, zowel de slangen als de vloeistof.

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, casemod, modding, behuizingen en gaming! - Waterkoeling 1

Verder ga ik m'n case zelf aanpassen zodat ik 2 of 3 120 MM fans op m'n videokaarten richt zodat de heatsinks voldoende gekoeld worden aangezien ik geen Full block kan plaatsen op mijn kaarten.

Verder iemand nog op of aanmerkingen?
 
Ik denk dat één 120mm fan al ruim voldoende is om de heatsinks van wat luchtverplaatsing te voorzien. :)


Voor de mosfets heb je deze nog nodig:

Swiftech MC21 Mosfet heatsinks (4 stuks)


Aan één meter slang heb je tekort. Tenzij je natuurlijk een nogal korte loop in gedachten hebt. ;) Twee meter is voor de meeste sets minimaal. Als het je eerste set is, is totaal drie meter ook wel aan te raden. Dan kan je nog eens een keertje mis zitten met knippen. Of tussendoor het roer omgooien wat slangrouteplannen betreft.

Die fittingen passen wat diameter helaas niet op de GPU blokjes. Die fittingen zijn 26mm dik en gaan dan zowel elkaar als de onderliggende heatsinks van het geheugen in de weg zitten.

Z-dimensions.gif


Compression fittings supported for tubing size of up to 3/8" (10mm) ID
MCW82 - Rouchon Industries Inc., dba Swiftech - PC Liquid Cooling Systems CPU Cooler VGA Water Block Heatsink Pump Radiator Heat Exchanger Kit

Daar kan je het beste een pilaarfittingen voor gebruiken met een tie wrap of een slangklem eromheen. Dan weet je ook zeker dan er voldoende ruimte zal zijn voor de heatsinks onder de slangen. Met 3/4"OD slang is dat meestal al erg krap.


Op het standaard topje van de DDC pomp passen alleen slangen met een 3/8" binnendiameter. Voor 1/2ÏD - 3/4"OD slangen heb je voor dit pompje een after market topje nodig:

Tops for DDC Pumps (MCP350, MCP355, PMP-400)

Met zo een topje kan je elke fitting met een G1/4 schroefdraad gebruiken + dat de pompprestaties ook veel beter zijn met een after market topje voor de DDC.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan