• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €500 euro, i7 2600k

inflatablemouse

New member
Hallo,

Ik denk dat ik ondertussen het halve forum gelezen heb en ik ben er een beetje moe van :eusa_eh:

Freddy, graag niet je standaard antwoordje dat ken ik ondertussen uit m'n hoofd ;)

Winkelwagens :: Voorzetje - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Zoals je kan zien zit er geen slang bij en geen koppelingen omdat ik niet zo goed weet welke ik moet hebben. De onderdelen lijken verschillende maten aansluitingen te hebben.

- Wat is jouw budget?
500 euro max. Minder is beter.

- Wat is jouw hardware?
1 x MSI P67A-GD80 (B3)
1 x Intel Core i7 2600K
1 x Scythe Mugen 2 Rev. B met 2 x Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan
2 x Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8
1 x Antec Performance One P183
1 x Antec CP-850
1 x Scythe Kaze Server Fan Controller
4 x Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan
1 x Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5
1 x Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
2 x Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
2 x Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
CPU.

- Waarom wil je gaan waterkoelen?
Primair voor stilte, secundair om beter te overclocken. Looks boeien me niet, kast staat onder het bureau en zit en blijft dicht.

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Intern, ik heb voor 2 x 120mm gekozen omdat ik denk dat dat handig is om er 1 bij de rear exhaust te hangen en een tweede bij de top exhaust en ze dus te door te lussen. Effectief hetzelfde als een 240 maar dan met een stukkie slang er tussen?

Het verhaal:
Ik ben opties aan het bekijken om m'n i7 2600k beter koel te kunnen houden. Voor stock en milde overclock doet het huidige systeem aardig z'n best maar nu ik de overclock wat verder aan het pushen ben trekt de Mugen 2 het gewoonweg niet.

Er zitten 2 fans op de Mugen in push/pull met een case fan er achter en er boven. De airflow is erg goed in de kast (met wat simpele mods) en het koelt ook heel goed (voor luchtkoeling althans), alleen om de temperatuur onder de 70 a 75 graden te houden op 4,8GHz met 1,4v tijdens langdurige load (prime95) gaan de fans voluit. Het is niet bijzonder veel herrie (de fans zijn erg stil en hangen in siliconen bevestigingsdingetjes) maar ik wil het toch graag verbeteren zodat er minder fans zo hard hoeven te draaien en mede de effectiviteit verhogen. Eigenlijk wil ik het systeem niet of nauwelijks horen. Om je een idee te geven, voorheen draaide ik op 4.5GHz en dan kunnen de CPU fans op minimum (600rpm) en de casefans blijven uit. Tijdens een goeie game sessie wil de onderste case fan nog welles naar 1200 gaan omdat de videokaart het middelste compartiment staat op te warmen maar dit is nauwelijks hoorbaar. Op zondag ochtend als ik buiten de vogeltjes kan horen overstemt hun gezang de pc; maw, ik hoor ik mijn pc niet! Dat is een belangrijke factor.

Er draait momenteel een i7 2600k met HT disabled op 4,8GHz op 1,4 volt. Tijdens full load loopt volgens coretemp de power op tot 105-110 watt. Gemiddeld ligt de temperatuur dan rond de 70 graden, soms er onder soms er boven. Enkele keer piekt het naar 76 of zo, maar dat is dan maar heel kort. Het systeem heeft een 24/7 stress test doorstaan met Prime95 met bovenstaande temperaturen. Ik kan met de huidige settings hyperthreading niet enablen, dan wordt tie tijdens stress tests te heet naar mijn zin, boven de 80 graden (maar schakelt niet uit of zo). Ik zit dan dus nog niet echt op de max, maar dat is geen situatie om dagelijks mee te werken (75 graden max en niet te lang).

Ik ben op zich zeer tevreden met de overclock resultaten en wil eigenlijk op dit moment alleen de koeling prestaties verbeteren zodat ik hyperthreading weer kan enablen en de vogeltjes zondag ochtend weer kan horen. Als dat allemaal draait kan ik eens kijken of ik de 5GHz kan halen, maar ik ben niet van plan daar mee te blijven draaien (ik vind 1,4v eigenlijk wel het max voor continue gebruik).

Waarom zou ik bovenstaande kiezen over een EK kit bijvoorbeeld? Die zijn iets goedkoper maar wat is dan het verschil?

Ben benieuwd waar jullie mee op de proppen komen!
 
Dat standaard verhaaltje komt alleen als we merken dat de topicstarter zich nog niet heeft ingelezen, want dat is soort van dweilen met de kraan open (elk antwoord wekt weer een nieuwe vraag op door simpele kennis tekort, terwijl alle info in de guides/stickies staan) :)

Met jouw huidige keuzes ben je goed op weg en voldoet aan jouw wensen.
De twee RX120 radiatoren hebben samen een stuk groter koeloppervlak dan een Mugen, daarbij is het van koper en werk je met koelvloeistof ipv aluminium en lucht.
Met de MCP350 pomp je de koelvloeistof ook goed rond, met zo'n setup ga je zeker vooruit.

Fans ga je van jouw Mugen gebruiken? Die zat nog niet in het lijstje.

Slang en fittingen is persoonlijke keuze, wat je mooi vindt.
Je kan bijvoorbeeld het volgende nemen:
3x Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - CLEAR / BLUE
8x 10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4
 
De MCP350 pomp is standaard geschikt voor 3/8" ID slang.
Je kan er een pomptop bijnemen, dan heb je wel 2 extra fittingen nodig:
Tops for DDC Pumps (MCP350, MCP355, PMP-400)
Met een pomptop presteert de pomp iets beter en als het budget de ruimte biedt, is het aan te raden.

Alle componenten hebben G1/4" schroefdraad, dus alle fitting met G1/4" schroefdraad kan erin gedraaid worden.
Je kan eventueel nog wat 45 graden adapters bij nemen, zodat slangen wat mooier zitten:
TFC - High Flow 45 Angle Rotary Adapter M/F G1/4 (4 pack)
 
OKe, ik heb m'n lijstje aangepast.

http://highflow.nl/index.php?dispatch=cartlists.details&list_id=5191

Vragen:
Dit is nu ruim 2 x zo duur geworden als een kit met een 240 en 360 radiator, waarvan sommigen dezelfde cpu block bevatten. In welk opzicht is dit nu beter wat ik heb? Als ik bij zo'n kit een pomptop koop zie ik het verschil niet zo ...

Kan ik mijn zelf samengestelde lijst niet goedkoper maken? Zijn sommige onderdelen geen overkill voor wat ik wil?

Bedankt voor de hulp zover.

Edit:
Volgens mij heb ik nog meer nodig toch? Die anti-corrosive bv?
Moeten die wartels niet ingewikkeld worden met teflon tape zoals met waterleidingen/gasleidingen?
 
Dit is nu ruim 2 x zo duur geworden als een kit met een 240 en 360 radiator, waarvan sommigen dezelfde cpu block bevatten. In welk opzicht is dit nu beter wat ik heb? Als ik bij zo'n kit een pomptop koop zie ik het verschil niet zo ...
De componenten die je nu in je set hebt zijn beter, maar ook duurder, dat verklaart de prijsverschil.
Daarbij kan een set voordeliger zijn door productievoordelen bij de fabrikant.

Kan ik mijn zelf samengestelde lijst niet goedkoper maken? Zijn sommige onderdelen geen overkill voor wat ik wil?
Je set is zo goed, zou het niet goedkoper maken.
Wil je het toch, zou je het reservoir, pomp en pomptop weg kunnen laten en dan deze nemen:
XSPC X2O Compact 450 Pump
De 45 graden adapters zijn ook niet noodzakelijk, die kan je ook eventueel weglaten.

Volgens mij heb ik nog meer nodig toch? Die anti-corrosive bv?
Jouw gekozen koelvloeistof is kant-en-klaar, daar zit alles al in.

Moeten die wartels niet ingewikkeld worden met teflon tape zoals met waterleidingen/gasleidingen?
Nee dat is niet nodig.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan