• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling €500-600] CPU + GPU

Heey mensen,

Al sinds enige tijd heb ik mijn verdiept in waterkoeling, het begon met een Corsair H60 closed loop, gevolgd door mijn huidige Corsair H110 closed loop in mijn huidige rig. Maar ik zou graag verder willen komen met overclocken/ betere looks voor mijn pc behalen.

- Wat is jouw budget?
Eigenlijk wil hier maximaal €500-600 aan uitgeven, kijkend naar wat ik wil moet dit te doen zijn. Mochten er echt fancy dingen zijn die de meerdere waard zijn. Dan laat ik me hier graag over informeren

- Wat is jouw hardware?
»CPU: Intel Core i5-4690K @ 4.7Ghz
»RAM: 16GB Corsair Vengeance Pro @ 2133GHz
»Graphiccard: MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING @ 1566MHz
»Mainboard: Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger
»SDD: 1x Plextor PX-256M5S 256GB
»Case: Corsair Graphite 780T black (3x120mm af120 voorin, 2x120mm af120 onderin, 2x140mm sp140 bovenin & 1x140mm af140 achterin)
»CPU Cooler: Corsair H110
»PSU: Seasonic G-Serie 750Watt
»System: Windows 8 Ultimate 64 Bit

- Welke behuizing heb je?
Corsair Graphite 780T black (3x120mm af120 voorin, 2x120mm af120 onderin, 2x140mm sp140 bovenin & 1x140mm af140 achterin)

- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
Mijn CPU + GPU

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Hogere performance met overclocken, stabiele temps + de gave looks. En stilte is uiteraard ook mooi meegenomen, maar maakt zo'n pomp niet genoeg herrie? Of is dit alleen als je hem op max zet?

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Ik dacht aan een 360mm bovenin, mocht dit niet voldoende zijn. Is er plek voor een 240/360mm voorin? Maar voor wat ik tot nu gelezen heb, moet een 360mm wel voldoen.

- En overige informatie die van toepassing kan zijn
Casemod - Projeto 780T BLUE TRIM | Infornews
Dit kwam ik tegen, dit wil ook gaan uitvoeren maar dan in rood/zwart thema, dat is ook mijn huidige thema in mijn case. Eigenlijk zou ik ook mijn kabels oid willen sleeven, maar hier ben ik totaal niet in thuis. Ook is het voor mijn huidige Seasonic vrij lastig een mooie zwart/rood of rode sleevekit te vinden.

Nu heeft de persoon van de blauwe build, onderdelen van EKWB gebruikt maar die vind ik niet terug op de website, is dit een merk wat niet in nederland oid verkocht word? Is er een goed alternatief? (ohhh wait, EKWB is dus gewoon EK?

XSPC & BITSPOWER zijn wel merken die goed verkrijgbaar zijn, dus dat lijkt mij het probleem niet.
Maar is dit ook mogelijk voor een budget van max €600?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!

Met vriendelijke groet,
Roland

Added after 24 minutes:

Lijkt dus wel mogelijk :
Winkelwagens :: Waterkoeling - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
Moet hier nog een top bij deze pomp? Kan deze namelijk nergens vinden. Of is dat niet nodig bij deze D5. Staat namelijk wel hoog aangeschreven.

Enige wat hier mist zijn de slangen/fittingen, daar ben ik nog niet helemaal over uit. En uiteraard de vloeistof.
 
Laatst bewerkt:
De berekening van een 120mm per block of hardware is volgens mij door u toegepast, dit kan kloppen als u niets gaat overklokken en als u het niet stoort om de fans op de rad op hoge rpm te gebruiken.
Er zijn al die 2x120mm tellen per component, dit om goede koel prestaties te krijgen bij weinig rpm.
DE 4690k op 4.7Hgz is +/- 135 watt aan hitte, de 980 oc is ongeveer 200watt aan hitte, komt daar nog een D5 met 40watt bij, dan komt u op +/- 375 watt dat de waterkoeling moet afvoeren.
Een 360 rad kan met de fans op 1200rpm ongeveer 300watt afvoeren en met 2000rpm 500watt. Dus ik raad aan om nog een 120 of 240 bij te zetten, dit om de fan rpm laag te houden en dus ook het geluid laag te houden.
De AX360is geen slechte keus, maar er zijn betere voor minder geld en bij XSPC zou ik algemeen meteen naar de RX grijpen, de AX heeft niet zo'n grote koelprestatie bij lage rpm fan en is eigenlijk een rad voor hoge rpm fans, de restrictie is bij de AX ook wat hoger.
Ik zie dat alle fans AF zijn, deze zijn geen high static pressure, dus je zal 3 SP fans bij moeten kopen als je deze van Corsair wilt.
De D5 pomp kan je los kopen, je hebt deze van XSPC,Aquacomputer en nog andere merken en je kan deze uitrusten met een top van EK of een ander merk.
Ook kan je van swiftech al de D5 met top samen kopen, deze is al klaar en is evenduur als de liang D5.
De diameter van de slang is ook belangrijk meestal word er de 10/16 of de 13/19 genomen, de fittingen moeten juist zjn, hiervoor kan je kiezen voor de barb of compressie.
Ook moet je rekening houden dat er nog wat bochtjes enzo bijkomen en ander klein gerief, aan een drainage moet je ook denken.
Eigenlijk zal je wel met 600 a 700 euro toe komen, maar dan zonder de cpu en gpu te overklokken en als je wel overklokt dan zal je de hoge rpm snelheid van de fans erbij moeten nemen en genoegen moeten nemen met het lawaai hiervan,als je tenminste de temps laag wilt houden, dus rond de 40 a 50 graden.
Het ideale is onder of rond de 10 delta te blijven, dus water temp min kamertemp. Bv. watertemp is 40 graden min 22graden kamertemp= 18 delta, met 30 graden water temp en 22 graden kamertemp is het 8 delta. Dit kan men bereiken door de hoge rpm fans of de hitte verdelen over meerdere rads.
Daarom zie je hier ook builds met bv. 2 x360 of 2x 480 enzo.
Je kan een 360 voor in de case plaatsen, maar niet alle rads passen, Bv. de ut60 360 van acool zal niet passen en dit wegens de grote vookamers op de rad, een rad met een lage , kleine voorkamer en geen g1/4 aansluiting op de kop zal wel passen, maat je zal dan altijd u hdd cages moeten verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Oké, dan ga ik logischer wijzer voor 2x240. 1x boven en 1x voorin/onderin.

Ik heb nog genoeg SP fans liggen, dus dat is het probleem niet. Dus 600-700 zou moeten voldoen, zou je hier een mooi lijstje voor mij kunnen maken? Voor custom backplate zat ik te denken aan : ColdZero Backplate Msi GTX 980 Gaming - Coldzero

2x 240 in push/pull zou moeten voorzien voor een overclocked CPU + GPU toch?

Bovendien, kabels sleeven. Is dat lastig of zijn daar mensen voor die zulke dingen kunnen doen?
 
Dus , je hebt dan 2 x 240 = +/- 400w met 1200rpm fan, dit is ok. De coldzero backplate dient alleen voor het uitzicht, maar ze zijn wel goed, maar ook duur, zeker als je maar alleen de backplate besteld, de verzendkosten zijn hoog. De xspc zijn degelijke rads en zijn goed afgewerkt, toch raad ik aan om boven een 360 rad te zetten, de meerprijs is miniem, toont mooier en je kan dan nog lager gaan met je rpm. Fittingen van Bitspower,monsoon,ek enzo, ze zijn allemaal goed, hier telt, wat heb je er voorover, wat zie je het liefst. Met de slang is de primochill advance LRT een van de beter keuze( word gezegd dat er geen weekmaker in zit) voor 780t zou ik zeker 3meter nemen, er wordt wel eens verkeerd geknipt of te kort geknipt. Bij de onderste rad zou ik een drainage maken, dus een T stuk met een kraantje. Pomp kan je van swiftech,aqua tuning etc. nemen, reservoir zou ik tussen de 150 a 200ml blijven. Je kan ook eens kijken bij XSPC voor een kit, ze hebben een kit met een Photon res. met D5pomp op, radiator RX360 of ax360 zit erbij, komt ook slang en fittings bij, dus op de gpu block na en een paar extra fittings + rad is deze kit aardig kompleet.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan