• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €250 euro, AMD Phenom 9850 Black, 9800GTX+

WaCk0

New member
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik een Coolermaster Cosmos S gekocht met de gedachte erachter dat ik dan binnenkort over ga stappen op waterkoeling.

En aan gezien ik onervaren ben qua waterkoeling spul zag ik hier mooi de mogelijkheid voor wat hulp.

Ik heb al wel wat rondgeneusd en al wat dingen gevonden, Budget ligt rond de 250 euro, liefst niet al teveel erboven.

Hier de spec's:

- Wat is jouw budget?
+/- €250
- Wat is jouw hardware?
CPU: AMD Phenom X4 9850 Black Edition
GPU: nVidia GeForce 9800GTX+
Mobo: Asus M3N-H/HDMI
PSU: Coolermaster RealPower M620

- Welke behuizing heb je?
Coolermaster Cosmos S
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
CPU en GPU met de mogelijkheid om uit te breiden (Heb een GPU blokje gevonden in de aanbiedingen op een andere site voor 17 euro)
- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Alles eigenlijk, Optisch, Stilte en Overclocken
- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Bovenin de case.
- En overige informatie die van toepassing kan zijn
Ik ben van plan om uiteindelijk het hele systeem uit te breiden dat er zoveel mogelijk op de waterkoeling zit mocht het mogelijk zijn met behoud van zo veel mogelijk stilte.

1. Kies jouw Radiator: Thermochill PA120.3 (15mm) Triple Radiator G3/8
2. Kies jouw Fans: Moet ik nog beslissen aangezien het kleurenschema nog niet bepaald is, tips zijn welkom.
3a. Kies jouw CPU block: Advies nodig
3b. Kies jouw GPU block: >Klik<
4. Kies jouw Reservoir: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
5a. Kies jouw Pomp: Laing DDC-1 MCP350
5b. Kies jouw Pomp Top: Zie Reservoir
6. Kies jouw Koelvloeistof: PrimoChill Pure Performance Coolant (32 oz.) - Black/UV Blue (Ook nog niet zeker ivm. kleurenschema)
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten): Advies nodig
8. Kies jouw Fittingen: Die schroefdingen vind ik het mooist
9. Kies jouw toebehoren en accesoires: Niet echt hulp bij nodig denk ik, neem aan dat de slangen ook wel dmv stanleymes te snijden zijn, koelpasta is gewoon arctic silver 5 etc.

Ik weet dat ik hiermee wel boven de 250 euro kom maar zoiets is ong. wat ik kon vinden dat ik dacht dat goed genoeg was voor uitbreiding.

Alvast bedankt voor alle hulp!
 
De CPU blokken die wij in de shop hebben, zijn allen goed.
Verschil in prestaties zijn slechts enkele graden.
Ik raad daarom altijd aan om te kijken welke je het mooist vindt, presteren doen de blokken sowieso :)

Het waterblok waar je naar toe linkt, kunnen wij ook leveren.
Mocht je overgaan tot bestelling, laat even weten, dan voegen we het ook toe aan ons shop.

Qua pomp+reservoir heb je een goede keuze gemaakt.

Keuze qua slang en fittingen is persoonlijk, dus ook kiezen welke je het mooist vindt.
Als je van dikke slangen houdt -->
1/2 Slangen (13MM binnendiameter)

Hou je van iets dunner:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)

Of nog iets dunner:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter)

:)

Afhankelijk van welke slangformaat je neemt, kan je jouw fittingen kiezen.
 
Het waterblok waar je naar toe linkt, kunnen wij ook leveren.
Mocht je overgaan tot bestelling, laat even weten, dan voegen we het ook toe aan ons shop.

is dit dan ook voor dezelfde prijs?
in ieder geval alvast bedankt voor de tips.
Qua slangen kan ik er niet echt uitkomen, weet niet wat het mooiste is, heb de slangen apart wel eens gezien maar als ik een PC zie die waterkoeling heeft kan ik niet in een oogopslag zeggen ja dat is de maat die vind ik mooi.
Verder maakt het niet uit welke rad/pomp/koelblokken ik heb icm. welke slang dan ook ? het past allemaal ?
 
Ook nog enig idee of er een rode vloeistof is die niet roze word met UV ?
Vind rood namelijk een ontzettend vette kleur in de cosmos maar overal waar ik het zie is het meer roze dan rood.

Of moet ik het UV idee dan gewoon laten varen, want je zit altijd al met de blauw/paarse kleur van de UV lamp die dan vloekt.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog enig idee of er een rode vloeistof is die niet roze word met UV ?
Vind rood namelijk een ontzettend vette kleur in de cosmos maar overal waar ik het zie is het meer roze dan rood.

Of moet ik het UV idee dan gewoon laten varen, want je zit altijd al met de blauw/paarse kleur van de UV lamp die dan vloekt.

Waarom neem je niet rode slangen met rode vloeistof?
Het Feser spul dat ze hier verkopen is niet roze maar rood.:045:
 
Nou na enig gespeur hoeveel fittingen ik nodig heb etc. etc. ben ik hieruit gekomen:

wcsetup.jpg


Dit is jammer genoeg boven mijn budget, iemand enig idee hoe ik dit een beetje bij kan schaven of moet ik maar gewoon eventjes wachten en gewoon dit bestellen?

Heb namelijk wel geen zin om, wanneer ik uit wil breiden, dingen moet gaan vervangen zoals radiateur en pomp etc.

Ook nog twee vraagjes, is 1 fles vloeistof genoeg voor deze loop ?
en is TFC beter dan Tygon of slechter ?

Alvast bedankt :)
 
Op de radiator kan je nog behoorlijk bezuinigen zonder al teveel prestatieverlies.

Op stock settings dumpt je hardware incl pomp ongeveer 200W aan warmte in het water.
(psu calculator)


EK-CoolStream RAD XT 360 = -€38

EK-CS360_10cDelta_Chart.jpg

(bron)

Nog genoeg koelvermogen dus om je hardware goed te koelen met 1000rpm fans of hoger.
Zelfs hier valt nog wat € aan te schaven. :p



XSPC RS360 Black = - €49.96

XSPC-RS360-Thermal5.png

(bron)


Met dat rad kom je al aardig in de buurt van je budget. ;)


Met 1 liter vloeistof ga je het zeker wel redden. :023:

Koop in de supermarkt nog even één of twee liter gedemineraliseerd water. Die kan je dan gebruiken om de radiator mee door te spoelen voor gebruik. (eerst met heet kraanwater en daarna met die demi van de supermarkt)


Tygon slang is ietsje soepeler dan die van Feser/DD. In de praktijk zal je van dat kleine verschil niets merken. Bovendien is 3/8ID - 5/8OD dankzij de vrij dikke slangwand al zeer buigzaam en bijna niet gevoelig voor knikken.



Wat fans betreft zijn de Yate Loon D12-SL12 zeker aan te raden. Goeie stille fans voor een lage prijs. :p
 
NIet de primochill vloeistof nemen!

Dat zij DYE bombs zie kunnen niet egen UV en binnen 1 week zijn al je slangen dof, je pomp en cpu/gpu blocks zullen vol zitten met vies slijmerige drap.

neem Feser!

Bedankt voor de bezorgdheid maar ik ben van het UV idee afgestapt,
heb een beetje rond gekeken en ik houd het bij rode vloeistof met wat rode verlichting, vind ik persoonlijk toch mooier na wat rondgekeken te hebben.

Mocht ik toch nog overstappen naar UV dan zal ik dit in mijn achterhoofd houden :)

En coolfris, als ik die grafieken goed begrijp liggen die EK-Coolstream en Thermochill extreem dicht bij elkaar bij lage RPM fans ? aangezien ik toch van plan ben het redelijk stil te houden met evt. fancontroller voor extreem gamen + evt. overclock zou dat dus bijna geen verschil maken in temps ?

Ook nog is het mogelijk de pomp ook op een "fancontroller" aan te sluiten of moet je daar een speciaal iets voor hebben ?
 
En coolfris, als ik die grafieken goed begrijp liggen die EK-Coolstream en Thermochill extreem dicht bij elkaar bij lage RPM fans ? aangezien ik toch van plan ben het redelijk stil te houden met evt. fancontroller voor extreem gamen + evt. overclock zou dat dus bijna geen verschil maken in temps ?

Ook nog is het mogelijk de pomp ook op een "fancontroller" aan te sluiten of moet je daar een speciaal iets voor hebben ?


Voor waterkoelbegrippen liggen die Thermochill en de Coolstream redelijk ver uit elkaar. Voor jouw hardware is die Coolstream of zelfs die XSPC RS al voldoende om voor goede temps die 200W te dumpen. Omdat de psu calculator slechts een indicatie is, kan je er voor de zekerheid nog 100W bovenop zetten; zelfs dan heb je aan die Coolstream nog genoeg.
Omdat beide radiatoren, de TC en de EK voldoende koelcapaciteit hebben voor jouw hardware, zal je ook weinig verschil gaan merken tussen de twee. Behalve dan wanneer je ze uitgebreid gaat uit testen zoals Skinnee van die review. Dan zal je waarschijnlijk wel verschillen vinden. ;) Maar voor "gewoon" gebruik zal je het verschil niet zo merken.


Een pomp kan je idd op een fancontroller aansluiten. Zorg wel dat je dan een fancontroller kiest die genoeg vermogen heeft voor die klus. De MCP350 is 10W, dus moet de fancontroller minstens 10W per kanaal leveren. De Sunbeam Rheobus bijvoorbeeld levert 30W per kanaal.
Of je zou iets met een mcubed controller kunnen doen. Dan kan je via software de pomp en fans aansturen.
 
ik snap die wattages niet echt, wat bedoel je met 200W aan temperatuur ?

Verder wil ik ook een setup die later ook goed genoeg koelt voor nieuwe hardware, raad je mij dan nog steeds die Coolstream aan of moet ik dan toch echt voor Thermochill gaan ?
Verder zit overclocken ook bij mijn plannen
 
Die Wattages worden gebruikt om de hoeveelheid warmte die er vrij komt in uit te drukken. Meer stroom is meer warmte.

Als je meer zekerheid wilt om latere nieuw hardware ook goed te kunnen koelen, dan is die Thermochill wel de betere keuze. In dat geval zou de XSPC RX weer een nog betere keuze zijn, omdat deze weer iets goedkoper is dan de thermochill.
Prestatieverschil is er nauwlijks tussen deze twee radiatoren.
triples-v2_heatdiss-10dT.jpg
 
ik heb ook net een lijstje gevonden met de radiators die in de kast passen en dat is als volgt:

Compatible:
HWLabs BlackIce GT Stealth III
HWLabs BlackIce GT Xtreme III
HWLabs BlackIce Pro III
HWLabs BlackIce GT
Watercool HTSF 360
XSPC RS360
XSPC R120-T
Aquacomputer Airplex Evo
Aquacomputer Airplex Pro
Alphacool NexXxoS Pro III
Magicool Aluminium 360
Magicool Xtreme 360 Radiator
Magicool Slim 360 Radiator

Not Compatible:
Thermochill PA120.3
Swiftech MCR320 QP 360

De Thermochill past dus niet, de XSPC RX360 wel dan ? er staat alleen een RS tussen, zit hier verschil in in afmetingen ?
 
Dat lijstje gaat nog uit van de oude thermochill radiatoren. Deze hebben een andere afstand tussen de fans. Thermochill is laatst van eigenaar veranderd en deze zijn overgestapt naar de gebruikelijkere 15mm afstand tussen de fans.
Zowel de XSPC RX als die thermochill 15mm past in de cosmos. Coolermaster loopt een beetje achter. :)
 
Het was niet coolermaster zelf, ik had eens een review gevonden waar dat bij stond en ik dacht laat ik dat weer eens opzoeken, kan best zijn dat het een oude review is maar in ieder geval bedankt, weer een zorg minder :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan