• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €1500 euro, Triple Titan Z

Hey guys,

Ik heb de triple waterblock bridge aangeschaft:
Bitspower VGA SLI/Crossfire Bridge For 3 Slots Application - Acrylic - BP-VGAB3AC-CL


BP-VGAB3AC-CL--1024X768-4.jpg
De grote kogels zijn nu door de kerk ;-)
Zojuist heb ik ook de rad, het reservoir, de 2xD5 pompen met upgrade kit en de pomptop besteld.

Watercool MO-RA3 9x140 PRO black
Laing D5-MCP655 12V - 1/2 slang aansluiting
Bitspower Dual / Single D5 Top Upgrade Kit 250 Clear Acrylic Cap - BP-D5TOPUK250AC-CLCL
Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP-2D5TOPAC-BK Acrylic Version
Bitspower D5 Mod Kit Matt Black

wordt vervolgd...

greetz,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net de pompen besteld.

Op een render forum kreeg ik deze reactie:
"If you want to have more flexible control over pumps speed have them in a PWM version - access to rpm controller is difficult in some cases."
Hoe is het met de Laing D5-MCP655 12V mbt tot bovenstaand?
Hoe gaat het controllen van deze pomp eigenlijk?
Is dat wel nodig?
Is er een PWM versie van deze pomp?

Greetz,
 
Hey Freddy,
Thanx.
Ik vraag me af of ik dat wel nodig heb?
Ik gebruik de watercooled pc als netwerk render station.
Waarom zou ik eigenlijk de rpm van de pomp moeten kunnen veranderen?
Greetz,

hoi, op volle kracht maakt deze pomp best wel wat geluid, pwm is naar mijn mening de makkelijkste manier voor jou, je plugt in op je moederbord en die regelt de temperatuur door de pomp sneller of langzamer te laten draaien.
 
hoi, op volle kracht maakt deze pomp best wel wat geluid, pwm is naar mijn mening de makkelijkste manier voor jou, je plugt in op je moederbord en die regelt de temperatuur door de pomp sneller of langzamer te laten draaien.
Thanx AqUAKING,

Dan heb ik mogelijk voor mij niet de goede pomp aangeschaft en te snel besloten? :-(

Wat zijn de pros en cons van deze twee pompen:
EK-D5 PWM Motor 12V DC PWM Pump Motor
Versus
Laing D5-MCP655 12V
[MENTION=1]Freddy[/MENTION],
Als ik dat zou willen, kan ik in mijn bestelling volgende week ect. de pompen nog omruilen?
En past die EK pomp wel bij de rest van mijn hardware, zoals de mod kit en pomptop?
 
Thanx AqUAKING,

Dan heb ik mogelijk voor mij niet de goede pomp aangeschaft en te snel besloten? :-(

Wat zijn de pros en cons van deze twee pompen:
EK-D5 PWM Motor 12V DC PWM Pump Motor
Versus
Laing D5-MCP655 12V
@Freddy,
Als ik dat zou willen, kan ik in mijn bestelling volgende week ect. de pompen nog omruilen?
En past die EK pomp wel bij de rest van mijn hardware, zoals de mod kit en pomptop?

het is niet zo dat je constant de temperatuur moet monitoren, als je de pomp bijv. op halve snelheid zet is dat snel genoeg en maakt die niet zo veel herrie, dit kan je met een fancontroller regelen, neem je gelijk je fans mee want die hoeven niet hard te blazen op een radiator.
 
Bedankt alletwee Freddy & AQuAKING,

Het is allemaal nieuw voor mij, dus vandaar nog onzeker over e.e.a... Bedankt voor het geduld en uitleg.
Ik ga wat meer uitzoeken over de fancontroller en voor de pomp als combi... Dat lijkt me een mooie manier om het te regelen met behoud van de huidige bestelde set. [MENTION=1]Freddy[/MENTION], die bestelling staat toch als nog niet verzenden, maat ik laat tzt wel weten als het zo als besteld de deur uit kan.

Ik ga zeer waarschijnlijk de dual pomp met reservoir buiten de computer plaatsen, zo ook de radiatior.
Ik moet dus nog een manier zien te vinden dat ik fans, pompen en evtentueel de controller ga koppelen aan de psu.
waarschijnlijk ga ik een 2e psu buiten de kast plaatsen, en die doorkoppelen met de psu in de kast,
Alhoewel de psu koppeling die ik op het oog heb volgens mij maar voor korte afstand is.
De fancontroller kan ik dan in de kast plaatsen, met lange afstand naar de fans en pomp,
Of ik kan de fancontroller logischer wijs dicht bij de rad en pompen plaatsen.
Affijn, genoeg nog om uit te zoeken :)

Wordt vervolgd...
 
De D5 pomp is juist erg stil, ik heb er 2 naast elkaar in setup zitten die op volle kracht draaien en ik kan ze niet horen als ze in bedrijf zijn.
Een D5 in toeren regelen is totaal overbodig imho.
 
Laatst bewerkt:
[MENTION=371]Thierry[/MENTION]
Thanx , goed om te horen.
[MENTION=1]Freddy[/MENTION],
volgens mij heb ik een pomp besteld "With a speed controller (part # MCP655)"
zie MCP655 - Rouchon Industries Inc., dba Swiftech - PC Liquid Cooling Systems CPU Cooler VGA Water Block Heatsink Pump Radiator Heat Exchanger Kit
Kan je dat bevestigen, want ik zie het niet goed in de beschrijving in de shop.
(of ik zie het over het hoofd ;-)

Zo ja, kan ik dan de pomp en de fans toch aansluiten op de mobo en de rpm (fans en pomp) reguleren door een gewenste watertemp in te stellen?

@guys
Ik kan wel wat advies gebruiken over hoe en wat mbt fans en pomp (MCP655) en het controllen er van.
(ander voorbeeld thread op dit forum?)
en wat voor hardware ik daar voor nodig heb, zoals splitters.?
Ik wil dus de dual pomp(met reservoir combi) en dus ook de rad met fans external plaatsen , plusm een meter van de PC,
met waarschijnlijk een eigen PSU.

greetz,
 
Yes, je hebt de versie met controller (dus draaiknop aan achterkant van de pomp).
Je kan het niet op de moederbord aansluiten, want een moederbord geeft niet voldoende stroom voor een pomp.
Bij de pomp zit wel een aparte kabeltje voor een 3-pin fan aansluiting, maar deze kabel dient uitsluitend ervoor om de RPM door te geven, niet om te reguleren.

Als je het via een fan controller wilt reguleren, dan heb je dit kabeltje nodig:
4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapter

Stroomstekkertje van de voeding gaat in deze kabel, en deze kabel weer op de fan controller.
De pomp krijgt dan dus stroom via de fan controller en de fan controller bepaalt hoeveel stroom de pomp krijgt (en dus hoe hard de pomp gaat draaien).
 
@Freddy, thanx voor de uitleg over de pump en de aansluiting op fancontroller.

Ik moet een keuze maken voor de 9 fans op de mo-ra3.
Omdat ik totaal geen verstand heb van fans, heb ik maar een excelletje gemaakt, met de ratio geluid en airflow om te kijken hoe ze zich tot elkaar verhouden. (staan van hoog naar laag op airflow).
Ik dacht te begrijpen dat de airflow voor de fans niet zo hoog hoeven te zijn voor de werking op de mo-ra3,
maar hoe hoger de airflow hoe beter lijkt me.

Volgens deze redenatie komt Akasa 140mm Apache PWM fan Black - AK-FN062 - 1300RPM er het beste uit
Akasa 140mm Apache PWM fan Black - AK-FN062 - 1300RPM
Ook de Cougar en de Xigmatek hebben een hoge ratio.
Maar wellicht zijn andere factoren ook belangrijk?
Heeft iemand ervaringen en/of tips/advies mbt m.n. de Akasa, Xigmatek en Cougar?


_Fans_Overview2.jpg


_Fans_Overview-pics.jpg
Zijn al deze fans trouwens te gebruiken voor de mo-ra3? Lijkt me wel, toch?

greetz,

Added after 50 minutes:

Hey Freddy,
In de omschrijving van de mo-ra3 staat
"The integrated M3 threads allow mounting of up to 9x120mm fans directly on the MO-RA3. Additionally further threads are integrated for mounting of optional accessories."
Moet dat niet 9x140mm zijn.
Greetz,
 

Bijlagen

  • _Fans_Overview.jpg
    _Fans_Overview.jpg
    129,6 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Je kan het beste even googlen naar reviews/testen van 140mm fans.
In praktijk kan een fan best anders presteren dan wat de fabrikant op papier hebben gezet.
Hier bijvoorbeeld een oude review (vele fans zijn nog steeds leverbaar, sommige hebben een opvolger):
140 mm Fan Roundup. Page 12 - X-bit labs

Maar er zijn meer reviews te googlen.

Je kan elke 140mm fan gebruiken op jouw radiator.

De omschrijving klopt inderdaad niet, inmiddels gecorrigeerd :)
 
Hi,

Ik ben al wat wijzer en het blijkt dat ik meer op de air pressure moet letten, dan alleen de airflow.
Op dit moment twijfel ik tussen:
pull (of push?) met 9x Akasa 140mm Apache PWM fan Black - AK-FN062 - 1300RPM of
push and pull met 18x Phobya G-Silent 14 1100rpm Red LED
_Fans_Choice.jpg
(push and pull met 18x Akasa wordt wel hoog voor het budget fans)
Ik vraag me af wat het daadwerkelijk verschil zou zijn in watertemp (en geluid fans) tussen deze twee keuzes die ik voorleg?
Vandaar dat ik een vergelijking probeer te maken;

Bij geluid verdubbeling is er sprake van +3dB(A)
Als ik een rekensom doe voor het geluid kom ik volgens mij op dit:
Akasa: 22dB(A) + 3x 3dB(A) = 31dB(A) (ietsje meer, want dit is voor 8 fans; 3x verdubbeling)
Phobya: 24dB(A) + 4x 3dB(A) = 36dB(A) (ietsje meer, want dit is voor 16 fans; 4x verdubbeling)

Voor de airpressure:
Akasa: 2,76 (mm-H2O)
Phobya: 2x 1,61 = 3,32 (mm-H2O)

Dus als ik het geluid van de Phobya opnieuw uitreken met ratio 2,76/3,32=0,83 ter vergelijk met een zelfde air pressure dan kom ik op:
Akasa: 31dB(A)
Phobya: 0,83*24dB(A) + 4x 3dB(A)= 32dB(A)

Dit is niet zo'n exacte berekening, maar als mijn uitgangspunten kloppen, dan scheelt het niet zo veel qua prestatie airpressure en geluid.

Om de airflow te bekijken bij dezelfde airpressure (als het allemaal redelijk lineair te schalen is?) dan verschilt het niet veel van elkaar:
Akasa: 152 (m3/hr)
Phobya: 0,83*90 x2=149,4

Zo lijken de twee opzetten niet veel aan elkaar onder te doen, er bij gezegd dat de Phobya dan dus wel op 83% van de max draait,
dus zou de push and pull met 18x Phobya G-Silent 14 1100rpm Red LED de winner zijn in desze keuze.
Denken jullie dat deze redenatie redelijk klopt, of zit ik er helemaal naast?

greetz,
 
Hi,

Ik ben er uit... Ik wil gaan voor de 140mm Akasa Apache Black, en wel 9 stuks als push fans op de mo-ra3 420.
Als mocht blijken dat het niet voldoende is, kan ik er altijd nog 9 (dezelfde) bijplaatsen als pull.

Deze Akasa zijn toch geschikt voor op deze rad? ...niet dat de bekabeling niet past of zo? (Dat heb ik namelijk een keer gehad met 4 fans in de zijnpaneel van een case; ik kon er maar 3 plaatsen omdat ik de bekabeling niet goed kwijt kon.

anyway... Als ik de radiator met fans zo'n 1,5 meter van de case heb staan, dan kan ik deze toch op de mobo aansuiten?
Kan de control alleen via de mobo of alleen met een fancontroller, of is het beide?

Nou ben ik al een stuk wijzer over fans (na vragen en antwoorden hier en search and read op het internet)...
Nu nog over het controllen er van?

elke keer als ik denk dat ik er bijna ben, is er weer iets nieuws om uit te zoeken.
Het is erg leuk om overal over te leren, En gelukkig heb ik wat tijd.
Planning is om na de zomer daadwerkelijk de build op te zetten.

Greetz,
 
Met de bekabeling zal het even pielen zijn, maar dat moet wel lukken.

Je kan de fans niet op jouw moederbord aansluiten, dat trekt teveel stroom.
Met zoveel fans kan je het beste een fan controller gebruiken.
Ik heb in mijn Cross Desk 14 fans, die heb met splitters aangesloten op 4 kanalen van een Lamptron FCT fan controller.
Bij de FCT zitten ook temperatuur sensors bij (per kanaal), waarmee je de fans kan reguleren op basis van temperatuur.
 
Hi,

De fans en de pompen heb ik al aangeschaft:

De "140mm Akasa Apache Black" fans zijn 4pin PWM, 12V DC
Akasa 140mm Apache PWM fan Black - AK-FN062 - 1300RPM

De "Laing D5-MCP655 (Swiftech)" pompen zijn 12 V DC, met Stroom aansluiting: 4-Pin Molex
Laing / Swiftech D5-MCP655 12V 1/2"

Ik wil dus deze twee pompen en 9 fans gaan aansluiten op een fancontroller, en ik denk aan deze:
De Lamptron CW611 Fan/Watercooling Controller - 6 channel x 36w - Black

Is onderstaand een goed plan? Of zie ik iets over het hoofd?

Bekabeling voor de fans op 3 channels van de fancontroller:
"3-Pin Splitter naar 4x 3-Pin Fan" of "BitFenix 3-Pin Splitter naar 3x 3-Pin Fan - 60CM Sleeved Black/Black"
3-Pin Splitter naar 4x 3-Pin Fan
BitFenix 3-Pin Splitter naar 3x 3-Pin Fan - 60CM Sleeved Black/Black

De 4-Pin PWM Splitter (1x PWM -> 3x PWM) 30CM Sleeved Black
4-Pin PWM Splitter (1x PWM -> 3x PWM) 30CM Sleeved Black
is als PWM bekabeling alleen nodig als je de fans op de mobo zou aansluiten (wat ik niet doe), toch?

Ik sluit ze dus aan op de fancontroller; en als ik naar de handleiding van de CW611 kijk, dan zijn de 3-pins aansluitingen, dus dan zou ik willen gaan voor
3s de "BitFenix 3-Pin Splitter naar 3x 3-Pin Fan - 60CM Sleeved Black/Black"voor de 9 fans

Indien nodig kan ik ze verlengen met deze:
3-Pin Verlengkabel 60CM Phobya Sleeved Black
3-Pin Verlengkabel 60CM Phobya Sleeved Black

Bekabeling voor de pompen:
2x "4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapter"
4-Pin Molex naar 3-Pin Fan Adapter
Het liefst zou ik deze al zwart gesleeved hebben. Ik moet ook eens grqaven in mijn dozen met niet-gebruikte computerspullen... [MENTION=1]Freddy[/MENTION], anders post ik nog wel een request op "HighFlow Product Suggesties en Nieuws"

Dat betekent dan dat ik 3 channels heb met (ieder 3) fans, en 2 channels heb met ieder een pomp (en 1 channel vrij)

Aanbevolen PSU voor de fancontroller is 550W
Ik wil de fancontroller aansluiten op een aparte PSU van 850W (die waarschijnlijk wordt doorgekoppeld met de 1500W of 2000W PSU van de PC met GPU's).
Die 850W PSU heb ik namelijk nog over ;-)

Nog een dum-newbee vraag wellicht... over de temp sensors:
Moet ik voor de automatic control van fans en pompen met de fancontroller, een temp sensor plaatsen op de tubes (water temp)
of moet ik de temp sensor aan de GPU koppelen (want ik wil dat de GPU niet overhit wordt of op bepaalde temp blijft)?
Kan ik de 5 tempsensors bijvoorbeeld aansluiten op één Thermosensor, bijv de:
"Thermosensor G1/4 met Display (blauw)"
Thermosensor G1/4 met Display (blauw)

greetz,
 
PWM splitter heb je idd niet nodig, dat is zoals je al zegt alleen nodig als je het op jouw moederbord gaat aansluiten.
Verder ziet jouw plan er goed uit.

Bij de controller wordt standaard temperatuursensor kabeltjes meegeleverd.
Aan einde van de kabel zit een sensortje die je ergens op kan plakken.
Ik heb die kabeltjes verwisselt met deze:
Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD
Zo meet ik mijn temperaturen van de koelvloeistof, heb het aangesloten op mijn radiatoren (maar kan natuurlijk ook op reservoir of een ander component).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan