• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] €1000 euro, i7 2600K, 1x GTX660Ti, 4x HDD

Sw333t

I Love my NUC
Mijn pa gaf afgelopen zaterdag aan dat hij de pc ietwat te veel geluid vind maken tijdens videobewerking (hij gebruikt hier Pinnacle Studio 16 voor en bewerkt HD materiaal). Er zit nu een Corsair H80 in, maar hij hoort de fans duidelijk veel herrie maken wanneer de pc het zwaar heeft tijdens renderen.

Vandaar dus dat we toch aan het overwegen zijn om een compleet custom set erin te plaatsen (mijn pa is er erg nieuwsgierig naar in ieder geval).

Wat is het budget?
Max 1000 euro, liever minder.

Wat is zijn hardware?
I7 2600K, Intel DZ77BH-55K, 32GB Kingston Valueram, EVGA GeForce GTX 660 Ti SC 2GB, 4x Western Digital Black 2TB (WD2002FAEX) in RAID1+0.

Om welke behuizing gaat het?
Cooler Master Silencio 650 (link)

Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
De cpu en de gpu.

Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Voornamelijk stilte en om de harde schijven goed te kunnen koelen (de middelste 2 schijven zitten tijdens renderen boven 55c).

Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
In de top een 120mm rad. Op de bodem net voor de voeding een 240mm.

En overige informatie die van toepassing kan zijn
Vanwege de stilte lijkt mij een radiator die gemaakt is voor low rpm zeer geschikt (alleen weet ik niet hoe ik die kan herkennen qua specificaties), alleen de bijpassende fans heb ik als Cooler Master addept nogal een probleem bij om die goed te kunnen uitzoeken.

Al wel wat rondgeneusd en kom op onderstaande uit:

1. Kies jouw Radiator:
Bodem: Black Ice SR-1 240
Top: Black Ice SR-1 120

2. Kies jouw Fans:
Hier kom ik niet uit. Moeten zonder fancontroller zo stil mogelijk zijn en bij voorkeur 4-pins PWM (voor aansturing vanaf het moederbord).

3a. Kies jouw CPU block:
EK-Supreme LTX CSQ - Copper Acetal

3b. Kies jouw GPU block:
EK-FC670 GTX - Copper Acetal

4. Kies jouw Reservoir:
EK-DDC X-RES 100 CSQ - Acetal.

5a. Kies jouw Pomp:
Swiftech MCP35X Pump

6. Kies jouw Koelvloeistof:
Thermochill EC6 Clear.

7. Kies jouw Slang/Tube:
Tygon R3603 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Clear

8. Kies jouw Fittingen:
13MM (1/2) Feser Short fitting G1/4

De fittingen zijn overigens bewust een grotere maat dan de slang. Wordt wat persen, maar dan zit het er ook retestrak op.
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel nog een reservoir nodig als de die hard disk bay kan krijgen (zit er reservoire in)? Voor de rest ziet alles er goed uit. Welke fans is zo'n eeuwige vraag he. Zelf ga ik meestal voor scythe, maar tegenwoordig zijn de verschillen maar klein.
Reservoir komt op de pomp te zitten. Er zit geen window in de pc, dus het hoeft enkel functioneel te zijn ;). Of ik begrijp je verkeerd.

Mark ik kan op mijn ervaring die SR rads aanraden mooie looks en goed koelen.
Looks zijn niet belangrijk, de case heeft geen window ;).
 
Zit ik alleen nog met de opstelling van de radiator(s). Ofwel een enkele 240mm rad of 2x een losse 120mm. Bij de 240 moet in ieder geval een groot gedeelte verwijderd worden bij de hdd rekken. Niet zo'n punt overigens, maar mijn pa is meer van het niet dremelen.

Qua koelvermogen zal het denk ik weinig uitmaken, wellicht dat het met 2x een losse 120 rad nog iets gunstiger kan zijn maar zullen geen enorme verschillen zijn.

Of wellicht een 240 in het front en een 120 in de top, wel overkill op zich maar dan kunnen de fans naar mijn idee altijd op low rpm blijven draaien.
 
Push pull gaat niet passen, dan zit het moederbord in de weg.

Ik zit overigens te denken aan deze fans: Corsair Air Series AF120 Quiet Edition 1100RPM

Maar dan enkel als push (een kleine shroud van een slim fan zou er wellicht nog wel strak tussen passen mocht dat een wereld van verschil maken).

kweet niet of het hier was of op het forum van tweakers, maar daar was er toch iemand die afraadde die te nemen? ze maken meer geluid dan de PF serie dacht ik als je ze op een rad gebruikt.
 
Je moet volgens mij inderdaad de PF-serie hebben voor op radiatoren.

Qua reservoir, XSPC DDC reservoir top, of EK DDC X-res. Die swiftech mcp35x reservoir heb je nog een apparte top bij nodig.

Je zou Bundymania eens moeten pm'en, die heeft voor duizenden euro's aan hagelnieuw waterkoel spul liggen wat allemaal voor 20% korting weggaat. Ik zag onder andere wat radiatoren, reservoirs, cpu blokken en veel fittingen er tussen zitten die je mooi kunt gebruiken.
Grote kans dat je zelfs alles bij hem kunt halen.

CPU blokje zou ik persoonlijk een Heatkiller 3.0 LT (acetal) nemen, die is ongeveer evenduur maar koelt volgens mij wel wat beter.
En ik ben gewoon Heatkiller fan :D

Succes, je pa mag blij zijn met zo'n zoon!
 
Mijn pa heeft het niet zo op tweedehandse dingen, alles wordt dan ook nieuw aangeschaft.

Het verschil tussen de diverse blokjes is niet zo extreem, vandaar dat ik voor de EK gekozen heb. Tevens zit je bij de Heatkiller met de socket support. De kans dat hij over een tijdje zich laat verleiden tot LGA2011 sluit ik niet uit, hij is er sinds de vut nogal veel mee beter om bij te leren.
 
Heb wat wijzigingen doorgevoerd, de harde schijven zullen niet met water gekoeld worden maar met lucht. De radiators komen in de top (1x 120mm) en op de bodem (1x 240mm, het onderste gedeelte van de hdd kooi wordt verwijderd). Ik bestel echter nog wel een 2e 120mm extra, mocht dit beter zijn voor de geluidsproductie.

Qua fans heb ik gekozen voor de Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (neem aan dat deze goed en stil genoeg zijn voor een push setup). Deze worden aangesloten op een Lamptron FCT Fan Controller (elk rad krijgt zijn eigen kanaal).

Totaal winkelwagen wordt dan zo: Winkelwagen -Papa

Ik heb hier wat meer fittingen in staan dan daadwerkelijk benodigd, maar beter wat te veel dan net 1 te weinig.

Ook wat extra fans erin gezet, voor het vervangen van de systeem fans.
 
Laatst bewerkt:
8 fittingen teveel?:p, 2 ok maar 8?.
Als een 3/8e slang niet goed over de 1/2e fitting heen zit, ga ik niet kutten om die weer los te krijgen. Daarbij, het is me wel eens gelukt om een O-ring kaduuk te draaien ;).

Alsnog, beter te veel dan te weinig en 20 is een mooi rond getal.

Zit alleen nog te kijken of een drain + fillport een toegevoegde waarde is. Mijn pa moet het systeem later ook zelf kunnen onderhouden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan