• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] € 750, i7-2600, GTX780Ti, Corsair Obsidian 750D

mvs

New member
Beste Waterkoelers,

Ik wil een nieuwe hobby en deze hobby luidt: Watergekoelde PC. Ik wil "rustig" beginnen en maak het mijzelf graag gemakkelijk. Ik heb daarom niet alleen tips voor componenten nodig, maar tegelijkertijd ook tips om het mijzelf makkelijk te maken. Denk hierbij aan tips voor kopplingen, aanvullend gereedschap, ed.

Ik heb een Corsair 750D case en dat heeft volgens mij al gelijk gevolgen voor de Top radiator. Een 60mm dikke radiator + fans schijnt te dicht op het moederbord te komen. Ook vind ik de Corsair SP/AP fans met LED verlichting leuk en daar wil ik dus gebruik van gaan maken. Tot slot wil ik in beginsel alleen de GPU en CPU koelen.


Achtergrond:
Budget: Niet echt, maar 750 euro lijkt mij meer dan genoeg;
Hardware: Asus Maximus IV Extreme-z, CPU: i7-2600k, GPU: GTX780Ti, Case: Obsidian 750D, mem: 4x4GB, Voeding: Corsair AX860i.Nog meer relevant?
Koelen: Alleen CPU en GPU;
Waarom: Op zoek naar een nieuwe hobby :)
Plaats rad: TOP (of adviseren jullie een front (280?) en een top (360?)).

Setup:
- Radiator: Alphcool Nexxos XT45 (vanwege de beperkingen van de 750D);
- Fans: Corsair SP120 - LED;
- CPU Block: EK Supremacy Elite - Intel 115x;
- GPU Block: EK-FC780 GTX Ti - Acetal Nickel;
- GPU Backplate: EK-FC780 GTX Ti Backplate Black;
- Resevoir en Pomp: OK: Hier ben ik de weg een beetje kwijt. Ik weet wel dat ik een Tube wil :), maar het is mij wat onduidelijk of ik naast de pomp nu ook een "top" nodig heb. (Waar is deze dan voor nodig?) Ook zie ik dat XSPC een Tube Resevoir/Pomp combo heeft. Lijkt ideaal, of niet? Wat is jullie advies?
- Slang: Feser Tube UV - 1/2" 3/4". Blue
- Vloeistof: Feser One Cooling Fluid - UV Blue
- Fittingen: Ik las op een website over Koolance "Snelkoppelingen". Terug naar mijn opmerking over het mijzelf gemakkelijk maken: DIT LIJKT MIJ DUS IDEAAL :). Maar vervolgens zie ik door de bomen het bos niet meer op de website. Heeft iemand een goed advies?

Toebehoren (de belangrijkste zaken voor iemand die van gemak houdt :)):
- Slangenknijper: Ja graag;
- Trechter: Ook graag;
- PSU Bridge: Lijkt mij ook handig;
- Spuitfles: Staat op de lijst;
- Reinigingskit: done;
- Koelpasta: Ook op de lijst;
- UV lamp: Deze skip ik even, vanwege het UV licht van de Corsair fans. (of is dit niet voldoende?);
- Sleeves: Skip ik ook nog even, aangezien die voor het grootste deel weggewerkt zitten.

Belangrijke vragen:
- Welke stomme keuzes heb ik gemaakt? :)
- Wat mis ik?
- Is het verstandig/aan te raden om de ventilatoren in een Push-Pull setup op de radiator te zetten? Of alleen Push of Pull?
- Zie ook boven: Adviseren jullie ook een front rad?
- En ook boven: Advies mbt Push-Pull of Push, of Pull?
- Ik zie dat de GPU block gebruik maakt 1/4. Heb ik dat goed gezien/begrepen? Betekent dat dat ik hier voor andere slangen nodig heb dan de aangegeven 1/2"? Moet dit dan ook in een andere loop? Op een ander Resevoir?
- Ik heb geen "Shrouds" geselecteerd bij de radiator. Waar is dit voor? Is dit te adviseren?


Het boodschappenlijstje:
http://www.highflow.nl/index.php?dispatch=cartlists.details&list_id=9562&hash=316dae1ab5c64623b06d6105f6f214cc

Goed... Ik ben benieuwd :) Alvast dank voor jullie feedback.

Groet,
MvS





 
- Resevoir en Pomp: OK: Hier ben ik de weg een beetje kwijt. Ik weet wel dat ik een Tube wil , maar het is mij wat onduidelijk of ik naast de pomp nu ook een "top" nodig heb. (Waar is deze dan voor nodig?) Ook zie ik dat XSPC een Tube Resevoir/Pomp combo heeft. Lijkt ideaal, of niet? Wat is jullie advies?

Door de top presteert de pomp beter vergeleken met het originele topje.

Dit geldt vooral voor het type pomp: DDC (origineel van het merk Laing. Veel waterkoelmerken verkopen hetzelfde type pomp onder hun eigen benaming.)

2SNT9bW.jpg


nDCb6tj.jpg


Bij de Laing D5, een andere populaire pomp, zijn de prestatieverschillen met de originele top kleiner.

5z9kcVb.jpg

D5 met originele top

Een ander voordeel van een topje op de pomp zijn de aansluitmogelijkheden. Op het stock topje van de DDC past alleen 3/8 ID (10mm) slang en op de stock top van de Laing D5 past alleen de dikkere 1/2 ID (12mm) slang.
In de topjes zitten gaten met de voor waterkoeling standaard G1/4 schroefdraadmaat. Hierdoor kan je elke gewenste maat/soort fitting erin draaien en dus ook elke gewenste dikte slang.

Hier een vergelijking tussen verschillende topjes op een DDC pomp.

Laing DDC 3.1 (MCP 350) Pump Top Test Comparison




Daar is al te zien dat vooral het verschil met de stock top ten opzichte van de alternatieve topjes groot is. De verschillen tussen de alternatieve topjes onderling is niet zo heel erg groot. Als je een topje wilt, kies er dus vooral welke jij het mooiste vind of welke praktisch het beste uitkomt.





- Fittingen: Ik las op een website over Koolance "Snelkoppelingen". Terug naar mijn opmerking over het mijzelf gemakkelijk maken: DIT LIJKT MIJ DUS IDEAAL . Maar vervolgens zie ik door de bomen het bos niet meer op de website. Heeft iemand een goed advies?

Mannetje en vrouwtje van hetzelfde type uitzoeken :) (zie de letter F of M van Female en Male in de productcode) Beste is om de no spill variant te nemen. Die kan je herkennen aan het afgedichte uiteinde. Die kan je openmaken zonder dat er een druppel uitvalt.
Als er een schroeffitting aan de snelkoppeling vast zit, neem dan de snelkoppeling die bij jouw slang past. 1/2 in jouw geval voor 1/2 slang: Snelkoppeling stukken voor 1/2" (13MM ID) slangen


Voor een aftappunt zijn ze bv goed te gebruiken:

10.JPG


Hier een topic met meer ideeën over aftappunten: http://forum.highflow.nl/f6/drain-aftappunt-leegloop-ideeen-847/index5.html

Je kan snelkoppelingen ook in de loop gebruiken. Dat maakt het loskoppelen van onderdelen gemakkelijker. Let wel op dat een snelkoppeling een beetje restrictie heeft op de doorstroom van het water. Niet zoveel als een koelblokje, maar als je er acht in de loop zet kom je daar al aardig in de buurt. Hou hier rekening mee met de pompkeuze.

Koolance heeft ook extreme flow snelkoppelingen. Die hebben minder restrictie, maar zijn wel een stukje groter,




(koolance QDC Extreme flow is de middelste, links ligt een 3/8 snelkoppeling)


- UV lamp: Deze skip ik even, vanwege het UV licht van de Corsair fans. (of is dit niet voldoende?);

Je kan inderdaad even afwachten of de fans voldoende verlichten. Ik heb daar geen ervaring mee. Wel vermoed ik dat wat betreft het UV effect op de waterslangen het licht van de fans niet voldoende zal zijn.


- Is het verstandig/aan te raden om de ventilatoren in een Push-Pull setup op de radiator te zetten? Of alleen Push of Pull?
- Zie ook boven: Adviseren jullie ook een front rad?
- En ook boven: Advies mbt Push-Pull of Push, of Pull?

Op zich heb je met een 360 radiator voldoende koelvermogen voor een CPU en GPU. Pas als het koelvermogen krap is hebben dingen als push/pul of een variatie daarop meer effect. Hoe te groter het koelvermogen (lees radiatoroppervlakte) hoe minder is het effect van: type fan, push-pull, flow snelheid etc.



- Ik zie dat de GPU block gebruik maakt 1/4. Heb ik dat goed gezien/begrepen? Betekent dat dat ik hier voor andere slangen nodig heb dan de aangegeven 1/2"? Moet dit dan ook in een andere loop? Op een ander Resevoir?

Die 1/4 (G1/4) refereert naar de maat van de schroefdraad. Vroeger werden er verschillende maten schroefdraad gebruikt. Tegenwoordig is G1/4 voor bijna alle waterkoelartikelen de standaard.


- Ik heb geen "Shrouds" geselecteerd bij de radiator. Waar is dit voor? Is dit te adviseren?

Met een shroud vergroot je ietsje het koelopppervlakte van de radiator doordat de blindspot van de fan (het midden) dan niet meer de luchtstroom blokkeert.

Een blindspot is mooi zichtbaar op radiators die te lang niet schoongemaakt zijn. (hangt ook een beetje samen met hoe schoon de rest van de omgeving is ;))



Het gedeelte in het midden is de blind spot van de fan. Daar heeft dus geen lucht door gestoomd. Met een shroud win je dus een klein stukje radiator.

Het laat de fans ook ietsje beter presteren, omdat deze door de shroud op iets grotere afstand staan van de radiator.

De grote/mate van invloed hiervan hangt ook weer samen met hoeveel koelvermogen/rad oppervlakte je hebt ten opzichte van wat er gekoeld moet worden. Bij jouw zit dat met die 360 radiator van Alphacool dus wel goed.
Maar als je de ruimte hebt kan een shroud je wel mede helpen om de maximale koeling uit de waterkoelset te halen.
Net zoals een topje op de pomp.
 
Laatst bewerkt:
Hi Coolfris,

Dank voor je uitgebreide en snelle reactie. Heb er even goed doorheen moeten lezen en verschillende websites moeten bekijken om weer een stapje verder te kunnen zetten
fpn+BTO0QnlEHPfIAAAAAElFTkSuQmCC
.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de XSPC D5 Photon 170 en toch ook maar besloten af te zien van die snelkoppelingen. Reden hiervoor is dat je per koppelin ongeveer 35 euro kwijt bent, terwijl je bij "standaard" koppelingen veel minder kwijt bent. Ook enkele andere (kleine) aanpassingen doorgevoerd:

Setup:
- Radiator: Alphcool Nexxos XT45 (vanwege de beperkingen van de 750D);
- Fans: Corsair SP120 - LED voor de Radiator en SP140 voor Case fans;
- CPU Block: EK Supremacy Elite - Intel 115x;
- GPU Block: EK-FC780 GTX Ti - Acetal Nickel;
- GPU Backplate: EK-FC780 GTX Ti Backplate Black;
- Resevoir en Pomp: XSPC D5 Photon 170
- Slang: Feser Tube UV - 1/2" 3/4". Blue
- Vloeistof: Feser One Cooling Fluid - UV Blue
- Fittingen: Heb Koolance geselecteerd. 4 stuks hoek en 6 stuks recht.
Toebehoren (de belangrijkste zaken voor iemand die van gemak houdt
TL9C05lQnwcyLAJAAAAAElFTkSuQmCC
):
- Slangenknijper: Ja;
- Trechter: Ja;
- PSU Bridge: Ja;
- Spuitfles: Ja;
- Reinigingskit: Ja;
- Koelpasta: Ja;
- UV lamp: Nog even niet;
- Sleeves: Nog even niet.

Nog paar aanvullende vragen:
- Ik zag dat er van dat EK CPU block ook een EK Supremacy EVO elite variant is, welke een V2 van de "gewone" EK Supremacy Elite lijkt. Is dat ook zo?
- Mijn oog viel ook op de XSPC Raystorm full Chrome, welke ik wel mooier vind dan de EK's. Los van het mooie... zit er nu eigenlijk nog veel verschil tussen die verschillende Water blocks?
- tav het GPU block.... Is een dergelijk kaart specifiek block met backplate aan te raden boven een standaard GPU block?
- De gekozen fittingen... Ik begrijp het toch goed he
fpn+BTO0QnlEHPfIAAAAAElFTkSuQmCC
. Deze fittingen schroef je op je pomp/block en vervolgens schuif je de slang er over en schroef je die vast?
- De radiator lijkt niet op voorraad. Zijn er vergelijkbare/betere? Of ontloop het elkaar hier niet zo enorm?
- Laatste vraag... Ik las in een oud nummer van Hardware.info dat je de lucht door de radiator (bij TOP plaatsing) ALTIJD van binnen naar buiten moet doen. Dit voelt vreemd.... Is dit ook zo????

Updated winkelwagentje:
http://www.highflow.nl/index.php?dispatch=cartlists.details&list_id=9562&hash=e1b6c93636d2fac8b842ec3cab1d63e4

Groet en dank weer,
MvS


 
Bij de EK Supremacy EVO serie CPU blokken zijn van binnen een beetje aangepast bij de ingang om zo de flow iets te verbeteren

voor RAD zou je de
XSPC RX360 Black V3 kunnen nemen al moet ik er bij zeggen dat deze 56mm dik is dus je zou ff kunnen kijken of dat gaat
overigens blijk de XSPC RX360 Black V3 in veel reviews en vergelijkingen er als een van de beste uit te komen vooral bij Lagere Fan Snelheid
ik heb zelf de 480 verzie hiervan en ben zeer onder de indruk van de prestaties ervan

ik heb zelf de fans van de top naar binnen blazend
beide manieren werken alleen het naar binnen late blazen heeft 2 voordelen
ten eerste gaat er dan de koele lucht van buiten de kast door je Rad heen en niet de warmere lucht die al in je kast aanwezig is
het tweede voordeel is dat je positieve luchtdruk krijgt wat als voordeel heeft dat er minder tot geen stof in je kast komt (mits je bovenkant niet gefilterd is)
 
Beide dank voor jullie antwoord. Ik ben er vrijwel uit.

Ik heb gelezen dat de "beste" volgorde zou zijn:
  1. Res/Pomp;
  2. CPU;
  3. Rad;
  4. GPU
  5. Terug naar Res/Pomp.
Nu dacht ik... Als ik nu voor deze laatste verbinding gebruik maar van de Koolance snelkoppeling:'


Dank kan ik een losse Tube maken met een zelfde Male koppeling + een kraantje om af te tappen. Als ik wil aftappen, dan koppeling ik bovenstaande Tube los en koppel ik de "losse" tube met kraan vast. Eerst aan de pomp... Laat deze geheel leeglopen. Vervolgens aan de GPU voor het resterende deel.
Klinkt dat logisch?
Groet
MvS.
Updated winkelwagentje: Winkelwagens :: Winkelwagen versie 2 jan 2015 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!
 
De volgorde kan je het beste niet baseren op prestatie, maar zoek de volgorde die het beste uitkomt in je kast. Het reservoir wat hoger plaatsen dan de rest kan voordeel geven met vullen en aftappen.

Hier wat meer info daarover: http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-12008/


Het aftappunt kan je het beste op de laagste plek in je loop zetten. In de meeste gevallen loop dan het grootste deel van het water eruit. De loop helemaal droog leeg laten lopen is bijna nooit mogelijk. Er blijft altijd wel ergens wat zitten.
Aftappen kan je om twee redenen doen 1) water verversen, 2) de loop openmaken voor demontage/extra onderdeel ertussen zetten.
In het eerste geval is het volledig leeglopen van de loop niet geheel noodzakelijk. Tenzij het water sterk vervuild is. Dan kan je altijd nog een paar keer extra doorspoelen.
In het 2e geval Kan je de loop met kantelen van de kast zo leeg mogelijk proberen te krijgen. Daarna goed kijken waar je de loop het eerst open gaat maken.

Dit is nog altijd vele malen waterschade veiliger dan zonder aftappunt. Dan is het openknippen of een slang dichtknijpen en dan ergens anders van de fitting af trekken. Horror eigenlijk als ik daar nog aan terugdenk.


Misschien nog een esthetische tip voor je pomp reservoir:

jjpVjdS.jpg


XSPC D5 Aluminium Screw Ring Black


Kan praktisch soms ook beter uitkomen met een slankere pomp. :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan