• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeliing... of waterkoker?

Kiwi

Kiwi Member
Deze week ben ik overgestapt naar mijn 1e 'waterkoelingset'. Ik zet het expres tussen haakjes, want het betreft een all-in-one systeem zoals een Corsair H50/H60.
Mijn versie is een Antec Kuhler H2O 620, dus met een 120 Rad.

Het punt is..dat ik er behoorlijk op achteruit ben gegaan met betrekking tot koeling, in vergelijking tot mijn luchtkoeler.

Even wat basisinformatie:

CPU: Phenom II X4 965 BE (125watt)
OC: 10% overclock, dus 3740mhz
V-Core: standaard, dus 1.40v

Kamertemperatuur = 20 c

Fans: 1x 140 in / 1x 140 uit / 1x 120 uit (alles op 700 rpm)



[Oude situatie]
Arctic Freezer 13 luchtkoeler (op 800 rpm)
Arctic MX2 pasta

Na 20 minuten Prime95 = 47 c
Na 30 minuten idle = 27 c
Bij normaal webbrowsen = 30 c



[Nieuwe situatue]
Antec H2O 620
Antec standaard koelpasta

Na 20 minuten Prime95 = 56 c
Na 30 minuten idle = 35 c
Bij normaal webbrowsen = 39 c



[Nieuwe situatie V2]
Niet tevreden met deze temperaturen. Dus aanpassing gemaakt door de pull-fan op de radiator van 700 naar 1000 rpm te verhogen. Daarna nog een keer getest.

Na 20 minuten Prime95 = 51 c
Na 30 minuten idle = 34 c
Bij normaal webbrowsen = 38 c



Misschien wel beter zo, maar nog steeds gemiddeld 7 graden warmer dan de luchtkoeler (die de helft goedkoper is).
Daarom vraag ik mij ook af...wat zie ik over het hoofd? Iemand tips?

Dingen die ik al getest heb:
*V-core naar 1.35 zetten - geen resultaat
*terug naar stock mhz van 3400 - geen resultaat
*push - pull fan opstelling zou leuk zijn, maar dat past niet in mijn kast


Zo ziet het er uit:
capturewvs.jpg


ps: ik weet dat het een low-end waterkoelertje is, dus verwacht ook geen epic resultaten. Ik hoop echter wel een stabiel, stil en licht overgeclock systeem neer te kunnen zetten..en had de hoop dat de waterkoelingsset van 50 euro het toch minimaal gelijk (of beter!) zou doen dan de veel goedkopere luchtkoeler.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat bij deze koelers een push opstelling meer zin heeft dan pull?? Bij mijn H70 was dat wel zo.. En enkel push kun je wel kwijt zo te zien. Dan kun je later nog een extra pull fan buiten je kast erop schroeven wat Thierry ook zegt..

Het lijkt mij dat je in ieder geval gelijk moet kunnen draaien qua temperaturen.
 
weet je zeker dat het koel blok goed zit op je cpu?
Push-pull zal wel kunnen als je 1 fan buiten je case zet.

Mss kan je hier wat antwoorden vinden;) Antec Kühler H2O 620/920 Club - Overclock.net - Overclocking.net
Ja zal ik ook eens testen, met 1 fan buiten de kast.

Heb dat topic ook gelezen..en kom veel verschillende verhalen tegen. Mensen die tevreden zijn met een 70 c load..en mensen die nog mopperen bij 20 c idle.

Is het niet zo dat bij deze koelers een push opstelling meer zin heeft dan pull?? Bij mijn H70 was dat wel zo.. En enkel push kun je wel kwijt zo te zien. Dan kun je later nog een extra pull fan buiten je kast erop schroeven wat Thierry ook zegt..

Het lijkt mij dat je in ieder geval gelijk moet kunnen draaien qua temperaturen.
Zal het eens testen met een single push. En daarna met push-pull.
Zit stiekem ook te kijken voor een andere pc kast..waar alles wél in past.
 
Zo...eindelijk eens tijd gehad om het uit te voeren, push-pull


pb010571.jpg


63379244.jpg


[Test V3]
Antec H2O 620
Antec standaard koelpasta

Push (in de kast): Aerocool Shark 120mm @ 700rpm
Pull (buiten de kast) Antec 120mm @ 1400rpm

Na 20 minuten Prime95 = 44 c
Na 30 minuten idle = nog niet getest
Bij normaal webbrowsen = 34 c


Conclusie: echt een verbetering! Helaas is mijn fancontroller deels defect (1 kanaal werkt niet meer)..dus als die terug is van de RMA, ga ik voor beide fans op 1000rpm. Want nu, met 1 fan op 1400rpm, is hij te luid.
 
Weet het effect niet helemaal Kenny, maar volgens mij zit er nu al vloeibare pasta op. Bij montage moet je namelijk de koeler op je cpu drukken, en dan een slag draaien.
Ik heb de koelpasta na de tijd bekeken..en dat was nu helemaal verspreid over de koeler. Denk dus dat het behoorlijk vloeibaar is.

Heb nog wel 1 probleempje ontdekt: mijn kast is echt te klein voor deze ongein: het zijpaneel past er niet meer op door de fan aan de buitenkant :(
 
Als je een remount doet zonder te verversen heb je 100% lucht tussen je cpu en koelblok, Gebruik altijd vloeibare pasta, omdat die vanuit het midden verspreid en dus geen luchtbelletjes kan hebben/onstaan, dus betere koeling gegarandeerd.
 
Helemaal mee eens. Elke remount moet met een nieuwe dosis koelpasta om luchtbellen te voorkomen. Ik zou aanraden naar de MX serie van Arctic Cooling, dat zijn imo altijd zeer goede koelpasta's die ook redelijk betaalbaar zijn (hoewel de verschillen vaak maar enkele euro's zijn ;) ).
 
1800rpm...4000rpm...5400rpm...willen jullie dat ik doof wordt ofzo? :p

Ik vind 2x een 120mm fan op 1000rpm voldoende. Bljift hij relatief stil, en ik gok dat mijn max temp dan niet boven de 45* c uit komt.
De Noctua koelpasta is in ieder geval zojuist binnen gekomen, lekker snel. Snap alleen niet waarom ze zo'n nietszeggende foto van een mooie vrouw op de verpakking hebben gezet.
 
Zo, een druppeltje Noctua er tussen gedaan.
1e keer dat ik iets anders gebruik dan de standaard koelpad..dus vooral uitkijken dat ik niet teveel erop deed.
Heb speciaal een rijstkorrel er naast gelegd ter vergelijking :p

Test V4

Na 20 minuten Prime95 = 42 c
Na 30 minuten idle = 28 c
Bij normaal webbrowsen = 30 c


Komt eigenlijk neer op minimaal 2 c koeler op alle punten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan