• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Watercooling setup: Pentuple setup

Kamuchi

Member
Gebeurt niet vaak, maar op aanraden van Freddy toch maar even het publiek om raad vragen, al ben ik stront eigenwijs :006:


Mijn probleem is simpel, 4 heethoofd kaartjes in serie genereren zoveel warmte dat ik bijna een eitje kan koken op m`n laatste rad, of op de derde en vierde kaart als ze allen op vol vermogen draaien :)
Pic: https://i.imgur.com/37IaY4i.jpg

Het plan is om elke kaart op een eigen 360 te zetten.
Pomp: EK-DCP 4.0 PWM X-RES incl. pump
Rads: XSPC EX360 Slim Line Triple Fan Radiator
Winkelwagen waar ik mee zit te spelen: http://highflow.nl/index.php?dispat...id=8860&hash=fc68123ccdc077172894e2fe4496421a

Kleine res omdat er geen echte luchtbellen kunnen onstaan zodat er geen gejojo is van vloestof door tegendruk, precies waar ik nu last van heb :/
Slim rad om ruimte te besparen aangezien deze een custom shroud krijgen zodat ik zijwaardse lucht sleuven kan gebruiken om de airflow te beheersen en ze half overlappend te plaatsen (wordt nog leuk)

Deze loop heeft een behoorlijk aantal bochten omdat de ruimte net wat korter is dan de bitspower koppel stukken.
De loop: bay res pomp 1 -> cpu -> 120 - bay
Bay res pomp 2 -> pomp 3 (onderop) -> gpu 1/2/3/4 -> 360 -> 480 -> res

Stressen en de temps schieten omhoog als een raket tot het punt dat gpu 4 terug gaat throttlen en een eitje gebakken kan worden.
Simpel gezegd, geen zin in gerotzooi met 20 probeersels en gelijk alles in een eigen loop te gooien voor meerdere redenen:
Onderhoud: alles in eigen loop dus kun je zonder probleem iets uit halen.
Flow: maximaal omdat het maar 1 block betreffed, zo ontlucht dus geen tegendruk, zie onderhoud :)
Geen domino effect: deze kaarten worden al heet genoeg en dat nog niet eens oc`ed :x
Gewicht: kleinere reservoirs en rads dus minder materiaal en vloeistof gewicht (ding weegt me al teveel lol)

Nadeel is natuurlijk extra fittingen en slangen, maar daar lig ik niet wakker van, die kaarten moeten gewoon overclocked zijn zonder dat ik eten klaar kan maken als ze staan te draaien :doubt:
Spellen pushen ze nog niet zo ver, maar bv boinc laat ze koken.


Is er iemand met een ander idee?
Ik zie dit als de enigste manier om het voor eens en altijd opgelost te krijgen, het plan:

Overstappen naar een 900D voor dual psu mount
Cpu en elke gpu op eigen loop
Mankati Fullscale XT 3d Printer om custom bevestigings materiaal, shrouds, houders, enz te maken
Alles aan de gesloten paneel kant te maken aangezien het makkelijk is om er een stuk uit te zagen en vervangen door geprinte stukken waar het aanvast zit.
Rekening wordt weer lekker hoog deze maand :081:
Daarnaast spelen met het maken van verschillende bevestigings materiaal aangezien we een chronisch tekort aan hebben en me persoonlijk behoorlijk irriteert :)


Hoor het graag als iemand een idee heeft, behalve om alles in een vriezer te gooien... ;)
 
Laatst bewerkt:
als je dat leuk vind en geld voor jou geen rol speelt.
voor al doen.
weer eens wat anders als een duel loop.
maar vraag me af waar om je kaarten niet parallel hebt geschakeld.
Neem aan dat je de zelfde kaarten hebt.
De blokken zijn ook het zelfde.
Dus de weer stand van elk blok ook.
Heb je dus gewoon flow door je blokken alleen wat minder kans dat je de ene kaart na de andere opwarmt.

Wil je echt van de warmte af misschien is dan een goeie chiller een betere optie (en wellicht goed koper)
 
Ik wil permanent af van elk hitte probleem.
Heb gedacht in het begin aan parallel, maar omdat de flow niet helemaal gegarandeerd is ben ik toch voor serie gegaan.
Deze kaarten genereren echt een BERG hitte dat het enigste waar ik op kwam is om alles te schijden, dit heeft ook als voordeel dat het voor de toekomst ook werkt met gpu veranderingen.

Sterke chiller heb ik aan zitten te denken, maar met de hitte die de kaarten afgeven om het water te doen koken in een minuut, staat dat ding dus fulltime aan en zelfs dan heb ik nog m`n twijfels of het genoeg is en anders de energie rekening per maand lol
Voordeel is wel dat als alles gescheiden is de cpu weer aan een chiller kan :)

Dat 4 kaarten een 2de psu moesten hebben voor 2500W totaal geeft mischien wel aan hoeveel energie er in warmte wordt omgezet.
De XFX 290X DD zijn niet echt helemaal stock met 1050/1250, maar ik noem het gewoon stock :p

Ik zou het anders echt niet weten :icon_confused:
 
Ik zou ze per 2 in een loop zetten en dan voor deze alles in 1 oplossing gaan: Aqua-Computer AMS Airplex Modularity System 360 Radiator with D5 Pump and Reservoir Silver/Black 33020

Winkelwagens :: Kamuchi - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

En dan kaart 1 en 3 in een loop zetten en kaart 2 en 4 in de andere loop. De fans staan er nu als 12 stuks in, ivm push pull mocht je dat willen. Zo niet, dan 6 nemen. Vind je herrie van een fan niet erg en wil je een bak met lucht: Cooler Master JetFlo 120mm PWM - BLUE
 
Die radiator ziet er wel heeeel erg gaaf uit!
Alles in 1 ben ik niet zo`n hele grote fan van, maar direct op de radiator is wel een gewaagd idee, zeker als je zelf het bevestigings materiaal kan maken zodat je niet afhankelijk bent van vrije posities in de kast.
Zit dan wel af te vragen of 1 360 genoeg is voor 2 290X, mischien nog een 120 of zelfs een 240 module erbij, ze genereren echt teveel warmte :p

Zou dan 2 van deze moeten nemen, elk voor 2 kaarten en de dual loop mogelijkheid in de main loop nemen.
Cpu wil ik echt apart houden want die genereert amper hitte, in de 900D past een 480 aan de bovenkant en zou daar perfect voor zijn met de gedachte ook van de airflow in de case (onder naar boven)

(56K Warning)*NEW* AQUACOMPUTER Airplex Modularity System Radiators

Ben benieuwd waneer de leveringen naar nederland zijn, gelukkig moet ik wachten tot eind van de maand voordat ik iets kan bestellen :icon_lol:

De slangen die je hebt gelinkt is mischien wel een beter idee dan de clear met UV.
Mijn huidige slangen verkleuren sneller dan ik zin heb om ze te vervangen en met de zelfde diameter om ze zonder klem over de fitting te schuiven na een kopje heet water, bedankt! :023:

Added after 16 minutes:

More Radiator-Sandwich testing

Kwam deze tegen in de thread, push/pull niet zo effectief als nog een 2de rad.
Voor alle extra fans voor een push/pull ben je op de helft voor een extra rad :)

Ben benieuwd of het maken van een 120mm naar 140mm shroud nuttig zou zijn omdat je dan 140mm fans kunt monterer


Verder kijken en de Lian Li D600 is wel een mooi kastje zijn om zoveel in de verwerken, als je de helft eruit trekt :D
Geen dual psu support, maar wel bestelbaar in de shop :)
http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/pc-d600/

G
a gelijk zitten twijfellen met acrylic tubes, maar dan moet er ook gesleeved worden om het gelijk netjes te doen :hmm

Ugh...
 
Laatst bewerkt:
Push/pull helpt in mijn ogen ook niet heel veel qua performance, echter kan je wel vaak dezelfde performance krijgen bij een lager geluidsniveau. Als dat er niet toe doet: Dan gewoon push gebruiken.

Een shroud van 120 naar 140mm zou zeker kunnen positief kunnen uitpakken, daar de luchtbundel gecentreerd gaat worden (theoretisch in ieder geval). Nadeel is dat dit niet vaak gaat werken ivm de fanspacing van de op 120mm fans gebaseerde rad.

Als je dit zelf kunt maken met die 3D printer, dan zou het wel gaan natuurlijk, je moet wel rekening houden (bij een 360 rad) met een tweetal asymetrische shrouds en een symetrische voor in het midden.

De rads zou ik wel zo veel als mogelijk buiten de case houden, eventuele hittedump van de gpu's / cpu (die zal wel meevallen) in de case valt dan buiten beschouwing.

Verder kan het toevoegen van een fan bij de gpu's ook een hoop schelen (eentje die zorgt voor een fris briesje tussen de kaarten door), als je toch al brackets aan het maken bent ;).
 
@Sw333t
Dat was het idee, lucht aanzuigen van in de kast om te zorgen voor een berg van airflow er dan aan de gesloten paneel kant de uitgang van de rads te maken met een cover fin paneel zodat de lucht niet blijft hangen maar naar achter wordt geblazen.
Dit idee aleen groter http://i.ebayimg.com/00/s/MTE5NVgxNjAw/z/cDQAAOxyrrpTiOZS/$_57.JPG

De shroud zou geen probleem moeten zijn om te maken en symetrisch spreekt natuurlijk voor zich :p
Mogelijkheden om zelf elk bevestigings materiaal te maken voor alle rare hoeken en gaten bezorgt me nu al hoofdpijn :005:

Met het maken van een support beugel voor de gpu`s en het verbergen van de stekkers, zou ik dan een soort van lucht tunnel kunnen maken erin die aansluit op een fan lager/zijkant van de kast, interessant idee :)

Dit gaat een lange en dure build log worden...

@Arwin, 4kw koeler gaat me wel een beetje heel erg ver, kan ik beter gewoon een airco nemen lol
 
Mischien een stuk mischiener na het ontdekken van deze kast :050:

fgHbVfO.jpg


Geplande budget op te sommen met 1 smiley: :eusa_snooty:
Tripple loop zou wel iets besparen voor een duurdere case...
 
overkill is altijd leuk :p

Maar 4kw is dus max 4000 w aan warmte die je 24/7 kan afvoeren. Lagere belasting gaat dus ook prima, compressor zal dan alleen een stuk minder vaak aanslaan (zuiniger dus)
2,5kw staat er ook nog te koop ;)

Cascade koeler niet meer te koop trouwens :p

Arwin
 
Zou dan liever een kleine chiller nemen voor de cpu zodat ie 24/7 hoger kan lopen.
Heb nog steeds de Hailea hc-500A in een hoekje staan, aleen heeft die kortsluiting voor een of andere reden zonder dat er iets zichtbaar is, aleen geen idee wie die dingen kan repareren als ik besluit `m te gebruiken.
Ook is het niet eventjes mee te nemen en zou dan altijd een extra loop moeten hebben, dan maar liever gewoon direct :)

Verder zitten denken, in de TH10 zou een dual loop (2x2 gpu`s)mogelijk zijn met 480 rads.
Aparte luch af/aanvoer zodat ze in de lengte achter mekaar passen met sleuven in het zijpaneel, zo op het zicht zou het moeten lukken met de psu`s aan de achterkant, al wordt het wel een beetje krap.
Loopje voor de cpu op een 360 aan de hdd/mobo kant.

Hopelijk hebben ze bij CaseLabs een .obj om te kijken en proberen alles alvast zo goed mogelijk te passen en meten en wat materiaal te ontwerpen :)

Update: geen .obj beschikbaar omdat het basis ontwerpen zijn, dan maar wachten tot eind van de maand :)
 
Laatst bewerkt:
Die kan ik wel fixen. Maar kan je ook al gelijk zeggen dat hij niet genoeg kan koelen met die setup.

Niet lullig bedoeld hoor. Maar waarom koop je niet 1 goede zware chiller? Heb je niet dikke radiatoren nodig en ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook..

Zou dan liever een kleine chiller nemen voor de cpu zodat ie 24/7 hoger kan lopen.
Heb nog steeds de Hailea hc-500A in een hoekje staan, aleen heeft die kortsluiting voor een of andere reden zonder dat er iets zichtbaar is, aleen geen idee wie die dingen kan repareren als ik besluit `m te gebruiken.
Ook is het niet eventjes mee te nemen en zou dan altijd een extra loop moeten hebben, dan maar liever gewoon direct :)

Verder zitten denken, in de TH10 zou een dual loop (2x2 gpu`s)mogelijk zijn met 480 rads.
Aparte luch af/aanvoer zodat ze in de lengte achter mekaar passen met sleuven in het zijpaneel, zo op het zicht zou het moeten lukken met de psu`s aan de achterkant, al wordt het wel een beetje krap.
Loopje voor de cpu op een 360 aan de hdd/mobo kant.

Hopelijk hebben ze bij CaseLabs een .obj om te kijken en proberen alles alvast zo goed mogelijk te passen en meten en wat materiaal te ontwerpen :)

Update: geen .obj beschikbaar omdat het basis ontwerpen zijn, dan maar wachten tot eind van de maand :)
 
Omdat je dan vastzit aan de chiller inplaats van ingebouwde radiatoren, niet even mee te nemen want ik wil echt bij de volgende lan aanwezig zijn :snik
Staat te ronken als de pc aanstaat.
Dubbel energy verbruik, heb al 2500w voor de pc nodig (1500+1000), als ie dan ook nog eens 1000/watdanook aan hitte moet koelen.
4 kaarten en de cpu in een loop, 3de/4de kaarten krijgt nog steeds een verhoogde watertemp door de eerste 2.
Flow en lucht, de 500A was al niet te ontluchten zelfs met aleen de cpu en een D5 op standje 5 en met de gpu`s en dubbele pomp was het een ramp.

Heb nu een algemeen idee wat te doen, de uiteindelijke setup zal worden bepaald door het uiteindelijke bedrag aan het eind van de maand dat ik voor dit geintje apart kan leggen.
Zit nog steeds een beetje te dubben tussen de TH10A en de STH10.
STH10 kan 2 560 rads houden aan de bovenkant zodat er ruimte is voor 2 psu`s en tripple pomp/res aan de onderkant in een tripple loop (2 gpu`s per 560, 360 voor cpu)

Nog 2 weken voor het definitieve budget om de exacte hardware te bepalen voor laatste feedback :)
 
4000 watt chiller verbruikt ongeveer 450 watt stroom.
Ronken valt ook wel mee. Het is geen rotor compressor zoals de halea 500 heeft. Maar een hermetische. En je pc zal max onder full stress misschien 1800 verbruiken. Maar dat zullen slechts pieken zijn. Daarintegen kun je gewoon koolance koppelingen gebruiken zodat je m in 2 seconden kunt loskoppelen. En denk dat een case met twee 560 rads vol water zwaarder zijn dan 1 chiller van 16 kilo. Maargoed misschien dat je een trolley gebruikt voor het vervoeren :D
 
Had in gedachte een wielen setje van een buro stoel ofzo :)

Zie dat je die dingen zelf bouwt, even op de theoretische tour ;)
Hoe groot ongeveer is dan zo`n waterchiller unit van zeg 2500w?
Mischien een 200w voor de cpu ingebouwd

Ik wil alles in de kast houden en zonder dat alle stoppen in het huis springen lol
Desnoods kan er tussen de 2de en 3de gpu`s een radiator komen om tussentijds te koelen, maar zal wel zitten met een flow probleemje en zal dan moeten denken om een tripple/quad pomp setup of iets wat instelbaar is maar heel sterk.

Hou alles open tot eind van de maand, maar voor gemak neig ik toch naar radiators, maar dat komt ook door gebrek aan ervaring met chillers :)
 
Ja klopt maak ze zelf.

Voor de misschien wel 100ste keer. Jongens. Haal nou eens niet watt warmte met watt stroom door elkaar.. totaal wat anders. 2500 watt waterchiller.. rond de 250 a 280 watt stroom.

Zet maar eens een wattmeter tussen je pc.. valt reuze mee wat hij zal verbruiken. 1 stop kan (in theorie) 3600 watt aan. Dus dan heb je nog wel even te gaan.

Tussen de 2de en derde zal met een chiller (een goede dan :003:) geen radiator tussen hoeven ivm de (buitenlucht) warmer zal zijn dan het water dat erdoor stroomt. Dus dan zouden deze radiatoren het water juist meeverwarmen ipv koelen.

En pomp hoef je je niet echt druk over te maken. D5 met top zal genoeg zijn voor je flow. Tenzij je meters en meters slang ertussen gaat hangen.

Lees anders even op je gemak mijn topic door. (pagina 7 bijvoorbeeld) daarop staat de bevinding van wolfje.
Deze had ook een leuke setup draaien en zijn compressor ging om de 8 minuten voor 3 minuten aan.

En geloof me . 1 x 20cm fan van een chiller maakt minder herrie dan 10 x 12 mm fan van je rads :)

Als je een beetje had gelezen naar de specs van je 500a. Dan had je kunnen lezen bij de specs dat deze max 790 watt kan afvoeren op min 200 liter water.. Nu gooi jij geen 200 liter in je waterloop dus ga uit van maximaal 450 watt.. das 1 cpu en een vga. Nogal logisch dan dat hij constant aanslaat , ding heeft het ontzettend zwaar bij jou :).

Ps als hij stuk is stuur maar toe fix m wel even.
 
Bedankt voor de betere uitleg :)

Ik ga het in iedergeval laten bezinken.
Er zal een hele berg slang aan te pas komen omdat ik de chiller niet naast de pc wil hebben maar in een hoek bij de deur of raam om de warmte niet in de kamer te laten.
Vorige setup op de 580`s en aleen de cpu had ik al dik 10 meter slang (heen en terug) met snelkoppelingen dus flow zal wel een probleem worden met nog een grotere kast waar niet even snel een chiller naast zal staan :)

Ook na alle tijd hier te zijn en de builds van andere te zien, zou een normale koeling een leuke buildlog uitdaging zijn om iets leuk te maken daneven aan een chiller hangen, zeker met het idee dat ik al in gedachte had en de hardware voor wil aanschaffen om te knutsellen terwijl ik me weer de pleuris verveel in de ziektewet ;)

Voor eens wil ik een kast dat er toppie uitziet, inplaats van een halve werkplaats lol
Eind van de maand maar zien hoever ik kan gaan of anders in 2 delen doen met welke opties.

Geduld, wat een straf :075:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
B R9-290x system, Advise for watercooling setup please Advies Waterkoeling Setup 0
R Watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J Hulp watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 75
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
Tokke WaterCooling Setup Ivy bridge 3770k Waterkoeling 4
R Watercooling Setup < -€1000 Advies Waterkoeling Setup 18
T Watercooling: Iets in de setup veranderen Waterkoeling 3
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
P Nieuwe Watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 1
P €200,- Core i7 920 watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 7
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
D watercooling setup help Waterkoeling 22
T 1e watercooling setup 800d sli 580 2600k Advies Waterkoeling Setup 31
E watercooling setup Waterkoeling 16
M Advies/benodigheden watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 15
R Watercooling setup advies Advies Waterkoeling Setup 2
J Watercooling Setup Advies Waterkoeling Setup 28
K watercooling setup loopt leeg? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan