• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Watercooling hulp nodig

RKwant

Junior Member
Hallo mensen,

Ik ben toch maar van plan om te gaan waterkoelen na veel overwegen enz. Alleen ik ben helemaal nieuw met waterkoeling, heb wel een H50, maar dit is toch niet alles. Dus ik zou graag jullie hulp willen.

Ik heb een Corsair 800D kast, dus dat lijkt me een prima kast voor waterkoeling.

Ik wil in eerste instantie alleen mijn cpu waterkoelen.

Mijn hardware
Core i7 860
MSI P55-GD-65
Corsair 4Gb ddr3
Corsair 800D
Corsair HX750W

Ik heb ongeveer een budget van 200 euro, en heb 0,0% ervaring met waterkoelen of hoe je het moet bouwen.
Eisen aan de waterkoeling heb ik niet echt, als ik het maar wel makkelijk kan vervangen later voor betere/stillere onderdelen.

Alvast bedankt &
Met vriendelijke groet,

RKwant
 
Is wel wat zo'n setje, maar het is misschien beter als je het door iemand van dit forum laat samenstellen, dan is het misschien goedkoper, of betere prestaties, want zoals RKwant meldt, wil hij in eerste instantie alleen de cpu gaan koelen, dus laten misschien meer. Dan is het wellicht beter om meteen een 360 rad te pakken.
 
Zo kant en klaar setje is wel heel erg handig inderdaad, en de prijs valt me nog mee! Heb ik dan echt alles wat ik nodig heb?

En samenstellen mag natuurlijk ook, ik zal nog eens kijken wat voor reactie's ik krijg.

Tot zover bedankt.
 
Okee, dus ik zou dan wat beters moeten hebben... iemand suggesties:D? Zelf samenstellen mag ook, alleen dan wel echt helemaal compleet, want moet puur op jullie vertrouwen dat het allemaal goed komt!
Maar ach, eens moet de eerste keer zijn hea
 
XSPC Dual bay reservoir pomp is al wat krachtiger, maar heeft niet echt een hoge opvoerhoogte. De Laing DDC is een zeer krachtige pomp, kost 55 euro.
Dan moet je wel een reservoir hebben, bijvoorbeeld de XSPC reservoir-pomptop. Die monteer je gewoon bovenop je DDC.

Radiatoren heb ik niet zo gek veel verstand van, maar regels is: hoe dikker, hoe beter hij presteert. Voor alleen je CPU zal een dikke 120 rad voldoende zijn, hoewel hij dan niet heel veel beter zal presteren dan een goede luchtkoeler. Beter voor alleen cpu is een 240 rad. Wil je later ook nog je graka koelen, dan is 360 misschien beter, hoewel het ook met een 240 kan. Temps zullen dan uiteraard wat minder zijn.
 
je moet ook eff voor jezelf nagaan wat voor slangmaat je wilt gaan voeren?

1/2 of 3/8 ? (1/2 is dikste)

persoonlijk zou ik gelijk voor een dikke 360 rad gaan...
(past in 800D )

ikzelf heb de xspc RX360 in me 800D (aan bovekant gemonteerd past prima... bovenste drive kan je alleen gebruike voor een fan controller.. ivm dvd drive's dan tege je rad aankomen)

pomp? uhmm dunno... ben er zelf ook nog niet helemaal uit...
Laing DDC-1 MCP350 + Top Actie
dit is een actie... en kan je kiezen uit een x aantal top's voor je pompje...

echter met de rx360 + pomp zit je al rond de 150,-
dan komen er nog fittingen resovoir en slang bij...
en uiteraard CPU blokje... (watercoool heat killer nemen !!!)

slang...+/- 10,- p/m je hebt gauw al 3 meter nodig...
fittingen... dunno welke je wilt?

denk dat je je budget wel wat moet opschroeven naar 250 - 300 euro...

(ga wel gelijk voor een 360 rad dan kan je later altijd uitbreiden zonder echte super kosten te maken)
 
mwa het is opzich niet heel moeilijk...

alleen het is een te dure hobby..

het is niet zo van ik wil 200 uitgeven.. en niet meer...
het werkt verslavend...
maar kijk goed WAT je wilt... en HOE je het wilt...
verkom zoals mij dat t uit de hand loopt.. en dat je achteraf toch spijt heb... en denk shit... had ik nu maar dit... of dit of dit genomen...

voorbeeldje...

#9986 Afgerond en verstuurd Donderdag, 24 December 2009, 16:46 3 €54,96 (resovoir en wat koppelingen)

#11227 Afgerond en verstuurd Zondag, 14 Februari 2010, 16:02 19 €231,07 (cpu en mobo wc blocken... + FESER fittingen temp sensor)

#11263 Afgerond en verstuurd Dinsdag, 16 Februari 2010, 16:25 3 €56,12 (tygon slang.. ivm feser fittingen etc.)

#11414 Afgerond en verstuurd Dinsdag, 23 Februari 2010, 15:24 1 €92,88 Vloeistof 1L + 45 en 90 grade FESER fittingen

#12065 In behandeling Donderdag, 25 Maart 2010, 13:58 10 €228,66 Vloeistof 2L erbij (waarvan 1reserve) Flowmeter fan controller 140mm fan etc. etc etc.)


hiervan heb ik denk toch zo een 150-200 euro... gekocht... waarvan ik het later toch weer vervangen heb... voor wat beters...

met name de Feser koppelingen... ik heb nu "rechte" stukken echt in overvloed... (kan geen kwaad) maar is wel zonde geld ivm ik ook veel gebruik maak van 45 en 90 grade... stomweg... had ik ze eerst NIET gezien in de webshop...
(dus kijk goed... wat je wilt en hoe je het wilt... )

maar ik denk... dat jij zo een kleine 300,- kwijt bent en dan heb je al wel een "goede" setup.. met evt. uitbreidingsvermogen
 
Maar kun je misschien ook voor mij op een rijtje zetten welke onderdelen je nodig hebt, en waarvoor ze dienen?

300 euro is wel vrij veel geld... kan het niet rond de maximaal 200 en dan beetje bij beetje upgraden?

Klopt deze routine of zie ik het verkeer: Pomp>cpu blok>radiator>pomp enz enz? of mis ik iets?
 
Volgorde is meestal.

POMP > CPU > RAD > RESOVOIR > POMP

ga je later bv. je vidkaart toevoegen... kan je de vidkaart VOOR of NA de CPU zetten...

zoiets... ongeveer...

Met Feser slang... 1/2
en Feser koppelingen (zijn redelijk aan de prijs)
cpu = 2
rad = 2
reso = 2
pomp = 2

dus 8 fitting totaal... (setje van 4 is 18,99)
je kan evt. dus ook 45 grade fititngen nemen (8,- ps.t)

http://www.highflow.nl/index.php?target=cart_lists&mode=send_cart_list&cart_list_id=1210&hash=a11f48e848c2670a789e3c4bc924eb32

Producten: 12
Subtotaal: €293,10

dan heb ik nog "voorzichtig" besteld.. maar wel gelijk goede producten...

RX360 rad = MUSTHAVE

fittingen kan je evt. nog op bezuinigen...

met 8 normale fittigen.... + koolance klemmen =
Producten: 26
Subtotaal: €283,84

schroeffittingen zijn 1,- duurder...

je kan evt. op resovoir besparen door een fillport te gebruiken (raad ik persoonlijk af)
scheelt mischien ook 10 a 20 euro



Owja....

HIER ZITTEN NOG GEEN FANS BIJ !!!

3x120 fans = ook zo een kleine 30 euro... lmao... (met led's)
maar je kan eerst ook normale fans gebruike en later upgrade naar evt. led of shit.. of gewoon normale.... hehe
 
Pak gewoon de goedkoopste yate loons. Lekker stil en niet duur.
Voor de slangkeuze: 3/8 ID is wel wat makkelijker met bochten maken, omdat de slang dunner en dus soepeler is. 1/2 ID is wel wat robuuster, dus als je scherpe bochten wilt maken zonder fittingen raad ik je 1/2 ID aan. 3/8 ID knikt wat sneller bij scherpe bochten.
 
Pak gewoon de goedkoopste yate loons. Lekker stil en niet duur.
Voor de slangkeuze: 3/8 ID is wel wat makkelijker met bochten maken, omdat de slang dunner en dus soepeler is. 1/2 ID is wel wat robuuster, dus als je scherpe bochten wilt maken zonder fittingen raad ik je 1/2 ID aan. 3/8 ID knikt wat sneller bij scherpe bochten.

je spreekt je eige tegen in je eige tekst lol...

neem je tygon slang dan valt het knikken wel mee...
zover ik weet ook met feser slang...

die masterkleer rommel knikt wel snel...
maarja dan gebruik je voor echte scherpe bochten knikveren...
(echter gaat die masterkleer NIET samen met SCHROEFFITTINGEN dit omdat de masterkleerslang te "dun" is om goed te klemmen)



Volgorde is meestal.

POMP > CPU > RAD > RESOVOIR > POMP

ga je later bv. je vidkaart toevoegen... kan je de vidkaart VOOR of NA de CPU zetten...

zoiets... ongeveer...

Met Feser slang... 1/2
en Feser koppelingen (zijn redelijk aan de prijs)
cpu = 2
rad = 2
reso = 2
pomp = 2

dus 8 fitting totaal... (setje van 4 is 18,99)
je kan evt. dus ook 45 grade fititngen nemen (8,- ps.t)

http://www.highflow.nl/index.php?target=cart_lists&mode=send_cart_list&cart_list_id=1210&hash=a11f48e848c2670a789e3c4bc924eb32

Producten: 12
Subtotaal: €293,10

dan heb ik nog "voorzichtig" besteld.. maar wel gelijk goede producten...

RX360 rad = MUSTHAVE

fittingen kan je evt. nog op bezuinigen...

met 8 normale fittigen.... + koolance klemmen =
Producten: 26
Subtotaal: €283,84

schroeffittingen zijn 1,- duurder...

je kan evt. op resovoir besparen door een fillport te gebruiken (raad ik persoonlijk af)
scheelt mischien ook 10 a 20 euro



Owja....

HIER ZITTEN NOG GEEN FANS BIJ !!!

3x120 fans = ook zo een kleine 30 euro... lmao... (met led's)
maar je kan eerst ook normale fans gebruike en later upgrade naar evt. led of shit.. of gewoon normale.... hehe
 
je spreekt je eige tegen in je eige tekst lol...

Volgorde kwaliteit (minder -->beter): Masterkleer - Feser - Tygon

Ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg dat de dunnere slang wat makkelijker met bochten maken omdat hij wat soepeler is, maar je moet natuurlijk niet hele scherpe bochten gaan maken. Dikke slangen zijn gewoon wat stugger en dus moeilijker om bochten mee te maken.
Pas gewoon op met scherpe bochten, dan kun je gewoon 3/8ID gebruiken.
 
mwa... 1/2 masterkleer is niet stug.............
maar t knikt wel als een gek....

hoe stugger hoe minder kans op knikken...

maargoed.... tygon R3603 (duurste 1/2 slang) knikt ook... (trust me i know)

zelfs "anti knik tuinslang" heeft een knikpunt.... :)
voor erg scherpe bochten b.v. van mosfets naar mofsets op mobo = knikveren..
of 45 grade fittingen gebruiken.... scheelt je een hoop elende.. en staat ook netjes...(alleen dure fittingen)
 
Eigenlijk ben ik het totaal eens met ShockRaver, waarom?

Je budget voor jouw "eisen" is nogal laag, dus beste is iets opschroeven.

Kwa slangen zouw ikzelf 3/8e nemen omdat je daar lekker mee kan spelen in een setup zonder al die dure extra koppelingen waardoor je dus geld bespaar in jouw situatie.

masterknik(haha) aan de kant laten liggen en gelijk voor Feser slangen(in alle kleuren van de regenboog) aan schaffen wil je zeker zijn van kwaliteit neem Tygon, maar die is aleen maar zwart/doorzichtig.

Zet alles goed op een rij, ik adviseer je om nog even te sparen en daarna alles JUISTE spullen in 1x aanschaffen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
S Beginner Watercooling! Hulp nodig op paar vragen Advies Waterkoeling Setup 37
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1
J Hulp watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 75
W HAF X Hulp voor watercooling Waterkoeling 3
W hulp bij aanschaf watercooling xbox360 Advies Waterkoeling Setup 7
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
D Watercooling cases Advies Waterkoeling Setup 7
P gtx 980 SLI watercooling Waterkoeling 3
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
B RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R Thermaltake watercooling componenten. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
D asus gtx 780 direct cu2 oc. met stock watercooling en bracket Waterkoeling 2
K Watercooling setup: Pentuple setup Advies Waterkoeling Setup 26
B pc build custom watercooling Gallery & Build Logs 5
T 7870 crossfire watercooling NOOB Waterkoeling 16
B probleem met watercooling loop Waterkoeling 34
R Watercooling (Finaly...) Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan