• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterblokken overgekocht: corrosie?

Hey mede HF-ers,

Heb afgelopen week een SLI setup van iemand overgenomen op Tweakers en daarbij losse bijbehorende fullcover waterblokken. Het betreft een Acetal Nickel versie van EK: http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga...-series/ek-fc570-gtx-se-acetal-en-nickel.html, ik gok even snel rev.1.0 omdat de kaarten al 16 maanden oud zijn.

Nu trok ik ze ff open en zag het onderstaande.

2cie51u.jpg


Dat blauwe is gewoon koelvloeistof, niks aant handje, maar er zit ook vaste witachtige meuk op. Ik krijg dat met geen mogelijkheid eraf. Is dit gecorrodeerd of is het iets anders, kunnen de experts hier iets over zeggen? En kan ik het nog op enige manier weg krijgen of is het een onbegonnen zaak?

Bedankt alvast!

marcel87 :)



Edit:
Oh ja, wat ik heb geprobeerd is met een tandenborstel en een sopje met afwasmiddel te poetsen. Ook een stukje heb ik met verdund schoonmaakazijn gedaan, maar ook dat hielp niks. Vooralsnog maar ermee gekapt en eerst ff hier om advies vragen.

Het acetal is overigens vrij snel schoon, met een beetje sop waren ze weer glad, dus er is iets duidelijk met het metaal.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me oxidatie.
In principe geen ramp (hoewel het natuurlijk niet echt hoort), als het maar niet het materiaal 'in' oxideert, de diepte in zeg maar.
De bovenste laag van een materiaal kan altijd oxideren, dan heeft de contact laag gewoon gereageerd en is de rest veilig.

Als het gaat flaken is het een erger probleem.
Je zou sowieso kunnen proberen een mail te sturen naar EK of dit niet onder garantie valt voor ze.
Gezien je ze open gemaakt hebt lijkt die kans me nihil.
 
Haha nogmaals bedankt!

Wat bedoel je exact met flaken? Ik kan het ff niet vinden met Google, mss dat ik verkeerd zoek... Bedoel je iets als scheuren/openbarsten van de nickellaag? slik :/

Geen garantie ws idd, maar hoe kan je er anders achterkomen of de blokken nog goed zijn. Een endoscoop heb ik niet, wie wel, jij? Nee maar serieus, dat kan toch niet?
Plus dat dit waarschijnlijk de eerste uitgave was. De kaarten zijn van omstreeks september 2011 volgens de verkoper (die ze zelf in een compleet systeem had gekocht incl. WC setup). In die tijd was toch ergens dat verhaal van die slechte nikkelblokken, dat EK ook allemaal nieuwe revisies ging uitbrengen? hmmz

Mja ik hoor wel wat je ervan denkt... of iemand anders. ;)
 
Over de werking van je blok hoef je niet in te zitten want moet of zonder flaking of een beetje oxidatie werken ze gewoon, alleen voor het zicht is het wat minder maar je kijkt toch niet op de gpu blokken.

Gebruik gewoon een vloeistof met corrosie bescherming (zo goed als elke pre-mix vloeistof)
probeer de corrosie vlekken een beetje weg te poetsen met zilverpoets ofzo.

Als het echt flaken is zo je nog wel bij EK kunnen proberen, maar ik zou niet weten of ze dat nog steeds doen, en je foto is niet duidelijk genoeg om het echt allemaal goed te kunnen zien.
 
Flaking is wanneer hele stukken nikkel gewoon loslaten in vlokken (=flakes).
Daar heeft de EK nikkel legering inderdaad een paar batches last van gehad

17-gtx570flake3.jpg


Voor je blok is het nog niet eens zo'n ramp want onder die nikkellaag zit gewoon koper en dat doet het net zo goed,
maar al die vlokken nikkel in je loop zijn niet zo goed voor andere onderdelen en dan met name je pomp.

Op je blok zat ook zo'n mooi stickertje -of hoorde in ieder geval te zitten- met EK Quality Check.
Als je die doorbreekt is je garantie technisch gezien verlopen.
Nu kan je natuurlijk inderdaad niet weten hoe je blok uitziet tenzij je dit openmaakt, dus het is een beetje een spelletje met EK hoe dat nou precies zit.
 
@ Sanders:
Hm oké, ik zal het dan wel in de gaten houden. Heb ze nog niet in gebruik, maar dat komt op (korte) termijn wel. Voor wat ik nu zag is het alleen zo'n wit-achtig laagje, geen stukjes eraf of die al zijn ingescheurd en binnenkort eraf zouden springen.

@ Thierry:
Nee idd, de werking zal er niet anders om zijn, maar voordat ik ze erop gooi wil ik ff zeker zijn dat het goed zit. Goede tip van die zilverpoets, ga ik misschien nog eens proberen. ;)
 
Ik heb laatst (enkele weken geleden) nog zilverpoets geprobeerd, die had mn moeder toch nog staan toevallig. Helaas hielp dat maar beperkt, alleen een klein beetje dat je zag dat het iets minder wit werd. Mja je krijgt er meer zooi van dan dat het helpt, dus dat andere blok heb ik dan maar zo gelaten.

Jammer is het wel, maar dus blijkbaar vrij weinig meer aan te behalen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, dat was me ook al een hoop waard. :)
 
Marcel, je hoeft je er geen zorgen om te maken om dat beetje oxidatie.
Waarschijnlijk had de vorige gebruiker verschillende soorten metaal in de loop zitten die dus gaan reageren met elkaar. (alu - cu)

zorg ervoor dat je een goede koelvloeistof gebruikt met corrosie bescherming en geen metalen mixt in je loop dan zal de corrosie zich niet verder verspreiden.
 
Hee lees je reactie net pas.

Ja inderdaad, plus de vorige gebruiker had alles compleet bij een pc-bouwer gekocht en zelf onvoldoende verstand van WC. Ik vroeg nog of ie zo'n silvercoil had gebruikt, maar dat was onbekend voor hem. Dus het zal wel hebben gereageerd met elkaar inderdaad, had niet gehoeven... zonde van die dure blokken. ;)
 
Daar was vorig jaar toch een hele ophef over. EK had gewoon inferieur materiaal gebruikt maar gaf de schuld tussenn de spanning welke ontstonden bij het gebruik van zilver kopellingen in combi met nickel op koper, terwijl als je een tabel erbij pakt er erg weinig spanning ontstaat en andere merken hadden er geen last van. Je fouten toegeven is moeilijk blijkbaar. Maar nickel wordt nog massaal gebruikt en zilverkoppelingen ook, en ik zie zelden iets bij andere merken. Mja misschien wordt er teveel gespeeld met toevoegingen of kant en klare goedjes. Het leukste is nog wel het 100% niet geleidende water waar he belachelijk veel voor betaald. Een keer je rig door en ionen zitten erin hoor. Gewoon gestillerd water met een minimale anti-corrosiemiddel, maar dat kan op natuurlijke basis en je bent klaar.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason EK-Quantum Vector² Strix RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² FTW3 RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Magnitude D-RGB waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Vector RTX 3080/3090 Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy Tot 40% korting op EKWB RTX 2080 en Radeon VII GPU waterblokken! HighFlow Computer Cooling Shop 4
Hightower Barrow gpu waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy NVIDIA RTX 2080 Waterblocks / Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy 40% Korting op Fittingen met EKWB Supremacy EVO waterblokken HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Nieuwe EK-Supremacy sTR4 AMD Threadripper waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy ASUS ROG Rampage VI Extreme / Apex Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy XSPC RayStorm NEO CPU waterblokken, met RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy AMD Threadripper Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy NVIDIA GTX1080 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
FactoryDefaults [TKA-GPU]2X KFA2 GTX 980 HOF + waterblokken Verkocht 3
Hightower Liquid extasy waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 41
M Leds van waterblokken en D5 Pomp + Lamptron Touch Waterkoeling 12
Hightower GTX 970 Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 35
WiSK GTX 980 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 24
Mannozels Diversen waterblokken en 1 ddc pomptop Verkocht 4
Freddy Nieuwe EKWB Supremacy EVO CPU waterblokken! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Opruiming! OP = OP, behuizingen, accessoires, waterblokken en meer! HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Extreme korting op waterblokken voor oudere hardware! HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Gebruikte GPU waterblokken tegen dumpprijs HighFlow Computer Cooling Shop 10
D [VERKOCHT] 2 x GTX 580 (+ EK waterblokken + orginele luchtkoelers) Verkocht 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
sir serial GTX690 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
T AMD Radeon R9 290X en waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
NAVYVIPER [Gezocht] 2x waterblokken gtx 570 dc2 Gevonden 2
sir serial GTX 780 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Hightower waterblokken voor de asrock extreme 9 x79? Waterkoeling 0
X Zijn er waterblokken voor ASUS GTX550TI DC? NVIDIA 6
k.3nny [VERKOCHT] 2x HD5870+ek waterblokken&ori Verkocht 11
Marcel2102 Waterblokken voor ASUS Sabertooth X58? Waterkoeling 3
Luculenus HD7970 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 73
M waterblokken voor de Gtx 560 ti Waterkoeling 5
the_cyberspace Advies waterblokken northbridge en raid controller Advies Waterkoeling Setup 5
T Gigabyte P55-UD6 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
S GTX590 waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
Sw333t Waterblokken voor socket 370 (Pentium 3) Waterkoeling 7
JeanPaul Waterblokken voor MSI P55 GD65 ? Waterkoeling 4
Freddy GTX295 Single waterblokken in de aanbieding: 50% Korting! HighFlow Computer Cooling Shop 5
KnuX Heatsink van geheugenmodules verwijderen, voor installatie RAM waterblokken Handleidingen en Installatie Tips 11
Colossus Corsair Dominator RAM Waterblokken / Koelblokken Waterkoeling 33
S EK GTX275 Acetal waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
C GTX 295 v2 (Single PCB) waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 26

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan