• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Water beter dan lucht?

Jordyyyyy

Junior Member
Hallo,

Ik hoorde laatst van iemand dat een goede luchtkoeler zoals de scythe mugen2 bijna net zo goed koelt als een waterkoeling set.
Is dit waar?
Ik bedoel ermee met overclocken, wat is er dan beter?
 
waterkoeling. Kan veel meer warmte afvoeren, dus wat die iemand zei is onzin.

Als je kijkt naar prijs/prestatie is luchtkoeling wel beter aangezien je voor een goed beginner watersetje wel een paar centen kwijt bent.
 
In de basis kun je met een relatief simpel WC setje al aanmerkelijk winst
halen t.o.v. een high-end lucht koeler, zelfs als je "stock" draait zo als ik.

Ik heb in principe het XSPC WC setje van 109,99 maar dan met een budget
MagiCool 360 rad.
Daarbij koel ik dan ook nog een "stock" EN8800GTX die ik schappelijk van
marktplaats geplukt heb.
Benchen e.d. doe ik niet maar de eerste test is een controle in het bios.
Na een uur bleef de boel op 26°C hangen bij een kamer temp van minstens
zo'n 21°C.
Ok , het is al met al duurder dan lucht maar haal dat maar eens met een
high-end luchtkoeler die net zo stil is. Stil was mijn enige doel.
Onder de rad hangen 3 stuks Nexus 12cm PWM fans die op minimum RPM
draaien.
Daar heb ik eigenlijk spijt van, Artic Cooling draaid langzamer en kan de
boel ook wel koud houden op "stock speed" (AM2 Athlon 2x @ 2,7GHz).

Dit WC setje verslaat makkelijk een Skythe Ninja 2
 
Hallo,

Ik hoorde laatst van iemand dat een goede luchtkoeler zoals de scythe mugen2 bijna net zo goed koelt als een waterkoeling set.
Is dit waar?
Ik bedoel ermee met overclocken, wat is er dan beter?

bijna bijna....
iets bijna overleven is nogsteeds DOOD :p
bijna is een zeer ruim begrip...
de eene vind het bij load temps 10 graden bijna de andere 2/3 graden....

ik kan je vertellen hoe een krachtigere (meer stroomverbruikende) cpu hoe groter het verschil word tussen waterkoeling en lucht....

zoals eerder gezecht zal lucht altijd prijs/performance winnen... een redelijk goede wc set is al gauw 200 euro en een goede luchtkoeler eerder 50 euro... het is gewoon een kwestie van je prioriteiten stellen ;)



maar... WEES GEWAARSCHUWD eenmaal beginnen aan waterkoeling is eraan verslaafd zijn voor het leven ;) :D kan iedere waterkoeler hier op het forum je zo vertellen ;)
 
haha idd dope, ik dacht ooit eens lekker terug te gaan op lucht, maar het lukte gewoon niet. water addicted !:icon_pidu:

Maargoed, wil je een beetje wc set die goed mee kan komen voor je cpu en gpu zit je al gauw tegen de 400-450, als het niet nogmeer is.

Het is inderdaad maar net hoeveel geld je ervoor over hebt, ik doe het niet echt voor de prestaties en stilte enzo, alleen is dat zeer mooi meegenomen :D

Je betaald eigenlijk ook voor de looks, en om er lekker bij te horen, appart te zijn en ga zo maar door. Vergeet niet de "patsfactor" op lans :106: En natuurlijk dit forum waar heb Ubergezellig is!

Je betaald dus niet alleen voor de temps/stilte, dat is wat de meeste mensen denken. Er zit veel meer achter!:007:
 
je zou op je cpu een goeie koeling kunnen hebben op lucht, kijk maar naar chiller :p

maar, gooi je er meer tegen aan zoals 1 of 2 gpu`s, nb/sb, geheugen en mofset dan wordt luch koeling in de pan gehakt :p

denk dat het algemene verschil tussen een normale lucht gekoelde gpu en water gekoelde gpu al dik in de 40 graden loopt :D
dan hebben we de cpu in de loop, nb/sb, geheugen en mofs, voor het zelfde geld om dat alles op de zelfde temps te krijgen als op lucht, dat je al een behoorlijk leuk wc setje hebt samen gevoegd
een 360 rad zou het allemaal op mooie temps kunnen houden zonder overclocken en een heeeeeel stuk stiller :D


mja, blijft een bodemloze hobby zodra je het eerste onderdeel in huis hebt :081:
 
Het gaat mij erom dat het koeler is een een beetje stiller.
Want nu zit ik met mijn overclock met een ttemperatuur probleem, hij wil niet hoger als ie t warm krijgt:p
Dus ik wil gewoon weten of je met waterkoeling veel koeler bent dan met lucht?
Heb hier m'n gelapte C2D E8400 met Zalman CNPS9700 cooler, maar wordt te warm.

Ik had ook deze gezien: NorthQ 3580 Siberian Tiger CPU
Is deze ook beter dan mijn zalman?
 
Prolimatech Megalahems, is zeker weten de beste lucht koeler op dit moment.
Ik heb ook de 9700 gehad en was om te huilen zo luid, + koelen was er niet echt bij...
Nooit meer een Zalman CPU koeler dus voor mij...

Toen beetje opzoek en werd vanuit meerder hoeken aangeraden om de Prolimatech te halen en tot nu toe nog geen spijt ervan gehad,
geen enkel moment.
Draait nu 61 graden met 1,424 V @ 4,32 Ghz
En dat is met 'slechts' een zalman F3 fan, als je een 3000 rpm fan hierop knalt gaat hij nog beter maar vind dit wel een stille oplossing :)
 
Uiteraard :D
en dat voor een leuk prijsje, 50 euro zonder fan, dus eige keuze fan zit je op 60 eur, das net zo duur als een H50, maar dan beter (A)

Als je voor waterkoeling gaat, zowiezo niet zown standaard ding nemen.
True, het is goedkoper en makkelijker, maar je mist imo totaal het punt van waterkoeling.
Als je serieus voor waterkoeling gaat kunnen de mensen hier een mooie set samen stellen,
maar reken dan wel op minstens 200 euro voor de CPU, als je een beetje voor kwaliteit gaat.
 
Ik ben niet bekend met de NorthQ, daar kan ik je niks over zeggen,
voor de rest:

Prolimatech is beter dan de H50, blijkt uit meerdere tests.
En ik heb een test gezien waarin de Noctua met 2 fans de Prolimatech met 1 fan klopte, de prolimatech hebben ze dan niet met 2 fans getest,
maar Noctua vs. Prolimatech met beide 1 fan won de Prolimatech dan weer.
Dus trek zelf daar maar je conclusie uit :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D EK Water Blocks EK-Quantum Kinetic TBE 160 DDC PWM D-RGB - Acetal Te Koop 1
LoyalFoxx Mystic Fog | EKWB | houdbaarheid en gedestilleerd water Waterkoeling 2
R Water cooling Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Magnitude sTRX4 Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
Jason Bitspower Water Tank Hexagon 34 With RGB - BP-WTH34AC-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
Agokas79 Agokas79/Angelo kasiaris/First sff water-cooled pc. Waterkoeling 2
Jason EK-Classic GPU Water Block Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
Thim geen water circulatie. Waterkoeling 12
Jason Singularity Computers Arterial Dual 560mm Water-Box - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Singularity Computers - Arterial Dual 560mm Water-Box HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Suggestion: Bitspower air-exhaust (automatic) and water-exhaust fittings HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Jason EK-Quantum Vector RX 6800/6900 D-RGB Water Block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Classic VGA Water Block for GeForce RTX 3080 & 3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
V Water Block for Aorus 2070 Super? Waterkoeling 12
P Water koeling voor mijn Radeon VII grafische kaart 100% beginner hier sorry;) Advies Waterkoeling Setup 4
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
R Demineralized water for coolant Waterkoeling 1
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M vraag over EK-KIT X240 Performance Water Cooling Kit Waterkoeling 2
anub1s18 hoe lang kan je gedemineraliseert water zonder toevoegingen gebruiken? Waterkoeling 1
M Nieuwe build weinig tot geen water retour in res. Waterkoeling 30
Freddy Bitspower Water Cooling Kit Merge Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S terug trekkend water?? Waterkoeling 11
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
S Water koelvloeistof aanvullen Handleidingen en Installatie Tips 2
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
N Bitspower 300 mm Water Tank HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Bas9466 Thermaltake Pacific M3 Motherboard Water Block voor msi z170a gaming 5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
S Oplossing voor Algen en Microben in water? Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan