• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

wat voor Waterkoelings radiator voor mijn PC-opstelling?

joostgvk

New member
Beste mensen,

Ik had een vraagje.

Ik ga over een tijdje een nieuwe pc opstelling in elkaar bouwen en daarvoor wil ik een waterkoelings installatie gaan aanschaffen.

De pc kast zal een CoolerMaster Cosmos 2 worden ( met dus ruimte boven in voor een WaterKoelings installatie)

Hij zal de CPU en de Videokaart moeten gaan koelen.
Het gaat dan om een ATI Sapphire HD7970 videokaart en een Ivy Bridge CPU (van Socket 1155 of 2011 )

Mijn voeding is er een van coolermaster met maar liefst 850 watt mocht dat nuttige info zijn:idea:

Ik zoek iets wat stil is en voor goede OC mogelijkheden zorgt.

en ik zeg altijd , kwaliteit boven quantiteit ;)
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat is wel een hele open vraag.

Om maar even het standaard antwoord te geven:

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/Waterkoeling?



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Bedankt voor deze informatie, je hebt ook helemaal gelijk. Met deze tips kan ik zelf aan de slag en inplaats van dat ik simpelweg op een makkelijk antwoord wacht. :116:

van wat ik tot nu toe heb gelezen staat "swiftech" me wel aan.
Maar ik moet hiervoor echt mn tijd nemen om het allemaal uit te zoeken, maar het uiteindelijke resultaat zal me dan ook wel bevallen ;)
 
Dan kan je zeker deze uitgebreide review niet overslaan: http://forum.highflow.nl/f18/bundym...r-360-roundup-16-models-tested-english-12028/

Hier zie je dat de EK Coolstream het middelmatig doen, dus hoewel niet slecht zal het niet de beste keus zijn.
Je ziet ook direct dat niet elke radiator hetzelfde presteert bij andere fan snelheden.
Ik zoek altijd een radiator uit die het goed doet van 1200 tot 2000 rpm, omdat dat de range is waar ik altijd wel in zit.
Wil je stiller of specifieker gaan kan je een radiator uitkiezen die bij jouw gewenst niveau het beste presteert.
 
Ik zou eerst nog eens overwegen of je wel een Cosmos II wil voor je waterkoeling. Ik weet niet hoe het met de rest van de kast zit, maar bovenin heb je iig niet bijzonder veel ruimte voor een dikke radiator.

Plaatje van CM website:
cosmos2_water-cooling_590x442.jpg


Als ik dit plaatje zo zie, moet een 360 rad er wel in kunnen, maar alsnog: je zal redelijk beperkt zijn in de keus van je rad doordat ie zo dun moet zijn..

cosmos2_upper-cover_590x442.jpg
 
wat ik tot nu toe heb samengesteld

EK-Supreme HF - Full Nickel
EK-FC7970 - Acetal+EN (Nickel)
EK-PSC Fitting 13mm
EK-DDC X-RES 100 - Acetal
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2
Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - WHITE
Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN

Zou dit in mn cosmos 2 kast passen? je mag het lijstje altijd iets aanpassen zodat het allemaal klopt.
En onderdelen die ontbreken kun je natuurlijk ook aanvullen ;)
 
Met wat ingrepen kan er een dun 480mm rad bovenin geplaatst worden. Voor de spullen die jij wilt gaan koelen is een 360 of die 2x 240mm al voldoende. Ik weet niet of er een 360mm bovenin past zonder aanpassingen (@mods). Dikkere rads passen zeker niet bovenin.

Maar meer info hieronder van de meester van de coolermaster cases: coolmiester


Cosmos II (Liquid Edition) - RRTech...The SOURCE for Extreme Liquid Cooling

given its size i think a few will be a tad disappointed that according to the manual, it can only accommodate two 240 radiators (one in the base and one in the roof) which simply isn’t enough in my opinion for a case this size which is why mine now has two 240’s in the base and a 480 in the roof.

2x 240 onderin:
cosmos_II_1026.jpg


En de 480mm bovenin:
Cosmos_II_200.jpg


Cosmos_II_201.jpg


Cosmos_II_203.jpg


Its also worth mentioning that due to the motherboard locating so close to the ceiling of the chassis, you can also only use a slim radiator like the XSPC EX series as anything thicker will hit the motherboard and those hoping to run push/pull, forget it.

XSPC EX: Dimensions: 121 x 35.5 x 155mm (WxDxH)
 
Dit is mn huidige samen gestelde lijst. wat vind je ervan en zou je iets anders doen , zoja wat dan?

Cooler Master 120MM R4-L2R-20AG-R2 2000RPM Green of Be Quiet! 120MM Fan SilentWings PWM
XSPC RS360 Black ( top )
2 x XSPC RX240 Black ( in de kelder van de cosmos 2 )
Koolance Reservoir/Pump, RP-1005
EK-Supreme HF - Acetal+Nickel
Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - ACID GREEN
Lamptron Liquid Hose Clamp - Black 3/4 ID
Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN
2x 13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Bitspower Schroeffitting 90 graden Rotary - G1/4 Matt Black BP-MB90R2LCPF-CC5
2x 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black
FlexLight SMD Leds - 30x 2mm Leds UV - 60CM
EK-FC7970 - Acetal+EN (Nickel)
EK-VGA I/O bracket HD7970 ( is deze echt nodig? )
Slangknipper (10-40MM)
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
PrimoChill Flexsleeve Kit GREEN
 
Laatst bewerkt:
K-FC7970 Backplate - Black [3831109856192] ( is deze nodig?)
Deze is niet noodzakelijk. "serves as an aesthetic add-on" en "also provides passive cooling for the backside of voltage regulation module (VRM)." Vandaar dat er thermal pads bij zitten. :)
Maar meer voor de show dus. Als er een beetje luchtstroom boven de kaart aanwezig is, krijgt het VRM gedeelte net zo goed passieve koeling. De thermal pads zitten er denk ik alleen bij omdat zonder deze de backplate die passieve koeling van de achterkant van de kaart juist tegen zou houden. ;)
Maar kort gezegd: backplate: optioneel

EK-VGA I/O bracket HD7970 ( is deze echt nodig? )
Deze heb je alleen nodig als je het slot boven de kaart gebruiken wilt.


zou je iets anders doen , zoja wat dan?

Omdat je voor stilte gaat: stillere fans met minder rpm nemen of de fans die je hebt uitgezocht aan een fancontroller koppelen.

Naast stilte wil je ook ruimte overhouden voor een OC. Voor betere temps tijdens load is een extra 120mm aan rad ruimte denk ik niet helemaal overbodig. Zeker nu je zo te zien ook je moederbord wilt gaan waterkoelen.

Je zou dit kunnen doen door of een 360 bovenin samen met die 120 ook daar bovenin aan de achterkant
of een 240 bovenin en een 240 onderin. Die bays daaronder kan je er gemakkelijk uit klikken en dat deurtje ook. Als het goed is zit er zelfs een bracket bij de kast waarmee je op die plaats een 240mm radiateur kan bevestigen.
Die laatste optie geldt natuurlijk alleen als je die ruimte niet nodig hebt voor hdd's.


Zo te zien past er nog wel een 360 radiator bovenin:

top-removed-620.jpg


cooler_master_cosmos_ii_interior_top.jpg


Dat gaat dan zo te zien wel net ten koste van wat ruimte van de bovenste 5.25" bay. Daar zou dan nog genoeg ruimte over moeten zijn voor eventueel een fancontroller.
 
Dan laat ik de mobo waterkoeling wel achterwegen.
Het gaat me voornamelijk om de CPU en GPU. de stock koeling voor het moederbord kan toch al evengoed koelen als met waterkoeling ( dat had ik ergens gelezen over de Asus Rampage Extreme X79 als ik het goed heb) er zou inderdaad een 360 rad inpassen, maar ik heb de bays hard nodig voor de pomp/reservoir( Koolance Reservoir/Pump, RP-1005 ) die ik heb uitgekozen. en de dvd brander + hardeschijven.

voor de EK-Supreme HF - Acetal+Nickel heb ik denk ik wel de EK-Supreme HF - Mounting plate Black Intel nodig toch?

en voor de radiatoren kwestie, ik zie telkens Dimensions: 121 x 35.5 x 275mm (WxDxH)

maar hij mag dus best 50 mm dik zijn zeg je, dus dan kan ik betere uitkiezen
zoals de EK-CoolStream RAD XT 240 ??
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
DieHard Wat voor werk doe je ATM? Algemene Discussies 45
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
Crosshair 4 Extreme-666 wat is beter 2 of 3 waterpompen voor meer performance Waterkoeling 44
wâldpyk wat is dit voor aanslag in mijn NB block Waterkoeling 10
S Water Koeling voor mijn computer Wat is het beste. Advies Waterkoeling Setup 28
cederieck Wat zijn nu de betrouwbaarste ssd voor een raid 0 config ? Hardware & Software 2
animal baars Wat moet ik hier voor geven? Gesloten 3
D3T0X Wat is de beste keuze voor oc 2500k? Overclocking 13
P Wat voor set samenstellen Advies Waterkoeling Setup 15
H Wat kan ik krijgen voor mijn Lian Li V2120X behuizing. Gesloten 6
D Wat moet je hebben en kunnen voor een goed forum te bouwen. Algemene Discussies 90
F wat zijn jouw beste wensen voor 2011 Algemene Discussies 8
S Wat voor koelsetup??? Advies Waterkoeling Setup 11
Vannos Wat voor schoenen heb jij ? Algemene Discussies 54
D wat kan ik hier voor vragen ? Hardware & Software 3
Wouter Wat heb jij voor campzone dat we kunnen gebruiken? Lan Party 26
Vannos Wat voor vuurwerk koop jij ? Algemene Discussies 87
rubbergun wat dingen voor modding HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Wouter Wat moet je mee nemen voor lan party. Check het hier! Lan Party 78
Vannos Wat voor luchtje heb jij ? Algemene Discussies 54
R Hulp nodig met wat meer basis informatie voor toekomstige setup Waterkoeling 35
Freddy Wat voor koffie drink je? Algemene Discussies 31
V Graag wat info over onderdelen voor mijn waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
bakkiebier Nieuwe bak geen idee wat voor wc Advies Waterkoeling Setup 33
Quadcore wat is de beste kast voor waterkoeling ? Cases en Modding 68
vincent wat ga je vragen voor kerst Algemene Discussies 7
stravinski wat ga je vragen voor sinterklaas? Algemene Discussies 49
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan