• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waarom zit videokaart "verkeerd" om? Waarom de koeler niet aan bovenkant?

't is gewoon simpelweg de bouw. Ik denk dat de indeling bepalend is. Stroom zou anders weer anders zitten ofzo? Ik zat er van de week ook over na te denken. Zou allemaal veel mooier zijn. Zeker met waterkoeling, kan je mooi de videokaart blockjes zien:D
 
dan is dat omdat die meer stroom verbruiken en dus ook meer warmte afstralen....
direct op de gpu core koelen is dan beter/efficienter als die warmte een eind transporteren (naar de achterkant van de kaart)

de simpelere zitten aan de bovenkant van de kaart omdat ze dan met het beetje airflow die ze in de buurt van de cpu koeler meepikken koel genoeg blijven zonder een fan van zichzelf ;)
 
Vroegah, toen waren de meeste pc nog desktops, en inderdaad, stond de kast op tafel (vandaar desk-top) met het beeldscherm er boven op.
old_xt_computer.jpg

Ze gebruikten toendertijd de AT-formfactor, waar de huidige ATX-formfactor weer op gebaseerd is. Als een grafische kaart op z'n kant staat maakt het weinig uit waar de chipset zit, want de warmte gaat toch omhoog.
Maar toen bedacht een slimmerik dat je je desktop ook op z'n kant kon zetten en tada: nu zitten eigelijk alle graka's op z'n kop.

Ze hebben 5 jaar terug nog wel de BTX-formfactor bedacht, waarbij de graka wel weer goed komt te zitten. (chipset aan de bovenkant) maar die is volgens mij niet zo'n succes geworden..
 
Vroegah, toen waren de meeste pc nog desktops, en inderdaad, stond de kast op tafel (vandaar desk-top) met het beeldscherm er boven op.
old_xt_computer.jpg

Ze gebruikten toendertijd de AT-formfactor, waar de huidige ATX-formfactor weer op gebaseerd is. Als een grafische kaart op z'n kant staat maakt het weinig uit waar de chipset zit, want de warmte gaat toch omhoog.
Maar toen bedacht een slimmerik dat je je desktop ook op z'n kant kon zetten en tada: nu zitten eigelijk alle graka's op z'n kop.

Ze hebben 5 jaar terug nog wel de BTX-formfactor bedacht, waarbij de graka wel weer goed komt te zitten. (chipset aan de bovenkant) maar die is volgens mij niet zo'n succes geworden..


Klopt helemaal. Eigenlijk nogal dom maar ja, niks aan te doen.

En waarom die BTX niets is geworden is me nog steeds een raadsel. Zo'n mooie oplossing !

dan is dat omdat die meer stroom verbruiken en dus ook meer warmte afstralen....
direct op de gpu core koelen is dan beter/efficienter als die warmte een eind transporteren (naar de achterkant van de kaart)

de simpelere zitten aan de bovenkant van de kaart omdat ze dan met het beetje airflow die ze in de buurt van de cpu koeler meepikken koel genoeg blijven zonder een fan van zichzelf ;)

Dopey, je snapt em nog niet denk :108:

Hij bedoelt waarom de koelers aan de verkeerde kant vh pcb zitten. Niet de positie vd koeler tov het pcb. Maar maakt ni uit, Kaozz heeft het bij het rechte eind dus zen vraag is beantwoord, hoop ik ?
 
@azzkicker: als mensen dan ook eens een keertje gewoon duidelijk hun vraag formuleren :p

maar dan nog is bij low end kaarten niet de koeler op de "achterkant" maar loopt hij nog wel eens naar de achterkant :p
 
@azzkicker: als mensen dan ook eens een keertje gewoon duidelijk hun vraag formuleren :p

Yup !

Doet me trouwens denken aan al die grappige helpdesk vragen/antwoorden, genre "zit u achter de PC ?" => "nee" => "Ok, ga er dan even achter zitten" => "ok ik zit er" => "en wat ziet U ?" => "allemaal kabels" => "......"

:D :D :D
 
interessante vraag eigenlijk! Ik denk dat inverted-ATX toch beter kan zijn en niet alleen vanwege de graka.. De Northbridge heeft zijn voordeel die misschien een paar graden koeler kan wezen dan normaal.. Geloof dat Yil zoiets toen ook had! Met de graka zou het ook een voordeel zijn omdat warme lucht omhoog gaat lijk mij?! Want nu krijg je het effect dat het afketst van de bodem. Neem aan dat jullie BTX bedoelen met inverted-ATX?
 
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=icMHuNQnS3A"]YouTube- Planet Internet - Moderne Technieken[/ame]

BTX is de officiele benaming maar dan is het moederbord er speciaal voor gemaakt etc.

En inverted ATX is gewoon ATX op zn kop :p zoals bij mijn rv1000(lianliv1000)
 
warme lucht stijgt omhoog en de fan blaast de lucht in de heatsink dus als de koeler aan de kant van de cpu (zeg maar) zit dan trekt hij zeg maar de warme lucht de heatsink in, Dat denk ik tenminste :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Vannos Waarom zit jij op Highflow Algemene Discussies 36
D Waarom kan ik niet meer dan 1 meter bestellen? HighFlow Webshop 1
H Waarom altijd op vrijdagmiddag... HighFlow Webshop 8
M Pomptop, waarom een top voor een pomp? Advies Waterkoeling Setup 2
D Waarom een htpc ? Hardware & Software 8
S Waarom roken en keyboards niet samengaan. Hardware & Software 11
S Zit er kleurverschil tussen Sharkoon en Revoltec CCFLs? Cases en Modding 2
J OC i7 950 zit vast Overclocking 83
Vannos Bij welke internet, TV, telefoon Providers zit jij? Algemene Discussies 20
M Zit er koelpasta bij als je een processor koopt? Hardware & Software 2
Vannos Muis cruisor zit hoger Hardware & Software 2
Don_Holio De lucht in de loop zit niet waar ik het wil Waterkoeling 2
YesonSK Welk GPU Block past op mijn videokaart? Waterkoeling 1
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
P Aansluiten 2x8 en 1x6 pin ( videokaart ) naar voeding Handleidingen en Installatie Tips 1
HighFlow Welk waterblok past op mijn GPU / Videokaart? Compatibiliteitslijst Advies Waterkoeling Setup 0
S Seal (o-ring?) videokaart stuk Waterkoeling 3
Freddy Doorzakkende videokaart? How to stop a graphics card from "sagging"? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Veel te zware (fysiek) videokaart! Cases en Modding 10
Robin Nieuwe videokaart. Hardware & Software 20
PlayGamble Videokaart waterblock Waterkoeling 5
Y Welke videokaart? Hardware & Software 6
Rico Nieuwe Videokaart. Hardware & Software 5
N Vraag over videokaart gewicht? Waterkoeling 2
C 'GEVONDEN'betere videokaart'' Gevonden 10
Sw333t [CLOSED] Nvidia PCI-e videokaart, maximaal 190mm lang Gevonden 1
X Nieuwe videokaart kopen. Hardware & Software 11
vincent welke videokaart Hardware & Software 6
D 2 verschillende merken videokaart zelfde serie Hardware & Software 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
Issieee Een nieuwe videokaart. Advies??? Hardware & Software 16
Dustyrick Videokaart voor Pinnacle Studio Hardware & Software 24
D advies nieuwe mobo+videokaart. Hardware & Software 29
D Problemen videokaart (waarschijnlijk) Problemen & Oplossingen 3
sir serial Videokaart blijft vol draaien (zonder belasting) Problemen & Oplossingen 47
Skydrone [GEVONDEN] DDR2 800 MHz & cheapy videokaart Gevonden 5
P Swiftech H220 CPU en Videokaart Waterkoelen. Advies Waterkoeling Setup 8
yamaha_R1 hulp nodig m.b.t videokaart & reservoir .... Waterkoeling 6
coolfris nieuwe videokaart keuze: afstand gaatjes Hardware & Software 4
J Kan multiplier niet aanpassen na nieuwe videokaart en overclock fail Overclocking 2
Stephan---pro Nieuwe Nvidia GeForce TITAN videokaart !! Algemene Discussies 59
K Opstart problemen met nieuwe videokaart (GTX670) Hardware & Software 1
z999 [CANCELLED] Overcomplete LC kit incl videokaart (cheap!) Verkocht 5
R Waterkoeling videokaart wat kopen? Waterkoeling 1
PlayGamble Videokaart koelpasta Waterkoeling 12
PlayGamble [GEVONDEN] WC Videokaart Gevonden 3
DjangoSoe videokaart uitschakelen? Hardware & Software 6
M waterkoeling videokaart Waterkoeling 10
olympus pc herkent videokaart niet AMD / ATI 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan