• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vragen, vragen en nog eens vragen!

Inflexio

New member
Ik wil binnenkort mijn werkpaard voorzien van waterkoeling nadat ik anderhalf jaar geleden mijn game machine voorzien heb van waterkoeling. Nu staat deze netjes op mijn kantoor weggewerkt onder mijn bureau, maar gezien mijn branche (IT :082:), wil ik een watergekoelde ITX-kast bouwen. Het zal een zeer kleine opstelling worden, enkel de CPU wordt watergekoeld wat op het moment van schrijven zelfs maar een i3-4130 is. De machine is puur voor kantoor werkzaamheden, is ook geen spannende hardware voor nodig.

De kast (PHANTEKS Enthoo Evolv ITX) is inmiddels binnen en ik ben rustig aan het kijken wat ik wil gaan doen qua materiaal. Ik wil het een rustig geheel maken, met zoveel mogelijk witte accenten. Mijn oog is daarbij gevallen op de XSPC EX240 radiator. Prima om de huidige CPU te koelen en wellicht ook een niet te zware GPU in de toekomst (mocht ik dat uiteindelijk toch willen doen ivm. foto/videobewerking). Dat samen met een mooie, kleine reservoir/pomp combinatie zou wat mij betreft de sleutel tot succes moeten zijn. Mijn oog viel daarbij op de XSPC Ion. Dat in combinatie met Mayhems Aurora vloeistof en witte (LED)verlichting in de kast zou echt een ontzettend gaaf effect moeten geven.

Daaromtrent heb ik een aantal vragen.

1. Welke pomp zit er in een XSPC Ion? Lijkt nergens te vinden, ook niet op de XSPC website.
2. Is deze pomp wel afdoende om zowel een CPU als GPU tegelijk te koelen? Het reservoir is niet groot, systeem lijkt me dan snel warm te worden met een 240mm radiator in een push opstelling.
3. Ik zie de tekst "Reservoirs with Inbuilt Pumps do not work well as the pump vents suck in the pearl and do not release it" staan bij de Mayhems Aurora vloeistof. Op verschillende plekken lees ik dat dit geen problemen geeft, omdat het echt nano deeltjes zijn die niet zomaar voor verstoppingen zorgen. Wie of wat kan daar uitsluitsel over geven?
 
Ja, dat zal het probleem inderdaad niet zijn. Die pomp heb ik ook in mijn game machine waar ik zeer tevreden over ben. Nauwelijks hoorbaar, zeker op stand 1-2. Ik zit alleen te dubben over de normale 'tubing' of acryl... De normale slangen heb ik besteld, maar wil geen doffe slangen krijgen na een half jaar, wat ik nu ook heb.
 
Ik heb vanmiddag alles binnen gekregen en ben gelijk aan de slag gegaan. Alles is getest en ziet er echt top uit! :woot

Echter, ik stoor me ENORM aan het reservoir. Naast het feit dat het eigenlijk een slag te groot is (op zich geen punt), hoor ik de pomp continue. Deze klinkt als een waterval en kan me dus totaal niet concentreren op mijn werkzaamheden. Ik heb deze opstelling juist gekozen om lekker stil te kunnen werken, met de D5 pomp op stand 1. Zie hieronder hoe het klinkt. Is dit normaal bij deze pomp of heb ik iets verkeerd gedaan? :icon_frown:

Hoop echt dat hier wat aan gedaan kan worden. Overigens, het reservoir rechtop zetten heeft géén zin.

 
Oké, ben benieuwd wanneer dat verdwijnt, heeft de hele avond gedraaid en het is niet minder geworden. Het vul punt zit links vanaf het filmpje gezien. In ieder geval stel je me gerust. Heb juist duurdere componenten genomen om gezeur te voorkomen! :)
 
Ik lees her en der dat dit juist verkeerd is en het helemaal niet werkt. Ik zie nu overigens zeer veel bubbels in de slangen zitten, zeker in de kortste slang in de loop (zie foto). Af en toe zie ik grote bubbels richting het reservoir verdwijnen. Ik heb echter het idee dat wanneer de pomp op stand 1 staat, het niet snel genoeg gaat. Echter, op stand 5 zie ik de vloeistof gewoon schuimen...

download.jpg

Added after 23 minutes:

Goed, hier nog een filmpje. Het lijkt erop dat wanneer ik de loop zachter zet, de bubbels in tegengestelde richting terug de radiator in gaan! Zit er dan een fout in mijn loop?

 
Laatst bewerkt:
Er is niet echt een fout, maar jouw reservoir is een beetje onhandig geplaatst.
Lucht gaat naar het hoogste punt en dan is het makkelijkst als het reservoir op het hoogste punt staat.
In dat geval laat je een dopje los, zet je de pomp op stand 5 en kan zo alle lucht snel ontsnappen uit de loop.

Wat je kan doen is het reservoir even tijdelijk los maken van de case en overeind plaatsen in/naast de kast op een of andere manier.
Dan zo een paar dagen laten draaien tot alle lucht uit de loop is, dopje goed dichtdraaien en weer terug monteren zoals je het nu hebt.
 
Ik heb precies gedaan wat je zei. Reservoir los gehaald, rechtop gezet tegen de case, vul dop eraf en lekker laten draaien op stand 5. Binnen tien minuten was het al een stuk beter. Vervolgens nog wat vloeistof bij gedaan (maximaal gevuld) en poef, weg was het waterval geluid. Het werkt echt fantastisch.

Echt, super bedankt voor je snelle hulp! :038:

Nu het volgende punt, de fans. Nu heb ik de 120mm Aerocool Sharks geplaatst. Zelfs op 7V vind ik dat deze te veel geluid maken. Zeker als je ze vergelijkt met mijn 140mm Gelid SILENT 14 fans. Volgens mij hoor ik voornamelijk de lagers in de Aerocool Sharks en nog niet zozeer de vinnen.

Wat is een beduidend stillere fan welke ook van witte LED's voorzien zijn? Dit laatste hoeft niet persé, maar staat wel leuker!
 
Bedankt, Freddy. Ik lees ook goede verhalen over de BitFenix Spectre fans. We laten de situatie nu even voor wat het is. Het systeem is nu helemaal up-and-running, vind ik voor nu wel best. Temperaturen van het systeem zijn ook echt dik in orde. Idle draait 'ie op 24-25 gr. en onder load (een uur lang Prime95) op 58-59 gr. met de fans op 7V. Heerlijk toch! :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
E Nieuwe PC ineengeknutseld, nog wat vragen die blijven Waterkoeling 1
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
S Vragen voor "nieuwe" setup. Waterkoeling 4
R 1e WC builld. Advies en vragen Advies Waterkoeling Setup 5
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
Sw333t SLI Noob vragen NVIDIA 31
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
G aantal vragen Waterkoeling 3
I Vragen over waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
R Waterkoeling vragen. Waterkoeling 3
Thieutje Fillports vragen Waterkoeling 2
Thieutje Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen Advies Waterkoeling Setup 26
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
P Waterkoel setupje + vragen Advies Waterkoeling Setup 4
C [WaterCooling] Vragen & Advies (al besteld) Advies Waterkoeling Setup 15
cool daddy Diverse vragen.... NVIDIA 6
S Waterkoeling overgenomen, aantal vragen Waterkoeling 4
cool daddy Diverse vragen over PC samenstellen Hardware & Software 6
I Meerdere vragen betreft water koeling en fan control Advies Waterkoeling Setup 10
mailbomber 2 verschillende vragen mbt radiatoren en coolblokken Waterkoeling 13
Viepert Vragen over de Bitspower X-station Overige Koeling 16
I Vragen over EK Bay Reservoir Waterkoeling 7
S Tj07 window vragen Cases en Modding 8
P Vragen over de Aqua-Computer Aquaero 4.00 Cases en Modding 17
B Koolance PMP-400 pomp vragen / ervaringen Waterkoeling 12
J 2 vragen over meest geschikte waterblock Waterkoeling 18
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
C Vragen over de chillers (Hailea) Waterkoeling 7
R XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit vragen. Waterkoeling 2
E Nieuwe grafische kaarten, SLI/CF setup en koeling vragen Waterkoeling 11
R Sunbeam Sound Activated CCFL controller vragen Cases en Modding 41
O MC-CASE-EVO-W MagiCool EQ Liquid Cooling Case Window vragen Advies Waterkoeling Setup 7
T Ff wat OC tips vragen... Overclocking 0
D wat kan ik hier voor vragen ? Hardware & Software 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan