Even al je vragen op een rijtje, ik heb me hierin best wel ingelezen.
Welke SSD moet ik kopen?
Of een SSD goed is of niet hangt (bijna) volledig af van de gebruikte controllerchip. Bijna alle merken gebruiken verschillende controllerchips. Zo gebruikt OCZ in de Vertex-serie een Indilinx (goed) en in de Core-serie een JMicron (slecht). Om het nog verwarrender te maken voor de consument geeft bijna geen enkele fabrikant aan welke controller er in de SSD zit.
Op het moment zijn er 4 verschillende controllers in omloop. Dit zijn ze op volgorde van goed naar slecht:
- Intel
- Indilinx "Barefoot"
- Samsung
- JMicron 602b
De beste keuze is Intel, maar de Indilinx ligt niet ver achter.
De Intel controller wordt gebruikt door Intel zelf en ook door Kingston. Pas echter HEEL erg goed op als je een Kingston koopt, hun gebruiken ook Jmicrons namelijk, en die zijn ronduit bagger.
Je wilt eigenlijk een Intel "postville" (tweede generatie) kopen dus. Zoals Kerensky zegt is die te herkennen aan het typenummer, daar staat G2 vlak aan het eind, en niet G1.
Hier is de lijst met de beste aanbiedingen in nederland op tweakers is hier, beste prijs is op het moment 181 euro voor 80GB.
Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
De 160GB-versie kost een stuk meer:
Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1 160GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
Als dat te duur is heeft Kingston een budget-alternatief dat ook de intel-controller gebruikt. Hij is wel langzamer en een stuk kleiner, maar nog steeds een goede schijf, en voor een heel zacht prijsje: 85 euro inclusief backet.
Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
Let wel op dat je geen andere Kingston koopt dan deze, want die hebben
allemaal de door en door rotte JMicron controller.
Mocht je om 1 of andere reden geen intel willen, hier is een lijst van de modellen die de Indilinx Barefoor controller gebruiken:
- OCZ Vertex
- OCZ Agility
- Patriot Torqx
- G. Skill Falcon
- Crucial M225
- Corsair Extreme
- Supertalent Ultradrive GX
Tip: Als deze drives zijn ongeveer gelijk qua prestaties. De goedkoopste (by far) is de Crucial M225 serie. Deze is helaas in Nederland erg moeilijk te vinden, maar laat de Pond nu eens erg laag staan ten opzicte van de euro:
Computer Hardware - All - Hard Drives - Int. - Scan.co.uk
Daar heb je een 250 GB schijfje voor ongeveer 500 euro. Ter vergelijking: dezelfde schijf met een OCZ-sticker kost dik 600 euro.
Even verder zoeken in Engeland zou ook wel eens de 64GB en 128GB modellen voor een mooie prijs kunnen opleveren.
Hoe groot moet hij zijn?
Niet echt een vraag van je, maar uit je eerste post wordt mij duidelijk dat je niet helemaal doorhebt hoe je een SSD het beste kan gebruiken (no offense).
Ten eerste: ze zijn (voorlopig) veel te duur om als enige opslag te gebruiken, tenzij je een diepe portemonnee hebt. (er bestaat een 3,5" OCZ Colossos van 1TB, maar die kost naar mijn weten meer dan 2000 pepernoten).
Wat je dus wil doen is een SSD en een gewone HDD in je PC zetten. Vervolgens installeer je Windows op de SSD (de C:-schijf), en daar installeer je ook games en applicaties op. Die laden dan allemaal lekker snel, en je hele systeem gaat er sneller van lopen.
De grote bulk van de opslag (films, muziek, game-iso's, installers) gooi je op een HDD, want daarvoor maakt de snelheid niet uit.
Verder heb je om hem in je behuizing vast te schoeven een bracket nodig, maar je hoeft hem helemaal niet vast te schroeven. SSDs hebben namelijk geen bewegende delen, en genereren dus ook geen trillingen en nauwelijks warmte. Bovendien zijn ze lekker klein en licht. Het is dus geen enkel probleem om ze met een beetje dubbelzijdig plakband (1 euro in de aanbiedingbakken van de gamma) op de bodem of tegen de zijkant van je kast te plakken.
Kan ik een schijf bijplaatsen op een bestaande RAID-0 array?
Nee. Je zult een backup moeten maken en die op het nieuwe RAID-volume moeten plaatsen zodra je de derde schijf erbij gezet hebt.