• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vraagje CPU koeler icm RAM koeler

The Grinch

New member
Hey mensen,
it's been a while! veeeeel te lang eigenlijk.

ik had een vraagje omtrent een CPU lucht koeler als vervanging van de toch niet zo goed koelende stock cooler op mn i7 2600k.
Maar het probleem zit hem in de speling tussen socket en RAM modules, zeker als ik mn RAM ga koelen met een Corsair Dominator Airflow.
mn budget momenteel is niet beister groot, dus een fancy waterkoeling setup wordt nog verder uitgesteld:p

dus even kort:

mijn systeem:
Intel i7 2600k
Asus Maximus 4 Extreme
Corsair Vengeance (Low Profile)

alles dus momenteel stock of passief gekoeld

Koelers op oog:
Mugen 4: Scythe Mugen 4 - SCMG-4000
Ashura: Scythe Ashura CPU Cooler SCASR-1000
en moet werken met de Corsair Dominator Airflow (RAM koeler)

Vraag is of deze gaan passen als ik ze dual fan draai?(wat ik liever wel heb)
en anders welke luchtkoeler zouden jullie me dan aanraden? of raden jullie me toch een basic setje waterkoelen aan?

en verder nog een vraag over mn chipset op mn mobo.
die wordt vrij warm heb ik het idee.
ik weet alleen niet of dat komt door de stockkoeler die er warme of hete lucht tegen aan blaast of dat hij uit zichzelf vrij warm wordt?

hoop dat het duidelijk is zo en alvast bedankt!

The Grinch
 
Ten eerste, voor zover ik kan zien is die corsair airflow enkel hoger, niet breder dan je ram modules?
In dat geval heb je een aantal opties:
- De Ashura ziet er 'dunner' uit dan de mugen, en zou volgens de foto's op de site geen problemen mogen geven met hoge koelers, maar aan de andere kant zit een deel van airflow koeler dan wel voor je fan en 'vecht' hij daarboven nog eens met lucht voor je CPU koeler.
- De tweede optie is om ofwel de mugen of de ashura te nemen, en de fan aan de 'achterkant' te monteren zodat hij lucht door de koeler trekt. Je behoud een goede koeling en er is meer plaats aan de 'voorkant' en minder 'gevecht' om lucht als het zo mag uitdrukken. Een mugen zal naar mijn ervaring nog steeds nipt zijn, maar zou moeten gaan, ik heb het hier zelf zo met van de mega lange vengance reepjes ;)
- Wat dual fans dan betreft, als je dat echt wilt dan zou ik voor de ashura gaan, maar eerlijk gezegd kan je een tweede fan altijd later toevoegen (als er plaats is) en is het niet eens zeker dat die de boel echt vooruit helpt (zeker als de ene PWM is, de andere niet, etc etc etc).

Wat waterkoeling betreft, als je geen of weinig budget hebt begin je er beter niet aan. Een goede luchtkoeler is meer dan voldoende voor functionele noden/wensen (ze kunnen er zelfs goed uit zien ;)). Ik zou me zeker niet haasten en beginnen met een degelijke luchtkoeler.

Wat het moederbord betreft, dat zal afhankelijk van je situatie een combinatie van zaken zijn (en afhangen van welke heatsinks je bedoelt met 'chipset'. De koeling op je VRM's en consoorten ('t zit even te ver :p) hangt af van een aantal zaken: overklok je/heb je de spanning over je CPU verhoogd? Wat is de load op je CPU (wat terug in verband staat met het verbruik) en met een koeler zoals je die hebt, hoe warm is de lucht rond de heatsinks/die over de heatsinks blaast. de lucht die door je CPU-koeler blaast wordt daar eigenlijk niet zo veel door opgewarmd, maar afhankelijk van de ventilatie in je case kan er al een aardig temperatuurverschil zijn tussen de lucht in de kast en die er buiten.

Dat gezegd zijnde moet je er ook rekening mee houden dat warm subjectief is wat dit betreft. Veel elektronica, zeker vermogenselektronica zoals je VRM's mogen het best warm hebben en werken vaak optimaal op een temperatuur rond de 80°. maw, wat voor jouw vingers als 'warm' aanvoelt hoeft het voor de elektronica niet te zijn. Als je er je vingers niet tegen kan houden dan is het natuurlijk andere koek :p Over het algemeen mag je echter aannemen dat de stock heatsink een stock CPU makkelijk aan moeten kunnen.

Wat het koelblok op je soutbridge betreft, die is veel minder van stromen afhankelijk en zou eigenlijk altijd moeten volstaan. Ook hier geld hetzelfde, de mag best warm komen, zolang je er je middag maal niet op kan bakken :sarc:

Zo, hopelijk heb je hier iets aan :) En welcome back :)
 
true that wat betreft de tweede fan(wilde ze dan waarschijnlijk beide gewoon via mn fancontroller laten gaan:p)

en true of waterkoeling, maar als een goeie luchtkoeler 70 of meer euro kost dan wordt een instap versie of kleine start aan je waterkoeling setup een stuk aannemelijker niet??:p

over het overklokken en temps: ik overklok niet. de turbo staat aan(dus dat hij naar 3.8 ghz klokt ipv de standaard 3.4) maar hij lijkt zichzelf daarin terug te willen klokken. en oh als hij echt idlen dat wilt hij zichzelf wel stuk verder terug klokken (EIS volgens mij, it's been a while...)

enfin, stock settings dus:p en coretemp geeft op het moment gemiddeld over de cores 45 graden aan.
maar bij een hogere load wilt het al snel doorschieten naar 70 a 80 graden (niet echt lekker naar mijn weten)
100% load trekt ie niet voor een aantal uur.

chipset voelde toen inderdaad warm aan maar kon nog toen mn handen er tegenaan houden, stockkoeler daarintegen! :p die werd echt goed warm. zodanig dat er in de zomers fans op gezet werden voor de extra graadjes tegen te gaan.

thanks wat betreft de vrm en southbridge stuff. ging me meer om de vrm's om de cpu heen:p maar de cpu belemmert daarin op zich ook wel een beetje:p

wat betreft de koelers heb je gelijk en denk ik dat ik voor de ashura ga dan, qua koeloppervlak schijn het weinig te schelen met de mugen 4(die overigens nog iets smaller is dan zn voorgangers volgens reviews)
de stock koeler trekt echt minimaal voor "normaal gebruik" de hitte van de CPU:p en anders klokt hij zich wat terug als het hem te warm wordt XD

nou thanks voor je reactie enthernal en thanks voor je "welcome back" :p ik zal zorgen dat ik dit keer wat minder lang weg blijf XD

The Grinch
 
Ik mis alleen even welke case het betreft, hoe zit het met de aanwezige airflow momenteel.

Als de airflow nu al ruk is, dan maakt het toevoegen van een betere (air) cpu cooler nog maar weinig uit.
 
hmm ook een interessante stephan---pro, ik zie alleen niet hoe de spelling is tussen fan en ram
wwwicked, het betreft de Lian Li PC-A70F.
voor fans: 2x140mm aerocool shark fans 1x120mm Coolermaster sickleflow
belemmeringen voorin: voor de 120mm fan, de hdd rack die vol zit waar die tegen aanblaast.
2x140 mm fan hebben te maken met de hdd rack die bij de li li kast hoort.
achterin 1x120 mm coolermaster sickleflow fan
voeding zit bovenin en zorgt ook voor (minimale) afzuiging.

ze draaien momenteel allemaal op 100%


edit: lees net op de noctua site dat ze als het goed is er niet overheen zouden moeten hangen!
 
Nog een paar zaakjes:
- 70-80° onder hogere load kan op zich geen kwaad. Als je turbo functie aan staat dan zal deze beginnen terug te klokken als de core temp boven de 95 (of was het nu 98°?) graden gaat. De CPU is er dus op voorzien om intern zo warm te komen. Dan is de package temperatuur nog onder de maximale Tcase (72° ofzo voor de 2600K). Natuurlijk versta ik wel dat je hem wat kouder wilt, maar technisch gezien geen probleem.
- Een goede CPU koeler hoeft helemaal geen 50 of meer euro te kosten. Er zijn meer dan genoeg goede koelers rond de 30-35 euro. Bovendien kunnen vele van die koelers zich echt wel met de duurdere meten (op misschien 1 of 2 graden na). Daar komt de Mugen zijn reputatie van ;)
- Wat en AIO waterkoel setje betreft, voor 70 euro kan je er inderdaad al een paar hebben. Mijn ervaring is dat deze goedkope setjes echter niet of nauwelijks beter zijn dan een goede airkoeler en vaak nog meer lawaai maken ook. Dan kan je beter uitkijken naar een wat duurdere set zoals een swiftech H220 oid waar je een wat degelijkere rad en fans hebt ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
H Vraagje over 'HighFlow CPU + GPU Set' (van highflow.nl) Waterkoeling 3
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
X klein vraagje over fittings Waterkoeling 2
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
S Vraagje betreft OD 14*10Tubbing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
L Vraagje silicone slang gebruik Waterkoeling 4
U draad tappen vraagje Cases en Modding 1
J vraagje primochill advanced lrt foute badge? Waterkoeling 3
U EK res en pomp vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
arwin74 tja advies vraagje van mijn dan maar is Hardware & Software 11
D Vraagje slangen i.c.m. in bedrijf name Resorator 1. Waterkoeling 5
P vraagje over tubing Waterkoeling 9
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Ledjes in waterblokken vraagje Waterkoeling 6
stefan787 modulaire voeding kabel vraagje Hardware & Software 4
EJS Vraagje over case fan opstelling Overige Koeling 27
O Vraagje over amd R9 290 vrm koeling Overige Koeling 5
M Vraagje m.b.t. levertijd EK DDC X-RES 100 CSQ HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K EVGA GTX 780 HydroCopper vraagje Waterkoeling 5
X-Tripiot [REFUSED] bitcoins vraagje Gevonden 1
J Vraagje over reservoir! Waterkoeling 3
J Radiator vraagje Advies Waterkoeling Setup 4
Blackdash Vraagje over gewicht Koeler Overige Koeling 3
Aequitis temp meter vraagje Electronica 4
F Vraagje Waterkoeling Videokaarten Advies Waterkoeling Setup 12
S Vraagje hoeveel gewicht kan een reservoir aan Waterkoeling 2
yamaha_R1 Temp sensor vraagje Waterkoeling 2
Dave-V Vraagje Over Waterblock Voor Club 3D radeon HD6870 Coolstream Edition! Waterkoeling 11
T Koolance 402x2 vraagje Waterkoeling 6
boefmans opmerking over gtx580sli en een vraagje Overclocking 10
R vraagje over radiator en backplate voor gtx 670 Waterkoeling 9
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
Ant 1 klein vraagje betreffende Molex Power Connector Pins HighFlow Webshop 3
W vertex 4 plus vraagje HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
T vraagje over Sunbeam Meteor Light Multicolor ME-MU Problemen & Oplossingen 18
DieHard Vraagje over toolbar Hardware & Software 2
DieHard vraagje: Aerocool RS12 Carbon Fiber 120mm Fan - Red Overige Koeling 2
Sw333t Vraagje over reference gpu (en hoe die te herkennen voor aanschaf) Hardware & Software 10
Meelobee Vraagje over plaatsing rads Waterkoeling 4
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1
boefmans Vraagje voordat ik ga bestellen :) Cases en Modding 2
D Vraagje over draaiende fans/watt/fancontroller Overige Koeling 11
K Vraagje over LED verlichting. Cases en Modding 2
B Vraagje over snelsluitkoppelingen. Waterkoeling 5
B Dual pomp vraagje... Waterkoeling 4
B Vraagje ivm 990x overclock. Overclocking 7
I Laatste check + vraagje matte black Rasa Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan