• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Voor het eerst naar de WC!!

Altern4tor

New member
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een nieuw systeem aangeschaft op basis van de I5 en heb mijzelf eens ingelezen in het voordeel van WC. Ik ben er inmiddels van overtuigt dat als ik voor een serieuse overklok wil gaan ik hier meer voordeel mee heb als met fans:eusa_drool:

Het systeem bestaat uit het volgende:
Behuizing: NZXT Phantom
CPU: Intel 2500K
MOBO: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P
GPU: XFX HD-687A-ZNBC
Mem: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C7R

Nou is het samenstellen van deze hardware nooit moeilijk geweest. Op ieder forum worden deze setups besproken en is zelfs voor noobs al snel duidelijk wat je aan moet schaffen.

Voor WC is dit heel anders. De discussies zijn eindeloos en niemand is het met elkaar eens. Ik heb nu op forums topics aangemaakt voor een samenstelling van onderdelen en zo ook hier mijn schreeuw om hulp.

HULP!!!
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Je kunt eigenlijk alle kanten op. Zelf ben ik ook aardig nieuw in de WC wereld.

Ik heb een paar weken/maanden het volgend setje aangeschaft (Alleen CPU koeling)
XSPC X2OKIT750 RASA Dual WaterCooling Kit
Hier zit eigenlijk alles in. Reservoir/pomp/radiator/cpu blok/fans/fittingen/klemmen/PSU-bridge en slang het enige wat je extra moet bestellen is een fles koelvloeistof.
Deze set is er ook in een variant met een 360mm rad.

Aangezien het setje erg goed bevalt, heb ik 2 weken geleden m'n loop uitgebreid door m'n graka ook op waterkoeling te zetten.
Er is een extra 240mm rad en een block in de loop gekomen. De pomp uit het setje hierboven is krachtig zat.
Slang en vloeistof had ik nog genoeg over.
Volgens mij zat ik met het complete gebeuren hierboven tussen de 360-400,- incl. fans, fancontroller ect.

Maar voor losse pompen ect. zijn er vast andere mensen met meer ervaring :)

PS. In m'n "kennismaking topic" staan foto's hoe dit setje er ingebouwd uitziet.
http://forum.highflow.nl/f16/mukkel-michael-11205/
Boven in het topic alleen de CPU loop en onderaan de complete loop
 
Laatst bewerkt:
Offtopic: Je topictitel is een beetje Dubbelzinnig :p

My thoughts exactly :p

Als je voor een serieuze overclock wilt gaan kan je wellicht beter aan een Asus bordje denken.
Ik heb hier twee goede Asus borden en je Gigabyte bord bij elkaar in een vergelijking gezet, heb ook de P67 versie erbij gezet omdat de Z68 niet getest is jammer genoeg.

Als je puur voor die-hard overclocken gaat zou ik een CPU single loop met een Black Ice Extreme 120.3 en 3x Gentle Typhoon 3000 rpm fans installeren, eventueel zelfs in push pull.
Dat zou je wat killer prestaties moeten geven.
Wat ook leuk is, is het aankomende winter weer ^_^ Zet je raampje open en laat die vrieskou maar binnen komen. Het redelijk nieuwe EK koelvloeistof heeft een vriespunt van -7 dus aan de slag dan maar.
 
Allereerst jullie alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Zoals gevraagd heb ik een lijst samengesteld van de onderdelen waarvan ik DENK dat ik ze moet hebben.

Wat de vloeistof betreft.. Ik kom op heel veel forums tegen dat de beste oplossing simpelweg bestaat uit een mengsel van demi-water en koelvloeistof voor de auto. Wat weten jullie hiervan???

Al met al ben ik hier op uit gekomen:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, casemod, modding, behuizingen en gaming! - WC

Ik hoor het graag als er iets aangepast moet worden!
 
Je hebt zo een mooie set.

A.u.b. het GPU blok controleren op www.coolingconfigurator.com of het past.

Als koelvloeistof kan je kant-en-klare nemen, dat is het makkelijkst.
Wil je geen kleurtje maar gewoon goede koelvloeistof, kan je gedistilleerd water nemen plus anti-corrosie toevoeging.
Bijvoorbeeld:
Feser Aqua - Ultra Pure Water

En dan een van de volgende erbij doen:
Silver KillCoils by iandh
IandH Dead-Water Copper Sulfate Biocidal PC Coolant Additive
Feser Base - FB - Corrosion Blocker

Of je kan ook kant-en-klare NON-UV-Kleur doen, bijvoorbeeld deze twee van Feser:
Feser One Cooling Fluid - PURE / NO UV
Feser VSC - Heat Carrier

Koelvoeistof kan je beste 2 liter (2 flessen) in huis halen, dan hou je nog wat reserve.

Slang is 3 meter aan te raden, dan kan je knipfouten permitteren en hou je hiervan ook nog wat reserve.

Je hebt 6 fittingen en slangklemmen, dan moeten er 8 zijn.

Voor de rest kan je kijken naar handige accessoires, die de bouw een stuk makkelijker maken
Slangknipper (10-40MM) (zeker aan te raden met 3/4" OD slang)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving
 
Ziet er goed uit, mijn enige aanraden is om clear slangen te nemen in plaats van UV green.
UV groene vloeistof is de meest opgloeiende soort wat er is, de mooie belichting van de de vloeistof zit je alleen maar in de weg met een gekleurde slang erbij.

En ik zou van fans wisselen, zeker met een overclock wil je toch wat headroom hebben hierbij. En niet dat de Noctua's slecht zijn, maar er zijn beter presterende fans te krijgen.
Ik zou je daarom ook Gentle Typhoons van 3000 rpm, of San Ace fans aanraden die Xtrafresh verkoopt .
Hij zit ook op dit forum dus je kan hem ook via hier bereiken.
Daarbij zou ik je een goede fancontroller aanraden, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Lamptron die minstens 20 watt per kanaal heeft (top modellen hebben 6 kanalen met 30 w per kanaal).
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Sw333t Geen bevestiging bij uitschrijven voor het ontvangen van speciale aanbiedingen ed. HighFlow Webshop 0
A Welke fitting het best gebruiken voor acrylic tube Waterkoeling 5
P Is waterkoeling het voor mij waard? Advies Waterkoeling Setup 3
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
H Hoe groot moet de radiator zijn voor het koelen van een 3770k? Waterkoeling 4
T Je psu gebruik voor het water in je loop te laten? Waterkoeling 13
XenoMorpH Maak je eigen pomp psu voor het lek-testen :) Handleidingen en Installatie Tips 7
E Op zoek naar een mal voor het moederbord. Cases en Modding 12
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
S Water Koeling voor mijn computer Wat is het beste. Advies Waterkoeling Setup 28
J Is deze setup geschikt en welke fan zijn het beste voor een stil systeem ? Advies Waterkoeling Setup 3
J [IN-ACTIVE] Laptops voor het goede doel Gevonden 14
J [CANCELED] gezocht hdd's voor weinig geld en het liefs zo veel mogenlijk gb's Gevonden 19
D Zwakte van mijn kant window maken wie kan het voor mij doen ? Cases en Modding 12
Wouter Wat moet je mee nemen voor lan party. Check het hier! Lan Party 78
Robin Welke radiator is het beste geschikt voor me setup? Waterkoeling 3
Robin Welke geheugen is het beste voor core i7? Hardware & Software 63
P NVIDIA GTX280 thermalpads voor het geheugen Overige Koeling 12
P Verschillende types voor RTX 3080Ti?? Waterkoeling 5
J GPU block voor radeon 7700 of 7800 Waterkoeling 1
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
S Vervanger voor Alphacool DC-LT 2600 Waterkoeling 2
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
Hightower Lianli front mesh voor de o11 mini Cases en Modding 3
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterblock voor am4 amd socket Waterkoeling 5
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Slader Plugg voor Dewire Overige Koeling 3
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan