Ik zal de onderdelen stuk voor stuk uitleggen, als je gedetailleerdere info wilt zal je ze toch echt ff moeten googlen, er is genoeg info over te vinden.
Dat is dan wel vaak in het engels.
CPU voltage.
Je meest belangrijke en tegelijk meest gevaarlijke overclock 'tool'.
Dit is de juice die de CPU nodig heeft om sneller te kunnen werken. Standaard zal dit voltage rond 1,1 of 1,2 liggen.
Je hebt waarschijnlijk al gelezen dat bij het verhogen van de FSB je CPU op een gegeven moment instabiel wordt.
Dit kan simpel opgelost worden door iets meer voltage te geven. In de regel verhoog je FSB tot instabiliteit, en dan doe je voltage 2 stapjes omhoog.
Neem dit als grove richtlijn.
Waar je hiermee goed op moet letten is dat voltage ook veel warmte met zich meebrengt. Zet voor een permanente overclock het voltage nooit hoger dan 1,45 V, maar let voor dat voltage al goed op dat je temperaturen niet boven 70 graden stressed uitkomen.
CPU gtl reference.
Deze zou je voor alle vier de cores apart in moeten kunnen stellen met + en - zoveel V of %.
Dit is een handige functie voor de instabiliteit tussen de 4 cores op te lossen. Niemand kan je precies zeggen waar deze op moeten staan, en ze worden ook pas echt belangrijk bij FSB;s van 500/600.
Ik heb zelf gemerkt dat + 2 tot 3 stapjes meestal een positief effect heeft, maar dit kan dus net wat anders liggen met jouwn mobo/CPU combo.
CPU pll voltage.
Een lastig uit te leggen en te begrijpen waarde. Ik kan hetn iet anders interpreteren (en uitleggen) als een controle waarde, waar een signaal ingaat, en aan de uit zijde het signaal gemeten en gecontroleerd wordt met de beginwaarde (kan dat ik dit fout heb
)
De waarde is in ieder geval niet heel erg van belang bij een milde overclock, maar ergens tussen 1.8 (standaard) en 1,85 zou je goed moeten zitten.
Wederom moet je zelf proberen wat het optimaalste is voor jouwn systeem.
FSB Termination Voltage.
Kan ik me niet echt meer herinneren
Meen dat ik deze rond 1,4 had staan.
CPU en NB clock skew.
Naarmate de frequenties door het bord hoger en sneller worden, kunnen de verschillende onderdelen hun signalen in onbalans raken.
Deze clock skews versnellen of vertragen de signalen zodat alles een beetje gelijk loopt.
Ik heb zelf altijd Delay 500 en Delay 200 voor respectievelijk de CPU en NB gebruikt, bij een FSB van tussen de 500 en 600.
Wederom is dit een functie die pas belang krijgt bij deze hoge FSB's
CPU margin enhancement.
Nog nooit van deze functie gehoord
Het moraal van dit alles is eigenlijk dat als je voor een leuke dagelijke overclock genoeg hebt aan CPU voltage en FSB.
De andere functies worden belangrijk als je voor het maximale uit je systeem gaat, wellicht voor een bench sessie.
En dan nog is het een kwestie van spelen ermee, elk systeem is anders, zelfs wanneer deze uit dezelfde onderdelen bestaat.
Je kan een aantal richtlijnen vinden als je zoekt op de verschillende termen, maar pin je daar niet op vast. Ga vooral zelf finetunen ermee.
Je zal dan een leuke overclock neer kunnen zetten.
Succes