• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vincent,S WINTERBUILD

tips fotograferen welkom

Dat ligt een beetje boel aan wat voor cam je heb, maar als je controle over diafragma en sluitertijd hebt dan kom je al heeeel ver.

Diafragma kan je het best vergelijken met de pupillen in je ogen , is het donker dan gaan ze open/groter, in de zon gaan ze dicht. Persoonlijk vind ik de A (aperture priority) het fijnste werken, ik kies dan diafragma en de cam bepaalt de sluitertijd.
Wil je de achtergrond onscherp (scherptediepte) kies dan een laag F getal met een snelle sluitertijd, doe voor close-ups juist een paar stappen achteruit en zoom in ,dan krijg je ook al meer achtergrond onscherpte en dwing je de kijker om te kijken naar waar jij op scherp stelt.
Maar goed, ik zou hier nog wel even over door kunnen typen, maar eerst maar eens horen wat voor cam je hebt, en hoeveel je al weet van fotografie :icon_wink:
 
@ hierboven: ik denk dat het belangrijkste is, licht heel veel licht (het liefst 'natuurlijk', bijv. de zon). En anders een halogeen lamp die blauwig licht afgeeft anders krijg je oranje/gelige foto's. Een egale achtergrond (stuk wit papier oid) geeft ook veel focus aan wat je aan het fotograferen bent wat de foto's mooier maakt

@ mod: echt heel netjes, alles lekker strak zwart. Ga je nog een plaatje (zwart) alu over de fans heen maken om alles in 1 lijn met de kast te krijgen?
 
Vaak is het ook mooier om meerdere lampen te hebben die je op 1 plek kan richten. Denk maar aan modellenshoots, daar gebruiken ze minimaal 2 à 3 flitslampen.
Zelf vind ik zoiets altijd heel handig:

101010-rail2-soso.jpg


Dan kan je zelf kiezen hoe je de lampen wilt richten (direct, indirect licht), en de meeste halogeenlampen zijn goed te dimmen.

En ik ben het helemaal eens met Flythe dat licht het belangrijkst is voor goede foto's.
 
Ik wil niet teveel afdwalen naar 'fotografie' topic maar even kort dan , natuurlijk heb je licht nodig maar voor product foto's (en dat zijn dit soort foto's)is het vooral belangrijk om egaal licht te hebben!
Dat kan door het (flits) licht te 'bouncen' via een wit plafond, of -beter- twee softboxen naast je product te zetten.... maar dan ben je al erg profi bezig.....

Makkelijker is dus gewoon met een paar lampen te bouncen voor basis licht,en de flitser van je cam voorzien van een stukje wit schilderstape! Want de meeste flitsers zijn veeeeel te sterk voor dichtbij, met een stukje tape maak je een 'poorman' omnibouncer voor je cam :icon_lol:
Als je een witte backdrop hebt waar je je object op neerzet dan kan je later in Photoshop lightroom de witbalans nog in stellen op die achtergrond, neem dan wel op in RAW !!
Met lightroom kan je alle kanten op met je foto's echt een super goed stukje software!!!

Goed, on-topic maar weer :033:
 
Laatst bewerkt:
:icon_mrgreen: oke, erg leuk om te maken op een regenachtige zondag , maar je kan er ook 249 euro tegenaan smijten en dit kopen, ben je gelijk klaar en kan je ook mooie portret foto's van je vriendin gaan maken :icon_mrgreen:
 
Wat je gewoon doet: Ga naar de bouwmarkt, en koop een paar 150-500W halogeen werklampen (3 is het beste).

Plaats die in een 3-puntsopstelling:
lighting-floorplan-back.gif


Zorg dat je 'key' licht het sterkst is, je fill licht iets zwakker, en je back licht het zwakst. Dit levert het mooiste effect op.
Als je vind dat het licht te scherp is, pak je een witte doek (katoen, linnen) en hang die voor (niet over!) de lampen, dat levert een wat zachter licht op.
 
Nou toch niks mis mee??!
Ik zie ook een M stand dus dan kan je helemaal los gaan hoor :exclaim:
Zet maar op een statief, paar spotjes op de plekken die je wilt laten zien mikken, F8 en 1/10 sec om te beginnen en gewoon proberen :033:

ben benieuwd!
[edit] Alex begrijpt het ook wel zie ik al :D En inderdaad die backlight is belangrijk om je object "los" van je achtergrond te krijgen !
Drie van die 150 watt halo's kosten je hooguit een paar tientjes, paar snoerdimmertjes er tussen en je bent al heeel goed bezig :D
 
Laatst bewerkt:
Ik moet het ook maar hier mee doen hoor, een Alpha A350
a350.jpg



maar ik zeg altijd :

het is niet de keuken, maar de kok die het doet! m.a.w het zijn niet de spullen die je hebt, maar hoe je er mee omgaat...
 
Laatst bewerkt:
k moet zeggen dat dit een build log is met veel werk, al dat sleeving, zeker die krimpkous
die rond de tubing zit met dat groen vind k de moeite, zie je ook niet vaak.

K heb mijn ogen de kost kunnen geven met deze fantastische build log,
Heb iedere pagina op me gemak bekeken.


doe zo verder.
 
He Vincent,

Ziet er fantastisch uit! Mooi afgewerkt.

Wat zijn je eerste praktijkervaringen met de Triebwerk jongens? Ik krijg ze hopelijk vandaag binnen, maar ben benieuwd hoe ze jou in de praktijk bevallen. Met een fancontroller goed te sturen over de hele range?

Ignasz
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan