• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vervorming PETG buizen

TheReavyn

New member
Goedemiddag allemaal,

Een jaar geleden ben ik begonnen met een klein project, een systeem volledig waterkoelen. Dit heb ik gedaan met rigid (petg) buizen.

Ik las goede verhalen over PETG, het zou makkelijker te verwerken zijn etc.

Na ongeveer een jaar ben ik toch van mening dat PETG niet erg geschikt is voor het waterkoelen van een pc systeem. Sommige fittingen begonnen met druppelen en na verloop van tijd werden het er steeds meer. Ik heb zeer accuraat gewerkt en de buizen zijn allemaal zorgvuldig op maat gemaakt met een buizen snijder.

Ik vermoed dat PETG de schommelingen van temperatuur niet goed aan kan, en hierdoor beginnen de huizen op ten duur te vervormen, ze passen zich naar de fittingen aan waardoor er ruimte onstaat voor het ontsnappen van de vloeistof.

Ik heb hier onder een foto van één van de buizen, echter zien ze er allemaal zo uit. Ik ben nu van plan over te stappen naar acrylic buizen.

Zijn er hydro koelers op dit forum bekend met dit probleem?

Groetjes,

Martin Pasterkamp

20170228_152839.jpg
 
Zelf heb ik nu 3 systemen gebouwd voor mijzelf met PETG en 2 systemen voor andere, ik ben dit probleem nog niet tegen gekomen.

Het smeltpunt voor PETG is rond de 250 graden Celsius maar het vervormingspunt waar je de PETG buizen kan vervormen ligt rond de 150-180 graden (varierend van de preciese dikte en preciese samenstelling, ik heb geen flauw idee hoe je buizen zo erg vervormd kunnen zijn.

Nou zou je kunnen denken dat de druk er iets aan veranderd maar om PETG te vervormen rond de 70 graden celsius moet je 18 Bar druk erop zetten en daar komt een DDC of D5 pomp niet in de buurt :/
 
Ja ik vond het zelf ook zeer vreemd. Kan ik Acrylic buizen ook met een buizen snijder op maat maken? Of misschien toch PETG gebruiken van een ander merk, mijn huidge waren van bitspower.

Nee voor acrylic zul je met een zaagje de buizen moeten afzagen en dan de randen schuren of met een deburrer, als je dit net zo doet als bij PETG dan barst de buis in stukken bij het uiteinde.
 
Vind het een heel apart gezicht. Ik hoop dat dit idd niet iets is waar alle PETG buizen op den duur last van gaan hebben. Wel ligt het smeltpunt van PETG op zo'n 250 graden Celsius.

Uiteraard kan het vervormen eerder gebeuren. Een andere optie is dat er in jou batch te veel weekmakers hebben gezeten. Als ik jou was zou ik ook een mail sturen naar Bitspower. Met daarin de aankoopdatum en diverse foto's. Als het namelijk een productiefout is geweest zitten er meer mensen met de zelfde batch met het zelfde probleem.

Al met al wel heel vervelend voor je. Hoop dat al je hardware heel is gebleven.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Gezocht iemand die petg buizen eil buige. Gezocht 6
J Primochill PETG tubing 3/8inch 1/2inch (10mm/13mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Jason Thermaltake Pacific C-PRO G1/4 PETG Tube 16mm OD Compression - Green HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Vraag over Fittings en PETG Tube Waterkoeling 2
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
J Wie kan me helpen met PETG buigen? Omgeving Haaksbergen Waterkoeling 15
M Acrylic buizen of PETG buizen? Waterkoeling 3
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
XenoMorpH PrimoChill 1/2in. Rigid PETG Tube – 4 x 36in. – Black Waterkoeling 4
S Primochill PETG Tubing 1/2OD 3/8ID HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
D PETG tubing Advies Waterkoeling Setup 5
D PrimoChill PETG tubing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
l3p 12/10mm Acrylic/PETG Deburrer/trimmer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
arwin74 PETG Tubing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
cablegunmaster gelige buizen Waterkoeling 3
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
A Buizen vullen niet volledig op? / Pompen krijgen geen water in de buizen? Waterkoeling 67
X kleur van het water en buizen. Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan