• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vervanging reservoir/pomp

edwin1

New member
Hallo,

Ik heb al een tijdje de (oude) waterkoelingsset, namelijk de Gigabyte Galaxy 3d II.
Bij deze set wordt gebruik gemaakt van een pomp inclusief reservoir. (http://www.legionhardware.com/images/review/Gigabyte_3D_Galaxy_II/Image_06.jpg)

Nu is mijn reservoir aan de bovenkant gaan barsten. Door deze barsten is het zo dat vloeistof lekt. Dit is in kleine hoeveelheden (maar toch..). Ik wil nu het nog kan graag een oplossing zoeken voor dit probleem met zo min mogelijk kosten. Zelf had ik het idee om het reservoir en de pomp los van elkaar te halen. Dan kan ik de pomp los gebruiken in combinatie met een ander soort reservoir.
De betreffende pomp+ reservoir: http://www.giga-zone.com/tw/images/feature/Cooler_GIGABYTE/3D_GalaxyII_04.jpg

Nu heb ik de pomp en reservoir van elkaar los gehaald maar nu heb ik nog enkele vragen:

1. De ingang van de pomp is gebouwd om water uit het bovenliggende reservoir te halen, echter wordt dit dus anders door het gebruik van een los reservoir. Hoe kan ik er voor zorgen dat de slangen ( maat 1 / 2 inch ) op de invoer van de pomp gemonteerd kunnen worden? Mijn 1 / 2 slangen passen hier niet op ( de slang moet eigenlijk breder zijn.

2. Voorheen zat er tussen de pomp en het reservoir een printplaat. De printplaat dient als temperatuurmeter (over temperature protection), vloeistof meter(low water-level protection) en zorgt voor de stroomvoorziening van de pomp. Deze kan ik dan natuurlijk niet meer gebruiken. Door het wegvallen van de printplaat heb ik nu een aansluiting (http://i39.tinypic.com/6p2uso.jpg) van de pomp waarvan ik niet weet hoe ik deze kan aansluiten op de stroomvoorziening binnen de computer. Heeft 1 van jullie een idee?

3. Maakt het uit dat deze temperature protection, low water-level protection niet meer aanwezig zal zijn?

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

Groeten,
Edwin
 
1. De ingang van de pomp is gebouwd om water uit het bovenliggende reservoir te halen, echter wordt dit dus anders door het gebruik van een los reservoir. Hoe kan ik er voor zorgen dat de slangen ( maat 1 / 2 inch ) op de invoer van de pomp gemonteerd kunnen worden? Mijn 1 / 2 slangen passen hier niet op ( de slang moet eigenlijk breder zijn.

omzetstukje + fittingen en slangklemmen van de maat die je nodig hebt.

Goedkoper is een reduceerstukje: http://www.highflow.nl/aansluitinge...r-silver-shining-1-2-to-3-8-tube-adapter.html Deze kan je gebruiken om 1/2" (12mm)binnendiameterslang te koppelen aan slang met 3/8" (10mm) binnediameterslang.
Deze moeten er als het goed is ook in kunststof verkrijgbaar zijn. Voor de goedkoopste oplossing kan je denk ik het beste even bij HighFlow informeren. (sales @highflow.nl)


2. Voorheen zat er tussen de pomp en het reservoir een printplaat. De printplaat dient als temperatuurmeter (over temperature protection), vloeistof meter(low water-level protection) en zorgt voor de stroomvoorziening van de pomp. Deze kan ik dan natuurlijk niet meer gebruiken. Door het wegvallen van de printplaat heb ik nu een aansluiting (http://i39.tinypic.com/6p2uso.jpg) van de pomp waarvan ik niet weet hoe ik deze kan aansluiten op de stroomvoorziening binnen de computer. Heeft 1 van jullie een idee?


6p2uso.jpg


Ziet eruit als een vierpin stekkertje. Maar zelf weet ik niet zoveel van stroomdingen.
Misschien als je deze vraag hier op het electronioca subforum plaatst dat er iemand met verstand ervan op zal reageren. :)



3. Maakt het uit dat deze temperature protection, low water-level protection niet meer aanwezig zal zijn?

Dat zal niets uitmaken. Op je moederboord zit waarschijnlijk al een max temp beveiliging.
 
Goedkoper is een reduceerstukje: http://www.highflow.nl/aansluitinge...r-silver-shining-1-2-to-3-8-tube-adapter.html Deze kan je gebruiken om 1/2" (12mm)binnendiameterslang te koppelen aan slang met 3/8" (10mm) binnediameterslang.
Deze moeten er als het goed is ook in kunststof verkrijgbaar zijn. Voor de goedkoopste oplossing kan je denk ik het beste even bij HighFlow informeren. (sales @highflow.nl)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De 1/2 slang past juist niet op de pomp: de pomp invoer is groter dan 1/2. Een 3/8 is kleiner. Bestaan bredere slangen wel? Zag ze niet op de highflow website staan.

Ik bedenk mij net ook het volgende: of een nieuw reservoir wel 1/2 uitgang/ingang heeft. Anders moet ik hier inderdaad omzet stukken voor kopen.
 
Op een nieuw reservoir zitten geen vaste fittingen. Daar kan je fittingen voor je slangmaat indraaien.


Je pomp is dus lastiger.

Als je de buitenmaat van de pompaansluiting weet, zou je er een slang voor kunnen opzoeken. Mocht je dat gevonden hebben, dan nog een omzetstukje/reduceerstukje zoeken voor die slangmaat naar 1/2 slang.

Vraag me wel af of dat uitsteeksel geschikt is om een slang goed vast te houden. (lengte en ribbels om de slang vast te houden.)
Heb je er misschien een foto van? Zelf kon ik geen goede close-up van die pomp vinden.
 
Op een nieuw reservoir zitten geen vaste fittingen. Daar kan je fittingen voor je slangmaat indraaien.


Je pomp is dus lastiger.

Als je de buitenmaat van de pompaansluiting weet, zou je er een slang voor kunnen opzoeken. Mocht je dat gevonden hebben, dan nog een omzetstukje/reduceerstukje zoeken voor die slangmaat naar 1/2 slang.

Vraag me wel af of dat uitsteeksel geschikt is om een slang goed vast te houden. (lengte en ribbels om de slang vast te houden.)
Heb je er misschien een foto van? Zelf kon ik geen goede close-up van die pomp vinden.

Ik ben momenteel niet in de buurt van de pomp, dit is pas zondag/maandag. Dan zal ik een foto maken en even meten.
Het is overigens het model L op de volgende afbeelding:
http://www.alibaba.com/product-free/108208458/DC_BRUSHLESS_PUMP_DP_600_/showimage.html

De pomp die onder mijn tank zat, is precies dezelfde als de afgebeelde pomp. de kant waar je op kijkt zat 'in' het reservoir. Het buisje aan de bovenkant is voor de slang.

Aan de buitenkant is deze dus glad.
 
Als die buitendiameter 15mm is, zou je er misschien een 1/2 slang op kunnen proppen. Waarschijnlijk alleen door de slang eerst te verwarmen in goed heet water. Dan nog een slangklem erop voor de zekerheid. Alhoewel het de vraag is of dat pijpje de druk van de slangklem kan hebben. Waarschijnlijk wel als je de klem niet al te strak aandraait.
Mocht het met je eigen 1/2 slang niet lukken, dan heb ik eventueel wel een stukje Tygon E1000 voor je. Dat is een erg soepele slang.

Mij is het gelukt om 10mm en 8 mm ID slang op 1/2 OD fittingen te krijgen. Als dat pijpje 15mm is, heb je kans van slagen.





Of het blijft zitten zou je uit kunnen testen door een mini loopje te maken en die een poosje te laten draaien. (mini loopje zonder radiator, zodat het water een beetje opwarmt)
 
Als die buitendiameter 15mm is, zou je er misschien een 1/2 slang op kunnen proppen. Waarschijnlijk alleen door de slang eerst te verwarmen in goed heet water. Dan nog een slangklem erop voor de zekerheid. Alhoewel het de vraag is of dat pijpje de druk van de slangklem kan hebben. Waarschijnlijk wel als je de klem niet al te strak aandraait.
Mocht het met je eigen 1/2 slang niet lukken, dan heb ik eventueel wel een stukje Tygon E1000 voor je. Dat is een erg soepele slang.

Mij is het gelukt om 10mm en 8 mm ID slang op 1/2 OD fittingen te krijgen. Als dat pijpje 15mm is, heb je kans van slagen.





Of het blijft zitten zou je uit kunnen testen door een mini loopje te maken en die een poosje te laten draaien. (mini loopje zonder radiator, zodat het water een beetje opwarmt)
Heb in ieder geval de slang om het pijpje gekregen door middel van heet water. Mijn slangklem past nu niet, dus ik zal er één moeten regelen die wat breder is. De slangklem moet toch wel rond de 2cm breed zijn wil hij er omheen passen. (Huidige slangklem haalt 1.8 / 1.9 cm)

Daarnaast ook nog steeds het probleem met de stroom toevoer naar de pomp.

De slang zit nu al goed vast, krijg hem zo niet meer los getrokken. Ik heb de slang in kokend water moeten houden voordat hij paste. Dus daar heb ik straks wel vertrouwen in dat dat met een slangklem goed vast zit. Dan hoop ik dus dat iemand uit elektronica subforum mij nog kan helpen met de stroomtoevoer. Dan kan ik een nieuw reservoir + bijpassende fittingen bestellen zodat ik weer een werkende waterkoeling heb.:)
 
is misschien lichtval, het zijn echt twee zwarte draadjes.
Bij het beter bekijken van de draadjes 'lijkt' het dat een grijze streep op 1 van de draden aanwezig is. en dat is wat je waarschijnlijk op de foto ziet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het witte kapje van de printplaat gehaald, waar dit stekkertje in moet dus. Naast de pinnetjes staat 12V en gnd. Neem aan dat het kabeltje met het grijze streepje gnd is?

Moet ik dan mijn connector van het kabeltje afknippen, en deze in een ander connector plaatsen? (zo ja is dit te doen voor een leek op dit gebied?)?
 
Ik heb het witte kapje van de printplaat gehaald, waar dit stekkertje in moet dus. Naast de pinnetjes staat 12V en gnd. Neem aan dat het kabeltje met het grijze streepje gnd is?

Moet ik dan mijn connector van het kabeltje afknippen, en deze in een ander connector plaatsen? (zo ja is dit te doen voor een leek op dit gebied?)?

als je van je printplaatje dat kan aflezen ja indd!

draadjes labelen voor het afknippen van de connector! (straks raak je de + kwijt haha) daarna een oude female molex connector ergenst vanaf slopen en die aanpassen

molex is opgebouwd uit geel-zwart-zwart-rood, geel is de + kant (12 volt) en de zwart ernaast als massa gebruiken :)

ps, wel solderen he :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
O Vervanging voor MCP50X Waterkoeling 2
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
M VRM Heatsink Asus 5850 - vervanging Problemen & Oplossingen 1
T Moederbord vervanging.. Hulp AUB Problemen & Oplossingen 1
M schoonmaak/vervanging Waterkoeling 1
M Advies waterkoeling + (evt)vervanging voor Armor VA8000 Advies Waterkoeling Setup 14
T Thermaltake Symphony, pomp lekt! Vervanging? Waterkoeling 2
soppy PC blijft rebooten na vervanging videokaarten Problemen & Oplossingen 7
H Vervanging northbridge fan Overige Koeling 43
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
E Raijintek RAI-R20 reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
N [VERKOCHT] 2x Swiftech Micro Reservoir Verkocht 1
anub1s18 Singularity Computers Protium Reservoir Tube Replacement 100mm? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
ShockRaver [Te Koop] BarrowCH Boxfish series Acrylic Square Digital RGB Tank Reservoir 150mm - Black Verkocht 1
Jason Corsair Hydro X Series XD5 RGB Reservoir / Pump Combo - 250ml HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Singularity Computers Protium 150 D5 – Reservoir Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G Alphacool Pump DDC-1T + 5.25 Reservoir Combo Verkocht 0
P Shuim bubbels in reservoir Advies Waterkoeling Setup 2
anub1s18 er drijft iets in mijn reservoir en ik kan het niet echt identificeren als should not care of slecht Waterkoeling 2
Freddy Singularity Computers Resonance, Reservoir Pump Combo / Distribution Plate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
the_cyberspace Bitspower DDC TOP Reservoir Adaptor Digital RGB (Acrylic) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Barrow reservoir (Lian Li O-11 Dynamic) advies Waterkoeling 5
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
S Reservoir D5 mod Waterkoeling 11
Freddy Alphacool Eisbecher Helix Reservoir Series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Enola Reservoir uitbreiding/vraag voor EKWB predator. Waterkoeling 4
Hightower Diepte ek ddc reservoir Waterkoeling 3
I Montage reservoir phanteks enthoo pro Waterkoeling 2
M monteren van reservoir Waterkoeling 3
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
Hightower (gevonden) Bitspower reservoir klem Gevonden 5
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
Anchorite EK Reservoir vullen. Waterkoeling 6
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
P Red Harbinger Fmj Series reservoir cover HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbecher DDC 150mm Reservoir [deutsch] HighFlow Product Reviews 0
J witte aanslag in monsoon reservoir na 1 maand? ? Waterkoeling 6
Bas9466 2 pompen appart wel op zelfde reservoir Waterkoeling 2
J Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25 Reservoir blue en basic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
F Monsoon Series Two D5 Premium Dual 5.25" Reservoir HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan