• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vervanging northbridge fan

henkie

Junior Member
Beste forumlezers,

Gezien de nortbridge-fan van mijn Asus a8n-e moederbord (nforce 4 chipset) bijna het loodje legt ben ik op zoek naar een vervanging hiervoor. Wat mij betreft mag dit een passief koelblokje zijn als dit de betreffende northbridge voldoende koelt.

Mijn aandacht is dan ook gevallen op 2 modellen:

- Thermalright HR-05-SLI (Thermalright HR-05 SLI/IFX)
- Zalman ZM-NB47J Passive northbridge cooling (Zalman ZM-NB47J North Bridge)

Volgens hetgeen ik gelezen heb zouden beide modellen op mijn asus moederbord moeten passen. (asus a8n-e heeft 2 PCIe sloten, maar ik gebruik 1 slot/videokaart, desondanks toch betrekkelijk weinig ruimte) Videokaart is een XFX Geforce 6800 GS die vrij groot is en dus vrij ver uitsteekt.

Ter illustratie van de beschikbare ruimte:
5xl8hx.jpg


-Zoals u kunt zien is er aan de bovenkant van het koelertje nauwelijks ruimte, de videokaart loopt erlangs-

Ik heb dan ook de volgende vragen:

- Passen beide coolings (100%) zeker op mijn moederbord?;

- Koelt de Thermalright (passief) beter dan de Zalman (passief) ? (Nforce 4 chipset schijnt vrij heet te worden);

- Het lijkt me dat ik ook koelpasta nodig heb voor onder het koelblokje, Welke koelpasta van highflow.nl zou hiervoor goed geschikt zijn ? Of zit dit al bij beide modellen koelblokjes inbegrepen?;

- Is er ook als alternatief een ventilatortje te koop voor de northbridge en zou u mij dit aanraden? (afgezien van een nieuw belabberd koelertje bij asus bestellen).

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid in kan verschaffen. Anyways, bedankt voor het lezen.
 
ik heb ook NF4 bordje (DFI lanparty ultra-D) en daar heb ik precies dezelfde thermalright opzitten...
ik heb er echter wel een fan op zitten (die eigenlijk bijna niet hoeft te draaien) mijn NB blijft eigenlijk altijd 30/31 graden
de thermalright zal zoizo beter koelen... ook passief

wat ik zo zie mag je ook wel eens een beetje aan kabel management doen ;)
 
ik heb ook NF4 bordje (DFI lanparty ultra-D) en daar heb ik precies dezelfde thermalright opzitten...
ik heb er echter wel een fan op zitten (die eigenlijk bijna niet hoeft te draaien) mijn NB blijft eigenlijk altijd 30/31 graden
de thermalright zal zoizo beter koelen... ook passief

wat ik zo zie mag je ook wel eens een beetje aan kabel management doen ;)

zat bij die thermalright koelpasta inbegrepen?

hehe ja, het stikt van de kabels, maar kan het niet anders kwijt. (2 dvd spelers, 3 hd's waarvan 2 ide en 1 sata. Dus er lopen flatcables dwars door mn kast naar een pci ata-133 kaartje toe.)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij wel maar ik gebruik nooit standaart paste (altijd "mijn eigen") :)
je kan ook rounded kabels nemen, en je kan ze ook nietjes hier en daar wegwerken ;)

kost een beetje moeite, maar en het ziet er zoveel beter uit en het scheel echt een BOEL airflow (vooral die platte IDE kabels)
 
de Thermalright chipsetkoelers zijn zeker aan te raden
normaal gesproken kunnen die passief al erg goed werken dat je daar dan in principe geen fan voor hoeft te hebben
ze hebben t voordeel dat de heatpipes naar een kant toe lopen en de lammellen van de koeler dus niet recht boven de chipset staan maar een beetje opzij
zodat je in geval van ruimte gebrek nog een positie kan bepalen hoe hij t beste gaat passen.
standaard pasta zal voldoen maar beter nog MX2 e.d. bij Freddy bestellen.
Wil je t goedkoper doen kan een pasive chipset koelblokje die wat hoger is al wonderen doen, kan je er een van koper vinden ben je zowiezo al beter af dan met alluminium, mischien van een deffect donor moederbordje .....
Freddy heeft trouwens nog fijne thermal adhesive om dat soort koelertjes te verlijmen mocht t monteren een probleem zijn.
:028:
 
Afgezien van draden en kabels ordenen, hoe kan ik verder nog de airflow verbeteren?
Ik zit totaal niet in waterkoeling of een andere vorm van topcooling. Ik doe ook niet aan overclocken.
M'n kast is ook niet zo groot. Een gemiddelde ATX kast van soort metaal. (zie foto onderaan post)
Airflow is vrij beperkt in mn kast. Een opsomming:

- Voeding/koeling: Asus 120mm fan (afvoer lucht)
- Zalman CNPS7500-CU LED 120 mm fan (cooling cpu)
- Een koelertje dat ik ooit gekocht hebt dat voorin een 5.25 bay zit tussen 2 dvdspelers in. Tussen deze dvdspelers zit n.l. een HD die het anders erg warm krijgt tussen die 2 units in. [2x 30mm fan] (aanvoer lucht)
- Wat metalen roostertjes voor fresh air ^^

Kortom weinig aanvoer van lucht. Het enige wat lucht aanvoert is het koelertje bovenin tussen 2 dvd spelers, en daarvan blaast het merendeel tegen die HD aan denk ik.

Wat ik zou kunnen doen is een gat boren in de metalen zijkant en zo voor wat meer aanvoer van lucht zorgen. Lijkt me niet iets wat je even doet met metaal, maar ik ben wat dat betreft ook een leek.

Zouden jullie als ervaringsdeskundigen zoiets doen (dus voor meer airflow zorgen met een casefan) in mijn huidige situatie zonder overclocken en een iets verouderd systeem? In de zomer wil de mobotemp wel stijgen richting 50 graden. Cputemp gaat wel goed sinds zalman cpu fan, maar omgevingstemperatuur in de kast komt wel vrij hoog. Ook door al die hd's.
2qv8rq8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok hierbij de foto's. Volgens mij ga je je kapot lachen.
Foto's zijn dus vanaf de zijkant genomen.

Linksboven:
jfdqvp.jpg

Stroomkabels raken de cpu fan niet. links ook een luchtroostertje

Linksonder:
25sosia.jpg

2 flatcables naar de rechterkant van mn kast voor ide devices

Rechtsonder:
35lcgug.jpg

Zoals je ziet, niet 2 hardeschijven in het HD-bracket gedaan maar met beugeltjes een extra ophangspot gecreeërd zodat er meer ruimte is tussen de hd's zodat ze elkaar minder opwarmen. Het hangt stevig. Luchtroostertje rechtsonderin.

Rechtsmidden:
3353zbo.jpg

Een aantal apparaten en een berg kabels. Zoals je ziet aardig volgestouwd.

Rechtsboven:
azgb9i.jpg

HD tussen de 2 dvdspelers in, met een koelertje aan de voorkant van de kast

Al met al een behoorlijke berg kabels.
 
waarom heb jij je IDE apparaten op een apparte insteek kaart?? (en niet op je moederbord zelf)

zou zeker een fan daar voorin en achterin plaatsen (ik weet niet welke maat... 80mm??)
al zijn het maar lage rpm fans dat zal al een stuk schelen... de enige airflow die je nu hebt is eigenlijk van je voeding...

verder koop een paar tie wraps en bind het op zijn minst samen ;)

wel een slechte camera heb jij zeg op je telefoon :p
 
waarom heb jij je IDE apparaten op een apparte insteek kaart?? (en niet op je moederbord zelf)

zou zeker een fan daar voorin en achterin plaatsen (ik weet niet welke maat... 80mm??)
al zijn het maar lage rpm fans dat zal al een stuk schelen... de enige airflow die je nu hebt is eigenlijk van je voeding...

verder koop een paar tie wraps en bind het op zijn minst samen ;)

wel een slechte camera heb jij zeg op je telefoon :p

- Op m'n moederbord zit maar 1 ide-poort. Das niet genoeg voor 4 ide devices. Dat waren er tot voor kort 5. Onlangs is er een HD kapot gegaan en die is vervangen door een sata, dus 1 hd is nu weg van 1 van die 2 kabels. Ik had zoiets laat maar even zitten zo. Ik zou nu evt kunnen samenvoegen zodat er 1 flatcable minder loopt.

- Voor en achterin, bedoel je daarmee bij de metalen roostertjes? En die moeten lucht naar binnen blazen? of naar buiten? Of 1 naar binnen/1 naar buiten? Als ik er 1 doe, moet die dan naar binnen blazen?

- Ye ik moest liggend die foto's maken en het is dan lastiger om je arm/hand goed stil te houden dus ik kon mn telefoon niet goed stil houden. Camera ervan is ook heel gevoelig voor beweging. Pc stond ook aan op dat moment.
 
waarom vind ik dan dit als ik op internet zoek voor een pic van je mobo??
7595d1148438342-cant-find-where-fan-plug-goes-asus-a8n-e-big.jpg

daarop zie ik toch echt 2 IDE connectors...

die voorin moet naar binnen blazen en die op de achterkant naar buiten blazen
waarom zou je er maar 1 doen??

ok... voor de volgende keer wat meer licht in je kamer aan doen denk ik, en de foto's ook niet verkleinen ;)
 
waarom vind ik dan dit als ik op internet zoek voor een pic van je mobo??
7595d1148438342-cant-find-where-fan-plug-goes-asus-a8n-e-big.jpg

daarop zie ik toch echt 2 IDE connectors...

die voorin moet naar binnen blazen en die op de achterkant naar buiten blazen
waarom zou je er maar 1 doen??

ok... voor de volgende keer wat meer licht in je kamer aan doen denk ik, en de foto's ook niet verkleinen ;)

zou kunnen ja nu je het zegt. Dan heb ik denk ik 2 dvd spelers apart als master gezet omdat ik wel eens problemen had met 2 dvdspelers op 1 kanaal.
Het kan ook zijn dat het iets met jumpers te maken had. Een bepaalde hd had ik geen jumper meer voor ofzo, waardoor die niet als master kon werken en in zn eentje op een kabel moest. Kan ook zijn dat ik ging splitsen omdat een cdspeler de ata snelheid van de hd omlaag zou brengen o.i.d.. Hoe dan ook, er was een reden maar ik zal er nog es goed naar kijken als mn chipsetkoeler binnen is. Dan moet toch mn mobo eruit anders krijg ik die koeler niet los en daarna zal ik alles fris en wel aansluiten met zo min mogelijk kabels en kijken of ik kan nokken met mn pci ata133 kaartje.
 
is goed ;) post je dan weer pics van het resultaat?? :p

verder zitten er zo te zien voorin geen gaten om een fan vast te maken... deze moet je zelf evt boren vrees ik (denk dat je er ogrineel een bracket bij je kast kreeg)
 
is goed ;) post je dan weer pics van het resultaat?? :p

verder zitten er zo te zien voorin geen gaten om een fan vast te maken... deze moet je zelf evt boren vrees ik (denk dat je er ogrineel een bracket bij je kast kreeg)

ja die post ik dan ^^

voorin zitten niet echt gaten nee. er zit iig een plastic voorkant voor. juist daarom denk ik dus dat ik er hooguit voor zou kiezen om er 1 aan de achterkant te bevestigen die frisse lucht naar binnen blaast. moet ik dat metalen rooster er dan uit slopen ? Of bevestig ik de fan juist aan het metalen rooster?

een ventilator aan de zijkant (de afneembare zij-kap) zou je dus niet doen?
 
aan de voorkant en achterkant maakt een mooie flow van de lucht..

aan de achterkant alles zo laten... er zitten in een vierkant formatie al gaten van ong 5mm daar gaan de schroeven door.. je kan de afstand ertussen opmeten om zeker te weten welke maat fan er moet komen....

aan de voorkant missen deze gaten om een fan te bevestigen deze zou je zelf moeten boren of sterke dubbelzijdige tape zou miss ook werken ;)

ik zou liever de fan aan de voorkant plaatsen als de zijkant gaan modden voor een fan..
 
Thermalright heatsink is binnengekomen. Vraagje betreffende de bevestiging:
Op Ultimate CPU Cooling Solutions! USA is te lezen dat je een soort kussentje tussen je heatsink en de chipset moet stoppen voordat je koelpasta op de chipset en heatsink smeert. In de handleiding van de heatsink staat het andersom. Eerst de koelpasta erop en dan het kussentje. Welke van de twee is het nou?

En 2e vraag: Gaat al die koelpasta niet in het kussentje trekken dan? En de chipset en de heatsink maken toch geen connectie met elkaar op deze manier met een kussentje ertussen?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
O Vervanging voor MCP50X Waterkoeling 2
M Vervanging voor standaard koeling Overige Koeling 3
E Vervanging reservoir/pomp Waterkoeling 44
M VRM Heatsink Asus 5850 - vervanging Problemen & Oplossingen 1
T Moederbord vervanging.. Hulp AUB Problemen & Oplossingen 1
M schoonmaak/vervanging Waterkoeling 1
M Advies waterkoeling + (evt)vervanging voor Armor VA8000 Advies Waterkoeling Setup 14
T Thermaltake Symphony, pomp lekt! Vervanging? Waterkoeling 2
soppy PC blijft rebooten na vervanging videokaarten Problemen & Oplossingen 7
Asphiax Watercool HEATKILLER NSB Rev3.0 Ni Northbridge / Southbridge (Nickel Plated) edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
the_cyberspace Advies waterblokken northbridge en raid controller Advies Waterkoeling Setup 5
M northbridge koeling Overige Koeling 11
A Northbridge block past niet, alternatieve mount? Advies Waterkoeling Setup 10
J Watercooling i7 920 (overclocking) + GPU + NorthBridge Budget: 500-1000 euro Advies Waterkoeling Setup 13
A Topic: northbridge block P5k HighFlow Forum 2
Slader Singularity Computers Multi-Node ARGB+Fan? Waterkoeling 3
M Fan mount aqua computer en radiator vraag. Waterkoeling 1
john fan update of niet ? Handleidingen en Installatie Tips 15
Jason Lian Li UNI SL-INF 120 ARGB PWM 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Intel NUC8i7beh2 fan noise Overige Koeling 4
Jason XSPC RGB Series 2 PWM 800-2200 RPM 5V 3Pin aRGB 120mm Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D Tikkende fan MSI 1080TI 11 gigh Overige Koeling 1
Jason Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect Fan, Pump, Addressable D-RGB controller unit / hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Gelid Solutions Stella ARGB Fan Bundle - 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Arctic BioniX P120 A-RGB PWM fan - 120mm - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Thermaltake Riing Quad 12 RGB fan TT Premium Edition - pack of 3, white, 120mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D VDG naar ARGB fan Cases en Modding 2
Jason Gelid Solutions Lyra - 140MM ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua NOTOS O 120 PWM Fan Digital RGB (5PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
biopunk Lian Li UNI FAN SL140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 46
Jason Gelid Solutions Stella - 120mm ARGB Fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lamptron CS635 - Lighted Fan Controller (ARGB+PCI) - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Fan and Digital RGB RF Remote Controller Hub HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Touchaqua Notos Xtal 120 Fan Digital RGB (3PCS) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Fan & RGB controller Cases en Modding 1
P 2 x Y fan splitter kabels combineren Overige Koeling 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Aqua-Computer OCTO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Freddy EK-Loop Connect 51, Fan, Pump and Addressable D-RGB controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
E Schakelen Noctua NF-F12 5V USB 120mm Fan op Marantz SR5008 receiver uitgang Overige Koeling 9
Demolisher Thermaltake Riing Plus 12 LED RGB Radiator Fan TT Premium Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy Aqua Computer D5 NEXT, Pump with integrated fan and LED controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Freddy Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Freddy EK-Vardar EVO 120ER RGB fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Z 4-pin PWM Fan Hub voor 10 fans? Advies Waterkoeling Setup 1
Q Aquaero 6 XT blue USB fan controller HighFlow Webshop 2
Freddy Lamptron CL420, RGB Fan + Ledstrip controller HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan