Nogmaals bedankt voor je uitgebreide meedenken.
Ik heb inmiddels de dozen van Noctua opgezocht en zie dat er nog extra beugeltjes in zitten.
Misschien is het een goed idee om eens te proberen twee ventilatoren op het koelblok te plaatsen.
Ik zag op de site van Noctua dat dat ook mogelijk is. Dan moet wel de één zuigen en de ander blazen.
Als jij zegt dat 70 graden sowieso te hoog is. Is het mss raadzaam dat op die manier naar beneden zien te krijgen.
Want zelfs met open kast loopt de temperatuur op tot tegen de 70 graden. Dus de Airflow in de kast lijkt niet direct het probleem te zijn.
Ik heb nog een net iets oudere Dual Quadcore Xeon staan, ook met dezelfde 12 cm ventilatoren van Noctua. Eens even testen om te zien wat er gebeurt als ik de ventilatoren daar uit haal en op de koelblokken van de hexacores er bij plaats. Desnoods kan ik ze met die oudere machine verwisselen, want die wordt meer voor videomontage gebruikt en draait minder vaak langdurig op vol vermogen.
Qua voeding is het wel in orde. In het verleden heb ik door schade en schande wel geleerd dat goedkope voedingen het snel begeven, zeker bij dit soort continue belasting. Dus dat is niet iets waar ik op bezuinig.
Verder hou ik me ook totaal niet bezig met overklokken of op andere manieren mijn systemen onder druk te zetten. Juist omdat ik voor stabiliteit van de machines in mijn werk afhankelijk ben.