Kijk nu weten we al wat meer, dat konden wij niet uit jouw tekst halen. Je hebt al 3 jaar lang dezelfde cpu's met dezelfde fans gehad op max 70C. Je moet weten dat ik door mijn achtergrond kennis indicatoren zag waardoor er andere dingen aan de hand waren, iets waar ik zeer regelmatig tegenaanloop en door gebrek aan kennis problemen van anderen het mag oplossen. In dit geval: deze series cpu's zijn 3/3,5 jaar wat ik onmiddellijk zag en vooral ZZP"ers hebben er een handje van er zo maar goedkope (2e hands) hexacores in te steken zodat de pc langer mee kan. Quadro kaarten daarvan eindigen vaak op marktplaats en denken ze een fortuin voor te kunnen vangen. Hiervan allemaal beschuldig ik je niet maar alle alarmbellen gaan dan professioneel bij mij rinkelen en dan moet je snappen.
Over die 70C begrijp je me nog altijd verkeerd, dat is nog altijd onwenselijk hoog ook al is het alleen bij volle belasting. Dit is voor mij een indicator normaal gesproken om toch verder te kijken; 60C zou het maximaal mogen zijn naar mijn beleving, ook bij volle belasting 24/7 en als ik zoiets bouw of upgrade geef ik een garantie af dat het ook kan (hierom handteer ik de 60C grens). Doe hier verder mee wat je wilt want het is jouw bak, ik adviseer het niet en op het totaalbedrag spreken we over enkele tientjes. Er staat boven perfect uitgelegd welke wegen je kan bewandelen (andere fan, heatsink upgrade of ervoor kiezen niks te doen). Zeker als je 20 machines als renderfarm hebt staan neem ik aan dat dat je ook de omgevingstemperatuur in de gaten houdt en al dan niet iets met ventilatie van deze kamer doet, los van al het eerder gezegde.
Net zoals andere zaken kunnen er revisies onder hetzelfde typenummer uitgebracht worden en dit is niet ongehoord; bij Noctua ken ik er ook aardig wat. In de regel doen ze niet voor elkaar onder en verschillen ze per type nummer amper in CFM's of stilte, hier moet je niet te veel achter willen zoeken.
Als je bak uitvalt en al 3 jaar gedraaid heeft los van alle temps want daar is nu alles al over gezegd; kijk je voeding eens na! Nergens uit het gehele verhaal lees ik terug dat je ernaar gekeken hebt. Uitvallende bakken en zeker bij hoge belastingen alleen is bij mij 100% een aanleiding hier tijd in te investeren door de waardes op stabiliteit in de bios te checken en al dan niet met een andere bewezen voeding te checken, welke in mijn geval altijd een seasonic is. Dit zou op dit moment mijn eerste stop zijn. Helaas zijn ook mensen vaak hier onwetend over of bezuinigen erop en ook hier geldt watts =/= watts.
Als laatste wat ik nog altijd niet uit je verhaal kan halen is je airflow, aannemende dat het een eigen gebouwde machine is door gebruik van noctua fans 3 jaar lang, en die zou je nog altijd even moeten checken. Wellicht zijn er wel fanfilters verstopt, ook iets wat zou kunnen meespelen en deze zitten niet altijd direct op de fans.
En als laatste de enige persoonlijke noot die ik zal vellen; als professional als je ziet dat je bak naar de 70C bij volle continue belasting gaat moet er een lampje gaan branden dat er iets mogelijk niet voldoet. De fan kan overleden zijn doordat deze constant op maximaal vermogen heeft moeten draaien onder sturing van het mobo. Dat de fan überhaupt kapot is gegaan is al een mogelijke indicator waardoor je al het bovenstaande echt niet meteen richting prullenbak had mogen verwijzen. Elk product hoe goed dan ook kent een uitvalpercentage en deze is bij Noctua zeer laag. Deze zijn van industriële kwaliteit en geven ook zeer veel garantie op de fans af, deze zit ook nog op jouw fan. Zeker als je zoveel fans hebt in zo'n omgeving kun je prima contact opnemen met Noctua voor garantie en/of ondersteuning en zijn zij meer dan bereidt hier aan mee te werken.