10 graden verschil is niks, ik heb gevallen van wel 15 gezien, dit kan alles met vaak versprongen sockets te maken hebben of hoe de airflow in elkaar steekt. Ook worden zelden de cpu's even belast en core spreiding werkt relatief slecht voorbij 4 a 6 cores; iets wat mensen vaak niet goed weten. In de regel weet je dit met een aantal filters op video's wel te behalen aldus mijn klanten.
Het bovenstaande neem ik als waar aan maar nogmaals dit kan kort door de bocht zijn.
Echter kan ik nog niet uitsluiten of er een cpu upgrade heeft plaatsgevonden ook al zou hij 3 jaar perfect gedraaid hebben. Ik heb sterke indicatoren dat dit wel het geval is. Houd er dan ook rekening mee dat je nu per cpu 2 extra cores te koelen hebt. Dat deze voorheen de 70C haalden vind ik al zorgelijk, in zo'n geval ga ik direct uitzoeken waarom deze zo hoog neigen.
Het meest obvious: Je hebt al dan niet een CPU upgrade uitgevoerd maar belangrijker je heatsinks voldoen niet of voldeden net. 70C is zorgelijk hoog en je hebt de fans vervangen met exemplaren die hoewel stiller zijn minder airflow hebben. De heatsink zal dus net aan voldaan hebben (hier hebben veel off the shelf systems last van, mooie kostenbesparing). Per saldo: je hebt je koeling minder efficiënt gemaakt, althans zo klinkt het naar mijn mening vrij overtuigend. Wat je ook had moeten overwegen: grotere heatsinks!
Wat je probleem ook is het is zeer waarschijnlijk een van al het bovenstaande uit de 2 posts ofwel een combinatie van meerdere factoren daaruit. De voorgaande alinea haalt vooral een veel gemaakte fout aan welke mensen maken die wel "ff" denken een dual cpu setup stiller te maken. Ik zal niet beweren dat je niet weet waarover je het hebt maar ik vind het nog altijd erg lastig bepaalde zaken uit te sluiten. Een ding staat vast: het zijn geen slechte fans en die kunnen zeker wel voldoen, maar er speelt meer. Je zal of fans met meer airflow moeten hebben en je niet doodstaren op RPM's maar kijk op CFM's!!! Dit is dus een van die welgemaakte fouten want een fan die meer rondjes draait is niet per definitie beter. Wil je toch stiller heb je wellicht meer "buffer" nodig voor deze warmte en dat is een grotere heatsink. Nogmaals alles neigt hiernaar maar uit te sluiten is het niet.