Als eerst mijn achtergrond: cad tekenaar en bouwer van oa cad stations met dual xeons en fervent gebruiker van Noctua fans.
Een paar dingen vooraf waar je zeker rekening mee dient te houden; Noctua fans zijn per definitie gemaakt voor stilte en niet zo zeer luchtverplaatsing. Dat houdt in dat er beter koelende fans zijn en er in de regel voor andere fans gekozen wordt in kant en klare pc's van bijvoorbeeld Dell en HP. Deze 80C is niet te heet (zeker wel zeer heet en ongewenst) maar een beveiliging voordat de grens nabij 90-100C bereikt is wat als een kritieke grens geldt.
Er speelt mee hoe de luchtstroom in je setup is, weet niet of het een zelfbouw is (waar vaak fouten gemaakt worden met dual cpu systemen) of een of the shelf systeem. Wil je dit testen zou ik zeggen laat de zijkant er eens vanaf en kijk of dit het oplost, immers je hebt dan een overmaat aan koele lucht en daarmee kan je dit uitsluiten. Let ook op of je de fans niet verkeerd om hebt gemonteerd, ze moeten de lucht door het koelblok heen blazen ipv trekken.
Een andere optie is je temperatuursensors defect zijn van je moederbord zelf; sommige professionele borden zoals van Supermicro en Tyan hebben eigen temp sensors onder of nabij de cpu; deze zijn nauwkeuriger dan de afgeleide van de cpu. Dit kun je in je moederbord boekje eventueel vinden of wellicht in de bios.
Wat het ook kan zijn, en wat ik ooit eens eerder tegengekomen ben en in jouw geval meer dan van toepassing kan zijn; is je cpu upgrade. Je hebt een dual hexacore erin zitten en wellicht kwam hij met de fabriek af met dual quadcore. Soms moet je een bios upgrade uitvoeren voor volledige support en daarom kiezen sommige moederbord fabrikanten er juist voor deze cpu's in principe door de chipset al wel ondersteund zijn niet te laten booten. Dit kan dus betekenen dat je temperatuur onjuist uitgelezen wordt. Je kunt de heatsinks met de hand voelen of ze daadwerkelijk 80C worden, worden ze dit echt dan mag je van mij aannemen dat op dit punt heatsinks als een radiator warmte gaan uitstralen.
Bovenstaande zijn enkele punten waarom je niet perse zelf aan een dual xeon bak moet willen sleutelen en ik hiervoor 50E de uur reken, vaak gaat het goed maar je kunt wel degelijk tegen ongewenste problemen aanlopen. De kans dat het daadwerkelijk je fan is durf ik niet met zekerheid te bevestigen en een grotere kans is dat je probleem elders te gezocht moet worden.