• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Vervangen Exchange

the_cyberspace

uber-prutser
Ik hoop dat ik in dit gedeelte van het forum goed zit met mijn vraag anders mag een modje em wel naar de goeie plek schoppen :).

Ik draai al paar jaar een servertje in huis met windows small business server erop waar dus ook exchange opdraait.
Hiermee kan ik al m`n mail, contacten en agende syncen met m`n vaste pc, tablet en smartphone. Dit werkt heerlijk.

Maar nu wil ik het beheer eigenlijk uit handen gaan geven omdat ik wil gaan experimenten met Linux. Ik zoek eigenlijk iets wat onder Linux draait of zelfs online buitenhuis. Ik ben bereid om hier een klein bedrag per maand voor te betalen maar het moet wel betaalbaar zijn, ik ben maar een simpele consument maar wil wel graag het gemak om m`n mail en meuk te syncen. Daarnaast wil ik dit ook gaan gebruiken voor m`n vriendin zodat ik ook agenda`s kan gaan delen (ik krijg geregeld de vraag welke zaterdagen ik altijd moet werken en ik onthoud dat dus nooit dus een gedeelde agenda lijkt me dan super handig. Kan ik tenminste zeggen: "kijk maar in onze agenda schat..")

Ik heb 2 .nl domeinnamen geregistreerd staan bij Transip. 1-tje voor mij die gekoppeld is met m`n servertje thuis en 1tje voor m`n vriendin die momenteel nog niet in gebruik is. Zag dat transip niet iets aanbiedt wat betreft exchange helaas.

Ik ben sinds een week ook voorzien van Office365 voor thuisgebruikers, ik meende dat hier Exchange online bij zat maar dit zit alleen bij de business versie en dit kan je dus niet combineren met thuisgebruik lees ik anders was dit een mooie optie geweest.

Wie kan mij hierbij helpen? Want er zitten hier aardig wat goeroe`s volgens mij die dit vast wel weten :)
 
Nu is het wel zo dat m`n kennis van Linux nagenoeg 0,0 is.

Het is niet zo dat ik Linux niet ken want ik zie het geregeld voorbij komen op m`n werk met het booten van servers en kassa systemen en dergelijke. Maar als daar iets mee is doe ik bellen, drammen dat er iets niet werk en aan de andere kant van de lijn gaan ze aan het knutselen om het werkend te krijgen.

Maar ik zit gewoon met het Exchange pakket, hier ben ik gewoon aan gewend en vind het super werken. Windows stuk? Boeien, herinstal -> office installeren -> Outlook instellen en daar is m`n mal met bijbehorende meuk weer. Geen geneuzel met backup van contacten en mail. Zelfde geldt voor m`n smartphone, die voorzie ik ook geregeld van een andere rom. Verbinden met Exchange en daar is alles weer zonder iets kwijt te zijn kwa contacten enzo. Heerlijk.

Maar ik kan online niks fatsoenlijks vinden. Heb ook al contact gehad met Transip en die bieden zoiets niet aan, al sluiten ze dat nie uit in de toekomst maar daar heb ik dus weinig aan.
Zag dat het ook via Office365 kan, maar das alleen zakelijk blijkbaar.
 
Nu is het wel zo dat m`n kennis van Linux nagenoeg 0,0 is.
Er zijn genoeg tutorials en guides te vinden hoe je het moet installeren. Daarnaast is het zo dat Linux vaak met duidelijke errors komt mocht iets niet kloppen, waardoor je het goed kan googlen. Erg veel informatie te vinden. Bovendien is het heel vaak zo bij *nix dat als het draait het gewoon erg stabiel is.

Maar ik zit gewoon met het Exchange pakket, hier ben ik gewoon aan gewend en vind het super werken. Windows stuk? Boeien, herinstal -> office installeren -> Outlook instellen en daar is m`n mal met bijbehorende meuk weer. Geen geneuzel met backup van contacten en mail. Zelfde geldt voor m`n smartphone, die voorzie ik ook geregeld van een andere rom. Verbinden met Exchange en daar is alles weer zonder iets kwijt te zijn kwa contacten enzo. Heerlijk.
Maar dat staat er toch los van? De informatie haal je van een externe machine, net zoals je exchange nu. Dat is met andere pakketen in *nix ook zo. Maak verbinding met je host en accountgegevens en klaar is kees. Dat is niet anders ;)

Als je twijfelt, zet eerst *nix in een VM op en installeer daar de packages die je wilt gebruiken.

Probeer het eerst zelf, als je er niet uit komt kan je dat altijd hier posten.
Een poos geleden zei [MENTION=2781]enthernal[/MENTION] dat hij tutorials aan het schrijven was, weet niet hoever hij daarmee is.

Wellicht kan [MENTION=2402]DXaroth[/MENTION] je ook nog wat tips geven.
 
Laatst bewerkt:
die VPS kost je ook een bak met geld. Om een Windows Server 2012 R2 te draaien, moet je minimaal 20gb aan ruimte hebben. Als je dan 1x 2ghz en 2gb ram hebt, betaal je al snel 20,- pmnd.

Zou daar absoluut niet aan beginnen.
Een eigen linuxbak heb je in 1 jaar er al uit.
 
die VPS kost je ook een bak met geld. Om een Windows Server 2012 R2 te draaien, moet je minimaal 20gb aan ruimte hebben. Als je dan 1x 2ghz en 2gb ram hebt, betaal je al snel 20,- pmnd.

Zou daar absoluut niet aan beginnen.
Een eigen linuxbak heb je in 1 jaar er al uit.

Nee hij wil met linux gaan spelen zegt hij dus gewoon linux installeren vpsje er onder en daar exchange op zetten is meteen een leuk projectje.
 
je hebt het over virtualisatie. Dat is heel wat anders dan VPS.

Voor Virtualisatie op dat niveau kan het zijn dat hij ook nieuwe hardware aan moet schaffen (ondersteuning voor hardwarematige virtualisatie (intel's VT-d))

Als hij Exchange heeft draaien op Windows Server XXXX kan hij beter daar Hyper-V installeren en daarin dan een VM maken van bijv. ubuntu.
 
Ik heb inmiddels al iets gevonden om de boel online te hosten. Kan ik thuis lekker gaan aankloten met Linux en wie weet kan ik dan in de toekomst de boel weer naar "huis" halen :D

Een vps was zeker geen optie vanwege de kosten inderdaad.
 
*springt even binnen*
Om even te reageren op een aantal hierboven geposte zaken:
- De guides ben ik mee gestopt. Voor de basis zaken zijn er zat on-line te vinden waarnaar ik kan verwijzen, en die worden nog eens 'automatisch' geupdated ook, extra leuk voor mij :) Voor specifiekere zaken is er teveel een niche (en niche guides), dus daar is het interessanter om andere er gewoon persoonlijk door te loodsen, dat scheelt ook veel tijd. Wie hulp wilt kan me altijd een PB'tje sturen om verder af te spreken.
- Als je 0,0 kennis van linux hebt, dan is het geen goed idee om direct met live services te beginnen spelen. Je zal bijvoorbeeld maar eens al je mail kwijt spelen omdat je ergens een fout maakt. Hoe belangrijker de services die je wilt draaien, hoe beter je linux eerst leert kennen alvorens live te gaan, bijvoorbeeld via een test mail account.
- Exchange is een zeer uitgebreid pakket met tal van extra's. Onder linux zijn er inderdaad pakketen/distributies die alles hebben en het gros voor je doen, maar vooral wanneer je richting extra's gaat zal je toch zeker enige kennis van zaken moeten hebben.
- Gezien je primaire doel is om het beheer uit handen te geven lijkt het me dat je er vooral minder tijd/werk wilt aan spenderen, dan zal office365 voor business voor jouw waarschijnlijk de beste keuze zijn.
 
Daarom wou ik ik het eigenlijk ook (even) uit handen geven. Nu kan ik prutsen en dingen gaan verkloten, en als ik eenmaal doorheb hoe het werkt en hoe het moet kan ik er altijd nog voor kiezen om de boel naar huis te halen.

Heb de boel nu zo goed als draaiende buitenshuis maar das ook een best gedoe vind ik. Het is niet even 3x klikken en klaar. Maar langzamerhand kom ik er wel, ook na de nodige mail wisseling bij de verkopende partij van dit pakket.

Vandaag of morgen m`n servertje maar eens ombouwen kwa kast en dan maar eens een Linux erop knallen. Denk eerst nog een live omgeving om te kijken hoe en wat. Vanuit daar maar eens verder neuzen en prutsen. Zoals ik al zei, ik kan de boel dan een keer slopen zonder dat ik de boel uit het raam gooi ;)

Mijn eerste Windows 95 installatie had ik ook met een 2dagen ook om zeep geholpen 3 eeuwen geleden dus het zal nu nie veel anders zijn gok ik :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Mijn trouwe i7 vervangen Verkocht 2
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
M Ledstrip vervangen msi RTX 2080 Seahawk EK Waterkoeling 2
D [Advies] Vervangen 90 graden bochtje voor RP-452X2 Advies Waterkoeling Setup 1
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
S Pomp vervangen. Waterkoeling 2
P rad vervangen ? Waterkoeling 1
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
SynthaxBE corsair 800d vervangen door een enthoo primo? Cases en Modding 26
W radiator hergebruiken/vervangen Waterkoeling 11
S wel of niet vervangen na 2 jaar. Waterkoeling 5
A Thermal Pads vervangen Overige Koeling 3
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
G Fan vervangen op NVIDIA® GeForce GT 640 1 GB DDR5 grafische kaart Overige Koeling 4
R Hoe de fans van de Twin Froxr II vervangen en voornamelijk, met welke? Overige Koeling 7
P LianLi vervangen Cases en Modding 0
Stephan---pro vraag over antec kuhler 920, vervangen van fans Overige Koeling 4
P ASUS P5P800 moederbord, start niet meer op na vervangen PSU Problemen & Oplossingen 5
S Koelvloeistof vervangen Waterkoeling 14
P Waterkoeling slang vervangen of niet Waterkoeling 4
T Kast vervangen. Cases en Modding 6
Z Thermaltake armor mx led lichtjes vervangen Cases en Modding 13
brazen Vervangen fans op TT Frio - stil en goed koelend! Overige Koeling 17
K Vervangen van Noctua P14 fans. Cases en Modding 5
Roel1966 Corsair H70 standaard fans vervangen? Waterkoeling 19
I Thermaltake 850i: Hoe pomp vervangen? En radiator binnen of buiten de kast? Waterkoeling 9
D videokaart fan vervangen Overige Koeling 7
K videokaart vervangen? Hardware & Software 4
ShockRaver Radiator vervangen Waterkoeling 4
ShockRaver Slangen & vloeistof vervangen? Waterkoeling 13
F Pomp vervangen in Zalman LQ1000 Waterkoeling 23
R Zalman Reserator 1 v2: Pomp vervangen? Waterkoeling 63
M Papst fans op radiator, sterk genoeg of vervangen voor sterkere fans? Waterkoeling 13
M Slangen vervangen? Waterkoeling 31
E Hold Down plate vervangen of erbij plaatsen? Waterkoeling 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan