• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Verschillende voltages wat doet het?

Robin

Member
Ik ben aan het overclocken en kom verschillende voltages tegen. De meeste begrijp ik de functie ervan, maar sommige zijn totaal onduidelijk wat het doet.

CPU Voltage -> Lijkt me duidelijk de voltage waarop de cpu werkt. Bij het overklokken word deze omhoog gezet per stap als de cpu niet meer goed dient te werken. Door een hogere voltage krijg te cpu een betere voeding omdat ie harder gaat draaien.

CPU PLL voltage-> Is de Bios (driver) aansturing aan de cpu, word nooit nie veel omhoog gezet, dit kan je cpu doden.

NorthBridge voltage->De chip die in het midden op het moederbord zit.
Met een hogere voltage regel je volgens mij de stabieliteit van het systeem om te zorgen dat het systeem niet crashed.
Deze beheert de verbinding tssn : cpu, ram, en southbridge, hierin zit gelijk je FSB ook in principe.

Southbridge Voltage-> Is de chip ter behering van je Pci, Pci-Expres, Sata, ide poorten enz....

Southbridge 1.5voltage-> Dit is meestal de termination voltage, mits je mobo de voltage zelf regeld of door een piek, hier zorgt hij dat hij er niet over gaat.

FSB trunction voltage-> Volgens mij is deze alleen nodig om een hogere FSB te kunnen krijgen.

Multiplier->verschillende mulitpliers zoals voor de cpu als het geheugen

je FSB x je multiplier kom je meestal op je cpu speed uit zoals : FSB-bus van 400Mhz (FSB werkelijk van 1600Mhz) x multiplier 9 = cpu speed van 3.6Ghz (3600Mhz)

Divider -> is de verhouding tssn je geheugen en je FSB, heel handig bij extreme OC (Dice en LN²)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het niet 100% maar;

CPU Voltage -> Voltage van de CPU, hogere frequentie is hogere vcore nodig.

CPU PLL voltage-> Bekend als de CPU killer. Teveel en je CPU sterft zéér snel. Hij zorgt in de meeste gevallen voor een hogere FSB. Ik zou persoonlijk niet hoger gaan dan 1.600 voor 24/7 gebruik. Geldt voor 45nm en 65nm.

NorthBridge voltage-> Is zoals de CPU Voltage. Deze is het voltage van de chipset. Hoe hoger de FSB gaat hoe meer voltage je nodig zal hebben hier.

Southbridge Voltage-> Deze weet ik niet heel zeker, maar jou uitleg kan. Waar je op hoge FSB zit kan deze ook wel eens vaak helpen.

Southbridge 1.5voltage-> Deze heb ik dus zelf geen flauw idee. Volgens mij word ie ook wel PCI-e Voltage genoemd in sommige bios'en.

FSB trunction voltage-> Ook weer een regeling voor je FSB. Deze kan alleen helpen als je op extreem hoge FSB zit. Bij een FSB van 400-450 hoef je hier niet eens aan te komen.

Ben ik fout met iets hoor ik het ook graag, leer altijd wel bij :icon_keel: .

EDIT:

Zoals je zegt heb je ook GTL Ref waardes. Deze word uitgedrukt in % (67%) of in decimaal (0.67).
Voor de CPU is deze altijd 67%. Voor je chipset kun je hem het beste op 63% zetten.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Verschillende types voor RTX 3080Ti?? Waterkoeling 5
S Debieten met verschillende tube maten Waterkoeling 2
MRHelmond Verschillende bouw systemen Waterkoeling 5
D bestelling met verschillende leverings data HighFlow Webshop 7
D 2 verschillende merken videokaart zelfde serie Hardware & Software 1
Hightower 2 verschillende gtx 770 van het zelfde merk in sli? NVIDIA 9
z999 [VERKOCHT] Verschillende (bp, koolance) fittingen Verkocht 2
R Mengen koelvloeistof van verschillende merken? Waterkoeling 4
DieHard [CANCELLED] Rond de 72 LED's in verschillende kleuren Verkocht 5
Legendary1985 [VERKOCHT] MEGA opruiming verschillende koel producten] Verkocht 10
Legendary1985 [CANCELLED] MEGA opruiming verschillende hardware's zie ad.] Verkocht 4
W [CANCELLED] Verschillende waterkoeling onderdelen Verkocht 6
mailbomber 2 verschillende vragen mbt radiatoren en coolblokken Waterkoeling 13
Fryslanboy Switch toevoegen aan router voor meerder PC's op verschillende kamers in huis Hardware & Software 1
S verschillende maten slangen in 1 loop Waterkoeling 3
kier Verschillende diameters slang Waterkoeling 11
Betrayedcover NVIDIA gForce SLI met verschillende kaarten mogelijk? Hardware & Software 22
P Uitwerking verschillende pompen Waterkoeling 7
Thierry Watertemp in setup op verschillende plekken (voor blok en na blok etc.) Waterkoeling 2
Yil SLI setup met verschillende clocks. Hardware & Software 7
MASTERBLASTER twee verschillende koelvloeistoffen mengen? Waterkoeling 7
RRPhantom Skulltrail met 2 verschillende CPU's Hardware & Software 18
dopestuff gaan verschillende full cover blocks samen? Waterkoeling 6
l3p Vreemde voltages op spanningslijnen van voeding Problemen & Oplossingen 13
Calimero De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling Electronica 14
C voltages Overclocking 4
C lage voltages Waterkoeling 2
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan